VRLeaksin vuoto: "VR:n matkustajaliikenteen strategia vuosille 2013-2015"

Vs: VRLeaksin huikea vuoto: "VR:n matkustajaliikenteen strategia vuosille 2013-2015"

VR / Asiakaspalvelun visio 2015 sanoi:
Uudistusten kautta tuotteiden ostaminen on helppoa 24/7

:D Kaksivuotisvision mukaan suurena uutuutena verkkokauppa tulee toimimaan myös virka-ajan ulkopuolella. Tähtäämme vahvaan nousuun!
 
Hmm... Jännittävää. Dokkarissa lukee: "VR:lle erityisen tärkeät rata-osuudet ovat kaukoliikenteen ydinverkosto ja lähiliikenteen HSL alue [sic]". Minä niin kovin muistelisin, että VR on aina muistanut tähdentää, ettei lähiliikenne ole sille mikään kultakaivos. Miksi se sitten peräti mainitaan strategiassa erityisen tärkeänä? No, ei kai sitä kukaan tähänkään mennessä ole uskonut.
 
Pikaisella selauksella 2 poimintaa: Sm6 paaliin ja uudemmat junat tilalle, koska VR niin tahtoo, viimeistääm 2020. Sitten korostetaan visioissa että VR:llä on kissanpäivät ja kilpailijoita ei tule ja lainsäätäjä tekee kaikkensa sen estääkseen. Jopa on ylimielistä toimintaa..
 
Vs: VRLeaksin vuoto: "VR:n matkustajaliikenteen strategia vuosille 2013-2015"

Hauskaa muuten, että VR:n kaikki liiketoiminnan kasvualueet ovat markkinamielenkiintoisuudeltaan suuria, strategisesti yhteensopivia ja yhtä lukuun ottamatta target caseja. Rohkeita strategisia valintoja, sanon ma.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:43 ----------

Tästä saadaan näköjään myös se vastaus, mitä sille ylimääräiselle Allegro-yksikölle on tapahtumassa: se otetaan käyttöön kesällä ("6/2013 4 junaparia per pvä"). Niin kuin oli mielestäni koko ajan todennäköistä. Eli se ei ole missään vaiheessa ollut ylimääräinen.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:43 ----------

Tämä hymyilyttää: "Pelkkä vihreä ilme ei todennäköisesti jatkossa riitä, vaan ihmiset vaativat VR:ltä kokonaisvaltaista ympäristöystävällisyyttä"

---------- Viestit yhdistetty klo 22:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:43 ----------

Suomen bussimarkkinat: "Uusi operaattori saattaa tulla markkinoille aivan uudenlaisella, kustannustehokkaalla, konseptilla: Ei lipunmyyntiä busseissa, ei lipunmyyntipisteitä, yleishallinto minimoitu…"

Öö, eikös meillä jo oikeastaan ole tällainen?

---------- Viestit yhdistetty klo 22:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:43 ----------

Näyttäisi itse asiassa sisällön perusteella, että tämä dokkari on laadittu 2011 keväällä. Se selittää ainakin tuon Onnibus-jutun.
 
Vs: VRLeaksin vuoto: "VR:n matkustajaliikenteen strategia vuosille 2013-2015&qu

Näyttäisi itse asiassa sisällön perusteella, että tämä dokkari on laadittu 2011 keväällä.

Sattuneesta syystä en voi ottaa minkäänlaista kantaa dokumentin tekohetkeen, enkä liioin sen sisältöön. Turhan tärkeä en halua olla, mutta ymmärrät varmasti pattitilanteeni.
 
Sm6 paaliin ja uudemmat junat tilalle, koska VR niin tahtoo, viimeistääm 2020.

Mistä muuten näin päättelit? Missään dokumentissa ei puhuta tuollaista. Ainoastaan sitä, että kalustoa ehkä tarvitaan lisää vuodesta 2020 alkaen.
 
Silmiin pistävin oli sivu 19. " Valtio " takavarikoi" VR:n kalustoa erilliselle kalustoyhtiölle."
Lisäksi toinen mieleenpainuva juttu löytyy samasta sivusta: " Liikenteenohjaus ei pysy hallitsemaan tasapuolisesti kaikkia operaattoreita."

Eli oman näkökulman mukaan näihin on puututtava ajoissa, liikenteenohjaus ei saa päästä rappeutumaan. Vaan tarvitaan uusi pohjoisempana oleva yksikkö, joka hallitsee toisen puolen radasta. Helsinkiin tarvitaan lisää raiteita,vaikka sitten maanalle, jotka nousevat sopivassa kohtaa ylös, tämä voisi toimia pääradan suuntaan mainiosti.
 
Vuoto

Suomen bussimarkkinat: "Uusi operaattori saattaa tulla markkinoille aivan uudenlaisella, kustannustehokkaalla, konseptilla: Ei lipunmyyntiä busseissa, ei lipunmyyntipisteitä, yleishallinto minimoitu…"

Öö, eikös meillä jo oikeastaan ole tällainen?

---------- Viestit yhdistetty klo 22:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:43 ----------

Näyttäisi itse asiassa sisällön perusteella, että tämä dokkari on laadittu 2011 keväällä. Se selittää ainakin tuon Onnibus-jutun.
Ajattelin ihan samaa. En voi tietää, mutta mieleen tuli olisiko eräs tälläkin foorumilla kirjoitellut, 2011 keväällä vielä VR:n palveluksessa ollut kaveri kirjoittanut tuon kohdan vaikka viime vuosien strategiapapereihin, ja se olisi sitten muuttumatta jäänyt tämän vuoden paperiin. :p
 
Vs: Vuoto

Ajattelin ihan samaa. En voi tietää, mutta mieleen tuli olisiko eräs tälläkin foorumilla kirjoitellut, 2011 keväällä vielä VR:n palveluksessa ollut kaveri kirjoittanut tuon kohdan vaikka viime vuosien strategiapapereihin, ja se olisi sitten muuttumatta jäänyt tämän vuoden paperiin. :p

Sen mitä pikaisesti vilkaisin, niin näköjään dokumentissa on kylmästi korvattu vuosilukuja 2011 vuosiluvulla 2013 ilmeisesti etsi/korvaa-metodilla sen enempää miettimättä. Huomaa joistain taulukoista, joissa vuodet menevät 2010 -> 2013 -> 2012 -> 2013 -> 2014, jne.

Myös tuo vuoden 2013 kesäksi väitetty neljä edestakaista Allegrovuoroahan toteutui jo vuonna 2011. Näyttäisi siis siltä, että dokumentti on oikeasti vuodelta 2011, johon on sitten joku on hätäisen tökerösti muutellut vuosilukuja.
 
Vs: Vuoto

Sen mitä pikaisesti vilkaisin, niin näköjään dokumentissa on kylmästi korvattu vuosilukuja 2011 vuosiluvulla 2013 ilmeisesti etsi/korvaa-metodilla sen enempää miettimättä. Huomaa joistain taulukoista, joissa vuodet menevät 2010 -> 2013 -> 2012 -> 2013 -> 2014, jne.

Myös tuo vuoden 2013 kesäksi väitetty neljä edestakaista Allegrovuoroahan toteutui jo vuonna 2011. Näyttäisi siis siltä, että dokumentti on oikeasti vuodelta 2011, johon on sitten joku on hätäisen tökerösti muutellut vuosilukuja.

Olet oikeassa. Ärsyttävää. Jos tämä on VR:n oikea strategiadokumentti vuodelta 2011, se pitäisi julkaista sellaisenaan. Se olisi sellaisenaankin ihan yhtä arvokas. Nyt sen painoarvo romahti täysin.
 
Vs: Vuoto

Olet oikeassa. Ärsyttävää. Jos tämä on VR:n oikea strategiadokumentti vuodelta 2011, se pitäisi julkaista sellaisenaan. Se olisi sellaisenaankin ihan yhtä arvokas. Nyt sen painoarvo romahti täysin.
En sanoisi, että painoarvo romahti siitä, että VR-Yhtymässä tehdään töitä 2 vuotta vanhoilla tiedoilla, jotka ”päivitetään” etsi-korvaa -menetelmällä nykyhetkeen. Pikemminkin se vain nostaa painoarvoa, koska se kertoo firman johtamisen tasosta. Onko esim. ymmärrettävä niin, että jos kalvoja on ollut tekemässä joku, joka ei enää ole VR-Yhtymän palveluksessa, yhtymään ei ole saatu tilalle uutta henkilöä, joka kykenisi siihen työhön, mitä lähtenyt teki?

Antero
 
Vs: Vuoto

En sanoisi, että painoarvo romahti siitä, että VR-Yhtymässä tehdään töitä 2 vuotta vanhoilla tiedoilla, jotka ”päivitetään” etsi-korvaa -menetelmällä nykyhetkeen.

Mä vain pidän tuota erittäin epäuskottavana selityksenä noille muuttuneille vuosiluvuille. Ei sellainen menisi VR:ssä läpi. Näkisihän sen suurin piirtein samat ihmiset, jotka ovat sen nähneet kaksi vuotta aikaisemmin, niin ei sellainen menisi läpi.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:28 ----------

Onko esim. ymmärrettävä niin, että jos kalvoja on ollut tekemässä joku, joka ei enää ole VR-Yhtymän palveluksessa, yhtymään ei ole saatu tilalle uutta henkilöä, joka kykenisi siihen työhön, mitä lähtenyt teki?

Ei varmasti. Tuo on kuitenkin johtotason työtä, ja johtajan perustyötä on laatia juuri strategia-slaideja. Ihmisillä on siihen erilaisia kykyjä, mutta ei kukaan johtaja tee niin, että näyttäisi kaksi vuotta vanhat slaidit, koska ei osaa tehdä uusiakaan. Jos ei osaa, hän pitää vaikka esityksensä ilman slaideja, piirtää, tai tekee perus-teksti-bulletpointeja. VR:n johtajista voi olla monta mieltä, mutta he kuitenkin ovat kaikesta huolimatta kokeneita ammattijohtajia.
 
Vs: Vuoto

VR:n johtajista voi olla monta mieltä, mutta he kuitenkin ovat kaikesta huolimatta kokeneita ammattijohtajia.

Minkäs tasoinen liikkeenjohtoon valmiuksia antava tutkinto olikaan itse pääjohtajalla? Entä muilla johtajilla?

(Vinkki: eMBA on tyypillisesti työn ohessa hankittavaa täydennyskoulutusta.)
 
Takaisin
Ylös