Pendolinon kanssa Korsosta Huopalahteen ~20 % edullisemmin

Ja porsaanreikähän tarkoittaa, että jokin asia on teknisesti täysin ehtojen mukaista, muttei toteuta ehtojen tarkoitusta tai henkeä. Tämä asia ei ole porsaanreikä, koska se on yksiselitteisesti kielletty.
Nähdäkseni ei voi olla erityisen moitittava menettely asiakkaan taholta, jos hän ostaa esim. ABC-lipun matkustaakseen Espoo C:stä Korsoon, sillä maksuvyöhykekartta ei anna yksiselitteisesti ymmärtää, etteikö ABC-lippu olisi täysin kelvollinen lipputuote: http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/lahiliikenteen_aikataulut/maksuvyohykkeet.html
 
Jos esim. Leppävaarasta nousee junaan ja sanoo konduktöörille "Opiskelija Helsinkiin", niin lähes aina tulee ABC vyöhykelippu eikä HSL:n seutulippu. Tai sitten konnari kysyy minkälaisen lipun haluaa.
 
No lukaisin vähän nyt sitä tarkastusmaksulakia, mutta sieltä ei löytynyt selvyyttä asiaan. Oikeusistuimen pitäisi varmaan tulkita asia, eli käytännössä voidaanko "matkustava"-verbiä tulkita myös muodossa "verekseltään juuri matkustanut"-muodossa. Sanoisin, että asia olisi hitusen selvempi, jos tarkastaja poistuu matkustajan kanssa yhtä aikaa junasta, ja vähemmän selvä, jos "ratsia" on laiturilla vastassa. Hypoteettista tämä keskustelu toki on, koska tarkastajat eivät tuollaista koskaan tekisi, koska tilanne olisi ylipäätään sekaannuksia aiheuttava.

Ainakin aiemmin ovat tehneet. Joskus vuoden 2004 paikkeilla kavereistani niitä, jotka näyttävät eniten punkkareilta tai hipeiltä, tarkastettiin siten, että heidän poistuessaan ratikasta laiturilla seissyt tarkastaja linttasi matkustajan voimalla ratikan seinää vasten ja tarkisti siinä sitten lipun. Ulkonäköprofilointi kyllä toimi, eli he todella olivat nillä kerroilla menossa pummilla, mutta pidän toimintaa silti "hieman" arveluttavana – tiedänpä suorastaan, että samaisilla ihmisillä on myös hyvin usein ollut voimassaoleva lippu mukanaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:33 ----------

Nähdäkseni ei voi olla erityisen moitittava menettely asiakkaan taholta, jos hän ostaa esim. ABC-lipun matkustaakseen Espoo C:stä Korsoon, sillä maksuvyöhykekartta ei anna yksiselitteisesti ymmärtää, etteikö ABC-lippu olisi täysin kelvollinen lipputuote: http://www.vr.fi/fi/index/aikataulut/lahiliikenteen_aikataulut/maksuvyohykkeet.html

Toki tuollaista lippua ei voi mistään lähteestä ostaa määrittelemättä lähtö- ja määräasemaa.
Teoriassa tiskillä lipunmyyjä saattaisi näpytellä ruutuun vaikkapa "Helsinki" ja "Järvenpää" jos matkustaja tulee ja sanoo: "ABC-lippu, kiitos", mutta se on hirveän epätodennäköistä.
 
Jos esim. Leppävaarasta nousee junaan ja sanoo konduktöörille "Opiskelija Helsinkiin", niin lähes aina tulee ABC vyöhykelippu eikä HSL:n seutulippu. Tai sitten konnari kysyy minkälaisen lipun haluaa.

Oikeasti? Konduktöörihän toimii yksiselitteisesti väärin ja täysin työnantajan sekä työnantajan tilaajan sääntöjen vastaisesti. Jos tuollainen on vielä säännöllistä, se on vähintäänkin varoituksen, jopa irtisanomisen aihe.

Mitä itse olen kylläkin istunut Leppävaaran junissa ja sivukorvalla kuullut, niin lähes aina on konduktööri sanonut hinnaksi 4,50, mikä on HSL-seutulipun hinta. En muista kylläkään, kuinka monta kertaa olen kuullut opiskelijan sitä ostavan. Aikuisellehan ABC-vyöhykelippu on kalliimpi. Leppävaarasta Helsinkiin sitä paitsi kelpaisi AB-vyöhykelippu, mutta konduktööri ei sellaista tietysti myy, koska sellainen on mahdotonta ostaa. AB-vyöhykelippua ei tavallaan ole oikeasti olemassakaan.
 
Oikeasti? Konduktöörihän toimii yksiselitteisesti väärin ja täysin työnantajan sekä työnantajan tilaajan sääntöjen vastaisesti. Jos tuollainen on vielä säännöllistä, se on vähintäänkin varoituksen, jopa irtisanomisen aihe.

Mitä itse olen kylläkin istunut Leppävaaran junissa ja sivukorvalla kuullut, niin lähes aina on konduktööri sanonut hinnaksi 4,50, mikä on HSL-seutulipun hinta. En muista kylläkään, kuinka monta kertaa olen kuullut opiskelijan sitä ostavan. Aikuisellehan ABC-vyöhykelippu on kalliimpi. Leppävaarasta Helsinkiin sitä paitsi kelpaisi AB-vyöhykelippu, mutta konduktööri ei sellaista tietysti myy, koska sellainen on mahdotonta ostaa. AB-vyöhykelippua ei tavallaan ole oikeasti olemassakaan.

Näin olen useasti nähnyt tapahtuvan. Esimerkkitapaus tuosta parin viikon takaa: Tällä kertaa oli matkustajana eläkeläismies, joka nousi junaan muistaakseni Kilosta ja oli matkalla Helsinkiin. Hän sanoi konnarille "Eläkeläinen Helsinkiin", Konnari myi mitään kysymättä 3,25 € hintaisen eläkeläisten ABC-lipun.
Eräällä toisella kerralla kun konnari oli myymässä seutulippua hintaan 4,50 € ja matkustajana oli niin ikään eläkeläinen joka sitten sanoi: Eikun se kolmen euron eläkeläislippu! Ja niin tuli silläkin kertaa ABC-vyöhykelippu eläkeläishintaan. Minun mielestäni se on vain hyvää asiakaspalvelua ja tilannetajun hallintaa konduktööriltä eikä todellakaan varoituksen saati sitten irtisanomisen syy.

Minä jos matkustan vaikkapa juuri Leppävaarasta tai Tikkurilasta Helsinkiin, en ikinä osta HSL:n seutulippua vaan poikkeuksetta opiskelijahintaisen ABC-lipun. Tämä siksi, etten koe sen mitenkään olevan sääntöjen vastaista. Ei missään ole matkustajille ilmoitettu ettei näin saisi menetellä. Tosin esim. Leppävaarasta lähtiessä sanon konnarille "Opiskelija Keravalle" vaikka menisinkin Helsinkiin. Se varmaan täyttää petoksen tunnusmerkit mutta se ei minua hetkauta lainkaan. Ei HSL:kään voi kieltää ketään ostamasta lippua laajemmalle alueelle kuin mitä on matkustamassa oikeasti, sillä ei lippua ostaessa tarvitse sitoutua matkustamaan lipun määränpäähän. Väitän, ettei siitäkään todellakaan voisi saada minkäänlaista tarkastusmaksua.

Entäs jos olisin matkustamassa Helsingistä ensin Tikkurilaan, ja siitä edelleen tauon jälkeen Keravalle, pitäisikö minun muka ostaa Tikkurilaan mennessä HSL-Lippu, ja sitten vasta Tikkurilasta Keravalle VR:n vyöhykelippu? Vaikka voin sen tehdä 1,5 tunnin vaihtoajan puitteissa yhdellä VR:n lipulla.
 
Minun mielestäni se on vain hyvää asiakaspalvelua ja tilannetajun hallintaa konduktööriltä eikä todellakaan varoituksen saati sitten irtisanomisen syy.

Hyvä asiakaspalvelu ei saa rikkoa HSL:n kanssa tehtyä sopimusta lippujenkäytön ehdoista. Nythän tuo potentiaali "huonoon asiakaspalveluun" on sitä paitsi syntynyt vain konduktöörien aiemmin harjoittamasta väärästä toimintatavasta.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:51 ----------

Entäs jos olisin matkustamassa Helsingistä ensin Tikkurilaan, ja siitä edelleen tauon jälkeen Keravalle, pitäisikö minun muka ostaa Tikkurilaan mennessä HSL-Lippu, ja sitten vasta Tikkurilasta Keravalle VR:n vyöhykelippu? Vaikka voin sen tehdä 1,5 tunnin vaihtoajan puitteissa yhdellä VR:n lipulla.

Tulkinnanvaraista, mutta minusta ei tarvitse. Silloin teet yhden matkan VR:n vyöhykelipun vaihtoajan puitteissa HSL-alueen ulkopuolelle. Sen ehdoissa ei minusta estetä ns. poikkeamisoikeutta, joka kaukomatkoilla on kiellettyä.

Tämä lienee yksi syy lisää sille, miksei HSL-alueen sisäisen matkan tekemisestä vyöhykelipulla voi käytännössä jäädä kiinni.

Ja kuten jo aiemmin sanoin, minusta tämä ongelma pitäisi ratkaista sillä, että VR:n vyöhykelipuista luovuttaisiin kokonaan ja siirrettäisiin HSL:n uusiksi vyöhykkeiksi. Tämä tosin parhaassakin tapauksessa siintää vasta pitkän ajan kuluttua. Olisi ehkä hyvä, jos HSL voisi laajentua nykyisten kuntien ulkopuolelle pelkässä junaliikenteessä, mutta parasta olisi toki, jos voisit Helsinki-Hyvinkää-matkankin tehdä niin, että sinulla olisi oikeus Hyvinkään bussienkin käyttöön suoraan sillä lipulla.

Järkevämpää olisi tässä vaiheessa luopua VR:n vyöhykelipuista HSL-alueella niin, että HSL-alueella täytyy aina olla kelpaava HSL-lippu. Toisin sanoen poistettaisiin VR:n vyöhykealueesta ABC-vyöhykkeet ja korvattaisiin ne HSL:n vastaavilla (jotka helsinkiläiselle olisivat 1, 2 ja 3) ja niin, että HSL-lippu myös kelpaisi VR:n vyöhykealueelle tehdyn matkan osalipuksi. Jos siis haluat Helsingistä Hyvinkäälle, ostat L3:n + DE-vyöhykkeet. Jos haluat Tikkurilasta Hyvinkäälle, ostat L2:n ja DE-vyöhykkeet.
 
Kun käytät termiä "jäädä kiinni" niin mitä oikeastaan ajat takaa. Olisiko siis mielestäsi tarkastusmaksu paikallaan em. tilanteissa? Täytyisi selvittää suoraan HSL:stä se, että voisiko tuosta edes teoriassa saada tarkastusmaksun. Käytännössä ei varmasti.

Niin kauan kuin VR:llä on omaa tai muiden kuin HSL:n tilaamaa liikennettä, ei varmasti vyöhykeliput poistu mihinkään. Tilanne voisi olla jo tänä päivänä se, että pääradalla HSL:n liput kelpaisi vain junissa N, K ja I ja VR:n vyöhykeliput vain junissa H, R, T ja Z. Nykytilanne on toki matkustajille kaikista herkullisin :)
 
Kun käytät termiä "jäädä kiinni" niin mitä oikeastaan ajat takaa. Olisiko siis mielestäsi tarkastusmaksu paikallaan em. tilanteissa? Täytyisi selvittää suoraan HSL:stä se, että voisiko tuosta edes teoriassa saada tarkastusmaksun. Käytännössä ei varmasti.

HSL-alueella tai itse asiassa koko maan junaliikenteessä pitää olla matkaan oikeuttava lippu. Teoria-käsite on vähän vaikea tässä, koska kyse on lain tulkinnasta ja soveltamisesta, johon ei ole yksiselitteistä teoriaa tässä tapauksessa. Tarkastusmaksulaki sanoo, että tarkastajalle on esitettävä asianmukainen matkalippu. Vaikean tästä tilanteesta tekee se, että junassa voi olla yhtä aikaa samassa tilanteessa henkilöitä, joille ABC-lippu on asianmukainen ja henkilöitä, joille se ei ole. VR kuitenkin selkeästi sanoo sivuillaan, että HSL-alueen sisäistä matkaa varten tarvitaan HSL-lippu, joten VR:n vyöhykelippu ei silloin ole asianmukainen. HSL:n sivuilta en nyt löytänyt tästä mitään. HSL:n palveluoppaassa asiasta saattaa olla enemmän.

Mutta jos kysyt HSL:ltä asiaa, nämä varmasti vastaavat, että ei saa tarkastusmaksua, koska lipuntarkastaja ei voi käytännössä osoittaa, että lippu ei ole asianmukainen. Olen melko varma, etteivät ole asiasta ohjesääntöä tehneet, koska käytännön tarkastustyössä ei tule vastaan tilannetta. Itse tarkastustilanteessa VR:n vyöhykelippu on aina asianmukainen ilman lisätietoa matkustajan aikeista (joita ei tulekaan selvittää). AB-lippu ei tietysti olisi, mutta niitä tuskin on olemassakaan. Kaukojunien liityntäliputhan HSL-alueella tehtävään liityntään myydään aina "kaukoliikenneformaatissa", vaikka niiden hinta tulleekin vyöhykelippujärjestelmästä, tai sitten niillä on jokin ihan oma systeeminsä.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:38 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:32 ----------

Niin kauan kuin VR:llä on omaa tai muiden kuin HSL:n tilaamaa liikennettä, ei varmasti vyöhykeliput poistu mihinkään.

Jos viittaat viimeiseen kappaleeseeni, minähän en ehdottanut, että vyöhykeliput siinä mallissa poistuisivat. Ne vain HSL-alueella korvattaisiin HSL:n lipuilla. Junat, joissa HSL:n liput ylipäätään kelpaavat, ovat kuitenkin joko HSL:n tai LVM:n tilaamia. VR:n omia junia ei tietääkseni ole yhtään. LVM tosin korvaa nettomallilla, ei brutto-. Voisin kuitenkin kuvitella, että LVM:n kanssa asian voisi sopia.

Se on tietysti eri asia, että VR varmaan haraisi vastaan tällaista järkevöittämistä, mutta matkustajan kannalta se olisi selkein. Vaihtoehtona on tietysti eriyttää HSL-junat omakseen ja VR-junat omakseen. Tällä HSL ainakin voisi kiristää VR:ää hieman asiassa. Nykyinen VR-lippujen kelpaavuus HSL-junissahan on VR:lle erityiskohtelua, jota kukaan muu liikennöitsijä ei HSL-alueella saa.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:32 ----------

Nykytilanne on toki matkustajille kaikista herkullisin :)

On toki. Täytyisi toki tietää, miten HSL:n ja VR:n sopimuksissa menee, kun matkustaja matkustaa HSL:n tilaamassa junassa VR:n lipulla. Ts. tuleeko siitä HSL:lle tappiota (ainakin, koska matkustaja maksaa vähemmän) sekä VR:lle voittoa (jos kustannuskorvauspolitiikka toimii niin) verrattuna tilanteeseen, jossa matkustaja ostaa HSL-lipun.
 
Rupesi sen verran kiinnostamaan, että piti vilkaista. VR omissa kuljetusehdoissaan kertoo vyöhykelipusta seuraavaa: "Kerta- ja sarjalipulla voi matkustaa sen voimassaoloaikana lippuun merkityillä maksuvyöhykkeillä, ja lippu tulee leimata junan eteisessä olevassa leimauslaitteessa" Vyöhykelippua ei ole sidottu mihinkän tiettyyn asemaväliin. Jos sinulla on voimassaoleva ABC-vyöhykelippu, niin voit vapaasti matkustaa näillä kolmella vyöhykkeillä. Tämä on tietenkin ristiriidassa sen nettisivuilla olevan ohjeen kanssa, joka sanoo: "Lähijunissa seutualueen sisäisillä matkoilla (rataosuudet Helsinki - Korso, Helsinki - Vantaankoski ja Helsinki - Mankki) kelpaavat vain seutu- ja kaupunkien sisäiset liput." VR:n ilmoittamat kuljetusehdot taitavat olla virallisempia, mutta vaikka näin ei olisikaan, niin kuluttajan asia ei ole arpoa, kumpaa ristiriitaisista ohjeista tulee soveltaa. Eli rajoitus jää siihen, että AB-lippuja ei myydä. Tämä on myös ainoa järkevä tapa rajoittaa kelpoisuutta kaksoisjärjestelmässä: lipulla kuin lipulla voi matkustaa niillä vyöhykkeillä, joilla se on voimassa, rajoittaa voi vain joidenkin lipputuotteiden myyntiä.

Taustalla on tietenkin VR:n ja HSL:n välinen vääntö korvauksista. Ilmeisesti on sovittu, että osana liikennöintikorvauksia VR ei myy kilpailevia lipputuotteita näihin juniin. Ja siten olisi päädytty teknisesti vähän vaikeaan tilanteeseen ja taitaa olla niin, että sitä ei edes haluta selvittää siinä pelossa, että syntyy vain hankala riita käytännön kannalta toisarvoisesta asiasta. Normaali käytäntö niin Suomessa kuin maailmallakin taitaa olla, että seudulliset liput ja vastaavat ovat aina rinnalla ja liikennöijän omat lipputuotteet kelpaavat aina ilman muuta. Ja liikennöitsijä tarkoittaa tässä tilanteessa liikenteen järjestäjää. Osassa lähiliikenteestähän järjestäjä on VR, osassa HSL, ellen ihan väärin muista. (Ja jotta ei olisi liian helppoa, osa on vieläpä liikenneviraston ostamaa liikennettä.)

Tilanne selkiintyisi, jos niissä junavuoroissa, jotka HSL ostaa kokonaan (eli kaupunkiradan junat), VR:n omat liput eivät enää kelpaisi lainkaan. Sitten taas VR:n oikeasti omassa liikenteessä kävisi niin VR:n liput kuin kaikki seutuliput ja vastaavat, joiden käytöstä tullaan tekemään sopimukset VR:n kanssa. Tämän edellytys luonnollisesti on se paljon puhuttu kaupunkirataliikenteen brändäys.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:05 ----------

Jos viittaat viimeiseen kappaleeseeni, minähän en ehdottanut, että vyöhykeliput siinä mallissa poistuisivat. Ne vain HSL-alueella korvattaisiin HSL:n lipuilla. Junat, joissa HSL:n liput ylipäätään kelpaavat, ovat kuitenkin joko HSL:n tai LVM:n tilaamia. VR:n omia junia ei tietääkseni ole yhtään. LVM tosin korvaa nettomallilla, ei brutto-. Voisin kuitenkin kuvitella, että LVM:n kanssa asian voisi sopia.

Se on tietysti eri asia, että VR varmaan haraisi vastaan tällaista järkevöittämistä, mutta matkustajan kannalta se olisi selkein. Vaihtoehtona on tietysti eriyttää HSL-junat omakseen ja VR-junat omakseen. Tällä HSL ainakin voisi kiristää VR:ää hieman asiassa. Nykyinen VR-lippujen kelpaavuus HSL-junissahan on VR:lle erityiskohtelua, jota kukaan muu liikennöitsijä ei HSL-alueella saa.

En mene ihan varmaksi vannomaan, koska aikaa on kulunut, mutta kun olin viime kesänä Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksessa töissä, tämä asia tuli puheeksi ja homma menee niin, että HSL-alueen sisällä kulkevat junat pyörivät bruttomallilla, eli HSL on maksaa junien liikennöinnistä. Sen sijaan alueen ulkopuolelle menevissä junissa sovelletaan nettomallia. Käytännössä homma menee niin, että liikennelaskentojen perusteella arvoiodaan, kuinka monta matkustajaa näissä on kulkenut HSL:n lippuja käyttäen ja tällä perusteella VR laskuttaa HSL:ää. Tältä osin systeemi on sama, kuin U-linjoilla, joilla liikennöitsijä veloittaa HSL:ää aina kun matkustaja maksaa HSL:n lipulla.

Kaikilla lähiliikennelinjoilla taitaa olla ostoliikennettä, mutta muistaakseni ainakin R-junat eivät hiljaisia aikoja lukuunottamatta ole ostoliikennettä.

Sellainen periaatteellinen vääryyshän siihen sisältyy, jos matkustaa vyöhykelipulla HSL-alueen sisällä, että HSL maksaa korvauksen matkasta VR:lle (tosin vain arvion perusteella) tai juna on jo kokonaan ostettu HSL:n käyttöön, mutta HSL ei saakaan rahaa matkustajalta. Sen sijaan matkustaja maksaa matkan VR:lle vielä toistamiseen.
 
En mene ihan varmaksi vannomaan, koska aikaa on kulunut, mutta kun olin viime kesänä Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksessa töissä, tämä asia tuli puheeksi ja homma menee niin, että HSL-alueen sisällä kulkevat junat pyörivät bruttomallilla, eli HSL on maksaa junien liikennöinnistä. Sen sijaan alueen ulkopuolelle menevissä junissa sovelletaan nettomallia. Käytännössä homma menee niin, että liikennelaskentojen perusteella arvoiodaan, kuinka monta matkustajaa näissä on kulkenut HSL:n lippuja käyttäen ja tällä perusteella VR laskuttaa HSL:ää.

Näin on, tästä ei ainakaan minulla ole ollut epäselvyyttä. Sanoin sen jo aiemmin tässä ketjussa (vain tiedoksi, ei moitteena).

---------- Viestit yhdistetty klo 20:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:41 ----------

U-linjojen busseissa saa ostaa liikennöitsijän oman lipun HSL-alueen sisäisille matkoille.

Mutta U-liikenne ei olekaan HSL:n ostoliikennettä.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:41 ----------

Sellainen periaatteellinen vääryyshän siihen sisältyy, jos matkustaa vyöhykelipulla HSL-alueen sisällä, että HSL maksaa korvauksen matkasta VR:lle (tosin vain arvion perusteella) tai juna on jo kokonaan ostettu HSL:n käyttöön, mutta HSL ei saakaan rahaa matkustajalta. Sen sijaan matkustaja maksaa matkan VR:lle vielä toistamiseen.

Niin tätä siis pohdin, mutta uskoisin, että HSL:n tilaamassa bruttoliikenteessäkin on jokin klausuuli siitä, mitä VR:n niissä saamilla omien lippujen lipputuloilla tehdään. En ole ihan varma. Silloinhan se tavallaan ei ole täysin bruttoliikennettä. Näissä HSL:n bruttojunissahan saa kuitenkin ihan "luvan kanssakin" matkustaa vain maksamalla VR:lle.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:41 ----------

Kaikilla lähiliikennelinjoilla taitaa olla ostoliikennettä, mutta muistaakseni ainakin R-junat eivät hiljaisia aikoja lukuunottamatta ole ostoliikennettä.

Kaikki lähijunaliikenne rataosilla Helsinki-Riihimäki, Hki-Lahti ja Hki-Karjaa on ostoliikennettä. Se selviää tästä: http://www.rautatiematkustajat.fi/Lahisopimus2012_2015.pdf

Sopimukseen on kirjattu 37 R-junaa, ja nopeasti laskin, että Hki-Riihimäki-suunnassa niitä on 19, eli 37 pitäisi sisältää kaikki. Tästä nyt nopeasti ekstrapoloin, että muidenkin linjojen junamäärät sisältävät kaikki junat, kun en jaksanut aikatauluista laskea. Loogisinta olisi, että ovat kaikki.

Sitä en osaa sanoa, onko LVM ostanut osan tai kaikki myös R-junien jatkosta Tampereelle tai Lahteen.
 
Periaatteessahan siis ABC-kuukausilipulla Pohjois-Haagasta pohjoiseen nouseva matkustaja matkustaa pummilla ja pitäisi tarkastuksen sattuessa tulla liputtomana kohdelluksi, koska matka ei mitenkään voi olla HSL-alueen ulkopuolinen, kun rata ei alueen ulkopuolelle jatku. Sen sijaan etelän suuntaan nouseva voi olla menossa vaikkapa Järvenpäähän, koska vyöhykelipulla voi matkustaa myös Pohjois-Haaga - Järvenpää -matkan.

Ja jos HSL ja VR ovat näin keskenään sopineet, pitäisi kiinnittää erityistä huomiota siihen, että matkustajille osoitetussa informaatiossa asia esitetään yksiselitteisesti.
 
Periaatteessahan siis ABC-kuukausilipulla Pohjois-Haagasta pohjoiseen nouseva matkustaja matkustaa pummilla ja pitäisi tarkastuksen sattuessa tulla liputtomana kohdelluksi, koska matka ei mitenkään voi olla HSL-alueen ulkopuolinen, kun rata ei alueen ulkopuolelle jatku. Sen sijaan etelän suuntaan nouseva voi olla menossa vaikkapa Järvenpäähän, koska vyöhykelipulla voi matkustaa myös Pohjois-Haaga - Järvenpää -matkan.

Ja jos HSL ja VR ovat näin keskenään sopineet, pitäisi kiinnittää erityistä huomiota siihen, että matkustajille osoitetussa informaatiossa asia esitetään yksiselitteisesti.
Pohjois-Haagasta pohjoiseen ABC-lipulla matkaava voi olla menossa Järvenpäästä Vantaankoskelle, vaikkapa.
 
Kyllä, mutta se näkyisi lipun leimassa.

Siinä tapauksessa veikkaisin, että matkustajalla olisi oikeus vedota siihen, että konnari on myynyt hänelle väärän lipun. Vai saisiko kauttakulkuasemaksi valita Vantaankosken (VR:n verkkokaupassahan tälläinen vaihtoehto on)?
 
Takaisin
Ylös