Sr1:n kuljettajan ohjekirja - kokonaan julki?

Liittynyt
12 Joulukuu 2010
Viestit
610
Skannasin vuoden 1983 Sr1:n kuljettajan ohjekirjan. Sivuja on miljoona kaikenmaailman liitteineen, joten moisen julkaisu täällä ei oikein onnistu. Jos jotakuta moinen kiinnostaa, mua voi lähestyä yksityisviestillä. Voin sittemmin lähettää koko pumpsin vaikka Dropboxin kautta halukkaille. Tuossa kuitenkin pari skannausta aiheesta.

Ohi aiheen mainittakoon, että itse pidin ja pidän edelleenkin kiinni siitä, että oikeaoppinen veturin litteran nimeämistapa toimitetaan välilyönnillä, eli aivan kuten tuossa Sr 1:n kuskioppaassa on mainittu. Vaunut.orgissa on jostain syystä otettu käyttöön käytäntö, jossa littera pitäisi niputtaa yksiin veturin järjestysnumeron kanssa. Näinhän asia ei ole, eikä se ole niin edes VR:n kannoissa. Sr 1 on Sr 1, ei Sr1.
--

Sr1-ko.jpg

--

Sr1-ko-etusivu.jpg
 
Sr 1 on Sr 1, ei Sr1.

Molempaa kirjoitusasua esiintyy käytössä edelleen. Jopa R-kirjainta isona, ja väliviivaa numeron edellä. Joskus syynä saattaa olla tekninen rajoite (kaikki kirjaimet tulostuvat isolla), joskus tietämättömyys tai jokin muu syy.

Yhteenkirjoitettua muotoa puoltaa se, että se ei vahingossakaan rivity eri riveille tekstinkäsittelyssä. Ehkä siksi se on yleistynyt, ja lopulta muodostunut "virallisimmaksi" versioksi. TraFin dokumentit taitavat (poikkeuksetta?) käyttää yhteenkirjoitettua muotoa. Kaluston kyljissä sarjamerkit on kirjoitettu (joitain poikkeuksia lukuunottamatta) yhteen. Vaunut.org-sivuston käytäntö on täten hyvin johdonmukainen, sillä haku- ja muista syistä käytännön on hyvä olla yhtenäinen.

Erikseen kirjoitettu versio on varmasti ollut se oikea tapa muinoin Valtionrautateiden sisällä, mutta kirjoitustapa on sittemmin muuttunut. Se, että nykyään sarjamerkit kirjoitetaan yhteen, ei oikeastaan ole mielipideasia, vaan de facto standardi.
 
Minä sanoisin, että litteran "virallisen" kirjoitusasun määrää se, miten se veturin kyljessä lukee. Ja tässä minusta VR:n linja on poikkeuksetta kirjoittaa ne yhteen. Tämä on osittain mielipide, mutta minusta näin se menee missä tahansa kulkuneuvossa.
 
Minä sanoisin, että litteran "virallisen" kirjoitusasun määrää se, miten se veturin kyljessä lukee. Ja tässä minusta VR:n linja on poikkeuksetta kirjoittaa ne yhteen.
Linjasta poiketaan ainakin 25-sarjan saneeratuissa Dv12-vetureissa.
 
Tuossa toisessa skannauksessa puhutaan jostain 1-sähköveturista, joka on Sr. Ja valmistuspaikkakin on NovoCHerkassk.
 
Takaisin
Ylös