Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Sr1:n kuljettajan ohjekirja - kokonaan julki?

  1. #1

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Sr1:n kuljettajan ohjekirja - kokonaan julki?

    Skannasin vuoden 1983 Sr1:n kuljettajan ohjekirjan. Sivuja on miljoona kaikenmaailman liitteineen, joten moisen julkaisu täällä ei oikein onnistu. Jos jotakuta moinen kiinnostaa, mua voi lähestyä yksityisviestillä. Voin sittemmin lähettää koko pumpsin vaikka Dropboxin kautta halukkaille. Tuossa kuitenkin pari skannausta aiheesta.

    Ohi aiheen mainittakoon, että itse pidin ja pidän edelleenkin kiinni siitä, että oikeaoppinen veturin litteran nimeämistapa toimitetaan välilyönnillä, eli aivan kuten tuossa Sr 1:n kuskioppaassa on mainittu. Vaunut.orgissa on jostain syystä otettu käyttöön käytäntö, jossa littera pitäisi niputtaa yksiin veturin järjestysnumeron kanssa. Näinhän asia ei ole, eikä se ole niin edes VR:n kannoissa. Sr 1 on Sr 1, ei Sr1.
    --

    Nimi: Sr1-ko.jpg
Katselukertoja: 896
Koko: 43,3 KB

    --

    Nimi: Sr1-ko-etusivu.jpg
Katselukertoja: 798
Koko: 48,4 KB

  2. #2

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Sr1:n kuljettajan ohjekirja - kokonaan julki?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Sr 1 on Sr 1, ei Sr1.
    Molempaa kirjoitusasua esiintyy käytössä edelleen. Jopa R-kirjainta isona, ja väliviivaa numeron edellä. Joskus syynä saattaa olla tekninen rajoite (kaikki kirjaimet tulostuvat isolla), joskus tietämättömyys tai jokin muu syy.

    Yhteenkirjoitettua muotoa puoltaa se, että se ei vahingossakaan rivity eri riveille tekstinkäsittelyssä. Ehkä siksi se on yleistynyt, ja lopulta muodostunut "virallisimmaksi" versioksi. TraFin dokumentit taitavat (poikkeuksetta?) käyttää yhteenkirjoitettua muotoa. Kaluston kyljissä sarjamerkit on kirjoitettu (joitain poikkeuksia lukuunottamatta) yhteen. Vaunut.org-sivuston käytäntö on täten hyvin johdonmukainen, sillä haku- ja muista syistä käytännön on hyvä olla yhtenäinen.

    Erikseen kirjoitettu versio on varmasti ollut se oikea tapa muinoin Valtionrautateiden sisällä, mutta kirjoitustapa on sittemmin muuttunut. Se, että nykyään sarjamerkit kirjoitetaan yhteen, ei oikeastaan ole mielipideasia, vaan de facto standardi.

  3. #3

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Sr1:n kuljettajan ohjekirja - kokonaan julki?

    Minä sanoisin, että litteran "virallisen" kirjoitusasun määrää se, miten se veturin kyljessä lukee. Ja tässä minusta VR:n linja on poikkeuksetta kirjoittaa ne yhteen. Tämä on osittain mielipide, mutta minusta näin se menee missä tahansa kulkuneuvossa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Sr1:n kuljettajan ohjekirja - kokonaan julki?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Minä sanoisin, että litteran "virallisen" kirjoitusasun määrää se, miten se veturin kyljessä lukee. Ja tässä minusta VR:n linja on poikkeuksetta kirjoittaa ne yhteen.
    Linjasta poiketaan ainakin 25-sarjan saneeratuissa Dv12-vetureissa.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  5. #5

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus Vs: Sr1:n kuljettajan ohjekirja - kokonaan julki?

    Tuossa toisessa skannauksessa puhutaan jostain 1-sähköveturista, joka on Sr. Ja valmistuspaikkakin on NovoCHerkassk.

Vastaavia viestiketjuja

  1. VR:n johtajien bonukset julki
    kirjoittanut Kani foorumissa Junat
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 09.04.2012, 14:17
  2. Kuljettajan työn tarkoitus
    kirjoittanut Samppa foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 29.11.2011, 12:29
  3. Saksalainen rahastajan ohjekirja
    kirjoittanut Hape foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 18.12.2010, 15:47
  4. HSL: Jouko-linjat J74 ja J84 kokonaan kutsuohjatuiksi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 02.06.2010, 10:30
  5. Smith-Polvinen julki
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 07.10.2006, 10:43

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •