VR:n vyöhykeliput HSL-alueella

Liittynyt
12 Joulukuu 2010
Viestit
610
Kiinnostuin sen verran tästä VR:n aspan kommentista, että aloin selvitellä hieman asiaa.

--
VR FB 03032013.jpg
--

VR:n asiakaspalvelu siis kertoo, että HSL-alueen sisällä voi ostaa VR:n vyöhykelipun. Tämä tarkoittaa sitä, että 4,80 euron kertalippuun varattu setelini paloi juuri roviolla ja jatkossa matkustan 2,60 euron VR:n vyöhykesetelillä.

Tutkivana ja tonkivana amatöörijournalistin retkuna aloin selvittää asiaa, joten soitin VR:n asiakaspalveluun ja kysyin, paljonko lippu Helsingistä Keravalle maksaa? "6,50 euroa, mutta jos haluat jatkaa matkaa esimerkiksi bussilla, metrolla tai raitsikalla, sinun pitää ostaa sitten sellainen seutulippu, joka maksaa 7,00 euroa.", tuumattiin minulle VR:n asiakaspalvelusta. No, en nyt välttämättä tarvitse ratikka- tai metroyhteyttä Keravan asemalta Kytömaalle, enkä sellaista itse asiassa kysynytkään.

Jokainen joskus Helsingistä Keravalle kertalipun ostanut tietää sen, että konduktööri myy VR:n vyöhykelipun kyseiselle välille. Miksi näin? HSL tilaa kaiken I-, K- ja N-junaliikenteen Helsingistä pääteasemalle (ja T-junien osalta HSL-alueen sisällä) ja sopimuksessa lukee hyvin yksiselitteisesti, että HSL pitää tilaamastaan liikenteestä kertyneet lipputulot; VR:n omien vyöhykelippujen myyntitulot VR saa pitää itsellään. Käytäntö on kuitenkin toinen; niin VR:n asiakaspalvelu, heidän Facebook-kommentointi kuin konduktöörienkin käytännöt kertovat siitä, että HSL-alueen sisällä on mahdollista ostaa VR:n vyöhykelippu.

Kirkkonummen suuntaa en ottanut tässä tarkoituksella esille, sillä en tiedä sen suunnan HSL-sopimusta kyllin hyvin.

Käytännössä yllä oleva tarkoittaa sitä, että jos asiakkaalla on tarve matkustaa HSL-alueen sisällä kahden kunnan välillä, hänen kannattaa ostaa VR:n vyöhykelippu HSL:n seutulipun sijaan, jolloin kustannussäästöä syntyy n. 45 %.

Alla lähiliikenteen maksuvyöhykekartta ja vyöhykelippujen hinnat.

--

VR-Vyöhykeliput 01012013.jpg

--

MV-kartta.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen joskus Helsingistä Keravalle kertalipun ostanut tietää sen, että konduktööri myy VR:n vyöhykelipun kyseiselle välille. Miksi näin? HSL tilaa kaiken I-, K- ja N-junaliikenteen Helsingistä pääteasemalle (ja T-junien osalta HSL-alueen sisällä) ja sopimuksessa lukee hyvin yksiselitteisesti, että HSL pitää tilaamastaan liikenteestä kertyneet lipputulot; VR:n omien vyöhykelippujen myyntitulot VR saa pitää itsellään. Käytäntö on kuitenkin toinen; niin VR:n asiakaspalvelu, heidän Facebook-kommentointi kuin konduktöörienkin käytännöt kertovat siitä, että HSL-alueen sisällä on mahdollista ostaa VR:n vyöhykelippu.

Mielenkiintoista. Tähän asti tätä asiaa on pohdittu täällä vain matkustajan näkökulmasta, ei tilaajan näkökulmasta. Mutta tämähän tarkoittaa sopimusteksti huomioiden, että VR vetää HSL:ää höplästä. Eikä vain satunnaisesti, jos havainnot todella pitävät paikkansa, vaan systemaattisesti, nimenomaisella lippuja myyvälle henkilöstölle annetulla ohjeistuksella?

Ihan kuin ei riittäisi että VR valmiiksi ylihinnoittelee HSL-liikenteen ainakin 15 %:lla suhteessa siihen mitä sen täytyisi maksaa vähän tehokkaammin hoidettuna (vrt. VR:n strategiakalvosetti).

Toisaalta mitä HSL voi tehdä? Irtisanoa sopimuksen? Vaihtaa palvelun toimittajaa? Ei taida onnistua.

Mutta ainahan tällaiset pikku erimielisyydet on helppo painaa villaisella seuraavassa yhteistyöpalaverissa esim. Hartwall-areenalla? Sehän on vain veronmaksajien rahaa...
 
Viimeksi muokattu:
Keravalta lähtiessä myydään aina vyöhykelippuja. HSL-lippuja myydään oletusarvoisesti vain Helsingin, Espoon, Vantaan ja kauniaisten alueella.
 
Toihan on ihan sovittu juttu, että junassa Keravalta ja Kirkkonummelta matkustava voi valita, kumman lippujärjestelmän, HSL vai VR, lipun ottaa. Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa sekä Kauniaisissa jatkuu vanha käytäntö, jonka mukaan alueen sisäinen matka tehdään HSL-lipulla eikä VR:n lippujä myydä.

Käytännössä lipunmyynnin pitäisi mennä siten, että vain määrätietoisesti väärän lipun ostava (Leppävaarasta kyytiin, eläkeläinen Keravalle) saisi VR:n lipun eikä henkilökunnan missään tapauksessa pitäisi ainakaan suositella tuota. Jos joku asiallisesti kysyy, voi toki vastata ja kertoa, mistä tässä hommassa on kyse.

Mielestäni junan rahastajat ja aseman lipunmyyjät pitäisi ohjeistaa kysymään Keravalta ja Kirkkonummelta tulijoilta, kumman lipun he haluavat. Ihmiset ovat sisäistäneet Keravan kuulumisen HSL-alueeseen. Niinpä sitten esim. Tikkurilassa koitetaan jatkuvasti vaihtaa VR:n BC-lipulla bussiin. Kun asian asiakkaalle selittää, vaikuttaa hämmästys usein vilpittömältä.

Kaukojunan lipun jatkoksi sen sijaan on myyty aina VR:n omia vyöhykelippuja. Miten, jos on BC-kuukausilippu, saako junasta Helsinkiin mennessään A-vyöhykkeen lipun? Sinänsä selvä asia, koko matkahan on maksettu VR:n lipulla tässä tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen joskus Helsingistä Keravalle kertalipun ostanut tietää sen, että konduktööri myy VR:n vyöhykelipun kyseiselle välille. Miksi näin?

Kuten aikaisemmissa viesteissä on kerrottu, näin todella kuuluukin tehdä. Syyt lienevät vain historialliset: Kerava ja Kirkkonummi on vasta hiljattain liitetty HSL-alueeseen, eikä VR ole suostunut siihen, että HSL-lippujen kelpaavuusehto ulottuisi niiden alueelle. Osittain toki voi syyttää myös HSL:n saamattomuutta neuvotteluissa. Tuorein lähiliikennesopimus on kuitenkin minusta tehty myöhemmin kuin Keravan ja Kirkkonummen liittäminen yhteistariffiin. Mutta kun en ole niissä neuvotteluissa ollut, en sano siitä mitään.

Ja kyllä, minustakin on tyhmää, että VR on bruttoliikenteen tuottajana erityisasemassa. Junissa KNIMAEUS ei pitäisi kenelläkään muulla olla sanottavaa lippujen kelpoisuusehdoista kuin HSL:llä. VR tekee niin kuin HSL sanoo. Ei Nobinan ja Veolian kanssakaan käydä neuvotteluja siitä, saisivatko ne myydä myös omia lipputuotteitaan busseissaan.

Mielenkiintoiseksi tämän kysymyksen kuitenkin tekee se, että tämä sopimusjärjestely tietääkseni tulee Keravalle erittäin kalliiksi. Kerava väläytteli jo HSL:stä eroamista siksi, ettei se saa junaliikennettä samoilla ehdoilla kuin Helsinki, Espoo ja Vantaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 3:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 3:37 ----------

Tähän asti tätä asiaa on pohdittu täällä vain matkustajan näkökulmasta, ei tilaajan näkökulmasta. Mutta tämähän tarkoittaa sopimusteksti huomioiden, että VR vetää HSL:ää höplästä. Eikä vain satunnaisesti, jos havainnot todella pitävät paikkansa, vaan systemaattisesti, nimenomaisella lippuja myyvälle henkilöstölle annetulla ohjeistuksella?

Valitettavasti se höplästä vetäminen on tässä tapauksessa tapahtunut tosiaan HSL:n kanssa jo neuvottelupöydässä. Ja minä mielestäni aikaisemmin pohdin tätä asiaa myös HSL:n näkökulmasta, oikeastaan enimmäkseen HSL:n näkökulmasta (tosin uskoen, että se on myös seudun kaikkien joukkoliikennematkustajien kokonaisetu).
 
Kyllä tämä nykyinen systeemi jossa tietyille väleille myydään HSL-lippu ja toisille taas VR:n vyöhykelippu, on tavallisen matkustajan kannalta aika sekava. Esimerkiksi tänään tuli Koivukylästä N-junan kyytiin matkustaja, sanoi kondarille "Keravalle" kondari todellakin myi 4,40€ maksavan vyöhykelipun. Mitä jos tällä matkustajalla olisi tarkoitus vaihtaa Keravalla HSL:n bussiin johon vyöhykelippu ei kelpaa? Pitääkö tavallisen matkustajan osata pyytää erikseen HSL-lippu vaikka matkustaa HSL-alueen sisällä? Mun mielestä tällaista ei tarvitse tavallisen matkustajan tietää vaan pitäisi voida luottaa että saa lipun jolla pystyy tarvittaessa vaihtamaan toiseen välineeseen. Koska VR omilla sivuillaankin toteaa lippujen kelpoisuudesta"HSL-alueen sisäisillä matkoilla matkustat HSL-alueen lipuilla" Jos kerran Keravan ja Kirkkonummen liikenteessä noudatetaan eri sääntöjä niin tästä pitäisi ainakin olla maininta VR:n sivuilla. Kyllä tällainen toiminta on jo asiakkaan harhauttamista.
 
Esimerkiksi tänään tuli Koivukylästä N-junan kyytiin matkustaja, sanoi kondarille "Keravalle" kondari todellakin myi 4,40€ maksavan vyöhykelipun.

Tuo on kieltämättä ongelmallista, koska hintaero Lähiseutu 2:een on 10 senttiä. Matkustaja säästää siis todella vähän, mutta menettää koko bussivaihto-oikeuden. Ja lisää ongelmallisen tilanteesta tekee se, että Lähiseutu 2 on HSL:n lipputuotteena varmasti paljon tuntemattomampi kuin klassikko Seutulippu.

Sääntö, pitääkö matkustajalla olla HSL-alueen sisäisillä matkoilla HSL-lippu (joka ei siis toki päde tässä muutenkaan), on paljon vähäisempi painoarvoltaan kuin se asia, jolleivät konduktöörit aktiivisesti aina kysy, haluaako matkustaja HSL-lipun vai vyöhykelipun. Edellinen on kuitenkin enemmän HSL:n vahinko, mutta jälkimmäinen myös matkustajan. VR pitäisi saada ehdottomasti määräämään konduktöörit aina ensimmäiseksi ehdottamaan matkustajalle HSL:n lippua. On typerää, että HSL:n pitää maksaa junien lipunmyyjistäkin, jotka sitten toimivat aktiivisesti HSL:n ja HSL:n käyttäjien vahingoksi.
 
Valitettavasti se höplästä vetäminen on tässä tapauksessa tapahtunut tosiaan HSL:n kanssa jo neuvottelupöydässä. Ja minä mielestäni aikaisemmin pohdin tätä asiaa myös HSL:n näkökulmasta, oikeastaan enimmäkseen HSL:n näkökulmasta (tosin uskoen, että se on myös seudun kaikkien joukkoliikennematkustajien kokonaisetu).

Aikanaan, kun Kerava ja Kirkkonummi seutulippuun liittyvät, ymmärsin, että poikkeavan lippukäytännön tarkoitus oli lähinnä loiventaa kynnystä systeemiin liittymiseen. Pelkkä junamatka ilman vaihtoja on kuitenkin molemmilta paikkakunnilta varsin tavallinen matka. Olen ollut siinä uskossa, että VR:n itse myymät liput näkyvät Keravalle ja Kirkkonummelle junaliikenteestä aiheutuvassa laskussa. Keravallakin joukkoliikenne oli kaupungille hyvin halpaa, aikanaan lähes ilmaista ja liityntälippujen ja ostoliikenteen myötä sitten kalliimpaa. HSL kuitenkin vasta räjäytti julkisen liikenteen järjestämiskustannukset.

Meneeköhän homma niin, että jos junamatkustaja ostaa HSL:n kausilipun, joutuu asuinkunta maksamaan lipun käyttömahdollisuudesta osansa, vaikkei lippua todellisuudessa käytetäkään? Jos pelkät junamatkustajat ostavat lippunsa VR:ltä, ei kaupungin tarvitse maksaa näistä kenellekään mitään.
 
Meneeköhän homma niin, että jos junamatkustaja ostaa HSL:n kausilipun, joutuu asuinkunta maksamaan lipun käyttömahdollisuudesta osansa, vaikkei lippua todellisuudessa käytetäkään?

Ei pitäisi. HSL perii subventiot kunnilta liikennöintikustannusten ja matkustajalaskentojen mukaan.
 
Olen tästä aiheesta jutellut joht. Nymannin kanssa yksityisesti. Aloin pohtia ideoita mitä pitäisi tehdä, että oikeasti HSL-alueen sisällä kelpaavat VAIN JA AINOASTAAN HSL:n liput, ei muita. Tässä lopputulokseni, tarkoitus on herättää keskustelua näistä. Tässähän on mun näkemykseni kannalta se, että HSL on mahdollistanut tämän aukon ja mahdollisuuden myydä esim. Keravalla ABC, BC tai C-vyöhykelippuja HSL-alueen sisäisiin matkoihin. Eli tämä on sinänsä HSL:n ongelma, joka HSL:n on ratkaistava. Seuraavana ehdotukset:

1. Sopimus VR:n kanssa että HSL:n tilaamissa junissa (muut paitsi H, R, T, Z, Y) kelpaa VAIN HSL:n liput. Eli HSL:n matkakortit, kertaliput jne. Ei myydä liityntälippuja kaukojuniin, ei vyöhykelippuja esimerkiksi matkalle Tapanila Riihimäki: tässä tapauksessa HSL:n lipulla (N-juna) Pasilaan tai Tikkurilaan ja sitten VR:n junalla ja VR:n vyöhykelipulla eteenpäin. Tämä tietysti keräisi ärtymystä ja vihaa junien käyttäjissä HSL:ää kohtaan, sillä joutuisivat maksamaan kahdesta lipusta nykyisen yhden sijaan.

Tässä voitaisiin sopia myös että H, R, T, Z ja Y-junissa kelpaa ostetut HSL-liput (kerta/matkakortti) ja vaikkapa VR myy HSL-lippuja halukkaille. HSL maksaa tästä VR:lle sopimuksen mukaisen korvauksen esim. myytyjen lippujen perusteella. Tämä olisi VR:n juna, jossa on sopimus HSL:n kanssa siitä että HSL:n liput kelpaavat, niinkuin U-linjojen tyyliin. Toinen voisi olla täysin sama käytäntö kuin U-linjoilla, mutta kysymys kuuluu miten tarkkailla kuinka moni käyttää HSL-lippua? Toinen on sitten junakohtainen korvaus. HSL maksaa VR:lle sovitun summan, riippumatta siitä kuinka paljon HSL:n lipulla matkaavia junassa on ja kuinka paljon ei. Kolmas tietysti se ettei VR:n junissa sitten kelpaa HSL:n lippu.


2. HSL laajentaa muihin kuntiin niin että koko VR vyöhykealue katetaan. Sitten on vain kaukoliikenne, joka on täysin erillään HSL:n liikenteestä ja lippujärjestelmästä.
 
Takaisin
Ylös