Dm12- Kiskobussiliikennettä välille Haaparanta-Kemijärvi

Kiskobussi Haaparanta-Kemijärvi-välille?


  • Äänestäjiä yhteensä
    3
Liittynyt
27 Tammikuu 2006
Viestit
10
P61 on 3.9.06 alkaen kokonaan kaksikerroksinen autovaunuja myöten. Junan suurin sallittu nopeus nousee mitä ilmeisemmin 160 km/h:iin, kun kalusto sen sallii. Loppuvuoden liikenne Kemijärvelle hoidettaneen kalustolla Dv12+EFit+Eit, mutta

Oma ehdotukseni Kemijärven liikenteen jatkamiseksi on seuraavanlainen:

Kiskobussi lähtisi Haaparannasta aamulla kuuden aikoihin. Pysähdyspaikat olisivat Tornio, Kemi, Tervola, Muurola, Rovaniemi, Vika, Misi ja Kuusivaara. Kemiin saavuttaisiin vähän ennen P61:n lähtöaikaa. Kiskobussi lähtisi P61:sen jälkeen, eli etelästä Tervolaan ja Muurolaan matkustavilla olisi mahdollisuus vaihtaa kiskobussiin. Rovaniemellä P61:sen matkustajilla olisi 5-10 minuutin vaihtoaika Kemijärven kiskobussiin, (nykyisin vaihtotöistä johtuen Roin pysähdys on 24 min). Kemijärvelle saavuttaisiin Kiskobussin lyhyen Rovaniemen seisonta-ajan ja paremman kiihtyvyyden ansiosta noin puoli tuntia nykyistä aikaisemmin.

Iltajuna Kemijärveltä Haaparantaan lähtisi noin klo 20, (P68:n lähtöajasta riippuen. "Lätällä" voisi liikennöidä päivän aikana Kemijärvi-Haaparanta-Kemijärvi, jotta kalusto ja miehistö olisi tehokkaassa käytössä. Kyllä varmaan matkustajamäärätkin kasvaisivat, kun vuorotarjontaa olisi enemmän - ja taajamajunan liputhan ovat vähän edullisempia kuin pikajunan.
 
Mikäs siinä, saataisiin jopa yksi aiemmin lakkautettu osuus takaisin käyttöön, ja EuroCity-projekti (vai mikä hvti se Tornio-Haaparanta-projekti olikaan) saisi lisää pontta junayhteyden myötä.

Olen vain erittäin skeptinen sen suhteen, että VR Oy toteuttaisi mitään näin upeaa. Homma kaatuisi tod. näk. joko siihen, että 1) liikenne todennäköisesti kannattamatonta, LVM ei osta vuoroja; 2) kalustopula; 3) liikaa paperityötä rajanylityksen vuoksi tai 4) "ei, me ei haluta oikeesti liikennöidä minnekkään Kemijärvelle." :p

Olisin erittäin iloinen jos VR Osakeyhtiö toimisi tapojensa vastaisesti tässä asiassa. Jos ei, asiaa kannattaa ehdottaa siinä vaiheessa kun henkilöliikenne valtakunnallisella rataverkolla on vapautumassa. Tällöin voisi myös kalustoksi valita jotain muuta kuin Dm12, esimerkiksi jokin Dm9:n kaltainen moottorijuna olisi hyvä ratkaisu.
 
VR on selvästi tapojen parantamisen tiellä. Hyvä uuden asenteen harjoitteluprojekti heille on Savonlinnan-Parikkalan rata, jolla liikenne- ja viestintäministeriöltä perityistä tukiaisista luovutaan ja vuorojen määrä yli kaksinkertaistetaan syyskuussa. Tornion-Haaparannan alue silti - pahoin pelkään - ei ole tärkeysjärjestyksessä kovin korkealla. Vaikka asiat vähitellen muuttuisivatkin, on turha odottaa ihmeitä.
 
Eipä tuo ideana ollenkaan huono ole, mutta paketin pitäisi sitten myös yhdistää suuntaan jos toiseenkin. Erityisesti Ruotsin puolella olisi oltava jatko Bodeniin ja Luulajaan, muuten tsendolinon ajaminen Haaparantaan olisi aika turha hanke.
Mutta Kemijärven junaliikenteelle olisi syytä saada jatkoa, jos ei veturivetoisella junalla, niin sitten kiskobusilla. Sitä vartenhan ne on hankittu...
 
Yöjuna Tukholmasta Haaparantaan?

Yöjuna voisi lähteä Tukholmasta klo 17-18 aikoihin, ja saapuisi Haaparantaan vähän ennen kuutta, jossa vaihto kiskobussiin. Ja vielä parempi, jos rakennettaisiin rata Sallasta Murmaskiin, mutta taitaa olla liikaa toivottu.

Mutta nopeahko junayhteys Keski-Euroopasta Suomeen voisi kiinnostaa matkailijoita.
 
Ajatukset ovat kannatettavia, joskin realismi reitin varrella on aika murheellinen. Juna ei ole palvellut paikallisliikenteessä enää kahteen vuosikymmeneen, joten potentiaaliset asiakkaat ovat kaikonneet busseihin ja autoihin. Tervolasta nousee nykyisiin juniin muutamia matkustajia, Muurolasta usein ei ketään.

Kemijärven yöjunaa ei voi onnistuneesti korvata millään. Itä-Lappi tarvitsee suoran yöjunayhteyden etelästä. Jos Rovaniemellä pitää vaihtaa toiseen junaan ja Kemijärvellä vielä uudestaan bussiin mennäkseen matkailukohteisiin, palvelu vain huononee.
 
Kani sanoi:
Kemijärven yöjunaa ei voi onnistuneesti korvata millään. Itä-Lappi tarvitsee suoran yöjunayhteyden etelästä. Jos Rovaniemellä pitää vaihtaa toiseen junaan ja Kemijärvellä vielä uudestaan bussiin mennäkseen matkailukohteisiin, palvelu vain huononee.
Näin on asiat. Jos Kemijärven yöjuna lakkautetaan, aletaaan kulkea esim Pyhätunturille ja muihin itä-lapin hiintokeskuksiin suoraan Rovaniemeltä lähtevilllä busseilla. Käytännössä se tarkoittaa että aletaan etelästä kulkea niihin lentäen suuremmassa määrin, koska lentoasema on valtatien varrella, ja hiihtokeskusbussien aikataulut on sovitettu lentovuoroihin.

Tuosta Kemin-Tornion-Haaparannan liikenteestä, niin ihmettelen miksi Pohjois-Suomen sähköistyksen yhteydessä Tornioon ei vedetty sähköjä? Silloin Kolarin yöjunat voisivat vaihtaa veturia vasta Torniossa, jolloin Tornioon saataisiin uudelleen junayhteys, nythän ei mikään juna pysähdy jostain kummasta syystä edes Tornio-Pohjoisessa.

t. Rainer
 
Eiköhän syynä ole se, että vain erittäin raskaasti kuormitettuja tavaraliikenneratoja sekä molemmille henkilö- ja tavaraliikenteelle edes jossain laajuudessa merkittäviä ratoja sähköistetään. Tornio ei ole listalla ihan ykkösenä - suuri osa kuljetuksista sitä paitsi katosi kumipyörille Elijärven-Röytän kaivosliikenteen mukana. Joka tapauksessa Tornion sähköistys tai sen puute on suoraan tavaraliikennevolyymeistä riippuvainen - henkilöliikenne huomioiden listalla tärkeimpiä olisivat esim. Hangon, Vaasan tai Pieksämäen-Joensuun radat.

Eli nyt vain vedonlyönti pystyyn, kumpi sähköistys valmistuu Tornioon ensimmäisenä, ruotsalainen Bodenista vai suomalainen Laurilasta.
 
Yöjuna

Yöjunaliikenteen jatkaminen Kemijärvelle olisi tietysti paras vaihtoehto. P69/60 liikennöiminen Kemijärvelle ei tulisi kyseeseen, koska perillä oltaisiin "liian myöhään" ja lähtö Kemijärveltä liian aikaisin.

Kiskobussi on mielestäni ainut vaihtoehto Kemijärven junaliikenteen säilyttämiseksi. Dv12+EFit+Eit-runkoisen junan liikennöintikustannukset ovat huomattamasti Dm12:ta suuremmat.

Kiskobussi on matkustusmukavuuden, turvallisuuden ja nopeutensa ansiosta parempi vaihtoehto kuin linja-auto. Ainakin pitkällä aikavälillä junavaihtoehto tulee uskoakseni valtiolle edullisemmaksi. Ja Kemijärven junaliikennehän on VR.n mukaan ollut itsekannattavaa.
 
Takaisin
Ylös