Rataverkkoselostus 2014

Liittynyt
12 Joulukuu 2010
Viestit
610
Tällainen tarttui selaimen haaviin Liikenneviraston sivuilta. Ihan mielenkiintoista luettavaa, joskin tuttua huttua toki. Kiinnitin kuitenkin huomion liitteeseen 6 "Ratojen päällysrakenneluokat, päällysrakenneluokista johdetut EN-rataluokat ja sallittavat nopeudet eri akselipainoilla" (alkaa pdf:n sivulta 112/148) ja tarkemmin ottaen sivulta 113/148 alkavaan taulukkoon rataosien suurimmista sallituista nopeuksista. Muistelisin, että aiemmin suurimmat sallitut nopeudet henkilöjunien osalta on eroteltu Sm3-juniin ja veturivetoisiin tms. Nyt tuossa taulukossa seisoo "veturijunat" ja "moottorijunat". Muutamilla mutkaisilla rataosilla (esim. Kr-Tku, Ov-Jäs) moottorijunien sn on suurempi kuin veturijunien.

Kysymykseni on, tarkoitetaanko moottorijunilla tässä yhteydessä edelleenkin vain Sm3-kalustoa, vai kaikkia moottorijunia? Toisin sanoen, voiko esimerkiksi Sm4:llä posottaa 160 km/h jollain suoranpätkällä, jos rataosan sn moottorijunille on 160 km/h ja veturijunille 140 km/h? Tai voiko Orivesi-Jämsä-välillä ajaa Sm4:llä suorilla 140 km/h?

Mielenkiintoinen detalji löytyy samasta pumpsista myös sivulta 122/148: heikohkossa hapessa olevan rataosan Parikka-Savonlinna sn veturi- ja moottorijunille on 110 km/h. Sen sijaan hetki sitten perusparannetun rataosan Savonlinna-Huutokoski sn molemmille henkilöjunatyypeille on 80 km/h. On se jännää se nippelitieto.
 
Kysymykseni on, tarkoitetaanko moottorijunilla tässä yhteydessä edelleenkin vain Sm3-kalustoa, vai kaikkia moottorijunia?

Vähintäänkin koskee myös Sm6-kalustoa, mutta käsittääkseni myös muita moottorivaunuja ja -vaunuyksiköitä, niiden oman suurimman sallitun nopeuden puitteissa toki. Sitä en tiedä, millä perusteella moottorivaunu rasittaa rataa vähemmän kuin veturivetoinen, vaikka akselipaino olisi sama.
 
Takaisin
Ylös