Näytetään tulokset 1-2/2

Viestiketju: Rataverkkoselostus 2014

  1. #1

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Rataverkkoselostus 2014

    Tällainen tarttui selaimen haaviin Liikenneviraston sivuilta. Ihan mielenkiintoista luettavaa, joskin tuttua huttua toki. Kiinnitin kuitenkin huomion liitteeseen 6 "Ratojen päällysrakenneluokat, päällysrakenneluokista johdetut EN-rataluokat ja sallittavat nopeudet eri akselipainoilla" (alkaa pdf:n sivulta 112/148) ja tarkemmin ottaen sivulta 113/148 alkavaan taulukkoon rataosien suurimmista sallituista nopeuksista. Muistelisin, että aiemmin suurimmat sallitut nopeudet henkilöjunien osalta on eroteltu Sm3-juniin ja veturivetoisiin tms. Nyt tuossa taulukossa seisoo "veturijunat" ja "moottorijunat". Muutamilla mutkaisilla rataosilla (esim. Kr-Tku, Ov-Jäs) moottorijunien sn on suurempi kuin veturijunien.

    Kysymykseni on, tarkoitetaanko moottorijunilla tässä yhteydessä edelleenkin vain Sm3-kalustoa, vai kaikkia moottorijunia? Toisin sanoen, voiko esimerkiksi Sm4:llä posottaa 160 km/h jollain suoranpätkällä, jos rataosan sn moottorijunille on 160 km/h ja veturijunille 140 km/h? Tai voiko Orivesi-Jämsä-välillä ajaa Sm4:llä suorilla 140 km/h?

    Mielenkiintoinen detalji löytyy samasta pumpsista myös sivulta 122/148: heikohkossa hapessa olevan rataosan Parikka-Savonlinna sn veturi- ja moottorijunille on 110 km/h. Sen sijaan hetki sitten perusparannetun rataosan Savonlinna-Huutokoski sn molemmille henkilöjunatyypeille on 80 km/h. On se jännää se nippelitieto.

  2. #2

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Rataverkkoselostus 2014

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Kysymykseni on, tarkoitetaanko moottorijunilla tässä yhteydessä edelleenkin vain Sm3-kalustoa, vai kaikkia moottorijunia?
    Vähintäänkin koskee myös Sm6-kalustoa, mutta käsittääkseni myös muita moottorivaunuja ja -vaunuyksiköitä, niiden oman suurimman sallitun nopeuden puitteissa toki. Sitä en tiedä, millä perusteella moottorivaunu rasittaa rataa vähemmän kuin veturivetoinen, vaikka akselipaino olisi sama.

Vastaavia viestiketjuja

  1. LIJ 2014 -hanke
    kirjoittanut karihoo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 140
    Viimeisin viesti: 11.12.2017, 22:30
  2. HSL: HSL kerää kommentteja liikennöintisuunnitelmasta 2013-2014
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 11.01.2013, 17:20
  3. HSL: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2014
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 14.12.2012, 16:58
  4. HSL:n alustava taloussuunnitelma 2012 - 2014
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 20.11.2011, 21:01
  5. YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelma 2010 - 2014
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 52
    Viimeisin viesti: 15.08.2011, 22:35

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •