Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia

Liittynyt
17 Lokakuu 2011
Viestit
2,910
Tämän päivän Länsiväylässä (24 huhtikuuta) oli pienimuotoinen ilmaisu jossa sanotaan näin:

Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia sanoi:
Milloin Espoon keskukseen aletaan liikennöidä matalalattiallisella lähijunakalustolla? Se olisi esteettömyyden kannalta tärkeä parannus. Matalalattiajunat helpottaisivat lastenrattaiden kanssa kulkevia ja mahdollistaisivat myös pyörätuolia käyttävien junamatkustamisen. Tällä hetkellä ainoastaan kerran tunnissa kulkevissa Turun kaukojunissa on mahdollista kulkea pyörätuolilla. Kaukojunissa ei kuitenkaan käy seutulippu. Matalalattia junia tarvitaan, jotta taataan esteetön liikkuminen.
- Parannusta kaipaava

Sivut 18-19:
http://www2.lehtiluukku.fi/esp/espv...mYjAxODE3MzBhYjQ1ODJiMSIsImFzIjowLCJjcyI6MX0=

Mun mielestä E-junissa voisi hyvin kierrättää esim Flirt-junia, onhan sekin HSL:n tilaama linja, olisihan se ihan kohtuullista että kaikkialla pääsisi matalalattiaisilla junilla kulkemaan. Ajatelkaa itsenne pyörätuolilla kulkevaksi ja että asuisitte esim. Espoon keskuksessa?
 
Mun mielestä E-junissa voisi hyvin kierrättää esim Flirt-junia, onhan sekin HSL:n tilaama linja, olisihan se ihan kohtuullista että kaikkialla pääsisi matalalattiaisilla junilla kulkemaan. ?

Sm4 junatkin riittäisi ;) Pääsyy, miksi käytän junaa harvoin on juuri se, että en jaksa änkeytyä haisevaan ja ahtaaseen junaan jonne pitää kiivetä järjettömän korkuisia portaita :( Lastenvaunujen kanssa portaat ovat haaste muutenkin, mutta sm1/2 junissa on oviaukon keskelle pistetty kaide jonka ohi meidän perheen yhdistelmärattaat menevät juuri ja juuri, kaiteita hipoen..
 
Ajatelkaa itsenne pyörätuolilla kulkevaksi ja että asuisitte esim. Espoon keskuksessa?

Tokihan junalle löytyy esteettömiä vaihtoehtoja, mm. Bussilinjojen e18, e27 ja 270 kaikki kalusto on matalaa, noilla linjoilla pääsee mm. Kauklahteen, Kauniaisiin, Leppävaaraan, Mäkkylään ja Pitäjänmäelle. Helsinkiin pääsee 270:n lisäksi linjoilla 154 ja 213. Tietysti olisi myös kohtuullista tarjota vaikka kerran tunnissa kulkevia matalalattiaisia junavuoroja, Sm4 olisi ihan sopivaa kalustoa myös E-linjalle.
 
Mä olen myös sitä mieltä, että koko pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteeseen tarvittaisiin enemmän esteetöntä matalalattiakalustoa.
 
Junakalusto Oy tilaamaan vaan niitä Flirttejä lisää, yksinkertaista. Sm4:a ei oikein ylimääräisinä ole (paitsi tietysti iltaisin/viikonloppuisin joitakin yksiköitä on Ilmalassa)
 
Viimeksi muokattu:
Köyhänmiehen ratkaisu olisi muuttaa Sm1/2-sarjojen ohjausvaunujen eteiset ja niiden välinen osasto matalalattiaiseksi.
 
Lastenvaunujen kanssa portaat ovat haaste muutenkin, mutta sm1/2 junissa on oviaukon keskelle pistetty kaide jonka ohi meidän perheen yhdistelmärattaat menevät juuri ja juuri, kaiteita hipoen..
Ja meidän eivät mene ollenkaan. Onneksi tänne Tikkurilan suuntaan kulkee enimmäkseen matalalattiajunia...
 
Ja meidän eivät mene ollenkaan. Onneksi tänne Tikkurilan suuntaan kulkee enimmäkseen matalalattiajunia...

VR:n selitykset sille miksi uusia junia ei päästetä rantaradan pitkille linjoille kyllä ontuvat. On selitetty mm että asemalaiturit ovat paikoin liian matalat. Muistan kyllä 15 vuotta sitten kun muutimme pääradan varteen, että Hiekkaharjun, Koivukylän, Rekolan ja Korson ja vissiin Savionkin laiturit olivat matalia vielä silloin kun Sm4-junat tulivat liikenteeseen, eikä ne haitannut käyttöä.

Rantaradalla Y-juna ei pysähdy ydelläkään matalalla laiturilla ja S ja E-junilla on matalia laitureita vain Kerassa ja Kauniaisissa, ja kuvittelisin että Espoon ja varsinkin Kauniaisten kaupungilla olisi varaa korottaa ne omalla kustannuksellakin vaikka väliaikaisin onteloelementein, siihen asti kunnes varsinaista kaupunkirataa alettaisiin rakentamaan. U-ja L-junien kohdalla lisäksi Mankki, Luoma, Jorvas ja Tolsa, mutta niiden käyttö on niin vähäistä ja Tolsa tullaan rakentamaan uuteen paikkaan aika pian. Myös nopeusrajoitus-selityksen kanssa on hiukan niin ja näin. Mun ymmärtääkseni koko matkan Espoosta Kirkkonummelle lukuunottamatta Mankin mutkaa olisi tekniset edellytykset ajaa 140 km/h nykyisen 120 sijaan, ja myös Leppävaarasta Keraan asti, jos olisi tarvetta esim kauko- sekä Y-linjan junille.

t. Rainer
 
Mun ymmärtääkseni koko matkan Espoosta Kirkkonummelle lukuunottamatta Mankin mutkaa olisi tekniset edellytykset ajaa 140 km/h nykyisen 120 sijaan, ja myös Leppävaarasta Keraan asti, jos olisi tarvetta esim kauko- sekä Y-linjan junille.

t. Rainer

Ymmärryksessäsi on paljon hyvää, mutta Rantaradan geometrian ja toistuvien kaarrehiljennysten vuoksi Psl-Kkn-välillä voitaisi nostaa sn:ää ehkä paikoin 140 km/h:iin, mutta samalla se nostaisi kunnossapitokustannuksia. Voitettu nopeushyöty näin lyhyellä välillä Espoon pysähdyksen kanssa olisi olematon.

Käytännössä nykyisillä pysähdyspaikoilla seisahtuvien junien aikataulua ei voi nopeuttaa yhtään, sillä Kirkkonummen länsipuolinen rataosuus Turkuun on yksiraiteista. Muistaakseni joku erikoisasiantuntija väläytteli tuossa taannoin rinnakkaisratojen rakentamista. Jos laitettaisi yksi sellainen ja nipistettäisi sillä ainakin 10 minuuttia matka-ajasta. Mitä raati tähän tuumaa?
 
VR:n selitykset sille miksi uusia junia ei päästetä rantaradan pitkille linjoille kyllä ontuvat. On selitetty mm että asemalaiturit ovat paikoin liian matalat.
Tolla perusteella yhdenkään Sm4- tai IC2-kalustolla liikennöitävän junan ei pitäisi pysähtyä Riksussa. Eikä Nokialla.
 
Ottamatta kantaa lauturien korkeuteen ym:hin tulee mieleen, että eivät Sm1:t ja 2:t voi ikuisesti kulkea, joskus on kuitenkin hankittava uutta kalustoa. Vai lopetetaanko Rantaradan lähijunaliikenne siinä vaiheessa?! Aikanaan Sm4:ien tullessa liikenteeseen mainittiin, että niillä kenties ajettaisiin myös Y-vuoroja muttei niin koskaan tapahtunut.
 
Ihmettelen kyllä, eikö niissä Sm1/2 -junissa voisi poistaa tuota kaidehäkkyrää portaiden keskeltä edes yhdestä eteisestä runkoa kohti? Krakovan vanhoissa ratikoissa on tehty tämmöinen remontti ja helpottaa lastenvaunujen kanssa matkustamista melkoisesti. Toki matalalattia olisi vielä parempi, mutta olisihan tuokin hyvä alku...
 
Käytännössä nykyisillä pysähdyspaikoilla seisahtuvien junien aikataulua ei voi nopeuttaa yhtään, sillä Kirkkonummen länsipuolinen rataosuus Turkuun on yksiraiteista. Muistaakseni joku erikoisasiantuntija väläytteli tuossa taannoin rinnakkaisratojen rakentamista. Jos laitettaisi yksi sellainen ja nipistettäisi sillä ainakin 10 minuuttia matka-ajasta. Mitä raati tähän tuumaa?

Nyt ei ollut kyse pelästään Turun junista vaan esim S-ja Y-linjan lähijunasta jotka pysähtyy vain harvakseen. VR on useaan otteeseen väittänyt että matalalattiajunia EI laiteta rantaradalle siksi että:
A) laiturit ovat matalat paikoin ja
B) missään kohtaan ei voida ajaa nopeammin kuin 120 km/h mikä on nykyisten vanhojen Sm1 ja 2 junien hippunopeus.

Nyt jos laitureita korotettaisiin Kerassa ja Kauniisissa niin yhtään matalaa laituria ei jäisi, ja edellisessä viestissäni jonka myös "joht. Nyman" vahvisti että rantaradalla voi ajaa 140 km/h esim Leppävaarasta Keraan tai Espoosta Kirkolle. Sekään siis ei ole este, uusien junien käytölle ja rata on 2-raiteinen sinne asti joten kohtauksia ei ole, joten aikataulunsuunnittelijat töihin vaan! Se että rantaradalla ajetaan vain vanhoilla epäkäytänöllisillä junille on VR:n ja HSL:n imagolle huono asia.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös