Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia

Ottamatta kantaa lauturien korkeuteen ym:hin tulee mieleen, että eivät Sm1:t ja 2:t voi ikuisesti kulkea, joskus on kuitenkin hankittava uutta kalustoa. Vai lopetetaanko Rantaradan lähijunaliikenne siinä vaiheessa?! Aikanaan Sm4:ien tullessa liikenteeseen mainittiin, että niillä kenties ajettaisiin myös Y-vuoroja muttei niin koskaan tapahtunut.

Onhan SM4:lla ajettu turkuunkin, viimevuonna joku ic oli hajonnut, jonka takia korvattiin 2x sm4 junalla.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:24 ----------

Junakalusto Oy tilaamaan vaan niitä Flirttejä lisää, yksinkertaista. Sm4:a ei oikein ylimääräisinä ole (paitsi tietysti iltaisin/viikonloppuisin joitakin yksiköitä on Ilmalassa)

oma mielipiteeni on, jos tosiaan espooseen ei saada sm5 kalustoa varsin nopealla aikataululla, mitä silloin Espoo tekee jkoy:ssä, tai vielä enemmän Kauniainen?
Leppävaaraan toki tulee 1. sm 1/2 runkoa lukuunottamatta flirttejä, mut kyllä niitä muuallekkin pitäisi saada. Radan varressa nyt 5 vuotta asuneena, on saanu kuulla yhtä sun toista noista lupauksista, on luvattu noita sm4, mut missä ne sit viipyy? Nyt jo kun on yli 20 sm5 junaa, niin voisi rueta siirtämään niitä jo vähän kerrassaan myös tänne. Tämän kevään huhu (smurffilta) on et saataisiin kesäksi yksi matalalattia juna.
 
Tuo kaiteiden poistaminen olisi yksi ratkaisu, tietenkään ei auttaisi pyörätuolimatkustajia mutta ainakin kaikenlaiset lastenvaunut pääsisivät. Viimeistään junahenkilökunnalta saa nosto apua jossei kanssamatkustajat halua auttaa. Eikös jostain yksiköstä puutu kaiteet siitä/oli pienemmät/toinen kaiteen puolisko oli huomattavasti leveämpi kuin toinen?
 
No Sm1:set tulevat tiensä päähän enemmin tai myöhemmin. Ne on rakennettu vuosina 1968-1973, joten toista kolmeakymmentä vuotta ne eivät kestä. Eri asia sitten on, että nähdäänkö Leppävaaraa kauempana matalalattiajunia Espoossa 2 vai 20 vuoden kuluttua. Sm2 kun myöhäisempää tuotantoakin ovat niin varmaan ovat myöskin pidempään liikenteessä. Raaka fakta kuitenkin taitaa olla, että etenkin Sm1:set alkavat olla pikkuhiljaa loppuunajettuja ja seuraava päätepysäkki niille on paalain.
 
No Sm1:set tulevat tiensä päähän enemmin tai myöhemmin. Ne on rakennettu vuosina 1968-1973, joten toista kolmeakymmentä vuotta ne eivät kestä. Eri asia sitten on, että nähdäänkö Leppävaaraa kauempana matalalattiajunia Espoossa 2 vai 20 vuoden kuluttua. Sm2 kun myöhäisempää tuotantoakin ovat niin varmaan ovat myöskin pidempään liikenteessä. Raaka fakta kuitenkin taitaa olla, että etenkin Sm1:set alkavat olla pikkuhiljaa loppuunajettuja ja seuraava päätepysäkki niille on paalain.

Ja Sm1:ä poistetaankin koko ajan hiljalleen. En muista tarkkaan mutta olikohan ainakin n. 10yksikköä jo poistettu liikenteestä. Ilmeisesti 6x01 pidetään liikenteessä siihen asti kun luovutetaan museokäyttöön, olikohan Hyvinkään rautatiemuseolle?
 
Ilmeisesti 6x01 pidetään liikenteessä siihen asti kun luovutetaan museokäyttöön, olikohan Hyvinkään rautatiemuseolle?

Samassa käsityksessä olen. Liikenteessä 01:stä ei ole kuitenkaan näkynyt ihan hetkeen. Julkisilta paikoilta tehtyjen havaintojen perusteella seisonut Ilmalassa samalla raiteella virroitin alhaalla jo tovin.
 
Samassa käsityksessä olen. Liikenteessä 01:stä ei ole kuitenkaan näkynyt ihan hetkeen. Julkisilta paikoilta tehtyjen havaintojen perusteella seisonut Ilmalassa samalla raiteella virroitin alhaalla jo tovin.

Oma havainto on n. 2viikon päässä, I tai K-junassa oli se vanhus. Itsekkään en sitä sen jälkeen kyllä ole nähnyt.
 
Yle Helsinki uutisoi:

HSL tuo raiteille lisää matalalattiajunia vuoden loppuun mennessä.

Tavoitteena on jo syksyn aikana liikennöidä Helsingistä Vantaankoskelle kulkeva M-juna kokonaan matalalattiajunilla. Lisäksi pelkästään vanhoilla junilla liikennöidylle E-linjalle tuodaan uusia junia.
"Lisätään uusia junia ensin ruuhka-aikoina, ja myöhemmin sitten päiväsaikaan, kertoo Helsingin seudun liikenteen sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalo"

Juttu on hieman epätarkka, M-junaahan on ajettu pelkästään Sm5-kalustolla jo syysliikenteen alusta ja E-junaakin ajetaan jo nyt viikonloppuisin Sm5:lla. Kuitenkin mukava kuulla että E-junille tulee matalalattiavuoroja myös arkisin.
 
Hyvä että meillekin saadaan vihdoin esteetöntä matalalattiakalustoa nykyisen ahtaan ja turhankin usein "palaneelle kytkimelle" haisevan romukaluston tilalle. Ehkäpä sitä nyt viitsii ruveta käyttämään junaa, lähin asema kun on tuossa 200m päässä :D Nykyään on tullut valittua useimmin bussi, kun sinne on helpompi mennä lastenvaunujen kanssa kyytiin.

Tilanne on mielestäni ollut hullunkurinen, kun täältä josta bussit menee keskustaan harvoin ja kamalaa kiertoreittiä pitkin on junassa ajatettu vanhimpia ja huonokuntoisimpia romuja. Samalla M-junassa, jonka varrelta taitaa joka asemalta mennä oma suora ja kohtuullisen nopea bussilinja keskustaan, on myös junassa ajatettu nykyaikaista, siistiä ja matalaa kalustoa.

E:tä ennemmin laittaisin matalat kulkemaan U ja L linjoille, jolloin se peittäisi matkustajat myös kirkkonummen puolella ja hiljaiseen aikaan.
 
Hyvä että meillekin saadaan vihdoin esteetöntä matalalattiakalustoa nykyisen ahtaan ja turhankin usein "palaneelle kytkimelle" haisevan romukaluston tilalle. Ehkäpä sitä nyt viitsii ruveta käyttämään junaa, lähin asema kun on tuossa 200m päässä :D Nykyään on tullut valittua useimmin bussi, kun sinne on helpompi mennä lastenvaunujen kanssa kyytiin.

Joo, hyvä että vihdoinkin tulevat! Mutta pelkään että kun kehärata valmistuu niin ne otetaan taas pois rantaradalta :icon_frown:

t. Rainer
 
E:tä ennemmin laittaisin matalat kulkemaan U ja L linjoille, jolloin se peittäisi matkustajat myös kirkkonummen puolella ja hiljaiseen aikaan.
Niillä tosin taitaa olla eri liikennöitsijä. Sm5-junia tuskin menee VR:n linjoille...
 
E:tä ennemmin laittaisin matalat kulkemaan U ja L linjoille, jolloin se peittäisi matkustajat myös kirkkonummen puolella ja hiljaiseen aikaan.

Samassa jutussa mainitaan että suurin este matalalattiajunien käytön laajentamiseen Kirkkonummelle ja Karjaalle on pienten asemien huono kunto. Vanhat asemat eivät sellaisenaan sovellu uusien junien käyttöön. Asemien peruskorjaus taas on kuntien vastuulla.
 
Samassa jutussa mainitaan että suurin este matalalattiajunien käytön laajentamiseen Kirkkonummelle ja Karjaalle on pienten asemien huono kunto. Vanhat asemat eivät sellaisenaan sovellu uusien junien käyttöön. Asemien peruskorjaus taas on kuntien vastuulla.

Eikös HSL:n pitänyt lakkauttaa Mankki ja Luoma? Tässähän on hyvä tekosyy.
 
Niillä tosin taitaa olla eri liikennöitsijä. Sm5-junia tuskin menee VR:n linjoille...

Koska nämä asiat niin usein julkisuudessa sekoitetaan, lienee ehkä parempi edes tällä foorumilla täsmentää käsitteet: kaikkia lähijunalinjoja liikennöi VR, mutta eri sopimuksin HSL:n ja LVM:n kanssa niiden maksamisesta. Eli voisi sanoa, että eri tilaaja. Yhtään "kirjainjunaa" ei tietääkseni VR omalla riskillään aja (eikä kai niitä kirjaimettomiakaan Helsingin taajamajunia), vaan kaikista on joko HSL:n tai LVM:n kanssa tilaus. Ja kuten vristo tosiaan sanoi, kaikki pelkästään HSL-alueella ajavat linjat muuttuvat nyt tästä lähtien bruttoperiaatteisiksi ja täysin HSL:n määräysvallan alle.

En osaa sanoa, miten sopimus ihan yksityiskohtaisesti K- ja SUL-junista on tähän asti mennyt. Korvaus HSL-alueen sisällä on mennyt bruttoperiaatteella, mutta aikatauluista yms. en tiedä. Näyttäisi kuitenkin siltä, että esim. jatkossa on HSL:n asia, synkronoidaanko SULEAMIK-junia muiden junien kanssa vai ei. Tosin en odota siihen mitään muutostakaan.

Sitä en sitten tiedä, miten Junakalusto Oy:ssä on sovittu junien mahdollisesta käytöstä VR:n omiin tarpeisiin. Todennäköisesti laajaa käyttömahdollisuutta ei ole, eli HSL-alueen ulkopuolella niitä tuskin jatkossakaan nähdään muuten kuin erittäin poikkeuksellisesti tai koeajoissa.
 
Takaisin
Ylös