Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-60/60

Viestiketju: Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia

  1. #46

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tuo nyt on aika huono perustelu junamatkan nopeuttamiseksi muutamilla minuuteilla!
    Jos rakko ei kestä yli 25min matkoja, niin sittenhän et voi käyttää ollenkaan nykyistä lentokenttälinjaa 615 jonka matka-aika R-torilta kentälle on reilu 30min eikä busseissa ole vessaa lainkaan
    Olen mennyt taksilla tai muulla kyydillä mm siksi että asun Espoossa ja bussi 540 kotoani kentälle kulkevat niin harvoin. Kerran tulin 540:llä pois kentältä ja silloin oli kyllä rakossa pitelemistä! Mutta sitten kun kehärata on valmis niin alan kulkea junalla, pääseehän siiitä ulos Pasilassa jossa on mukavuuslaitokset.

    Kas kun kukaan täällä vakituisesti kirjoittavista herroista ei ole kommentoinut ollenkaan ehdotuksiani rantaradan liikenteen parantamiseksi vaan ainoastaan haukkunut oikein olan takaa ehdotuksiani jotka liittyvät kehärataan, ja onhan se selvä kun se kehärata on niin p-ska! Kas kun eivät ehdota rantaradankin purkua ja junien korvaamista busseilla. Mitä espoolaiset moisella radalla tekevät edes, autollahan he kaikki kulkevat kuitenkin!

    Minusta alkaa tuntua että en oikein sovi tähän jengiin kun kannatan liian metropolimaisia liikenneratkaisuja, mutta onhan niitä muita foorumeita.

    t. Rainer

  2. #47

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kuka on kahdesta minuutista puhunut? Yksi pysähdys hidastaa lähijunan matka-aikaa n 2 minuutilla, 2 pysähdystä n 4 minuuttia jne.
    Kysymys on kahden aseman väliin jättämisestä pääradan puolella, ja väitän, että yhden aseman hidastus on lähempänä minuuttia kuin kahta minuuttia. Esimerkiksi A-juna ajaa Leppävaarasta Pasilaan 12 minuuttia, S-juna 7 minuuttia. S-juna ohittaa neljä asemaa pysähtymättä. Pääradalla ei voi ohittaa kuin korkeintaan neljä asemaa pysähtymättä (josta tulee kahdelle junalle jaettuna kaksi asemaa per juna), koska palvelutarjontaa ei voida karsia Malmilta ja Oulunkylästä, tuskin Puistolastakaan. Korkeintaan kolmen minuutin nopeutus siis voidaan saada.
    Viimeisin muokkaaja Elmo Allen; 22.08.2013 kello 11:20.

  3. #48

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    350

    oletus Vs: Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kysymys on kahden aseman väliin jättämisestä pääradan puolella, ja väitän, että yhden aseman hidastus on lähempänä minuuttia kuin kahta minuuttia. Esimerkiksi A-juna ajaa Leppävaarasta Pasilaan 12 minuuttia, S-juna 7 minuuttia. S-juna ohittaa neljä asemaa pysähtymättä. Pääradalla ei voi ohittaa kuin korkeintaan neljä asemaa pysähtymättä (josta tulee kahdelle junalle jaettuna kaksi asemaa per juna), koska palvelutarjontaa ei voida karsia Malmilta ja Oulunkylästä. Korkeintaan kolmen minuutin nopeutus siis voidaan saada.
    Onkohan laskelmassa mukana hidastus matkanopeudesta stoppiin ja kiihdytys takaisin matkanopeuteen? tuskin asemallakaan seisotaan kuin F1 varikolla ¨~10 sekunttia

  4. #49

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut pehkonen Näytä viesti
    Onkohan laskelmassa mukana hidastus matkanopeudesta stoppiin ja kiihdytys takaisin matkanopeuteen? tuskin asemallakaan seisotaan kuin F1 varikolla ¨~10 sekunttia
    No miten luulet että reaalimaailman aikataulut (joista esimerkkini annoin) on laadittu, hidastus ja kiihdytys huomioiden vai huomioimatta? Tietenkin huomioin hidastuksen ja kiihdytyksen vaikutuksen. Aseman pysähdys ei toki ole 10 sekuntia, mutta ei myöskään yleensä kuin 20-30 sekuntia.

  5. #50

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia

    Lähiliikenteessä 1 minuutti per pysähdys verrattuna pysähtymättömään junaan on hyvä nyrkkisääntö, ja toteutuu todellisuudessa melko tarkasti.

    Verrataan esimerkiksi N/I- ja K- juna pohjoisen suuntaan Pasilasta Puistolaan (ajoajat ovat "lähdöstä lähtöön"):

    Pasila-Käpylä-Oulunkylä: N/I 5 min, K 4 min (skippaa Käpylän)
    Oulunkylä-Pukinmäki-Malmi: N/I 4 min, K 3 min (skippaa Pukinmäen)
    Malmi-Tapanila-Puistola: N/I 4 min, K 3 min (skippaa Tapanilan)

    Etelän suuntaan noihin ajoaikoihin on hieman poikkeuksia, sillä Keravalta asti tulevilla junilla on "löysyysminuutteja" ennen Oulunkylää, ja I-junalla taasen ennen Malmia. K-junan "hidastelu" ei siis johdu I-junaan törmäämisvaarasta, sillä I-juna hidastelee ihan samalla tavoin (joskin eri paikassa).

  6. #51

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

    27.10 eteenpäin sm5:sia ruvetaan ajamaan myös U-, L ja S- junissa, sekä viikonloppuisin, että arkisin

    http://www.vr.fi/attachments/tuloste.../Hki-Kr_la.pdf
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 11.10.2013 kello 21:40. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  7. #52

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    244

    oletus Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika123 Näytä viesti
    27.10 eteenpäin sm5:sia ruvetaan ajamaan myös U-, L ja S- junissa, sekä viikonloppuisin, että arkisin

    http://www.vr.fi/attachments/tuloste.../Hki-Kr_la.pdf
    Hieno juttu! Tuli mieleen: ajetaankohan E-juna Kauklahdesta klo 7:43 tuplana? Tulee nimittäin todella täyttä jos siinä on vain yksi Sm5.

  8. #53
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Hieno juttu! Tuli mieleen: ajetaankohan E-juna Kauklahdesta klo 7:43 tuplana? Tulee nimittäin todella täyttä jos siinä on vain yksi Sm5.
    Luulen kyllä että nuo kaikki Rantaradan Sm5-vuorot ajetaan yhdellä yksiköllä. Eikös E-junaa ajeta ruuhkassa kahdella Sm1/2-yksiköllä vai onko tuossa 7.43 lähdössä kolme yksikköä? Yksi Sm5-yksikköhän korvaa kaksi Sm1/2-yksikköä.

  9. #54

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Hieno juttu! Tuli mieleen: ajetaankohan E-juna Kauklahdesta klo 7:43 tuplana? Tulee nimittäin todella täyttä jos siinä on vain yksi Sm5.
    Kyllä sen täytyy olla tupla, koska se on päivän ensimmäinen E:llä ajettava sm5 Kauklahdesta Helsinkiin. Tämä vuoro saapuu Helsinkiin 8:13, jonka jälkeen ne irroitetaan 8:25 ja 8:49 lähdöille Helsingistä. S:n ja U:n matalat lähdöt sitten luultavasti saavat flirtit M:n aamuruuhkasta jäljelle jäävistä rungoista, sillä nämä E:n vaunuthan eivät tietenkään riitä pyörittämään aamu-keskipäivän E/U/S- vuoroja eli M:llä ja rantaradan linjoilla sama kalustokierto ainakin jossain määrin.

  10. #55
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia

    27.10 alkaen ajetaan arkisin ruuhka-aikojen ulkopuolella kaikki muut paitsi Y-junat matalalattiakalustolla. Viikonloppuisin lisäksi ajetaan kaikki A,E,L,S ja U-junat matalalattiakalustolla. Aikataulut, joista asian pystyy todentamaan löytyy Vr:n nettisivuilta.
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  11. #56

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    244

    oletus Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Luulen kyllä että nuo kaikki Rantaradan Sm5-vuorot ajetaan yhdellä yksiköllä. Eikös E-junaa ajeta ruuhkassa kahdella Sm1/2-yksiköllä vai onko tuossa 7.43 lähdössä kolme yksikköä? Yksi Sm5-yksikköhän korvaa kaksi Sm1/2-yksikköä.
    Tuossa lähdössä juuri on ollut yleensä kolme yksikköä, kaikki täynnä niin että käytävillä seistään. Ja yksi Sm5:hän vastaa puoltatoista Sm1- tai Sm2 -yksikköä joten tupla-Sm5 on sopivasti yhtä pitkä kuin tripla-Sami. Toki on Sm5 vähän avarampi ja vetää siten hieman enemmän matkustajia pituusmetriä kohden kuin Samit.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika123 Näytä viesti
    Kyllä sen täytyy olla tupla, koska se on päivän ensimmäinen E:llä ajettava sm5 Kauklahdesta Helsinkiin. Tämä vuoro saapuu Helsinkiin 8:13, jonka jälkeen ne irroitetaan 8:25 ja 8:49 lähdöille Helsingistä. S:n ja U:n matalat lähdöt sitten luultavasti saavat flirtit M:n aamuruuhkasta jäljelle jäävistä rungoista, sillä nämä E:n vaunuthan eivät tietenkään riitä pyörittämään aamu-keskipäivän E/U/S- vuoroja eli M:llä ja rantaradan linjoilla sama kalustokierto ainakin jossain määrin.
    Hienoa, ei tarvitse totutella ajatukseen Pekingin metrosta!

  12. #57

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aulis Näytä viesti
    Hienoa, ei tarvitse totutella ajatukseen Pekingin metrosta!
    Niimpä! luulempa vaan, että viimeistään talvella ilmenee ongelmia jos nuo rantaradan ja Vantaankosken radan junat alkavat pyörittää samaa kalustoa..

  13. #58
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika123 Näytä viesti
    Niimpä! luulempa vaan, että viimeistään talvella ilmenee ongelmia jos nuo rantaradan ja Vantaankosken radan junat alkavat pyörittää samaa kalustoa..
    Minkälaisia ongelmia tästä tulisi? Onko Sm5:n pätkimisissä talvella jotain erityisiä ongelmia? Eikös tämä systeemi tule menemään niin, että aamuruuhkan jälkeen M-junista otetaan toiset yksiköt E, -S -ja U-juniin. Nythän nuo ylimääräiset yksiköt ovat seisseet ruuhkien välisen ajan siinä Helsingin ratapihalla Sm1/2:n seassa.

  14. #59

    Liittynyt
    04.10.2011
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Minkälaisia ongelmia tästä tulisi? Onko Sm5:n pätkimisissä talvella jotain erityisiä ongelmia? Eikös tämä systeemi tule menemään niin, että aamuruuhkan jälkeen M-junista otetaan toiset yksiköt E, -S -ja U-juniin. Nythän nuo ylimääräiset yksiköt ovat seisseet ruuhkien välisen ajan siinä Helsingin ratapihalla Sm1/2:n seassa.
    Lähinnä tarkoitinkin, että talvella kun lumi ja pakkanen astuvat kuvioon niin kaluston siirtäminen Espoon radalta Vantaankosken radalle voi olla hankalampaa, jos vaihteet ovat täynnä lunta. Ajatellaan konkreettinen tilanne: Rantarata ongelmissa lumen takia mutta Vantaankosken radalla homma toimii hienosti siihen asti kunnes pitäisi saada lännestä saapuvia vaunuja M:lle ruuhkaan, mutta nämä E-,U- ja S- junat ovatkin 40 minuuttia myöhässä. Heijastuuhan se myös Vantaankosken radalle, ellei M:iä laiteta ajamaan yhdellä vaunulla.
    Viimeisin muokkaaja Mika123; 11.10.2013 kello 19:42.

  15. #60
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mika123 Näytä viesti
    Lähinnä tarkoitinkin, että talvella kun lumi ja pakkanen astuvat kuvioon niin kaluston siirtäminen Espoon radalta Vantaankosken radalle voi olla hankalampaa, jos vaihteet ovat täynnä lunta. Ajatellaan konkreettinen tilanne: Rantarata ongelmissa lumen takia mutta Vantaankosken radalla homma toimii hienosti siihen asti kunnes pitäisi saada lännestä saapuvia vaunuja M:lle ruuhkaan, mutta nämä E-,U- ja S- junat ovatkin 40 minuuttia myöhässä. Heijastuuhan se myös Vantaankosken radalle, ellei M:iä laiteta ajamaan yhdellä vaunulla.
    Toki näitä tilanteita saattaa talvella tulla että rantaradan junat ovat pahasti myöhässä eikä M-junien yhdistämisiä pystytä tekemään aiotusti. Mutta kuten kirjoitit, niin M-junia voidaan silti ajaa yhdellä yksiköllä jolloin vuorot kuitenkin ajetaan joskin tungos on melkoinen. Normaalisti tällaisia ongelmia tulee vain niinä erittäin pahoina pyrypäivinä ja silloin yleensä muukin junaliikenne on vaikeuksissa. Tavallisina talvipäivinä lumesta ja pakkasesta ei kuitenkaan pitäisi koitua ongelmia.

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Reittiopas uudistuu – käyttäjiltä kaivataan palautetta
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.01.2013, 16:00
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.03.2012, 08:00
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.03.2012, 14:30
  4. Tunnistusapua kaivataan
    kirjoittanut TomaShot foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 17.08.2010, 15:14

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •