Espooseen kaivataan kipeästi lisää matalalattiajunia

Tuo nyt on aika huono perustelu junamatkan nopeuttamiseksi muutamilla minuuteilla!
Jos rakko ei kestä yli 25min matkoja, niin sittenhän et voi käyttää ollenkaan nykyistä lentokenttälinjaa 615 jonka matka-aika R-torilta kentälle on reilu 30min eikä busseissa ole vessaa lainkaan:)

Olen mennyt taksilla tai muulla kyydillä mm siksi että asun Espoossa ja bussi 540 kotoani kentälle kulkevat niin harvoin. Kerran tulin 540:llä pois kentältä ja silloin oli kyllä rakossa pitelemistä! Mutta sitten kun kehärata on valmis niin alan kulkea junalla, pääseehän siiitä ulos Pasilassa jossa on mukavuuslaitokset.

Kas kun kukaan täällä vakituisesti kirjoittavista herroista ei ole kommentoinut ollenkaan ehdotuksiani rantaradan liikenteen parantamiseksi vaan ainoastaan haukkunut oikein olan takaa ehdotuksiani jotka liittyvät kehärataan, ja onhan se selvä kun se kehärata on niin p-ska! Kas kun eivät ehdota rantaradankin purkua ja junien korvaamista busseilla. Mitä espoolaiset moisella radalla tekevät edes, autollahan he kaikki kulkevat kuitenkin!

Minusta alkaa tuntua että en oikein sovi tähän jengiin kun kannatan liian metropolimaisia liikenneratkaisuja, mutta onhan niitä muita foorumeita.

t. Rainer
 
Kuka on kahdesta minuutista puhunut? Yksi pysähdys hidastaa lähijunan matka-aikaa n 2 minuutilla, 2 pysähdystä n 4 minuuttia jne.

Kysymys on kahden aseman väliin jättämisestä pääradan puolella, ja väitän, että yhden aseman hidastus on lähempänä minuuttia kuin kahta minuuttia. Esimerkiksi A-juna ajaa Leppävaarasta Pasilaan 12 minuuttia, S-juna 7 minuuttia. S-juna ohittaa neljä asemaa pysähtymättä. Pääradalla ei voi ohittaa kuin korkeintaan neljä asemaa pysähtymättä (josta tulee kahdelle junalle jaettuna kaksi asemaa per juna), koska palvelutarjontaa ei voida karsia Malmilta ja Oulunkylästä, tuskin Puistolastakaan. Korkeintaan kolmen minuutin nopeutus siis voidaan saada.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys on kahden aseman väliin jättämisestä pääradan puolella, ja väitän, että yhden aseman hidastus on lähempänä minuuttia kuin kahta minuuttia. Esimerkiksi A-juna ajaa Leppävaarasta Pasilaan 12 minuuttia, S-juna 7 minuuttia. S-juna ohittaa neljä asemaa pysähtymättä. Pääradalla ei voi ohittaa kuin korkeintaan neljä asemaa pysähtymättä (josta tulee kahdelle junalle jaettuna kaksi asemaa per juna), koska palvelutarjontaa ei voida karsia Malmilta ja Oulunkylästä. Korkeintaan kolmen minuutin nopeutus siis voidaan saada.

Onkohan laskelmassa mukana hidastus matkanopeudesta stoppiin ja kiihdytys takaisin matkanopeuteen? tuskin asemallakaan seisotaan kuin F1 varikolla ¨~10 sekunttia
 
Onkohan laskelmassa mukana hidastus matkanopeudesta stoppiin ja kiihdytys takaisin matkanopeuteen? tuskin asemallakaan seisotaan kuin F1 varikolla ¨~10 sekunttia

No miten luulet että reaalimaailman aikataulut (joista esimerkkini annoin) on laadittu, hidastus ja kiihdytys huomioiden vai huomioimatta? Tietenkin huomioin hidastuksen ja kiihdytyksen vaikutuksen. Aseman pysähdys ei toki ole 10 sekuntia, mutta ei myöskään yleensä kuin 20-30 sekuntia.
 
Lähiliikenteessä 1 minuutti per pysähdys verrattuna pysähtymättömään junaan on hyvä nyrkkisääntö, ja toteutuu todellisuudessa melko tarkasti.

Verrataan esimerkiksi N/I- ja K- juna pohjoisen suuntaan Pasilasta Puistolaan (ajoajat ovat "lähdöstä lähtöön"):

Pasila-Käpylä-Oulunkylä: N/I 5 min, K 4 min (skippaa Käpylän)
Oulunkylä-Pukinmäki-Malmi: N/I 4 min, K 3 min (skippaa Pukinmäen)
Malmi-Tapanila-Puistola: N/I 4 min, K 3 min (skippaa Tapanilan)

Etelän suuntaan noihin ajoaikoihin on hieman poikkeuksia, sillä Keravalta asti tulevilla junilla on "löysyysminuutteja" ennen Oulunkylää, ja I-junalla taasen ennen Malmia. K-junan "hidastelu" ei siis johdu I-junaan törmäämisvaarasta, sillä I-juna hidastelee ihan samalla tavoin (joskin eri paikassa).
 
Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

Hieno juttu! Tuli mieleen: ajetaankohan E-juna Kauklahdesta klo 7:43 tuplana? Tulee nimittäin todella täyttä jos siinä on vain yksi Sm5.

Luulen kyllä että nuo kaikki Rantaradan Sm5-vuorot ajetaan yhdellä yksiköllä. Eikös E-junaa ajeta ruuhkassa kahdella Sm1/2-yksiköllä vai onko tuossa 7.43 lähdössä kolme yksikköä? Yksi Sm5-yksikköhän korvaa kaksi Sm1/2-yksikköä.
 
Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

Hieno juttu! Tuli mieleen: ajetaankohan E-juna Kauklahdesta klo 7:43 tuplana? Tulee nimittäin todella täyttä jos siinä on vain yksi Sm5.

Kyllä sen täytyy olla tupla, koska se on päivän ensimmäinen E:llä ajettava sm5 Kauklahdesta Helsinkiin. Tämä vuoro saapuu Helsinkiin 8:13, jonka jälkeen ne irroitetaan 8:25 ja 8:49 lähdöille Helsingistä. S:n ja U:n matalat lähdöt sitten luultavasti saavat flirtit M:n aamuruuhkasta jäljelle jäävistä rungoista, sillä nämä E:n vaunuthan eivät tietenkään riitä pyörittämään aamu-keskipäivän E/U/S- vuoroja eli M:llä ja rantaradan linjoilla sama kalustokierto ainakin jossain määrin.
 
27.10 alkaen ajetaan arkisin ruuhka-aikojen ulkopuolella kaikki muut paitsi Y-junat matalalattiakalustolla. Viikonloppuisin lisäksi ajetaan kaikki A,E,L,S ja U-junat matalalattiakalustolla. Aikataulut, joista asian pystyy todentamaan löytyy Vr:n nettisivuilta.
 
Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

Luulen kyllä että nuo kaikki Rantaradan Sm5-vuorot ajetaan yhdellä yksiköllä. Eikös E-junaa ajeta ruuhkassa kahdella Sm1/2-yksiköllä vai onko tuossa 7.43 lähdössä kolme yksikköä? Yksi Sm5-yksikköhän korvaa kaksi Sm1/2-yksikköä.
Tuossa lähdössä juuri on ollut yleensä kolme yksikköä, kaikki täynnä niin että käytävillä seistään. Ja yksi Sm5:hän vastaa puoltatoista Sm1- tai Sm2 -yksikköä joten tupla-Sm5 on sopivasti yhtä pitkä kuin tripla-Sami. Toki on Sm5 vähän avarampi ja vetää siten hieman enemmän matkustajia pituusmetriä kohden kuin Samit.
Kyllä sen täytyy olla tupla, koska se on päivän ensimmäinen E:llä ajettava sm5 Kauklahdesta Helsinkiin. Tämä vuoro saapuu Helsinkiin 8:13, jonka jälkeen ne irroitetaan 8:25 ja 8:49 lähdöille Helsingistä. S:n ja U:n matalat lähdöt sitten luultavasti saavat flirtit M:n aamuruuhkasta jäljelle jäävistä rungoista, sillä nämä E:n vaunuthan eivät tietenkään riitä pyörittämään aamu-keskipäivän E/U/S- vuoroja eli M:llä ja rantaradan linjoilla sama kalustokierto ainakin jossain määrin.
Hienoa, ei tarvitse totutella ajatukseen Pekingin metrosta!
 
Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

Hienoa, ei tarvitse totutella ajatukseen Pekingin metrosta!

Niimpä! luulempa vaan, että viimeistään talvella ilmenee ongelmia jos nuo rantaradan ja Vantaankosken radan junat alkavat pyörittää samaa kalustoa..
 
Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

Niimpä! luulempa vaan, että viimeistään talvella ilmenee ongelmia jos nuo rantaradan ja Vantaankosken radan junat alkavat pyörittää samaa kalustoa..

Minkälaisia ongelmia tästä tulisi? Onko Sm5:n pätkimisissä talvella jotain erityisiä ongelmia? Eikös tämä systeemi tule menemään niin, että aamuruuhkan jälkeen M-junista otetaan toiset yksiköt E, -S -ja U-juniin. Nythän nuo ylimääräiset yksiköt ovat seisseet ruuhkien välisen ajan siinä Helsingin ratapihalla Sm1/2:n seassa.
 
Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

Minkälaisia ongelmia tästä tulisi? Onko Sm5:n pätkimisissä talvella jotain erityisiä ongelmia? Eikös tämä systeemi tule menemään niin, että aamuruuhkan jälkeen M-junista otetaan toiset yksiköt E, -S -ja U-juniin. Nythän nuo ylimääräiset yksiköt ovat seisseet ruuhkien välisen ajan siinä Helsingin ratapihalla Sm1/2:n seassa.

Lähinnä tarkoitinkin, että talvella kun lumi ja pakkanen astuvat kuvioon niin kaluston siirtäminen Espoon radalta Vantaankosken radalle voi olla hankalampaa, jos vaihteet ovat täynnä lunta. Ajatellaan konkreettinen tilanne: Rantarata ongelmissa lumen takia mutta Vantaankosken radalla homma toimii hienosti siihen asti kunnes pitäisi saada lännestä saapuvia vaunuja M:lle ruuhkaan, mutta nämä E-,U- ja S- junat ovatkin 40 minuuttia myöhässä. Heijastuuhan se myös Vantaankosken radalle, ellei M:iä laiteta ajamaan yhdellä vaunulla.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

Lähinnä tarkoitinkin, että talvella kun lumi ja pakkanen astuvat kuvioon niin kaluston siirtäminen Espoon radalta Vantaankosken radalle voi olla hankalampaa, jos vaihteet ovat täynnä lunta. Ajatellaan konkreettinen tilanne: Rantarata ongelmissa lumen takia mutta Vantaankosken radalla homma toimii hienosti siihen asti kunnes pitäisi saada lännestä saapuvia vaunuja M:lle ruuhkaan, mutta nämä E-,U- ja S- junat ovatkin 40 minuuttia myöhässä. Heijastuuhan se myös Vantaankosken radalle, ellei M:iä laiteta ajamaan yhdellä vaunulla.

Toki näitä tilanteita saattaa talvella tulla että rantaradan junat ovat pahasti myöhässä eikä M-junien yhdistämisiä pystytä tekemään aiotusti. Mutta kuten kirjoitit, niin M-junia voidaan silti ajaa yhdellä yksiköllä jolloin vuorot kuitenkin ajetaan joskin tungos on melkoinen. Normaalisti tällaisia ongelmia tulee vain niinä erittäin pahoina pyrypäivinä ja silloin yleensä muukin junaliikenne on vaikeuksissa. Tavallisina talvipäivinä lumesta ja pakkasesta ei kuitenkaan pitäisi koitua ongelmia.
 
Takaisin
Ylös