late- sanoi:
Kauppalehden viimeisimpiin (muutaman viikon vanhoihin) tietoihin nojaten väitän, ettei reitille ole tulossa yhtään Pendolinoa. Venäjälle ajavan kaluston täytyy käyttää kaksivirtajärjestelmää eikä sellaisia Pendolinoja ole valmiina. Venäläiset ovat myös nihkeitä hyväksymään ulkomaalaisia junia omalle rataverkolleen.
Itsekin asiaa lehdistä seuranneena muistelisin kuitenkin, että jossain vaiheessa pohdittiin myös vaihtoehtoa varustaa jotkut Pendolinot sellaiseksi, että ne voivat käyttää kaksivirtajärjestelmää. Tästä suunnitelmasta on nyt siis luovuttu?
late- sanoi:
Junien huippunopeus lienee periaatteessa ainakin 250 kilometriä tunnissa, mutta arvatenkin kansallinen ylpeys estää niiden ajamisen Pendolinoa nopeammin edes oikoradalla. Ainakin Kauppalehdessä olleiden tietojen mukaan nopeus on "Pendolinoa vastaava".
Tätä hanketta koskevasta kirjoittelusta on jotenkin ollut luettavissa, että Suomen rataverkko ei kestäisi tuota Pendolino nopeutta kovempaa vauhtia (muualla kuin oikoradalla), mutta Venäjällä sensijaan ilmeisesti uudistamisten jälkeen tultaisiin sitten näillä luotijunilla ajelemaan kovempaa. Mikäli näin on niin se on sangen mielenkiintoinen tilanne maassa, jossa tykätään vähän asiassa kuin asiassa viljellä typerää "toimii kuin ryssänmaalla" vertausta... :roll:
late- sanoi:
Venäjällä voidaan hyvin kupata tällaista ensin vuosikausia ja sitten päätöksen syntyessä rakentaa rata parissa vuodessa, joten vielä on liian aikaista sanoa miten käy. Joka tapauksessa Venäjän puolelta aloitusvuodeksi on puuhattu jo vuotta 2008, joten nopeastikin voi tapahtua.
Teknisen toteuttamisen lisäksi ratkaisevassa asemassa on myös ns. viranomaisbyrokratia. Esimerkiksi Pietariin kehiteltyjen vesiyhteyksien esteenä on aina ollut se, ettei toiminta rajamuodollisuuksissa ole ollut sujuvaa tämän liikenteen tarpeita ajatellen. Myös muunlaista viranomaisbyrokratiaa on ollut. Venäjän junayhteydellä on myös edessä samanlaista taistelua byrokraatteja vastaan nyt, kun Venäjän junien rajamuodollisuudet yritetään Venäjän puolella saada hoitumaan liikkuvassa junassa, kuten Suomen puolella jo menetellään. Toistaiseksihan tämä hanke on kai edennyt hyvin, mutta pahimmillaan edessä voi olla myös taistelu tuulimyllyjä vastaan. Etenkin nopealle liikenteelle olisi erittäin haitallista, jos junan kulku viivästyy rajamuodollisuuksissa.
Tässä Venäjän luotijunahankkeessa on kuitenkin ollut vahva presidentti Putinin tuki takana, ja Venäjällä tuntuu henki olevan se, että mikäli takanasi on Putinin tuki ovat mahdollisuudet onnistumiseen selkeästi suuremmat kuin ilman tukea, joten voihan olla, että tämä rajatarkastusongelma ratkeaa todellakin sangen sujuvasti.
Toivottavasti tämä hanke toteutuisi mahdollisimman hyvin aikataulussaan, sillä potentiaali tällaiselle liikenteelle olisi valtava. Pietarissa on asukkaita saman verran kuin Suomessa, ja tästä määrästä löytyy myös suuri määrä maksukykyistäkin väkeä, jotka jo nyt pitävät monet maamme turistikohteet elossa talvikausilla. Myös Suomessa ollaan heräämässä huomaamaan millainen historiallinen matkailumetropoli rajan takana sijaitsee. Lisäksi suomalaisyritykset ovat tehneet paljon investointeja Venäjälle etenkin kauppa- sekä palvelualoilla ja venäläisyrityksetkin ovat myös investoineet Suomeen (esim. Lukoil), joten potentiaalia myös työmatkaliikenteellekin löytyy. Myös lentoyhteydet Pietariin ovat tällä hetkellä sen verran vähäiset, että nopeilla junilla olisi erittäin hyvät mahdollisuudet kilpailla sitä vastaan.