VR uudistaa hinnoittelunsa

Nrg

Liittynyt
4 Tammikuu 2008
Viestit
185
Talouselämä kirjoittaa VR:n lippuhinnoittelu-uudistuksesta, joissa kaukojunien lippujen lisäksi myös alennukset joustavat kysynnän mukaan.

Talouselämä sanoi:
Kesäkuusta alkaen junalipun hinta vaihtelee kysynnästä riippuen eri junavuorojen ja eri viikonpäivien välillä.
Pendolinojen ja InterCity-junien hinnat noudattelevat uutta käytäntöä, jossa junakalusto ei vaikuta junamatkan hintaan.

Aiheesta myös VR:n sivuilla .
 
Viimeksi muokattu:
Hieman jänskättää tuo IC- ja Pendolino-junien lippujen hinnoittelun yhtenäistäminen. Lisäksi VR kertoo nettisivuillaan, että uudet hinnat näkyvät verkkokaupassa 3.6.2013, joten vertailevaa hintatutkintaa ei pääse tekemään. Pelkään pahoin, että IC-junien hinnat nousevat sen verran paljon, että se aiheuttaa äläkän matkustajissa. Toivon toki, että pelkoni on turha.
 
Elikkä PENDO-lisä IC hintoihin ja pakollinen paikanvaraus? Vaiko enne siitä että Sm3:set jonkun ajan päästä paaliin, ensiksi vaan hämätään matkustajia tällä lailla.
Onnibus tulee varmasti kasvattamaan suosiota taas tämän myötä.
 
Elikkä PENDO-lisä IC hintoihin ja pakollinen paikanvaraus?

Paikkalippuhan on sisältynyt VR:n matkalippuihin (VR:n termiä käyttäen junalippuihin) jo vuosikaudet, poislukien taajamajunat, joten sinänsä tämä hintauudistus ei tuo mukanaan pakollista paikanvarausta.
 
Ei. Ei, ei, ei! Näin matkalippujen hinnat nousevat ja juuri pahimmalla hetkellä kun ihmiset alkavat tehdä valintaansa junan ja bussin välillä. Matkalippujen hinnat nousevat pendolino-tasolle ruuha-IC:ssä, ja lippujen hinnat laskevat vähemmän suosituissa IC-junissa? Huvimatkat junalla vähenevät ainakin täällä, mutta silti en Onnekkaaseen bussiin nouse. Onnekkaaseen junaan mielummin.
 
No jos tuon niin ymmärtää, että todella Ic ja Pendolino-junien liput ovat samanhintaisia samana ajankohtana niin tokihan se Pendolino täyttyy ekana, ellei sitten ymmärrä mukavuuden päälle ja matkusta vanhassa Ic-vaunussa omassa kabinetissa. Mutta voipi käydä niin, että mikäli todella Pendolino ja Ic ovat samanhintaisia niin Ic ajaa tyhjänä ja Pendolino täytenä. Asiakas sitten sen ratkaisee, että millä matkustaa. Jos Paunulla pääsee kympillä Tampereelle ja Ic:llä 30 eurolla niin valinta lienee hintatietoiselle kuluttajalle aika selvä..
 
No jos tuon niin ymmärtää, että todella Ic ja Pendolino-junien liput ovat samanhintaisia samana ajankohtana niin tokihan se Pendolino täyttyy ekana, ellei sitten ymmärrä mukavuuden päälle ja matkusta vanhassa Ic-vaunussa omassa kabinetissa.

Jos uudistus millään tavalla on fiksu, maksaa pendolino edelleen enemmän Helsinki-Tampere välillä silloin, kun se on puoli tuntia nopeampi yhteys. Jos taas kysyntä, pysähdykset ja matka-aika ovat samoja niin hinnankin tulisi olla sama.
 
Jos uudistus millään tavalla on fiksu, maksaa pendolino edelleen enemmän Helsinki-Tampere välillä silloin, kun se on puoli tuntia nopeampi yhteys.

No uudistuksen fiksuushan on juuri siinä, että kyllä se maksaa, koska oletettavasti puoli tuntia nopeampi yhteys on kysytympi kuin se hitaampi. Jos ei maksa, se tarkoittaa että ihmiset eivät halua maksaa siitä puolen tunnin nopeutuksesta lisähintaa tai kokevat yhteyden muuten huonommaksi. Silloin on ihan järkevää, että se nopeampikin yhteys halpenee vaikka sen hitaamman tasolle. Ihmiset siis itse tässä äänestävät, mistä ovat valmiita maksamaan lisähintaa ja mistä eivät.
 
No jos tuon niin ymmärtää, että todella Ic ja Pendolino-junien liput ovat samanhintaisia samana ajankohtana niin tokihan se Pendolino täyttyy ekana, ellei sitten ymmärrä mukavuuden päälle.

Eiköhän niiden huojuvien pizzamopojen maine suomalaisten reissaajien enemmistön keskuudessa ole jo niin huono, että jokainen jolla on mahdollisuus välttää niihin nouseminen, käyttää tätä tilaisuutta hyväkseen.

Sinällään hinnan sitominen vuoron ajankohtaan ja nopeuteen on viisasta. Saamme nähdä, mitä se käytännössä tarkoittaa.
 
http://yle.fi/uutiset/kysely_vrn_uusi_hinnoittelu_saa_pyyhkeita__asiakas_on_aina_vaarassa/6794118

"Peräti 91 prosenttia Suoran linjan verkkokyselyyn vastanneista ihmisistä kokee, että VR:n junaliput ovat melko tai todella kalliita.

Ei mikään yllätys, tarjouskampanjoita on aika harvoin ja silloinkin vain tietyille yhteysväleille. Lisäksi kampanjaliput pitää ostaa tiettynä aikana ja matkustaa voi yleensä vasta seuraavassa kuussa, aika jähmeä systeemi. Jos haluaa edullisen junalipun muulloin kun kampanjan aikana, niin lippu pitää ostaa todella aikaisin, mieluiten jo 1-2 kk ennen matkaa. Matkahuollon bussit on nykyään huomattavasti houkuttelevampi vaihtoehto koska edullisia tarjouslippuja saa yleensä jo seuraavalle päivälle ja niitä on tarjolla paljon kattavemmin kuin vr:n kampanjoissa.
 
Vertailin Helsinki-Turku välin hintoja pikavuorot.fi-palvelussa. Silmiin pisti VR:n erikoinen hinnoittelu. Esimerkiksi Helsingistä lähtee IC2 klo 8.02 jonka matka-aika on 1:58h, peruslipun hinta 31,00€. Tämän lisäksi tarjotaan vaihtoehtoa Helsingistä klo 8.06 Toijalaan jossa vaihto Turun junaan. Matka-ajaksi tulee 2:49h ja peruslipun hinta 43,20€.
Miksi tuollaista Vaihdollista, lähes tunnin pidempää ja kalliimpaa yhteyttä edes tarjotaan kun samaan aikaan menee suora yhteys?
 
Miksi tuollaista Vaihdollista, lähes tunnin pidempää ja kalliimpaa yhteyttä edes tarjotaan kun samaan aikaan menee suora yhteys?

Jos myöhästyy Turun-junasta täpärästi, on vielä mahdollista ehtiä Turkuun ennen seuraavaa suoraa junaa :cool:
 
Jos myöhästyy Turun-junasta täpärästi, on vielä mahdollista ehtiä Turkuun ennen seuraavaa suoraa junaa :cool:

Joo perillä Turussa olisi kokonaista 5 minuuttia ennen seuraavaa suoraa junaa:)

Onhan noita muitakin älyttömiä yhteyksiä joita hakupalvelu tarjoaa. Esimerkiksi Helsingistä klo 14.32 Y-juna Karjaalle jossa sitten vaihdetaan Hesasta klo 15.02 lähtevään IC2-junaan. Ei tässäkään tunnu olevan mitään logiikkaa.
 
Takaisin
Ylös