Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/24

Viestiketju: Matkustajaliikenne Sääksjärvellä

  1. #1

    Liittynyt
    15.03.2006
    Viestejä
    44

    oletus Sääksjärven asema

    Ihan mielenkiinnosta, milloin juna (lattähattu?) on viimeksi pysähtänyt Sääksjärvellä tai Kuljussa (asemakylä?) Sääksjärvellä on vanha asemarakennus+sen vieressä taitaa olla myös vanhoja opastimia, joista oli kuviakin jollakin foorumilla. Itsellä on myös kuvia

    Ratalinjaus näyttää siltä, ettei juna ihan hetkeen ole pysähtynyt kummassakaan paikassa.

  2. #2

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Minun on vastattava, kun kukaan asiantuntija ei ole vastannut.

    Lättähattu on viimeksi pysähtynyt Lempäälässä varmaankin ennen sähköistystä. Kuljussa ja Sääksjärvellä pysähtyviä junia ajettiin sen jälkeen Sm1- ja Sm2-junilla. Pysähdykset loppuivat 1980-luvun lopulla tai 1990-luvun alussa. Vielä 1980-luvun alussa Lempäälän ja Tampereen välillä pysähdyspaikkoja oli useita, mm. Vanattara ja Hakkari.

    Kotisivuillani on edelleen tämä aikataulu, jossa on esimerkki junien pysähdyksistä vuodelta 1981.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #3
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Kuljua ei ole enää kesäturistissa 1990.
    Sääksjärveä ei ole enää kesäturistissa 1988.

    Jälleen kirjallisen aikataulujulkaisun ehdoton etu! Voi helposti tarkistaa mitä vain. Toista se on www-sivuihin lumoutuneiden kanssa, menneet asiat pyyhkiytyvät päivitysten yhteydessä. TURISTI

  4. #4

    Liittynyt
    15.03.2006
    Viestejä
    44

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Kuljua ei ole enää kesäturistissa 1990.
    Sääksjärveä ei ole enää kesäturistissa 1988.

    Jälleen kirjallisen aikataulujulkaisun ehdoton etu! Voi helposti tarkistaa mitä vain. Toista se on www-sivuihin lumoutuneiden kanssa, menneet asiat pyyhkiytyvät päivitysten yhteydessä. TURISTI
    Kiitos tiedoista, ompas lättähattu pysähtynyt tiuhaan ennen, mutta ilmeisesti liikenne oli 80-luvulla kannattamatonta. Pysäkkejä on tiuhemmin kuin 5km:n välein. Mielenkiintoisia nuo vanhat aikataulut, paperiversiot tosiaan säilyvät paremmin

    Kummallisen kiehtovaa seurata joskus junaradan liikennettä, liikennettä kun on melkoisesti pääradalla. Sääksjärvellä on odotuspaikka, toinen juna odottaa, keltainen valo kun vaihtuu vihreäksi, tietää että kohta tulee juna. Valo vaihtuu jälleen keltaiseksi, sitten ilmeisesti automaattinen kuluvalvonta hoitaa kaiken. Toiselle junalle tulee Kuljun suunnassa vihreä, vähän ennen kiskot siirtyvät ja odottava juna jatkaa. Olisiko junaliikenteen kehityksestä suositeltavaa kirjaa, että miten ennen kulunvalvonta on hoidettu? Sääksjärven aseman vieressä on vanhoja opastimia.

    Kuva 1, Kuva 2

  5. #5
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus

    Kevätturistissa '81 on ainakin Toijala-Tampere-välillä neljä Dm-vuoroa ja neljä Sm-vuoroa. Aamun ensimmäisellä lätällä oli pakollinen pysähdys melkein joka seisakkeella ja muilla aika lailla vähemmän. Huomattavaa on, että sähkömoottorijunilla ajettavat henkilöjunat pysähtyivät nykyisten pysähdysten lisäksi Kuljussa, mutta Sääksjärvi jätettiin tyystin väliin.

    Kevään '81 aikataulut Tl-Tpe:

    Koodi:
                                                                  P-L      S
                483(Dm) 485(Dm) 445(Sm) 453(Sm) 543(Dm) 449(Sm) 455(Sm) 487(Dm)
    0 Toijala      5:25    6:42    8:05   13:10   15:02   16:10   19:10   19:15
    2 Junkkari      x       |       |       |       |       |       |       |
    5 Arometsä      |       x       |       |       |       |       |       |
    7 Viiala       5:35    6:49    8:11   13:16   15:10   16:16   19:16  x19:22
    9 Hinkka        x       x       |       |       |       |       |       |
    13 Mattila     5:41     x       |       |       x       |       |       |
    16 Hulaus       x       x       |       |       |       |       |       |
    19 Lempäälä    5:48    7:03    8:20   13:25   15:22   16:25   19:25  x19:33
    21 Hollo       5:51     x       |       |       x       |       |       |
    22 Hakkari     5:53    7:08     |       |       x       |       |       |
    23 Moisio      5:56     x       |       |       x       |       |       |
    25 Vanattara   5:59     x       |       |       x       |       |       |
    27 Kulju       6:03    7:19    8:26   13:31  x15:36   16:31   19:31     |
    30 Höytämö     6:08     x       |       |       |       |       |       |
    31 Sääksjärvi  6:12   x7:25     |       |    x15:41     |       |       |
    32 Multisilta   x       x       |       |       |       |       |       |
    35 Rukkamäki    x       |       |       |       |       |       |       |
    38 Rantaperkiö 6:21     x       |       |       |       |       |       |
    40 Tampere     6:26    7:37    8:35   13:40   15:50   16:40   19:40   19:52
    Kuten voi huomata, jos vertaa nykyiseen aikatauluun, Lempäälä on tuosta ajasta voittanut yhden vuoron lisää (tosin osa näistä pika- ja IC-junia), samalla kun Viiala on menettänyt kaksi ja kaikki muut pysähdykset on lopetettu tyystin. Sm-junilla Lpä-Tpe-väli on tuolloin kestänyt 15 minuuttia, vaikka juna on pysähtynyt myös Kuljussa. Nykyään väli menee 14 minuutissa. Jos VR Oy haluaa lisää tuloja, kannattaisi sen ehkä harkita ainakin Kuljun pysähdyksen, ehkä myös Sääksjärven palauttamista Tampereelle asti jatkaville R-junille... =)

    Sääksjärvi on olemassa ainakin vielä kevään '88 Turistissa.
    Sakari Kestinen

  6. #6

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Kevätturistissa '81 on ainakin Toijala-Tampere-välillä neljä Dm-vuoroa ja neljä Sm-vuoroa.
    Kesäturistista 1981 en löytänyt yhtään Dm-vuoroa Toijalan ja Tampereen välillä. Ovat ilmeisesti tässä välissä poistuneet, tai sitten olen katsonut huolimattomasti.

    Mistäs ultrix on saanut Turistin? Oletko löytänyt jonkun liikkeen, joka on pullollaan Turisteja?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Jälleen kirjallisen aikataulujulkaisun ehdoton etu! Voi helposti tarkistaa mitä vain. Toista se on www-sivuihin lumoutuneiden kanssa, menneet asiat pyyhkiytyvät päivitysten yhteydessä.
    Monilla ihmisillä on valitettavasti tapana laittaa vanhat paperiaikataulut paperinkeräykseen aikataulukauden päätyttyä. Suunnatonta paperin haaskausta! VR:n WWW-sivuilta ne aikataulut voi ladata PDF-muodossa ja tallentaa omalle kovalevylle. Vielä kun muistaa tehdä varmuuskopiot, voi aikatauluja katsella myöhemminkin.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  7. #7
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Kesäturistista 1981 en löytänyt yhtään Dm-vuoroa Toijalan ja Tampereen välillä. Ovat ilmeisesti tässä välissä poistuneet, tai sitten olen katsonut huolimattomasti.
    Luultavasti muuttuneet Dv12-vetoisiksi veturijuniksi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Mistäs ultrix on saanut Turistin? Oletko löytänyt jonkun liikkeen, joka on pullollaan Turisteja?
    Tampereen pääkirjasto Metson käsikirjasto on pullollaan Turisteja, vanhimmat taitavat olla 20-luvulta. Että semmoinen aarreaitta.
    Sakari Kestinen

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Monilla ihmisillä on valitettavasti tapana laittaa vanhat paperiaikataulut paperinkeräykseen aikataulukauden päätyttyä. Suunnatonta paperin haaskausta! VR:n WWW-sivuilta ne aikataulut voi ladata PDF-muodossa ja tallentaa omalle kovalevylle. Vielä kun muistaa tehdä varmuuskopiot, voi aikatauluja katsella myöhemminkin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Tampereen pääkirjasto Metson käsikirjasto on pullollaan Turisteja, vanhimmat taitavat olla 20-luvulta. Että semmoinen aarreaitta.
    Siispä haluaisin IHAN oikeasti tietää minkälaiset varmuuskopiot pitäisi tehdä, että tämän päivän aikataulutietoja voidaan katsella PDF:nä tietokoneelta Suomessa vuonna 2080. Nythän Metsossa katsellaan asioita Turistista samanverran taaksepäin.

    Ajatelkaa nyt ihmiset hieman pitkäjänteisemmin kuin mitä nykyään keskivertoisesti yleensä tehdään. Kvartaalitaloutta ja päivityksiä tietokoneella tiheästi. Vanhat tiedostot, delete.

    Joku esim. vuonna 2080 saattaa olla kiinnostunut vuoden 2006 aikatauluista. Oma lapsenlapsenlapsesi tai joku vielä tuntematon taho, joka päättää ryhtyä joukkoliikenneharrastajaksi. Ensiksikin mihin ne sinut haperoiset PDF:t joutuvat kun kupsahdat tai kiinnostus hiipuu? Olisi edes kirjoja, joita voisi trokata jonnekin...

  9. #9

    Liittynyt
    15.03.2006
    Viestejä
    44

    oletus

    Miten nuo seisakkeet ovat olleet, ihan vain kyltti radan varressa? Mitään asemarakennuksia ei ole muilla seisakkeilla. Todella tiuhat välit, Kuljun ja Höytämön väli kun häthätää 2 km. Sääksjärven ja Multisillan väli ei ole sitäkään :o onkohan tuo ollut ihan tarkoituksenmukaista edes 80-luvun alussa

    Sääksjärvellä voisi riittää väestöpohja, radan vieressä on kerrostaloja, mutta itse vanha asema on vähän syrjässä. Ja miten käytännössä tuollainen sähköistetty rata, voiko sen alla täysin turvallisesti liikkua paljon ihmisiä, eli jos aikuisen oikesti aiottaisiin tehdä yhteys, vaatisi lienee muutoksia. Bussiyhteydet menevät myös tiuhasta tiellä 130, eli vanhalla 3 tiellä, joten tuskimpa tuohon ihan heti tulee yhteyttä.

  10. #10
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vekku
    Miten nuo seisakkeet ovat olleet, ihan vain kyltti radan varressa? Mitään asemarakennuksia ei ole muilla seisakkeilla. Todella tiuhat välit, Kuljun ja Höytämön väli kun häthätää 2 km. Sääksjärven ja Multisillan väli ei ole sitäkään :o onkohan tuo ollut ihan tarkoituksenmukaista edes 80-luvun alussa
    Mitä luultavimmin seisakkeet ovat olleet aika lailla samantapaisia kuin tuossa edellisen viestini linkissä Rantaperkiö. Seisakkeiden väli on ollut tiheä, jotta kävelymatkat työmatkavuoroliikenteelle olisivat olleet mahdollisimman pienet. Huomaa, että nämä ovat olleet lähinnä lättäpysäkkejä, Sm-junilla on posotettu aika tehokkaasti ohi.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vekku
    Sääksjärvellä voisi riittää väestöpohja, radan vieressä on kerrostaloja, mutta itse vanha asema on vähän syrjässä. Ja miten käytännössä tuollainen sähköistetty rata, voiko sen alla täysin turvallisesti liikkua paljon ihmisiä, eli jos aikuisen oikesti aiottaisiin tehdä yhteys, vaatisi lienee muutoksia. Bussiyhteydet menevät myös tiuhasta tiellä 130, eli vanhalla 3 tiellä, joten tuskimpa tuohon ihan heti tulee yhteyttä.
    Sääksjärven asemaa/liikennepaikkaa voi luultavasti siirtää tarvittaessa parempaan paikkaan. On vain tehtävä alikulut, koska radan Sn on 160 (=ei salli tasoristeyksiä, ei edes laituripolkuja), ja keskellä on oltava ohitusraide samaan tapaan kuin Lempäälän asemalla. Jännitteisen ajojohtimen alla kulkeminen on sinänsä vaaratonta jos junaa ei tule (vaikkakin laitonta), mutta katolle kiipeäminen on kielletty.

    Nykyään busseilla kestää 15-25 minuuttia Sääksjärveltä Tampereelle. Sähkömoottorijunalla luultavasti 5-7 minuuttia (lätällä kesti 9 minuuttia jos Sääksjärven ja Tampereen välillä ei ollut muita pysähdyksiä).

    Valitettavasti yhteyttä ei kuitenkaan luultavasti kovin äkkiä tule, ellei VR Osakeyhtiö liity Tampereen seudun seutulippuun ja yhteistariffiin, tai mikäli pikaraitiovaunuilla aletaan liikennöidä Toijalan suuntaan.
    Sakari Kestinen

  11. #11

    Liittynyt
    15.03.2006
    Viestejä
    44

    oletus

    En tiedä sitten olisiko liikenne siltikään kannattavaa, kuitenkin autoistuminen taisi aikanaan syödä lättähattuliikenteen, kalusto lienee ajettiin loppuun, eikä uuteen kannattanut investoida, kun ihmiset käyttävät ennemmin omaa autoa kuin julkisia, ainakin okt- rivitalovaltaisillla alueilla.

    Olen ymmärtänyt, että aikanaan junat ja linja-autot olivat halvempia kulkuneuvoja suhteessakin kuin nykyään, ei voi sanoa, että junalla kulkeminen olisi mitenkään halpaa, ainakaan perheelliselle. Jos pitää tehdä lomamatkoja ja viedä lapsia hoitoon, eipä paljon helpottaisi, vaikka Sääksjärveltä pääsisikin junalla nopeasti, olisi liian monen mutkan kautta.
    Mutta jos asuisi radan vieressä ja olisi juna-aseman lähellä töissä, onhan kiskobussi kätevä kulkine.

    Junaliikenne oli lienee kuitenkin luotettavampaa kuin bussi vielä 50-60-luvulla, tiet olivat huonoja etc. Teiden ja kaluston parantuminen taisi sekin syödä junien matkustajamääriä, bussi on kuitenkin edullisempi.

  12. #12

    Liittynyt
    02.07.2005
    Viestejä
    318

    oletus Matkustajaliikenne Sääksjärvellä

    Ostin eilen VR:n aikataulut vuodelta -52. Opus sisältää myös linja-autoaikataulut eli on jonkinlainen Turisti. Kannessa tosin lukee, että tarkoitettu vain VR:n virkakäyttöön.

    Ensimmäinen seisake Treelta Orivedelle päin oli muuten tuolloin kilometrin päässä Tampereen asemalta (Järvensivu). Muistelen, että Viinikan liikenneympyrän kohdalla sijainneella seisakkeella pysähtyivät lättähatut vielä ainakin 80-luvun alussa.

    Helsinki-Oulu nopein pikajunayhteys v. -52 oli reilut 10 tuntia.

  13. #13
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus

    Tämä menee jo hieman aiheesta ohi, mutta Järvensivulla (ja Vuohenojalla) oli pysähdys ainakin vielä keväällä 1981.
    Sakari Kestinen

  14. #14

    Liittynyt
    15.03.2006
    Viestejä
    44

    oletus

    Ilmakuvassa näkyy Inex-partnersin varasto. Onkohan haettu jotain logistista hyötyä, kun varasto on junaradan vieressä, raiteita ei taida kuitenkaan mennä, ainakaan enää.

    Veikkaisin että Höytämön pysäkki olisi ollut tuossa vieressä, sellaisen oloinen paikka.

    Linkki

  15. #15
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus

    Hyvin paljon mahdollista.

    Jos Sääksjärven matkustajapysähdys joskus palautetaan, lienee paras paikka sille kuvan yläosassa näkyvän sillan kohdalla joko pohjoiseen (parempi palvelu OK-alueelle ja mahdollisuus hyödyntää nykyistä ratapihaa) tai kolmannen raiteen jatkon valmistuttua Toijalaan asti myös sillalta etelään, jolloin läheinen kerrostaloalue saa paremman palvelun, ja ympäröivään metsään on yhteiskuntataloudellisesti järkevä sijoittaa lisärakentamista.
    Sakari Kestinen

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Viron matkustajaliikenne
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Junat
    Vastauksia: 199
    Viimeisin viesti: 13.11.2017, 08:57
  2. Latvian matkustajaliikenne
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Junat
    Vastauksia: 91
    Viimeisin viesti: 19.10.2016, 23:12
  3. Ratalinjan oikaisu Sääksjärvellä 60-luvulla
    kirjoittanut Vekku foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 18.05.2006, 10:47
  4. Kannattava matkustajaliikenne - onko sitä?
    kirjoittanut jsiren foorumissa Junat
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 21.04.2006, 00:28
  5. Matkustajaliikenne Herttoniemen satamaradalla
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 11.08.2005, 22:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •