Škoda toimittaa 109E -vetureita Deutsche Bahnille

Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Viestit
31
Viimeksi muokannut moderaattori:
Todella hienoa kuulla, että Škoda on vihdoin löytänyt tilaajan tuolle veturityypille. Sehän on poikkeuksellisen edistynyt veturi, mutta siitä johtuen myöskin poikkeuksellisen kallis. Mahtaisiko tässä olla vaikutusta sillä, että Turkin TCDD tilasi vahvasti 109E:hen perustuvan mutta yksinkertaistetun veturityypin, jonka toimittajaosapuolista toinen siis oli Škoda.

Tekee gutaa rautatiemarkkinoille, että on vähän enemmän kilpailua. Ehkä tämä on ollut osasyynä DB:n päätökseen ottaa noita vetureita jokunen kappale – saa sitten jatkossa kalustoa hieman halvemmalla esim. Bombardieriltä ja Siemensiltä.
 
Olisiko tässä pieni näpäytys saksalaiselle veturi- ja vaunuteollisuudelle, jonka monet tuotteet ovat pahasti myöhässä. Tämä koskee esimerkiksi Siemensin Velaro-suurnopeusjunia. Samoin tuore ICx-hankinta on lykkääntynyt (puolinopeita veturijunia, Vmax 249 km/h). Nämä viivästykset aiheuttavat valtionrautateille (DB) ongelmia, sillä monet lähivuosien aikatauluparannukset on suunniteltu kyseisen kaluston varaan.
Juha
 
Samoin tuore ICx-hankinta on lykkääntynyt (puolinopeita veturijunia, Vmax 249 km/h).

Anteeksi OT, mutta: Wikipedian mukaan ICx:t ovat kuitenkin EMUja. Irrottelu lienee melko helppoa, mutta junassa kuitenkin vetäviä akseleita näyttäisi olevan suorastaan pitkin ja poikin, sekä jännästi kummassakin variaatiossa ensimmäisessä ja viimeisessä vaunussa ei ollenkaan. 249 km/h ilmeisesti johtunee halusta saada junat tahallaan luokiteltua ei-suurnopeusjuniksi? Onkohan siihen jotain oikeita lainsäädännöllisiäkin syitä vai vain imagoasia sekä tilastot yms. Tosin jos kyseessä olisi imago, junista ei ehkä tehtäisi lähes erehdyttävästi ICEiden näköisiä.
 
Suurnopeusjunasta saattaa puuttua ensimmäisen ja viimeisen vaunun vetävät akselit, koska pito on junan päissä huonompi.
 
Škoda Transportation toimittaa DB Regiolle vuoden 2016 loppuun mennessä kuusi kaksikerroksista junayksikköä, jotka on tarkoitettu liikennöimään Nürnberg–Ingolsadt–München -rataosalla. Tilaus sisältää myös kuusi 109E -veturia. Škoda 109E -veturi on jo aikaisemmin saanut eurooppalaisen TSI High Speed ​​RST -sertifikaatin 200 km/h asti. Lisää tietoja tilauksesta esim. Railwaygazette.

Visualisointi: http://www.skoda.cz/cs/press-room/archiv-novinek/skoda-transportation-a-deutsche-bahn-podepsaly-smlouvu/
 
Melkoisen ruman veturin Škoda on kyllä saanut aikaiseksi. Melko järkyttävä möhkäle. Ohjaamokin vaikuttaa kuvien perusteella aika oudolta, koska kytkimet on kuin "roiskaistu" hajalleen sinne.

Mahtaakohan veturin tekniikka olla ihan "länsilaatua"? České dráhyn monet edellisetkin veturit ovat toki Škodan valmistamia, sillä sehän on vähän kuin "Tšekin Transtech." Ainakin vanhemmat kyseisen yrityksen veturit olivat kai ihan ajanmukaisia tekniikaltaan, mm. Venäjän Čs-sarjalaiset.
 
Viimeksi muokattu:
Henkilökohtasena mielipiteenä lausun seuraavaa: VR OY:lle mieluummin CKD:n veturi kuin Elsas-Thompsonin punaviinipäissään suunniteltu tekele. Tshekkiläistehtaalla on tuhansien 5-ft systeemin veturien valmistuskokemusta menestyneesti ja punaisen blockin nopeitten sähkärien valmistus oli keskitetty sinne. Rumiahan ne lasikuituhyttiset "Laminatkat" olivat kuin mitkä, mutta onneksi neuvostoinsinöörit keksivät korittaa niitä uudelleen. Ranskan vaihtoehdon kehnous ei selittelyjä kaipaa.
 
Takaisin
Ylös