Yksi vaihtoehto on että aikatauluja ei ole muutettu lainkaan ja P-Haagassa on ollut ruuhkaksi asti runkoja käännöllä. Silloinhan on järkevintä vaan käskeä etummaista lähteä etuajasssa.
Lähtöaikoja ei olekaan muutettu, mutta junakierto toki on. Muutenhan Pohjois-Haaga menisi tukkoon. Kääntö näyttää onnistuvan sinänsä heposti, koska vuoroväli on 20 minuuttia ja kääntöaikaa junilla peräti 18 minuuttia. Juna lähtee Pohjois-Haagasta aina 2 minuuttia ennen kuin seuraava sinne saapuu. En tiedä, missä junien kääntö tapahtuu eli missä on lähin puolenvaihtopaikka. Jos se on Pohjois-Haagan pohjoispuolella, siellä on hyvin aikaa käydä kääntämässä juna. Jos se on eteläpuolella, tuossa 2 minuutin ikkunassa mahtuu juuri myös eteläpuolella vaihtamaan raidetta. Pohjois-Haagaan ei myöskään voi millään syntyä tilannetta, jossa siellä olisi kaksi runko ja jossa silti edelleen molemmat odottaisivat aikataulun mukaista lähtöaikaa. Tuollainen tilanne voi syntyä vain, jos yksi juna myöhästyy lähdöstään melkein 20 minuuttia, jolloin se joka tapauksessa lähtee heti kun pystyy, ei siksi että seuraavalle saapuvalle rungolle pitää tehdä tilaa.
Ja poikkeusliikenne on ihan junien aikatauluihin merkitty, esimerkiksi täällä:
http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/mjunat_kesa2013/Sivut/default.aspx
http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjare...013/Juna_aikataulu_Hki_Vantaankoski_ma_su.pdf
http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjare...013/Juna_aikataulu_Vantaankoski_Hki_ma_su.pdf
Lähinnä tulee mieleen tilanne, että yksi runko hajoaa, ja lähtö todella viivästyy yli vartin. Juna pääsee juuri liikkeelle muutama minuutti ennen seuraavaa lähtöä, ja Huopalahteen mennessä päätetäänkin, että se myöhästynyt junavuoro perutaan ja liikkeellä oleva juna päätetään muuttaa seuraavaksi vuoroksi odotuttamalla sitä Huopalahdessa. Jollei tällainen tilanne ollut kyseessä, juna todella vain lähti liian aikaisin vahingossa.
---------- Viestit yhdistetty klo 10:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:51 ----------
Ei ole mahdollista, P-Haagassa joka toinen juna saapui ykköselle ja joka toinen kakkoselle.
Minkähän takia niitä ajetaan noin ristiin? Ei niitä pitäisi kuitenkaan edes kahta siellä kerrallaan olla, kun aikataulu on, että x.19 saapuva juna ehtii lähteä x.37 ja seuraava juna saapuu vasta x.39. Minusta helpointa olisi vain ajaa kaikki junat saapuessa läntiselle laiturille, koska siitä juna voi lähteä suoraan ilman vaihteissa poikkeamista (jos siis puolenvaihto on P-H:n eteläpuolella) ja kriittistä liikenteen kannalta on ajoissa lähtö, saapuminen taas voi vähän odottaakin. Lisäksi se on tuttu lähtölaituri. Ainoastaan siis siinä tapauksessa, että edellisen junan lähtö myöhästyy, pitäisi ajaa toiselle laiturille.