Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

Liittynyt
15 Tammikuu 2013
Viestit
10
Joo tossa 7.7. pikajunassa 710 oli 3 ic vaunua. Niin nopeesti tuli etten kerennyt kuvaa ottaa. Veturin sarjanumero jäi näkemattä hämmästyksen takia, mutta sr1 se oli. Nämä ic vaunut olivat ed, edb ja edfs. Ed vihreä, edb vihreä ja edfs punainen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
9.7. Pikajuna 713. Kokoonpano: Sr1 3077, 2 vankivaunua, 2 sinistä päivävaunua, 1 sininen ravintola vaunu. 3 intercityn kaksikerrosvaunua, 3 intercityn yksikerrosvaunua. Kyllä ihmetytti kun taas pikajuna onkin ic.:eek: Kamera oli kymmenen metrin päässä niin en kuvaa kerennyt ottaa vaikka näin kokoonpanon jo kaukaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:25 ----------

Laittakaas tänne kuva jos tulee juna ihmeellisellä kokoonpanolla. Niin jos vain kerkeätte ottaa kuvan.:smile:
 
^ Perjantaina ja lauantaina oli ajolankavaurio Sukevan lähellä, jonka vuoksi runkokierto meni ihan sekaisin kun junia korvattiin busseilla.
Ne rungot ovat vieläkin joidenkin Kouvola - (Kuopio) - Oulu - (Rovaniemi) välisten junavuorojen osalta sekaisin.
 
Joo tosta ajolanka vauriosta tiedän, mutta sitä en tiennyt, että runkokierto meni sen takia sekaisin.

---------- Viestit yhdistetty klo 7:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 7:08 ----------

Kiitos tiedosta!
 
Torstai 11.7.

M-juna lähti kolme minuuttia etuajassa Pohjois-Haagasta kohti Huopalahtea, jossa sitten tasoitti sen seisomalla siellä.
(8:37 -> 8:34)
 
En tiennytkään, että junat saa lähteä asemalta etuajassa. Jokuhan saattaa myöhästyä. Juna saattoi olla niin täynnä ettei sinne enää mahtunut ihmisiä joten lähti etuajassa. Mutta silti ihmeellistä.
 
En tiennytkään, että junat saa lähteä asemalta etuajassa. Jokuhan saattaa myöhästyä. Juna saattoi olla niin täynnä ettei sinne enää mahtunut ihmisiä joten lähti etuajassa. Mutta silti ihmeellistä.

Eiköhän joku kohta vastaa tähän, että on ihan samantekevää milloin se juna lähtee ja että jos ei kelpaa, voi mennä taksilla. :(
 
Ehkä ko. junan piti väistää takanatulevaa nopeampaa junaa. Huopalahdessa kun on enemmän raiteita.
 
Ehkä ko. junan piti väistää takanatulevaa nopeampaa junaa. Huopalahdessa kun on enemmän raiteita.

Vantaankosken radalla ei tällä viikolla liikennöidä Pohjois-Haagasta pohjoiseen ollenkaan. Eikä sieltä normaalitilanteessa muutenkaan koskaan tule nopeampia junia takaa, koska radalla ajaa vain M-junia. Enkä muista, onko Huopalahdessa edes vaihteita siten, että Vantaankosken radan länsiraiteelta voisi tulla kaukojunien eteläisemmälle raiteelle. Junien lähtöasema on siis tällä hetkellä Pohjois-Haaga. Todennäköisesti juna vain lähti vahingossa liian aikaisin. Nuo korjaustöiden poikkeusaikataulut saattavat olla vaikuttaneet asiaan.

(Jos muuten oikein käsitin, niin tällainen keskustelu tässä havaintoketjussa on nyt täsmennetty foorumin sääntöjen vastaiseksi.)
 
Yksi vaihtoehto on että aikatauluja ei ole muutettu lainkaan ja P-Haagassa on ollut ruuhkaksi asti runkoja käännöllä. Silloinhan on järkevintä vaan käskeä etummaista lähteä etuajasssa.
 
Yksi vaihtoehto on että aikatauluja ei ole muutettu lainkaan ja P-Haagassa on ollut ruuhkaksi asti runkoja käännöllä. Silloinhan on järkevintä vaan käskeä etummaista lähteä etuajasssa.

Ei ole mahdollista, P-Haagassa joka toinen juna saapui ykköselle ja joka toinen kakkoselle. 20 minuutin vuorovälillä ei tuollaista ruuhkaa edes pääse syntymään.
 
Yksi vaihtoehto on että aikatauluja ei ole muutettu lainkaan ja P-Haagassa on ollut ruuhkaksi asti runkoja käännöllä. Silloinhan on järkevintä vaan käskeä etummaista lähteä etuajasssa.

Lähtöaikoja ei olekaan muutettu, mutta junakierto toki on. Muutenhan Pohjois-Haaga menisi tukkoon. Kääntö näyttää onnistuvan sinänsä heposti, koska vuoroväli on 20 minuuttia ja kääntöaikaa junilla peräti 18 minuuttia. Juna lähtee Pohjois-Haagasta aina 2 minuuttia ennen kuin seuraava sinne saapuu. En tiedä, missä junien kääntö tapahtuu eli missä on lähin puolenvaihtopaikka. Jos se on Pohjois-Haagan pohjoispuolella, siellä on hyvin aikaa käydä kääntämässä juna. Jos se on eteläpuolella, tuossa 2 minuutin ikkunassa mahtuu juuri myös eteläpuolella vaihtamaan raidetta. Pohjois-Haagaan ei myöskään voi millään syntyä tilannetta, jossa siellä olisi kaksi runko ja jossa silti edelleen molemmat odottaisivat aikataulun mukaista lähtöaikaa. Tuollainen tilanne voi syntyä vain, jos yksi juna myöhästyy lähdöstään melkein 20 minuuttia, jolloin se joka tapauksessa lähtee heti kun pystyy, ei siksi että seuraavalle saapuvalle rungolle pitää tehdä tilaa.

Ja poikkeusliikenne on ihan junien aikatauluihin merkitty, esimerkiksi täällä:

http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjareitit/mjunat_kesa2013/Sivut/default.aspx
http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjare...013/Juna_aikataulu_Hki_Vantaankoski_ma_su.pdf
http://www.hsl.fi/FI/aikataulutjare...013/Juna_aikataulu_Vantaankoski_Hki_ma_su.pdf

Lähinnä tulee mieleen tilanne, että yksi runko hajoaa, ja lähtö todella viivästyy yli vartin. Juna pääsee juuri liikkeelle muutama minuutti ennen seuraavaa lähtöä, ja Huopalahteen mennessä päätetäänkin, että se myöhästynyt junavuoro perutaan ja liikkeellä oleva juna päätetään muuttaa seuraavaksi vuoroksi odotuttamalla sitä Huopalahdessa. Jollei tällainen tilanne ollut kyseessä, juna todella vain lähti liian aikaisin vahingossa.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:51 ----------

Ei ole mahdollista, P-Haagassa joka toinen juna saapui ykköselle ja joka toinen kakkoselle.

Minkähän takia niitä ajetaan noin ristiin? Ei niitä pitäisi kuitenkaan edes kahta siellä kerrallaan olla, kun aikataulu on, että x.19 saapuva juna ehtii lähteä x.37 ja seuraava juna saapuu vasta x.39. Minusta helpointa olisi vain ajaa kaikki junat saapuessa läntiselle laiturille, koska siitä juna voi lähteä suoraan ilman vaihteissa poikkeamista (jos siis puolenvaihto on P-H:n eteläpuolella) ja kriittistä liikenteen kannalta on ajoissa lähtö, saapuminen taas voi vähän odottaakin. Lisäksi se on tuttu lähtölaituri. Ainoastaan siis siinä tapauksessa, että edellisen junan lähtö myöhästyy, pitäisi ajaa toiselle laiturille.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan kuten Karosa kirjoittaa, puolta vaihdetaan vasta Huopalahdessa, ja sen vuoksi ei voi käyttää P-Haagassa vain yhtä laituria. Asemalla oli VR:n ja HSL:n henkilökuntaa opastamassa sekä busseille, että oikealle laiturille junien lähtiessä.
 
Korjataan esitettyjä väittämiä. Nyt Pohjois-Haagan ja Vantaankosken totaalikatkon aikana ajetaan seuraavasti:

- Pohjois-Haagassa on 18 minuutin kääntöaika, käyttävät vuorotellen eri raiteita.
- Huopalahdessa _ei_ ole mahdollisuutta vaihtaa eri suunnan raiteeilta toiselle. Siellä vain vaihteet Leppävaaran suuntaan eri suunnan raiteilla erikseen. Myöskään Pohjois-Haagan lähellä ei ole raiteenvaihtomahdollisuutta, seuraava lähin on Kannelmäen pohjoispuolella, ja on rempassa.
- M-junat vaihtavat raidetta Kivihaassa "Helsinki Kivihaka", joka sijaitsee välittömästi Ilmalan aseman länsipuolella. Siis joka toinen juna menomatkalla ja joka toinen paluumatkalla. Huopalahdessakin täten ajetaan joka toinen junapari eri raiteelta.
- M-junien 20 minuutin vuoroväli mahdollistaa sen, että A-junat mahtuvat kulkemaan välissä myös 20 minuutin vuorovälillä normaaleja raiteitaan, riippumatta M-junien poikkeuksellisista kulkuraiteista.

Itse etuajassa lähtöön en tiedä syytä. Ensimmäistä aamua poikkeusliikenteessä kuitenkin elettiin. Ehkä inhimillinen erehdys, ehkä virhe tietojärjestelmissä (ja sitä myöten kuljettajan aikataulussa).
 
Takaisin
Ylös