Jyväskylä-Äänekoski-Haapajärvi -radan henkilöliikenne

a__m

Suljettu tunnus
Liittynyt
1 Heinäkuu 2005
Viestit
507
Aikataulunmukainen henkilöliikenne Jyväskylä-Äänekoski-Haapajärvi -rataosuudella lopetettiin ymmärtääkseni vuoden 1980 tienoilla. Onko kenellekään faktatietoa / muistikuvaa siitä, millaisin aikatauluin ja junin rataosuudella liikennöitiin, etenkin Äänekoski-Jyväskylä -välillä?
 
Lakkautus Äänekoskelta pohjoiseen tapahtui vaiheittain. Saarijärvi-Haapajärvi lakkautettiin vuonna 1968, Äänekoski-Saarijärvi 1978.
 
Kesäturistista 2/1977:
Juna 940(ma-pe): Äänekosken keskusta 5:25-Jyväskylä 6:33
941(ma-la): Jyväskylä 4:30-Äänekosken kesk 5:20-Saarijärvi kk 5:45
942(ma-la): Saarijärvi kk-5:50-Äänekosken kesk 6:25-Jkl 7:31
943(jokap): Jyväskylä 15:20-Äänek kesk 16:30-Saarij kk 17:10
944(jokap): Saarij kk 17:45-Äänek kesk 18:23-Jkl 19:35
945(ma-pe): Jkl 16:25-Äänekosken kesk 17:34

Liikennepaikat (km) JYVÄSKYLÄ(0), Tuohimutka(2), Ankeriasjärvi(5), Tiituspohja(10), Leppävesi(12), Järvilinna(14), Vihtavuori(17), Lemettilä(21), L a u k a a(23), Kuusa(28 ), Peuranmäki(32), Vatia(34), SUOLAHTI(40), Riihivuori(42), Rotkola(45), ÄÄNEKOSKI(47), Äänekosken keskusta(48 ), Naarakoski(54), Hietama(57), Sarja(58 ), Karppala(60), Parantala(62), Summakoski(64), Linna(69), Kukonhiekka(73), Saarijärvi(75) ja Saarijärvi kk(77).

Oi niitä aikoja...
 
Vuoden 1972 kesäturistissa seisakkeet ja ajat ovat täysin identtiset tilanteen 1977 kanssa, havaitsen. Uskomatonta, miten monet vuodet aikataulut saattoivatkin pysyä samoina. Ainoa ero on, että vuonna 1972 Äänekoski oli vielä vailla kauppala eikä kaupunki, ja tämän mukaisesti myös seisake oli "Äänekosken kauppala".
 
Jyväskylä on kotikaupunki, tuolla junaradan lähimetsässä tuli lenkkeiltyä paljon, nyt siitä taitaa mennä puukuljetuksia ja Valtran-traktoreita Suolahden tehtaalta. Joten kun hlöliikenne loppui, aika hiljaista on.

Kangasvuoren tunneli valmistui 1960-luvulla.
Ratalinja taisi mukailla Laukaantietä ennen sitä, koska siinä menee edelleen radan pätkä, joka loppuu ja muistaakseni metsässä on junaradan pohjaa, josta kiskot poistettu. Olisiko linjattu siksi tunnelin kautta, jotta saadaan vilkas tasoristeys pois Kanganlammen asuinalueen liikenteen tieltä. Puomit siellä on vieläkin, tosin nyt laitettu risteyksen kohdalla betonia kiskon päälle, joten junia ei pätkällä mene, joskus 1999 jotain huoltoajoa veturia näin sillon tällöin. Lienee pätkä jäänyt teollisuuskäyttöön, ainakin Harjun Betoni ja muutama muu firman on radan pätkän varressa.
 
ilpo sanoi:
Kesäturistista 2/1977:
Juna 940(ma-pe): Äänekosken keskusta 5:25-Jyväskylä 6:33
941(ma-la): Jyväskylä 4:30-Äänekosken kesk 5:20-Saarijärvi kk 5:45
942(ma-la): Saarijärvi kk-5:50-Äänekosken kesk 6:25-Jkl 7:31
943(jokap): Jyväskylä 15:20-Äänek kesk 16:30-Saarij kk 17:10
944(jokap): Saarij kk 17:45-Äänek kesk 18:23-Jkl 19:35
945(ma-pe): Jkl 16:25-Äänekosken kesk 17:34
Aikataulusta on luettavissa, että Jyväskylän ja Äänekosken väliä liikennöitiin vähintään kahdella junayksiköllä, mikä sinällään ei ole kummeksuttavaa. Sen sijaan junavuorojen liikennöintiajankohta hieman ihmetyttää. Eikö Jyväskylästä pohjoiseen olisi pitänyt ajaa viimeistä vuoroa esim. kello 19 jälkeen? Monella matkustushalukkaalla oli varmaan työpaikalla täysi tohina käynnissä vielä iltaviiden-kuuden maissa. Oliko noilla ihmisillä mahdollisuus käyttää bussiyhteyksiä Äänekoskelle (ja Saarijärvelle) iltamyöhällä?
 
Vekku sanoi:
Olisiko linjattu siksi tunnelin kautta, jotta saadaan vilkas tasoristeys pois Kanganlammen asuinalueen liikenteen tieltä. Puomit siellä on vieläkin, tosin nyt laitettu risteyksen kohdalla betonia kiskon päälle, joten junia ei pätkällä mene, joskus 1999 jotain huoltoajoa veturia näin sillon tällöin. Lienee pätkä jäänyt teollisuuskäyttöön, ainakin Harjun Betoni ja muutama muu firman on radan pätkän varressa.
Pääsyy uuteen linjaan oli se, että vanhalla radalla oli jyrkkä 20 promillen nousu Jyväskylästä lähdettäessä. Tuskin ne tasoristeykset asiaan paljoa vaikuttivat. Koko Kangaslammen/Kaakkolammen asuinaluetta ei ylipäätään ollut olemassa rataa siirrettäessä.

Puutahan tuolta Sulun ratapihalta loppuaikoina ajettiin.
 
Ennen lakkautusta 27.9.1987 junia oli kahdeksan ja ne kulkivat suurin piirtein näin (en löydä Turistia tähän hätään):

H 941 Jy 5.30 - Äkk 6.20 ma-pe
H 942 Äkk 6.35 - Jy 7.25 ma-pe
H 943 Jy 12.10 - Äkk 12.55 ma-su
H 944 Äkk 13.00 - Jy 13.45 ma-su
H 945 Jy 14.15 - Äkk 15.00 ma-su
H 946 Äkk 15.45 - Jy 16.30 ma-su
H 947 Jy 16:50 - Äkk 17:40 su-pe
H 948 Äkk 19:00 - Jy 19:45 su-pe

Kalusto oli lähes poikkeuksetta 2xDm7. Kerran muistan nähneeni Äänekosken junassa EFiabin. Ma-la junassa oli vain kuljettaja ja rahastaja, sunnuntaisin lisäksi konduktööri.

Loppuaikojen liikennepaikat (km) JYVÄSKYLÄ (0), Tuohimutka (2), Vihtavuori (17), Lemettilä (21), Laukaa (23), Kuusa (28 ), Vatia (34), SUOLAHTI (40), ÄÄNEKOSKI (47), Äänekosken keskusta (48 ).
 
Kas kas, matka Äänekoskelta Jyväskylään taittui loppuaikoina junalla siis yhtä nopeasti kuin nykyisin nelostietä ajavalla bussilla... Suolahden ja Laukaan kautta kierrellen kestääkin jo yli 1,5 h.
 
Joskus tuota ihmetellyt, etteikö tosiaan tuo suuntaa kannattanut ajaa ollenkaan vuoden 1987 jälkeen millään kalustolla. Isä sanoi joskus kulkeneensa Vihtavuoresta lättähatulla, oli joskus joku lakko, ettei bussilla päässyt. Junat kulki kuitenkin.
 
TEP70 sanoi:
Koko Kangaslammen/Kaakkolammen asuinaluetta ei ylipäätään ollut olemassa rataa siirrettäessä.

Puutahan tuolta Sulun ratapihalta loppuaikoina ajettiin.
Kangaslammen/Varikon asuinalueellahan oli puolustusvoimien varikko aikaanaan, radalla ollut lienee käyttöä senkin takia, voisi ainakin luulla. Vanhoja varastorakennuksia on vielä Laukaantien varressa, alue on sotilasaluetta.
 
Vekku sanoi:
TEP70 sanoi:
Koko Kangaslammen/Kaakkolammen asuinaluetta ei ylipäätään ollut olemassa rataa siirrettäessä.

Puutahan tuolta Sulun ratapihalta loppuaikoina ajettiin.
Kangaslammen/Varikon asuinalueellahan oli puolustusvoimien varikko aikaanaan, radalla ollut lienee käyttöä senkin takia, voisi ainakin luulla. Vanhoja varastorakennuksia on vielä Laukaantien varressa, alue on sotilasaluetta.
Lapsuudenkoti sijaitsee Sudenmarjakujalla, joten alue on jokseenkin tuttua. :) En tiedä, käyttikö Puolustusvoimat rataa, mutta vielä 1980-luvulla Sulun ratapihalla oli kolme raidetta, joista itäisin oli öljynpurkuraide läheisille öljyvarastoille, keskimmäinen läpikulkuraide ja läntinen sementtisiilon käytössä. Sementtiä tuli siilolle (onko siitä vielä jotain pystyssä?) vielä 1990-luvun alussa Keitele-Päijänne-kanavan rakennusaineeksi. Radan päässä oli romunlastauspaikka. Itäisestä ja läntisestä sivuraiteesta lähtivät pistot etelävaihteilta Harjun Betonin alueelle.

Asuinalueen viimeiset varikkorakennukset purettiin vasta 1980-luvulla, muistan niitä olleen ainakin kolme vielä lapsuusajan jännittävinä, mutta myös hiukan pelottavina leikkipaikkoina. :wink:
 
Taisi olla tuo Kangasvuoren tunnelin suun yläpuolinen kivikko suosittu kaljoittelupaikka 80-luvulla, siitähän näkyy aika hienosti Jyväskylä. Aika paljon raapustuksia ja lasinsiruja taitaa olla vieläkin. 70-luvulla rakennetuissa lähiöissä kun taidettiin nuorison kaljoittelu :D
 
Takaisin
Ylös