Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Pori - Parkano - Haapamäki radan udelleenavaaminen liikenteelle?

  1. #1
    Hermanni avatar
    Liittynyt
    04.01.2007
    Sijainti
    Mänttä
    Viestejä
    13

    oletus Pori - Parkano - Haapamäki radan udelleenavaaminen liikenteelle?

    Pori - Parkano - Haapamäki radan udelleenavaaminen liikenteelle?
    Huomasin että asiaa ei olla vielä käsitelty täällä vaikka ihan uutisiinkin ko aihe on päässyt useampaankin otteeseen.
    Eli mm Porin satama on teettänyt selvitystä kyseisen ratalinja uudelleen avaamiseksi http://www.portofpori.fi/sites/porto...i_21052013.pdf

    Ylen uutisissa 12.09.2012 http://yle.fi/uutiset/pori-parkano-h...mailta/6291034

    Ja 15.05.2013 http://yle.fi/uutiset/pori-parkano-h...mailta/6291034

    Sekä 21.05.2013 http://yle.fi/uutiset/selvitys_pori-...0-370m/6651863

    Yllättäen VR ei ole innostunut asiasta....
    Suomalainen pienoisrautatiefoorumi http://veturitalli.fi/

  2. #2

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Pori - Parkano - Haapamäki radan udelleenavaaminen liikenteelle?

    Rautatiefoorumi Resiina-keskustelussa asiaa on puitu viiden sivun verran: http://vaunut.org/keskustelut/index....ic,4881.0.html

    Osaavimmat keskustelijat ovat laskeneet, että uusi yhteys on vaivaiset 15 km lyhyempi (aikasäästö luokkaa 10 minuuttia) kuin nykyinen sähköistetty ja laadukkaasti kiskotettu reitti Tampereen kautta. Reitillä ei myöskään ole kapasiteettipulaa.

    Ei taida löytyä edes väkisin perusteluja sille, miten rataosan avaaminen olisi kokonaistaloudellisesti kannattavaa.

  3. #3

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1277

    oletus Vs: Pori - Parkano - Haapamäki radan udelleenavaaminen liikenteelle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Ei taida löytyä edes väkisin perusteluja sille, miten rataosan avaaminen olisi kokonaistaloudellisesti kannattavaa.
    Entäs häiriöherkkyyden vähentäminen, kun kaikki liikenne ei kulje Tampereen läpi ja tähän liittyen Tampereen kapasiteetti ylipäätään: vaikka tilaa nyt olisikin, nykytilanne voi vaikeuttaa tulevaisuudessa paikallisliikenteen kehittämistä mikäli sellainen aloitetaan. Tai toisekseen mahdollisuudet koko Suomen mitassa siirtää tavarakuljetuksia pois pääradoilta, jolloin edellytykset parantaa palvelutasoa ja nopeutta henkilöliikenteessä paranesivat. Tässä nimenomaisessa tapauksessa kyse olisi ennen kaikkea Tampere - Jämsä -osuudesta.

    Hankkeen järkevyys riippuu tietysti vähän siitäkin, mitä muuta rataverkolla tehdään. Sitä paitsi sekä VR että LVM ovat sitä mieltä, että kilpailutukselle ei meillä ole edellytyksiä nykyisellä rataverkolla, joka kai on tulkittava juurikin niin, että vapaata kapasiteettia ei ole...
    Ville

  4. #4
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1004

    oletus Vs: Pori - Parkano - Haapamäki radan udelleenavaaminen liikenteelle?

    Ymmärtääkseni tuolla rataosalla on pitkiltä matkoilta rullattu kiskot pois jo vuosikymmeniä sitten ja maantiet rakennettu ratavallin poikki. Seutu on myös äärimmäisen harvaanasuttua, joten mikään henkilöliikennekäyttö tuskin on järkevää, mutta ei kai tuossa sellaista suunniteltukaan...

  5. #5
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Pori - Parkano - Haapamäki radan udelleenavaaminen liikenteelle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Ymmärtääkseni tuolla rataosalla on pitkiltä matkoilta rullattu kiskot pois jo vuosikymmeniä sitten ja maantiet rakennettu ratavallin poikki. Seutu on myös äärimmäisen harvaanasuttua, joten mikään henkilöliikennekäyttö tuskin on järkevää, mutta ei kai tuossa sellaista suunniteltukaan...
    Ajelin viime marraskuussa valtatietä 23 Jyväskylästä Poriin. Kyseisenä lauantaipäivänä tuota tietä sai ajella melko rauhassa, joten ei tuolla rataosuudella ole minunkaan mielestäni mitään suurta potentiaalia henkilöliikenteelle.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  6. #6

    Liittynyt
    19.07.2006
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    346

    oletus Vs: Pori - Parkano - Haapamäki radan udelleenavaaminen liikenteelle?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Ajelin viime marraskuussa valtatietä 23 Jyväskylästä Poriin. Kyseisenä lauantaipäivänä tuota tietä sai ajella melko rauhassa, joten ei tuolla rataosuudella ole minunkaan mielestäni mitään suurta potentiaalia henkilöliikenteelle.
    Hyvin samantapainen kokemus oli jo vuosi pari sitten kun eräänä arkipäivänä ajoin Virroilta Parkanoon juuri kello 16 jälkeen. Ei tainnut tulla kymmentäkään autoa vastaan ennen Kihniötä, sitten hieman liikennemäärä kasvoi mutta olisiko Kihniö-Parkano välillä vastaantulijoita ollut siltikään edes tuplaa Virrat-Kihniö väliin... Nyt kuitenkin puhutaan perinteisestä "ruuhka-ajasta" kaupungeissa...

  7. #7
    KMT
    KMT ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    08.09.2005
    Viestejä
    100

    oletus Vs: Pori - Parkano - Haapamäki radan udelleenavaaminen liikenteelle?

    Kuten tuollakin olen kirjoitellut, pitäisi Pori-Parkano Parkano-Haapamäki osuuksia miettiä erikseen.
    Kun katsoin selvityksen malleja niin suurempi osa tuntui mahdollisesta Pori-Parkano liikenteestä suuntautuvan pohjoiseen ei itään. Lisäksi Niinisaloon asti tarve jo puolustusvoimain takia ja Tykistöprikaati on ainakin sälymässä. Kun taas Kihniön puunkuormauksen pitänyt siirtyä Parkanoon.

    Pitkiltä matkoilta pois kiskot, ei nyt sentään? Porista päin tullessa Ruosniemessä silta pois ja n.300 metriä metsikköä missä menee rata. Sitten pitäisi olla vain tasoristeyksissä mahdollisia soraa päällä tai asfaltoinnin takia poistettuja muutaman metrin paloja pois.

    Samoja ongelmia Kihniö-Virrat osuudella, paitsi kaksi rautatiesiltaa korvattu isommalla ja Virrat-Kuru tien tieltä poistettu vähän. Virrat-Haapamäki itselle tuntemattominta, mutta siltoja ei ainakaan mielestäni ole poissa.

    Ainoastaan kuvittelen henkilöjunia radalle jos URPO toteutuisi (ei kyllä toteudu) Tku-Rauma-Pori-Parkano-Seinäjoki

Vastaavia viestiketjuja

  1. Rauman paikallisliikenne
    kirjoittanut Suntikka foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 18.05.2016, 22:41
  2. VR: Junat korvataan linja-autoilla Tampere-Haapamäki-Keuruu-välillä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.05.2012, 16:00
  3. M.V. Wikström myyty Pohjolan Liikenteelle
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 22.02.2008, 17:11
  4. Rataehdotus: Tampere-Kyröskoski-Parkano "kiertorata"
    kirjoittanut ultrix foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 25.08.2006, 19:26
  5. Dm12-liikenne Tampere-Haapamäki-Seinäjoki radalla
    kirjoittanut Dr16 foorumissa Junat
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 12.07.2006, 14:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •