Kaupunkiratojen liikennöintisuunta

Liittynyt
23 Elokuu 2005
Viestit
3,331
Kehäradan rakentamiseen (tai oikeammin siihen, kun kaupunkiradat lopulta yhdistyvät) liittyen Leppävaaran kaupunkiradalla ja Vantaankosken radalla siirrytään näköjään vasemmanpuoleiseen liikenteeseen 27.10. alkaen, kuten selviää esim. Ilmalan aseman aikataulusta. (Huopalahden aikatauluista tieto näyttäisi puuttuvan, joten laitoin palautetta.)

Minusta tosin olisi voinut kaikilla radoilla vaihtaa ennemmin oikeanpuoleiseen. Jos oikein muistan, vasemmanpuoleisen liikenteen peruste on ollut parempi näkyväisyys Sm1/2:n ohjaamosta, mutta silti sitä on käytetty nimenomaan silla radalla, jolla niitä on suhteessa kaikkein vähiten. Sm5:lle lienee ihan sama, kummalla puolella laituri on. Jotenkin minusta tuntuu, että tämä on taas sellainen asia, joka on päätetty jo joskus kymmenen vuotta sitten ja unohdettu, miksi niin oikein on päätetty.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kehäradan rakentaminen

Jos oikein muistan, vasemmanpuoleisen liikenteen peruste on ollut parempi näkyväisyys Sm1/2:n ohjaamosta, mutta silti sitä on käytetty nimenomaan silla radalla, jolla niitä on suhteessa kaikkein vähiten.

Perusteita kummankin puolen liikennöinnille on varmaan useita. Yksi vahva argumentti vasemmanpuoleisen liikenteen puolesta kaupunkiradoilla on, että silloin kauko- ja kaupunkiraiteilla liikennöidään Helsingistä pois päin vierekkäisillä raiteilla. Poikkeustilanteissa on silloin helppo vaihtaa raidetta keskiraiteiden välillä, kun ei tarvitse ylittää vastakkaiseen suuntaan menevän liikenteen raiteita.
 
Vs: Kehäradan rakentaminen

Yksi vahva argumentti vasemmanpuoleisen liikenteen puolesta kaupunkiradoilla on, että silloin kauko- ja kaupunkiraiteilla liikennöidään Helsingistä pois päin vierekkäisillä raiteilla. Poikkeustilanteissa on silloin helppo vaihtaa raidetta keskiraiteiden välillä, kun ei tarvitse ylittää vastakkaiseen suuntaan menevän liikenteen raiteita.

Tämä.

Teknisesti muutoin ei ole mitään väliä kummalla puolella ajetaan. Suomessa kun ei ole Brittityyliin erikseen vain toiseen suuntaan signaloituja (opastimoituja?) raiteita - poislukien ehkä Kouvolasta etelään, jos oikein muistan.
 
Vs: Kehäradan rakentaminen

Poikkeustilanteissa on silloin helppo vaihtaa raidetta keskiraiteiden välillä, kun ei tarvitse ylittää vastakkaiseen suuntaan menevän liikenteen raiteita.

Toisaalta toiseen suuntaan taas sitten pitäisi ylittää peräti kaksi raidetta. Minusta näistä pitkällä aikavälillä tilastollisesti tulee yhtä suuri haitta.
 
Vs: Kehäradan rakentaminen

Yksi vahva argumentti vasemmanpuoleisen liikenteen puolesta kaupunkiradoilla on, että silloin kauko- ja kaupunkiraiteilla liikennöidään Helsingistä pois päin vierekkäisillä raiteilla.

Näin Pääradalla, mutta eikös Rantaradalla käy juuri toisinpäin, eli vierekkäin Helsinkiin päin?
 
Vs: Kehäradan rakentaminen

Toisaalta toiseen suuntaan taas sitten pitäisi ylittää peräti kaksi raidetta. Minusta näistä pitkällä aikavälillä tilastollisesti tulee yhtä suuri haitta.
Kahden raiteen ylityksiin ei käsittääkseni juurikaan mennä, ellei jokin todellakin pakota siihen.

Itse hoitaisin asian seuraavasti (ja oletan asian hoidettavan juurikin sillä tavoin): Ajateltakoon neliraiteista rataa karttana, raiteet 1, 2, 3 ja 4 vasemmalta oikealle, 1 ja 2 kaukoliikenteen raiteita sekä 3 ja 4 kaupunkiradan raiteita.

Esimerkkitapauksessa ykkönen on jonkin syyn takia joltain osuudelta pois käytöstä. Tällöin en edes miettisi ykkösen liikenteen siirtämistä neloselle, vaan vaihdan kakkosen liikennöintisuunnan pohjoisesta etelään (normaalisti kakkosta ajettaisiin pohjoiseen) ja siirtäisin ykkösen liikenteen näin kakkoselle. Koska kakkonen ei olekaan pohjoiseen kulkevan liikenteen käytössä nyt tässä poikkeustilanteessa, siirtäisin kakkosen junat (ne junat jotka normaalisi menisivät kakkosta pohjoiseen) kolmoselle, jota muutenkin ajettaisiin pohjoiseen (kaupunkiradalla on siis vasemmanpuoleinen liikenne). Poikkeustilanteessa kolmosta pitkin menee pohjoiseen siis kauko- ja kaupunkirataliikenne. Nelosta pitkin tulisi etelään vain kaupunkiradan liikenne. Kahden raiteen ylitykseltä vältytään.

Raiteiden numerot keksin itse. Rataosuuttakaan en lähde nimeämään mikä se on ja missä. Kaikki on teoriaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kehäradan rakentaminen

Näin Pääradalla, mutta eikös Rantaradalla käy juuri toisinpäin, eli vierekkäin Helsinkiin päin?

Näin on, mtta mulla on sellainen tuntuma että rantaradalla liikenne puuroutuu useammin Helsinkiin pän mentäessä. Tämä taas johtuu siitä että Kirkkonummen ja Espoon junissa käytetään romukalustoa joka jää usein linjalle häiriten muuta liikennettä, ja se tapahtuu useammin päättäriltä pois palatessa kuin sinne päin mentäessä.

t. Rainer
 
Aamuruuhka tuntuu myös Pääradan puolella olevan pahempi. Tämä johtunee lähiliikenteen ruuhkahuipun myöhenemisestä ja päiväkaukoliikenteen aikaistumisesta. Lisäksi yöjunat saapuvat samoihin aikoihin. Tässä mielessä pitäisi oikeastaan kaukoliikenneraiteita liikennöidä vasemmanpuoleisesti ja kaupunkiratoja oikeanpuolisesti. Tämä edellyttäisi kuitenkin kaikkien muiden kaksiraiteisten ratojen kulkusuunnan vaihtamista, mikä lienee hankalaa (mutta ei mahdotonta?). Näin aamulla Helsinkiin päin kulkeva liikenne käyttäisi vierekkäisiä raiteita.

Oikeanpuoleisesta liikennöinnistä kaikilla radoilla olisi Tikkurilassa se hyöty, että vaihto Kehäradalta kaukoliikenteeseen voisi tapahtua laiturin poikki (raiteelta 5 raiteelle 4). Vastakkaiseen suuntaan täytyy vaihtaa laituria. Tikkurilan vaihdeyhteyksiä tullaan muuttamaan siten että neljä läntisintä raidetta (1 - 4) tulevat olemaan kaukoliikenteen käytössä ja itäisimmät kaksi (5 ja 6) kaupunkiratojen. Varsinaiset kaukoliikenteen junat pysähtyisivät pääsääntöisesti Helsingistä poispäin mentäessä raiteella 4 ja pitkämatkaiset lähijunat raiteella 3. On makukysymys, onko tämä niin suuri hyöty, että vasemmanpuolisesta liikennöinnistä kaupunkiradalla kannattaa luopua.
Juha
 
On makukysymys, onko tämä niin suuri hyöty, että vasemmanpuolisesta liikennöinnistä kaupunkiradalla kannattaa luopua.

Ei se ihan makukysymys ole, koska sille nykyiselle järjestelylle voisi myös esittää arvioita sen aiheuttamasta matkavastuksesta ja siitä, kuinka paljon matkustajamäärä lentoasemalta voisi potentiaalisesti kasvaa, jos vaihto voidaan tehdä laiturin yli. Ja sitten sen voi muuttaa rahaksi, samoin kuin sen vasemmanpuoleisen liikenteen tuoman poikkeustilanteiden paremman selvittelykyvyn. Ei siitä toki mitään vuorenvarmaa vastausta saa, mutta suuruusluokka-arvio riittäisi tuossa hyvin.

Tikkurilan matkakeskus onneksi tuo edes liukuportaat sinne. Toivottavasti keskus ymmärretään kyltittää selkein viitoin "Lentoaseman juniin / To airport trains" ja lisäksi suunnan osoittava nuoli ja raiteen numero. Ja vastaavasti "Kaukojunat pohjoiseen". Nykyaikana tuollaiset voisi tehdä ihan elektronisin kyltein, jotka osaavat ottaa huomioon poikkeustilanteetkin. Vastaavat voisi hyvin järjestää päärautatieasemalle ja Pasilaankin laiturien päihin (ehkei nuolikylttejä kuitenkaan). Uudet infonäytötkin voisi laittaa vaikka näyttämään nykyinen informaatio sekä vilkuttamaan väliin koko näytön kokoisesti "Seuraava juna lentoasemalle 0:07" ja samma på andra språk. (Vähän meni ohi aiheen jo.)
 
Viimeksi muokattu:
Mulle ei aivan täysin vieläkään ole selvinnyt liikennesuunnan muutoksen funktio - miksi näin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mulle ei aivan täysin vieläkään ole selvinnyt liikennesuunnan muutoksen funktio - miksi näin?

Kuvittelepa, mitä tapahtuu, kun sekä vasemmanpuoleisen liikenteen Keravan kaupunkiradalta että oikeanpuoleisen liikenteen Martinlaakson radalta tulevat junat kohtaavat Kehäradalla. (Vastaus: Molemmat junat ajavat sisempää kehäradan raidetta.) Ongelma on melko ilmeinen, ja länsipuolen kaupunkiratojen liikennöintisuunnan vaihtaminen on eräs ratkaisu siihen.
 
Kuvittelepa, mitä tapahtuu, kun sekä vasemmanpuoleisen liikenteen Keravan kaupunkiradalta että oikeanpuoleisen liikenteen Martinlaakson radalta tulevat junat kohtaavat Kehäradalla. (Vastaus: Molemmat junat ajavat sisempää kehäradan raidetta.) Ongelma on melko ilmeinen, ja länsipuolen kaupunkiratojen liikennöintisuunnan vaihtaminen on eräs ratkaisu siihen.

En mä kyllä hiffaa nyt tätä kuviota, sillä maalaisjärjellä ajatellen voisi kuvitella, että U-kirjaimen muotoinen liikennöinti olisi aivan se ja sama riippumatta siitä, ajetaanko oikean- vai vasemmanpuolisesti.
 
En mä kyllä hiffaa nyt tätä kuviota, sillä maalaisjärjellä ajatellen voisi kuvitella, että U-kirjaimen muotoinen liikennöinti olisi aivan se ja sama riippumatta siitä, ajetaanko oikean- vai vasemmanpuolisesti.

No rautalangasta vääntäen. Tilanne keväällä oli, että Vantaankosken radalla oli oikeanpuoleinen liikenne. Pääradan kaupunkiradalla oli jostakin syystä (viisammat tietävät) vasemmanpuoleinen liikenne. Täten siis jommankumman radan liikenne tuli vaihtaa toiseen suuntaan.

Aiemmin on esitetty miksi Pääradan vasemmanpuoleinen liikenne kannattaa. Siis Vantaankosken radan liikennöintisuuntaa vaihdetaan vasemmanpuoleiseksi. UGH.
 
No rautalangasta vääntäen. Tilanne keväällä oli, että Vantaankosken radalla oli oikeanpuoleinen liikenne. Pääradan kaupunkiradalla oli jostakin syystä (viisammat tietävät) vasemmanpuoleinen liikenne. Täten siis jommankumman radan liikenne tuli vaihtaa toiseen suuntaan.

Aiemmin on esitetty miksi Pääradan vasemmanpuoleinen liikenne kannattaa. Siis Vantaankosken radan liikennöintisuuntaa vaihdetaan vasemmanpuoleiseksi. UGH.

Heh, no saatan sentään tämän verran olla kärryillä käytetyistä liikennesuunnista. Sen sijaan en oikein snaijaa sitä, miksei liikenne voi olla oikeanpuoleista koko Kehäradalla?

Jos sulla on heittää linkkiä tohon pääradan vasemmanpuoleisen liikenteen keskusteluun, luen mielelläni. En epäile, etteikö asianlaita näin olisi, mutta haluaisin paneutua asiaan.
 
Jos sulla on heittää linkkiä tohon pääradan vasemmanpuoleisen liikenteen keskusteluun, luen mielelläni. En epäile, etteikö asianlaita näin olisi, mutta haluaisin paneutua asiaan.

Selaat tämän sivun yläosaan, ja luet ketjun uudelleen läpi, keskustelu löytyy siis tästä ketjusta.
 
Takaisin
Ylös