Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-22/22

Viestiketju: Kaupunkiratojen liikennöintisuunta

  1. #16

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Kaupunkiratojen liikennöintisuunta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Selaat tämän sivun yläosaan, ja luet ketjun uudelleen läpi, keskustelu löytyy siis tästä ketjusta.
    Kyllä, kyllä, mutta Sm5:n kohdalla tätä ongelmaa ei ajopöydän ja sivupeilien sijoittelun vuoksi ole, joten tämä ei sinänsä vastaa kysymykseeni. Kehäradallahan tullaan ajamaan käytännössä pelkästään Sm5:illa.

  2. #17

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Kaupunkiratojen liikennöintisuunta

    Jotta kaupunkiratojen vasemmanpuolisen liikennöinnin syytä ei tarvitse luntata esimerkiksi tämän ketjun toisesta (ja kuudennesta) viestistä, toistan sen tässä alla omin sanoin:

    Kun kaupunkiratoja liikennöidään vasemmalla, saadaan kaksi vierekkäistä raidetta (keskimmäiset) samaan suuntaan. Tällöin voidaan tilanteissa, joissa yksi mikä tahansa raide on poissa pelistä, siirtyä sujuvammin kolmen raiteen käyttöön. Käytännössä siis keskimmäisten raiteiden liikenne siirretään samalle raiteelle - kummalle kahdesta keskimmäisestä, riippuu poissa pelistä olevasta raiteesta. Tarvittaessa siirretään laitimmaisen raiteen liikenne vapautuneelle toiselle keskiraiteelle. Näin saadaan liikenne jatkumaan kohtuudella ilman, että junien tarvitsee ylittää vastakkaisen liikennöintisuunnan raidetta, mikä rajoittaisi kokonaiskapasiteettia rajusti.

    Näin. Nyt kun liikennöidään seuraavasti:

    - Keravan kaupunkiradalla vasemmalla
    - Vantaankosken (ja Leppävaaran) kaupunkiradalla oikealla
    - Kehäradalla ei kummallakaan puolella

    ...niin jotain täytyy tehdä. Ja koska normaalitilanteessa on se ja sama kummalla puolella ajetaan (juurikin koska Sm5:n ohjaamossa istutaan keskellä), niin tuosta poikkeustilanteiden hoidosta kolmella raiteella tulee relevantti pointti.
    Viimeisin muokkaaja tlajunen; 15.08.2013 kello 20:34.

  3. #18

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Kaupunkiratojen liikennöintisuunta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Jotta kaupunkiratojen vasemmanpuolisen liikennöinnin syytä ei tarvitse luntata esimerkiksi tämän ketjun toisesta (ja kuudennesta) viestistä, toistan sen tässä alla omin sanoin:

    Kun kaupunkiratoja liikennöidään vasemmalla, saadaan kaksi vierekkäistä raidetta (keskimmäiset) samaan suuntaan. Tällöin voidaan tilanteissa, joissa yksi mikä tahansa raide on poissa pelistä, siirtyä sujuvammin kolmen raiteen käyttöön. Käytännössä siis keskimmäisten raiteiden liikenne siirretään samalle raiteelle - kummalle kahdesta keskimmäisestä, riippuu poissa pelistä olevasta raiteesta. Tarvittaessa siirretään laitimmaisen raiteen liikenne vapautuneelle toiselle keskiraiteelle.

    ...niin jotain täytyy tehdä. Ja koska normaalitilanteessa on se ja sama kummalla puolella ajetaan (juurikin koska Sm5:n ohjaamossa istutaan keskellä), niin tuosta poikkeustilanteiden hoidosta kolmella raiteella tulee relevantti pointti.
    Tähän asti olen toki kartalla. Tulee kuitenkin muistaa se tosiasia, että täydellisiä puolenvaihtopaikkoja on pääradalla vain Oulunkylän pohjoispuolella ja Tikkurilassa, Martinlaaksonradalla niitä on vain Ilmalan länsipuolella. Eli mitenkään sujuvasta kolmen raiteen käyttöön siirtymisestä ei mielestäni voida puhua. Tästä muuten tuli mieleen Tiksin kaupunkiradan alkuvaiheessa tehty 5-portainen poikkeusliikennesuunnitelma, jossa häiriöiden laajuudesta riippuen K-junat muutettiin N-juniksi, I- ja P-junia peruttiin ja niin edelleen. Mahtaako tlajusella tai jollakulla muulla talon miehellä olla näkemystä siitä, onko tällainen supistamissuunnitelma vielä olemassa?

  4. #19

    Liittynyt
    06.07.2010
    Viestejä
    232

    oletus Vs: Kaupunkiratojen liikennöintisuunta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Tähän asti olen toki kartalla. Tulee kuitenkin muistaa se tosiasia, että täydellisiä puolenvaihtopaikkoja on pääradalla vain Oulunkylän pohjoispuolella ja Tikkurilassa, Martinlaaksonradalla niitä on vain Ilmalan länsipuolella. Eli mitenkään sujuvasta kolmen raiteen käyttöön siirtymisestä ei mielestäni voida puhua. Tästä muuten tuli mieleen Tiksin kaupunkiradan alkuvaiheessa tehty 5-portainen poikkeusliikennesuunnitelma, jossa häiriöiden laajuudesta riippuen K-junat muutettiin N-juniksi, I- ja P-junia peruttiin ja niin edelleen. Mahtaako tlajusella tai jollakulla muulla talon miehellä olla näkemystä siitä, onko tällainen supistamissuunnitelma vielä olemassa?
    Eikös tuo ole normaalia toimintaa nykyäänkin, eli kun pääradalla on ongelmia ruuhka-aikaan, K- ja I-junat korvataan N-junilla, ja jos ongelmat on oikein pahoja harvennetaan korvaavaan N-junan liikennöintiä.

  5. #20

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Kaupunkiratojen liikennöintisuunta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miccoz Näytä viesti
    Eikös tuo ole normaalia toimintaa nykyäänkin, eli kun pääradalla on ongelmia ruuhka-aikaan, K- ja I-junat korvataan N-junilla, ja jos ongelmat on oikein pahoja harvennetaan korvaavaan N-junan liikennöintiä.
    On toki, mutta tosta tarkoittamastani asiasta oli aikoinaan oikein erikseen painettu opus, jossa oli mm. lisätty Koillis-Helsinkiin kaupunkiradan pahimmissa häiriötilanteissa bussilinjoja Rautatientorilta ja Hakaniemestä. En tiedä tosiaan, onko moinen ohje vielä olemassa tai voimassa.

  6. #21
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Kaupunkiratojen liikennöintisuunta

    Onkos ne radat molempiin päin varustettu linjablockkauksella? (jos joku ei tajuu nii nykynen väkisten suomennettu termi suojastus..)
    Mulle on aivan saman tekevää minne päin junat kulkee kuhan kulkevat kiskoilla eivätkä törmäile. Just näissä harrastelijayhteisöissä saivarrellaan ja pädetään pikkujutuista kokoajan

  7. #22

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Kaupunkiratojen liikennöintisuunta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    Onkos ne radat molempiin päin varustettu linjablockkauksella? (jos joku ei tajuu nii nykynen väkisten suomennettu termi suojastus..)
    Mulle on aivan saman tekevää minne päin junat kulkee kuhan kulkevat kiskoilla eivätkä törmäile. Just näissä harrastelijayhteisöissä saivarrellaan ja pädetään pikkujutuista kokoajan
    On toki suojastettuja ja kauko-ohjattuja kaikki kaupunkiradat.

    Tokkopa tässä yhteydessä kukaan on saivarrelut mitään, joskin muualla ja muissa asiayhteyksissä toki - allekirjoitan myös itseni saivartelukerhon jäseneksi...

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kaupunkiratojen erottaminen erilleen kaukoliikenneraiteista
    kirjoittanut Otso Kivekäs foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 17.01.2011, 22:16
  2. Metron ja kaupunkiratojen yhdistäminen
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 311
    Viimeisin viesti: 07.01.2011, 12:35
  3. Kaupunkiratojen laiturien korottaminen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 06.04.2006, 15:18

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •