Kaupunkiratojen liikennöintisuunta

Selaat tämän sivun yläosaan, ja luet ketjun uudelleen läpi, keskustelu löytyy siis tästä ketjusta.

Kyllä, kyllä, mutta Sm5:n kohdalla tätä ongelmaa ei ajopöydän ja sivupeilien sijoittelun vuoksi ole, joten tämä ei sinänsä vastaa kysymykseeni. Kehäradallahan tullaan ajamaan käytännössä pelkästään Sm5:illa.
 
Jotta kaupunkiratojen vasemmanpuolisen liikennöinnin syytä ei tarvitse luntata esimerkiksi tämän ketjun toisesta (ja kuudennesta) viestistä, toistan sen tässä alla omin sanoin:

Kun kaupunkiratoja liikennöidään vasemmalla, saadaan kaksi vierekkäistä raidetta (keskimmäiset) samaan suuntaan. Tällöin voidaan tilanteissa, joissa yksi mikä tahansa raide on poissa pelistä, siirtyä sujuvammin kolmen raiteen käyttöön. Käytännössä siis keskimmäisten raiteiden liikenne siirretään samalle raiteelle - kummalle kahdesta keskimmäisestä, riippuu poissa pelistä olevasta raiteesta. Tarvittaessa siirretään laitimmaisen raiteen liikenne vapautuneelle toiselle keskiraiteelle. Näin saadaan liikenne jatkumaan kohtuudella ilman, että junien tarvitsee ylittää vastakkaisen liikennöintisuunnan raidetta, mikä rajoittaisi kokonaiskapasiteettia rajusti.

Näin. Nyt kun liikennöidään seuraavasti:

- Keravan kaupunkiradalla vasemmalla
- Vantaankosken (ja Leppävaaran) kaupunkiradalla oikealla
- Kehäradalla ei kummallakaan puolella

...niin jotain täytyy tehdä. Ja koska normaalitilanteessa on se ja sama kummalla puolella ajetaan (juurikin koska Sm5:n ohjaamossa istutaan keskellä), niin tuosta poikkeustilanteiden hoidosta kolmella raiteella tulee relevantti pointti.
 
Viimeksi muokattu:
Jotta kaupunkiratojen vasemmanpuolisen liikennöinnin syytä ei tarvitse luntata esimerkiksi tämän ketjun toisesta (ja kuudennesta) viestistä, toistan sen tässä alla omin sanoin:

Kun kaupunkiratoja liikennöidään vasemmalla, saadaan kaksi vierekkäistä raidetta (keskimmäiset) samaan suuntaan. Tällöin voidaan tilanteissa, joissa yksi mikä tahansa raide on poissa pelistä, siirtyä sujuvammin kolmen raiteen käyttöön. Käytännössä siis keskimmäisten raiteiden liikenne siirretään samalle raiteelle - kummalle kahdesta keskimmäisestä, riippuu poissa pelistä olevasta raiteesta. Tarvittaessa siirretään laitimmaisen raiteen liikenne vapautuneelle toiselle keskiraiteelle.

...niin jotain täytyy tehdä. Ja koska normaalitilanteessa on se ja sama kummalla puolella ajetaan (juurikin koska Sm5:n ohjaamossa istutaan keskellä), niin tuosta poikkeustilanteiden hoidosta kolmella raiteella tulee relevantti pointti.

Tähän asti olen toki kartalla. Tulee kuitenkin muistaa se tosiasia, että täydellisiä puolenvaihtopaikkoja on pääradalla vain Oulunkylän pohjoispuolella ja Tikkurilassa, Martinlaaksonradalla niitä on vain Ilmalan länsipuolella. Eli mitenkään sujuvasta kolmen raiteen käyttöön siirtymisestä ei mielestäni voida puhua. Tästä muuten tuli mieleen Tiksin kaupunkiradan alkuvaiheessa tehty 5-portainen poikkeusliikennesuunnitelma, jossa häiriöiden laajuudesta riippuen K-junat muutettiin N-juniksi, I- ja P-junia peruttiin ja niin edelleen. Mahtaako tlajusella tai jollakulla muulla talon miehellä olla näkemystä siitä, onko tällainen supistamissuunnitelma vielä olemassa?
 
Tähän asti olen toki kartalla. Tulee kuitenkin muistaa se tosiasia, että täydellisiä puolenvaihtopaikkoja on pääradalla vain Oulunkylän pohjoispuolella ja Tikkurilassa, Martinlaaksonradalla niitä on vain Ilmalan länsipuolella. Eli mitenkään sujuvasta kolmen raiteen käyttöön siirtymisestä ei mielestäni voida puhua. Tästä muuten tuli mieleen Tiksin kaupunkiradan alkuvaiheessa tehty 5-portainen poikkeusliikennesuunnitelma, jossa häiriöiden laajuudesta riippuen K-junat muutettiin N-juniksi, I- ja P-junia peruttiin ja niin edelleen. Mahtaako tlajusella tai jollakulla muulla talon miehellä olla näkemystä siitä, onko tällainen supistamissuunnitelma vielä olemassa?

Eikös tuo ole normaalia toimintaa nykyäänkin, eli kun pääradalla on ongelmia ruuhka-aikaan, K- ja I-junat korvataan N-junilla, ja jos ongelmat on oikein pahoja harvennetaan korvaavaan N-junan liikennöintiä.
 
Eikös tuo ole normaalia toimintaa nykyäänkin, eli kun pääradalla on ongelmia ruuhka-aikaan, K- ja I-junat korvataan N-junilla, ja jos ongelmat on oikein pahoja harvennetaan korvaavaan N-junan liikennöintiä.

On toki, mutta tosta tarkoittamastani asiasta oli aikoinaan oikein erikseen painettu opus, jossa oli mm. lisätty Koillis-Helsinkiin kaupunkiradan pahimmissa häiriötilanteissa bussilinjoja Rautatientorilta ja Hakaniemestä. En tiedä tosiaan, onko moinen ohje vielä olemassa tai voimassa.
 
Onkos ne radat molempiin päin varustettu linjablockkauksella? (jos joku ei tajuu nii nykynen väkisten suomennettu termi suojastus..)
Mulle on aivan saman tekevää minne päin junat kulkee kuhan kulkevat kiskoilla eivätkä törmäile. Just näissä harrastelijayhteisöissä saivarrellaan ja pädetään pikkujutuista kokoajan :D
 
Onkos ne radat molempiin päin varustettu linjablockkauksella? (jos joku ei tajuu nii nykynen väkisten suomennettu termi suojastus..)
Mulle on aivan saman tekevää minne päin junat kulkee kuhan kulkevat kiskoilla eivätkä törmäile. Just näissä harrastelijayhteisöissä saivarrellaan ja pädetään pikkujutuista kokoajan :D

On toki suojastettuja ja kauko-ohjattuja kaikki kaupunkiradat.

Tokkopa tässä yhteydessä kukaan on saivarrelut mitään, joskin muualla ja muissa asiayhteyksissä toki - allekirjoitan myös itseni saivartelukerhon jäseneksi... :)
 
Takaisin
Ylös