Ohjausvaunut

Vs: Ohjausvaunuja jo höyryveturiaikana

Compact sanoi:
Onko kellään mitään hajua mitenkä yhteydenpito tällaisen varmasti varsin alkeellisin apuvälinein varustetun ohjausvaunun ja höyryveturin kanssa tehtiin? Filmissä veturi teki ensin "Mäntässä" tavaravaunujen vaihtotöitä ja kytkeytyi töiden jälkeen matkustajajunarunkoon, eikä siinä vaiheessa kyllä tehty yhtikäsmitään erityisempien kaapeleiden kytkentöjä, vaan oltiin heti valmiita linjalle ja sinne myös lähdettiin.
En tiedä kuvatun yksittäistapauksen käytäntöä, mutta sen tiedän, että GWR-yhtiöllä oli "Auto train". 1930-luvun alussa rakennettiin 0-4-2T -höyryvetureita ja niiden kanssa käytettäviä ohjausvaunuja. Ohjausvaunussa oli jarruventtiili ja sieltä oli mekaaninen yhteys veturin valtaventtiiliin ja ilmeisesti myös tehonsäätöön. Lämmittäjä oli tietenkin veturissa hoitamassa vettä ja hiiltä, mutta kuljettaja ajoi junaa ohjausvaunusta silloin, kun mentiin veturilla työntäen.

Näitä Auto train -yksiköitä on museorautateillä Englannissa useita ja toimintakuntoisina. Junasta on olemassa Airfixin valmistama 00-mittakaavan toimiva pienoismalli.

Tässä linkki yhdelle museorautatielle ja kuvia sekä teknistä tietoa Auto trainin veturista.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös