Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/31

Viestiketju: Ohjausvaunut

  1. #1

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Veturijunia varten ei Suomessa ole ohjausvaunuja, jotta nekin voisivat ajaa kahteen suuntaan.
    Nuo ohjausvaunut olisi pitänyt hankkia kymmenen vuotta sitten.
    Päiväjunat siirtyvät yhä enenevässä määrin pendoliinoiksi ja veturivetoisia junia tarvitaan kohta enää pohjoisen yöjunissa, jotka täytyy huoltaa makuuvaunukaluston vuoksi muutenkin ilmalassa, samoin niihin liitetään autovaunuja perään.

    Jos ohjausvaunuja olisi, niin sopisiko esim. alppiruusut kaveriksi ilman muuta tuplakäytön mahdollisuuksia hyödyntäen. Ilmeisesti kaikki vaunukalusto siinä välissä pitäisi varustaa läpimenevällä ohjauskaapeloinilla. Muita satunnaisia vaunuja ei voisi runkoon silloin sijoittaa.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus

    Niin, ohjausvaunut ovat muualla maailmassa jo täyttä arkipäivää ja olleet jo pitkään.

    Esimerkkejä:

    SJ,Ruotsi
    S-Bahn Zürich, Sveitsi
    NS, Hollanti
    NS, Hollanti
    S-Bahn, Saksa
    Regional Express-juna, Saksa
    Toinen esimerkki Saksasta
    Lopuksi kaikkien ohjausvaunujen äiti:
    DB:n klassinen Silberling, Saksa
    Hieman modernimpeja Silberlingeja
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  3. #3

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus

    Niin, ohjausvaunut ovat muualla maailmassa jo täyttä arkipäivää ja olleet jo pitkään
    Hyviä kuvia Euroopasta, kaikki eräänlaisia pidemmän matkan taajamajunia.
    Meillähän taajamajunia uusitaan aika reilusti.
    Missä noita nyt voisi käyttää sujuvammin Helsinki päätepaikkana on tiheävuoroiset yhteydet esim. Turkuun ja Tampereelle. Mutta niihinkin taitaa tulla Pendoja lisää.
    Toisin sanoen ollaan liian myöhässä, jotta kannattaisi enää toteuttaa.
    Toteutuneet rungot olisi kuitenkin kokonaisuuksia, jotka täytyisi sitoa määrätyille reiteille.

  4. #4

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Päiväjunat siirtyvät yhä enenevässä määrin pendoliinoiksi ja veturivetoisia junia tarvitaan kohta enää pohjoisen yöjunissa, jotka täytyy huoltaa makuuvaunukaluston vuoksi muutenkin ilmalassa, samoin niihin liitetään autovaunuja perään.
    Pendolinoja ei tule lisää. Nykyisillä Pendolino-junilla ei ajeta enempää junavuoroja elleivät matka-ajat merkittävästi lyhene. VR on vuokrannut uusia IC-vaunuja, joten varmasti veturivetoiset junat säilyvät Suomessa. Vielä ei ole liian myöhäistä tehdä ohjausvaunuinvestointia!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Jos ohjausvaunuja olisi, niin sopisiko esim. alppiruusut kaveriksi ilman muuta tuplakäytön mahdollisuuksia hyödyntäen.
    Alppiruusu sopii hyvin ohjausvaunukäyttöön. Sveitsissä alppiruusu on hyvin yleinen veturi ohjausvaunullisissa junissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Hyviä kuvia Euroopasta, kaikki eräänlaisia pidemmän matkan taajamajunia.
    Sveitsissä ohjausvaunu on joka junassa - ei vain taajamajunissa. Ja joissakin junissa on kaksi ohjausvaunua; yksi junan molemmissa päissä. Näissä junissa veturi on keskellä.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Toisin sanoen ollaan liian myöhässä, jotta kannattaisi enää toteuttaa. Toteutuneet rungot olisi kuitenkin kokonaisuuksia, jotka täytyisi sitoa määrätyille reiteille.
    Hyvin suuri osa koko Suomen junaliikenteestä on Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere - heilurijunia. Muista junista monet kääntävät suuntaa Tampereella tai Kouvolassa.

    Hyvä esimerkki ohjausvaunukäytön eduista on Helsinki-Turku - rata, jonka matka-aika on vajaat 2 h ja vuoroväli 1 h.

    Nykyisin radalla kulkee kahdeksan junarunkoa ja kahdeksan junamiehistöä.

    Enimmillään 4 miljoonaa euroa maksava Sr2 - Alppiruusu makaa 2 tuntia Helsingissä. Edellinen veturi lähtee tunnin päästä tuodun junarungon kanssa Turkuun, ja juuri tullut veturi lähtee vasta seuraavan junarungon kanssa takaisin.

    Ohjausvaunukäytöllä runkojen tarve voitaisiin pudottaa heti viiteen runkoon kun kääntöaika Helsingissä voitaisiin pudottaa noin 10 minuuttiin. Tällä määrällä hoidettaisiin myös käynnit Turun satamassa.

    Jokainen ymmärtänee, että jos ohjausvaunujen ostaminen pudottaisi junarunkojen ja -miehistöjen tarpeen viiteen kahdeksasta, liikennöintikulut putoaisivat 5/8 - osaan nykyisistä ilman että palvelutaso tai tulot laskisivat lainkaan.

    Kolmen junarungon ja kolmen miehistön säästämiseen kannattaa investoida varsin paljon.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Hyviä kuvia Euroopasta, kaikki eräänlaisia pidemmän matkan taajamajunia.
    Otetaan siis kuva pikajunasta. Kuvassa on mark 4 driving van trailer Iso-Britanniasta. Junatyyppi on IC225 eli huippunopeus on 225 kilometriä tunnissa. Toisessa päässä on Class 91 -veturi.

    Toistan vielä saman kuin muutkin täällä eli VR ei ole enempää Pendolinoja tilannut eikä antamiensa tietojen mukaan ole niitä tilaamassakaan ellei rataverkon nopeustasoa radikaalisti paranneta. Toisena päätuotteena VR:llä on IC/IC^2, joista jälkimmäinen on standardipituinen eri erityisen sopiva ohjausvaunuille.

  7. #7

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen
    Jokainen ymmärtänee, että jos ohjausvaunujen ostaminen pudottaisi junarunkojen ja -miehistöjen tarpeen viiteen kahdeksasta, liikennöintikulut putoaisivat 5/8 - osaan nykyisistä ilman että palvelutaso tai tulot laskisivat lainkaan
    Niin ymmärtääkin, kuitenkin asiaa olisi helpompi vertailla kun tiedettäisiin mitä maksaa ohjausvaunujen teko tarvittavine välikaapelointineen.

    Kuten ilmasin; ohjausvaunut olisi pitänyt tehdä jo kymmenen vuotta sitten IC-juniin

    Kaipa sitä nyt ovat VR-ammattilaisetkin miettineet, eikä pelkästään harrastajat.

  8. #8

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Niin ymmärtääkin, kuitenkin asiaa olisi helpompi vertailla kun tiedettäisiin mitä maksaa ohjausvaunujen teko tarvittavine välikaapelointineen.
    Ohjausvaunu maksaa suunnilleen saman verran kuin tavallinen matkustajavaunukin. Missään tapauksessa ohjausvaunu ei ole veturin tai koko junan hintainen, joten ohjausvaunuja kannattaa siis hankkia. Sr2-veturia voi ohjata UIC-kaapelin läpi. Ja meillähän joka IC-vaunussa jo tuollainen kaapeli kulkee, joten mitään uusia kaapelointeja ei tarvita.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Toteutuneet rungot olisi kuitenkin kokonaisuuksia, jotka täytyisi sitoa määrätyille reiteille.
    Ohjausvaunuja voi siirrellä rungosta toiseen aivan kuten muitakin vaunuja, joten kiinteistä kokonaisuuksista on turha puhua. Ainoa rajoitus olisi, että ohjausvaunun on oltava vaunuston päässä, muuten läpikulku ei onnistu (Yhdysvalloissa LIRRillä on ohjausvaunuja, joiden läpi voi kulkea).
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  9. #9

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Ainoa rajoitus olisi, että ohjausvaunun on oltava vaunuston päässä, muuten läpikulku ei onnistu (Yhdysvalloissa LIRRillä on ohjausvaunuja, joiden läpi voi kulkea).
    Ennen vanhaan on ainakin Saksassa, Alankomaissa ja Tanskassa ollut ohjusvaunuja joiden läpi voi kulkea. Osa niistä on ollut moottorivaunujunien ohjausvaunuja, mutta katetun sillan kautta ovat matkustajat päässeet kulkemaan kumminkin. Saksassahan oli jo ennen 2. maailmansotaa höyryveturijunia varten ohjausvaunuja.

    t. Rainer

  10. #10

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus

    Kiitos valistavista kommenteista !

    Kertokaapa nyt vielä, kun kaikki näyttää niin yksinkertaiselta ja halvalta, niin miksi meillä ei niitä sitten ole. Onko turvallisuusasioissa jotain, talviolosuhteissa ?

    Onko niitä koskaan vakavasti harkittu veturivetoisiin juniin.
    Tämä keskustelu kyllä pitäisi siirtää juna-osioon.

    MODEDIT/kuukanko: Siirretty ja erotettu omaksi keskustelukseen Pisara-keskustelusta
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.04.2006 kello 10:39.

  11. #11

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa
    Kertokaapa nyt vielä, kun kaikki näyttää niin yksinkertaiselta ja halvalta, niin miksi meillä ei niitä sitten ole. Onko turvallisuusasioissa jotain, talviolosuhteissa ?
    Eräs VR:läinen vastasi mulle kerran että "ei Suomessa sellaisia tarvita".

    t. Rainer

  12. #12
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Minulle eräs VR:läinen (joka ei enää ole VR:llä töissä) vastasi, että ne ovat niin kalliita, ettei kannata hankkia. Siis fiksumpaa on hankkia 2 veturia!

    Antero

  13. #13

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus

    Vastaus on varmaankin tämä:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Eräs VR:läinen vastasi mulle kerran että "ei Suomessa sellaisia tarvita".
    jos se tulkitaan kirjaimellisesti. Siis samasta syystä kuin, miksi Iso-Britanniassa ei asunnoissa ole kunnollista lämmitystä. Ilmankin tullaan toimeen, joten kukaan ei ole jaksanut nähdä vaivaa asian hoitamiseksi. On asiassa tietysti jonkinasteinen järkikin: uuden kaluston käyttöönotto on aina sinällään vaiva ja kuluerä, joten järkeviäkään muutoksia ei kannata tehdä, jos niistä saatava hyöty on suhteellisen vähäinen. Tosin vr:n tapauksessa voi ennemmikin olla kyse instituution sisäisestä jäykkyydestä. Niin tai näin, jos vr edelleenkehittää kaukoliikennettä, niin ohjausvaunuista potentiaalisesti saatava hyöty tasaisesti kasvaa ja ennemmin tai myöhemmin sellaisia kannattaisi hankkia.

    Tosin jos ajatellaan positiivisesti ja oletetaan, että VR toimii tässä asiassa järkevästi, niin voisi olla, että vr on vain priorisoinut muutostarpeensa ja ohjausvaunujen hankita aloitetaan, kun viime aikoina hankittu uusi kalusto on saatu ajettua kunnolla sisään.
    Ville

  14. #14
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo
    Niin, ohjausvaunut ovat muualla maailmassa jo täyttä arkipäivää ja olleet jo pitkään.

    Esimerkkejä:
    NS, Hollanti
    Itse asiassa tässä kuvassa ei ole ohjausvaunullinen, veturivetoinen juna vaan sähkömoottorijuna.

    Mutta osa noista DD-sarjan junista on veturivetoisia (ainakin 7400-sarjaan numeroidut yksiköt) ja osa liikkuu pelkkänä sähkömoottorijunana (esim. 7800-sarjaan numeroidut yksiköt). Välillä taas saattaa olla sähkömoottorijuna ja veturivetoinen DD-yksikkö yhteen kytkettynä: Linkki
    Vähemmästäkin menee sekaisin...
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen
    Tosin jos ajatellaan positiivisesti ja oletetaan, että VR toimii tässä asiassa järkevästi, niin voisi olla, että vr on vain priorisoinut muutostarpeensa ja ohjausvaunujen hankita aloitetaan.
    Ainakin joidenkin rautateiden kehittämistä käsittelevien seminaarien materiaalissa ohjausvaunujen hankinta on vilahtanut. En nyt juuri löydä ja muistaakseni näkemäni oli seminaarissa valokuvattuja kalvoja.

    Erinomaisen typerää oli kuitenkin se, että kun nyt hallitus pakotti VR Oy:n hankkimaan leasingilla 20 vaunua lisää, ei vaunuja tilattu ohjausvaunuina. 20 ohjausvaunulla olisi käytännössä hoidettu lähes koko ohjausvaunutarve, niillähän oltaisiin hoidettu noin 15 runkoa eli Helsinki - Turku ja Helsinki - Tampere - junat sekä muutama Tampereella tai Kouvolassa suuntaa vaihtava IC-runko.

    (Tämä olettaen että VR Oy:n marginaaleilla 5 ohjausvaunua on jossakin muualla kuin ajossa).

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •