Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-31/31

Viestiketju: Ohjausvaunut

  1. #31
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Ohjausvaunuja jo höyryveturiaikana

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Onko kellään mitään hajua mitenkä yhteydenpito tällaisen varmasti varsin alkeellisin apuvälinein varustetun ohjausvaunun ja höyryveturin kanssa tehtiin? Filmissä veturi teki ensin "Mäntässä" tavaravaunujen vaihtotöitä ja kytkeytyi töiden jälkeen matkustajajunarunkoon, eikä siinä vaiheessa kyllä tehty yhtikäsmitään erityisempien kaapeleiden kytkentöjä, vaan oltiin heti valmiita linjalle ja sinne myös lähdettiin.
    En tiedä kuvatun yksittäistapauksen käytäntöä, mutta sen tiedän, että GWR-yhtiöllä oli "Auto train". 1930-luvun alussa rakennettiin 0-4-2T -höyryvetureita ja niiden kanssa käytettäviä ohjausvaunuja. Ohjausvaunussa oli jarruventtiili ja sieltä oli mekaaninen yhteys veturin valtaventtiiliin ja ilmeisesti myös tehonsäätöön. Lämmittäjä oli tietenkin veturissa hoitamassa vettä ja hiiltä, mutta kuljettaja ajoi junaa ohjausvaunusta silloin, kun mentiin veturilla työntäen.

    Näitä Auto train -yksiköitä on museorautateillä Englannissa useita ja toimintakuntoisina. Junasta on olemassa Airfixin valmistama 00-mittakaavan toimiva pienoismalli.

    Tässä linkki yhdelle museorautatielle ja kuvia sekä teknistä tietoa Auto trainin veturista.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja vko; 25.04.2006 kello 18:59. Syy: viestin ulkoasu

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •