Jonkinlainen selitys voisi olla sellainen, että kun kyseessä on kaksi täysin eri tunnusjärjestelmää, niin sitä ei vain aikoinaan kukaan tullut ajatelleeksi, että joissain yhteyksissä ne voisi sekaantua. Taajamajunien H-tunnushan on eräänlainen palvelutasotunnus, vastaava kuin pikajunien P (huom. myös lähijuna P on ollut olemassa), tai Pendolinojen S (joka löytyy edelleen myös lähijunien keulalta). Helsingin ja Riihimäen välisen lähijunan "H" on taasen linjatunnus, joka kertoo reitin ja pysähtymispaikat. Tietyissä yhteyksissä on myös käytössä tunnus T, joka siellä tarkoittaa (tavallista) tavarajunaa.
Yksi ratkaisu - jos sellaista katsotaan tarvittavan - voisi olla, että junatyypin tunnus olisi aina vähintään kaksimerkkinen, kuten vaikkapa pikajunalle "PJ".