Lahden seudun paikallisjunaliikenne

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Ylipäätään Suomi kuuluu niihin harvoihin EU-maihin, joissa ei ole paikallisjunaliikennettä kuin yhdellä kaupunkiseudulla.

Makuasia ja määrittelykysymys, mutta minusta Lahden seudulla on myös itsenäistä paikallisjunaliikennettä, joka ei ole vain Helsinki-keskeisen järjestelmän osa. Lahden kaupungin alueella ei taida olla muita henkilöliikenneasemia kuin Lahti C, mutta jo naapurikunnissa on. Kerran tunnissa ajetaan junia Helsinkiin ja kerran tunnissa Riihimäelle. Kouvolan junat kulkevat harvemmin.

Onko Lahden kaupungin alueella nyt tai suunnitteilla sellaista maankäyttöä, että nykyiselle radalle kannattaisi avata nykyiselle junaliikenteelle uusia pysähdyspaikkoja? Antaisivatko aikataulut myöten esimerkiksi yhden tai kaksi lisäpysähdystä? Jostain syystä VR on kehittänyt Lahden seudun paikallisjunatarjontaa aika positiiviseen suuntaan, joten uudet asemat eivät minusta vaikuttaisi mahdottomuudelta – kunhan kunta ne maksaa.
 
Makuasia ja määrittelykysymys, mutta minusta Lahden seudulla on myös itsenäistä paikallisjunaliikennettä, joka ei ole vain Helsinki-keskeisen järjestelmän osa. Lahden kaupungin alueella ei taida olla muita henkilöliikenneasemia kuin Lahti C, mutta jo naapurikunnissa on. Kerran tunnissa ajetaan junia Helsinkiin ja kerran tunnissa Riihimäelle. Kouvolan junat kulkevat harvemmin.
No sikäli joo, mutta ne ovat käytännössä R- ja Z-junien jatkeita (taajamajunia), eikä mitään U-junien tyyppisiä, jotka pysähtyvät jokaisessa lähiössä. Tosin maankäyttö ei Lahden seudulla oikein sellaista "oikeaa lähijunaa" tällä hetkellä pahemmin tuekaan.
 
Jotenkin ajatus Lahden lähiksestä kuulostaa vähän utopistiselta kun sitä ei ole saatu aikaiseksi edes Turun ja Tampereen seudulle (pois lukien taajikset ja Ic:t jotka pysähtyvät Lempäälässä ja Nokialla). Eikös kuitenkin bussiliikenne pelaa Lahden suunnalla aika hyvin? Enemmin näkisin Z-junan jatketta Heinolaan. Ymmärtääkseeni rata sinne on jo, joka vaatisi tosin isoja parannuksia niin raskaaseen käyttöön.
 
Jotenkin ajatus Lahden lähiksestä kuulostaa vähän utopistiselta

Sanos muuta, ja silti siellä jo sellainen on. Mä en siis ajatellut uusia junavuoroja tai -linjoja, vaan mietin nykyisten aikataulujen puitteissa lisäpysäkkejä. Ainoa kustannuslisä nykyiseen verrattuna olisi laiturien rakentaminen. Mutta kun en tunne alueen maankäyttöä, en tiedä, onko siellä sopivia pysäkinpaikkoja. Jos asutus ja työpaikat ovat kaukana radasta, niin sittenhän ei kannata.
 
Tässä tulee eteen jälleen kerran määrittelykysymykset. Ovatko Lahden ja Kouvolan väliset taajamajunat lähi- vai kaukoliikennettä? VR:n nettisivujen aikatauluosastolla ne aikataulut löytyvät kaukojunien aikatauluista. Ja mielenkiintoista kyllä niin löytyvät Riihimäki - Lahti -lähijunatkin.

Riihimäki - Lahti - Kouvola taajama-/lähijunilla pysähdysväli on usein kymmenkunta kilometriä, joskus vain puolet vähemmän. Joissakin esim. Keski-Euroopan maissa Lahden kokoisissa kaupungeissa voi olla oikeasti oma S-Bahn -järjestelmä, jossa asemavälit ovat tuota selvästi lyhyempiä. Tämän vuoksi luokittelisin Lahden Sm4-junaliikenteen ainakin S-Bahn-konseptista poikkeavaksi henkilöjunaliikenteeksi, eurooppalaisittain tuollaiset junat taitavat olla lähinnä R-tyypin junia (RE:t pysähtyvät tuotakin harvemmin).

Sinänsä suomalaisen paikallisjunaverkoston ei ole pakko vastata täysin jonkun toisen maan standardia.
 
Joo, Suomen asukastiheyskin vastaa melko huonosti Euroopan maiden pääosan standardeja :)
Lapinmaat ja Kainuut vääristävät tilastoja, relevanttia olisi vertailla Lahden seudun asukastiheyttä jonkin 100'000 asukkaan S-Bahn-kaupungin asukastiheyteen.
 
Tässä tulee eteen jälleen kerran määrittelykysymykset. Ovatko Lahden ja Kouvolan väliset taajamajunat lähi- vai kaukoliikennettä?

Ainakin Kouvolan ja Kotkan väliset ovat, kun pysäkkivälikin on vain reilu 6 km keskimäärin. Lahden ja Kouvolan välilläkin se on vain noin 10 km, minkä laskisin, ettei se kaukoliikennettä enää ole.
 
Ei Riihimäki–Lahti tai Kouvola–Lahti -junia tarvitse välttämättä ahtaa tiukkaan VR:n luomaan lähi/kauko-määritelmään. Minusta on sääli, että VR:llä on ikään kuin monopoliasema rautatietermistössä ja sitten se vieläpä jakaa junansa vähän kankeasti sellaisiin kategorioihin, johon ne eivät sovi. Mitä kaukoliikennettä on sellainen, jossa tehdään päivittäin 20 km työmatka junalla? Ja onko tosiaan lähiliikennettä se, että käydään Lahdesta töissä Helsingissä asti? Muuttuuko pendelöinti Lahdesta kaukoliikenteeksi, jos ostaa kuukausikortin IC-junaan? VR:n sanat lähi ja kauko eivät viittaa etäisyyksiin vaan lähinnä lippujärjestelmään.

Otsikoin tarkoituksella "paikallisliikenne", jotta ei tarvitse lukittautua niihin termeihin, jotka VR on varannut tietyn konseptinsa mukaisille junille.

Mitä asukaslukuihin tulee, niin Lahti on kaupunkina poikkeuksellisen tiheään asutetu, siis suomalaisittain. Vaikka asukasmäärä on vain 100 000, se on sijoittunut melko tiiviisti ja voisi siten tarjota pohjan hyvälle joukkoliikenteelle. Mikä on tilanne, jos laajennetaan tarkastelua ympäryskuntiin? Onko niiden asutus millään tavalla keskittynyttä ja onko keskittymiä radan varressa?
 
Tuollaiset R-tyypin junat, joihin aiemmin viittasin, ovat oikeastaan samanaikaisesti paikallis- ja kaukoliikenteen junia siinä missä hyvin monet vakiovuorobussit.

Lahti - Kouvola - Kotka -liikenne muistuttaa minusta edelleen enemmän R-tyypin junia kuin S-Bahneja. S-Bahnit ovat selvästi paikallisempia järjestelmiä (useimmiten) ja niillä on yleensä tiheä vuoroväli (verrattuna R- tai RB-juniin).

Kouvola - Kotka -osuus on sangen mielenkiintoinen, kun Kotkan päässä on lyhyin välein Tavastilan, Kymin, Kyminlinnan, Paimenportin, Kotkan ja Kotkan sataman asemat. Ei ihme, että joissakin yhteyksissä on käytetty leikkisää ilmaisua "Kymen metro".

Edit: pysäkkilistaa korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollaiset R-tyypin junat, joihin aiemmin viittasin, ovat oikeastaan samanaikaisesti paikallis- ja kaukoliikenteen junia siinä missä hyvin monet vakiovuorobussit.

Hyvin sanottu, suuri osa Riihimäki-Lahti välin matkustajista on kaukoliikenteen matkustajia jotka jatkavat Riksusta Tampereen tai Lahdesta Kouvolan suuntiin. Kuitenkin samalla juna on pääkaupunkiseudun lähiliikennettä sillä Ri-Lh välillä myytävät liput ovat vöyhykelippuja.
 
Jostain syystä VR on kehittänyt Lahden seudun paikallisjunatarjontaa aika positiiviseen suuntaan, joten uudet asemat eivät minusta vaikuttaisi mahdottomuudelta – kunhan kunta ne maksaa.

Riihimäen ja Lahden välisellä paikallisliikenteellä on erikoinen historia. Lättähattuliikenne oli vilkkaampaa kuin useimmilla rataosilla ja lättien jälkeen sähkömoottorijunaliikennekin säilyi varsin tiheänä. Vielä 1988 pysäkkejä oli 21 kpl ja ajoaika 55 min nykyisen 41 min sijaan. Jossain vaiheessa sitten pienimmät seisakkeet lakkautettiin, lieneekö syynä se, ettei enää 90-luvulle tultaessa vaan kerta kaikkiaan ollut edes päivittäistä käyttöä pienimmillä, muutamaa asuttua taloa palvelleilla pysähdyspaikoilla. Liikenne kuitenkin säilyi varsin vilkkaana, kunnes oikoradan myötä rataosan paikallisliikenne alkoi palvella tasatahtisen kaukoliikenteen jatkoyhteyksiä ja liikennöinnistä tuli tunnittaista.

Nähdäkseni Lahden alueelle tai lähelle ei välttämättä pysähdyspaikkoja tarvita toistaiseksi enempää. Nastolan uudet pysäkit eivät sijaitse erityisen hyvissä paikoissa, mutta etenkin Kausalan ja Korian (molemmat noin 5 000 asukkaan taajamia) takia toivoisin tasatuntiliikenteen laajentuvan myös Lahden ja Kouvolan välille. Kun vielä saataisiin Lahden seutulippu kelpaamaan junissa ainakin Lappilan ja Villähteen välillä sekä Kouvolan seutulippu Kausalassa ja Korialla, uskoisin pikkuhiljaa junaliikenteen merkityksen kasvavan tuollakin. Kotkaankin pitäisi ajaa koulu- ja työmatka-aikaan kerran tunnissa, muulloin voisi kahden tunnin vuorovälikin riittää, mikäli tavaraliikenne tarvitsee kapasiteettia tai matkustajamäärät ovat kovin vaatimattomat.
 
Mitä asukaslukuihin tulee, niin Lahti on kaupunkina poikkeuksellisen tiheään asutetu, siis suomalaisittain. Vaikka asukasmäärä on vain 100 000, se on sijoittunut melko tiiviisti ja voisi siten tarjota pohjan hyvälle joukkoliikenteelle. Mikä on tilanne, jos laajennetaan tarkastelua ympäryskuntiin? Onko niiden asutus millään tavalla keskittynyttä ja onko keskittymiä radan varressa?

No eikö tiheään asutussa kaupungissa sopisi paremmin raitiovaunu tai metro? Eihän Etelä-Helsingissäkään ole lähijunia? Tuntuvat ne pysähtyvän viimeistään kun rysäyttävät erään hotellin kokoustilat tai rautatieaseman odotushallin remonttikuntoon. Vaikka on kuinka tiheään asuttu niin ei edes pahimman rautatiefriikin märissä päiväunissakaan lähijunalla pyyhkäistä Tehtaankadulle. Jos halutaan oikeasti kehittää Lahden seudulla junamatkustamista, niin Heinolan suunnan näkisin jotenkin vaihtoehtona sekä Kouvola-Lahti välin taajiksen lisäämistä, jolloin junasta tulisi houkuttelevampi vaihtoehto. Lisäksi pitäisi luoda lippujärjestelmä, jossa samalla lipulla voisi matkustaa vaikkapa Nastolasta junalla ja sen jälkeen vielä kaupunkiliikenteen bussilla. Muistaakseni pk-seudulla ainakin joskus oli systeemi, jossa sama kuukausilippu kävi lähijunassa sekä esimerkiksi Espoon paikkurissa..
 
Takaisin
Ylös