Näytetään tulokset 1-9/9

Viestiketju: 70-luvun oikoratahanke, Jämsänkoski-Jyväskylä

  1. #1

    Liittynyt
    15.03.2006
    Viestejä
    44

    oletus 70-luvun oikoratahanke, Jämsänkoski-Jyväskylä

    Keravan oikoratahanke taitaa olla suurin, Jämsänkoski-Jyväskylä hankkeen jälkeen. Sitä ennen liikenne meni Haapamäen kautta Jyväskylään, joten matka-aika taisi lyhentyä ainakin 30 minuutilla. Hanke oli työläs, tunnelien takia. Haapamäki taisi hiljentyä radan valmistuttua aikalailla.

    Oliko välillä Tre-Jkl lättähattuliikennettä ollenkaan, käsittääkseni esim. Muuramessa ja Korpilahdella ei ole asemia ollenkaan, koska rataosuus on tehty 70-luvun lopulla. Jos nyt joku viitsisi kaivaa vanhoja aikatauluja, täytyy itse käydä joskus lainaamassa Turisti kirjastosta, tai kopioida aikatauluja

  2. #2

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Re: 70-luvun oikoratahanke, Jämsänkoski-Jyväskylä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vekku
    Oliko välillä Tre-Jkl lättähattuliikennettä ollenkaan, käsittääkseni esim. Muuramessa ja Korpilahdella ei ole asemia ollenkaan, koska rataosuus on tehty 70-luvun lopulla. Jos nyt joku viitsisi kaivaa vanhoja aikatauluja, täytyy itse käydä joskus lainaamassa Turisti kirjastosta, tai kopioida aikatauluja
    Sikäli kun ymmärrän, niin Keski-Suomen oikoradalla Jämsänkoski-Jyväskylä on ajettu vain kaukoliikenten matkustajajunia, ja kaupallisia pysähdyspaikkoja ei ole ollut lainkaan välillä Jämsä-Jyväskylä.

    t. Rainer

  3. #3
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Näin on. Ja Orivesi-Jämsänkoski -välin matkustajaliikennehän ehdittiin jo kertaalleen lakkauttaa ennen Jämsänkoski-Jyväskylä -radan valmistumista.
    terveisin
    JE

  4. #4
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus

    Korpilahdella on ollut ainakin jonkinlainen asema tämän perusteella. Joka tapauksessa se on ollut niin syrjässä, että matkustajapysähdyksen tarve on ollut sangen vähäinen. Muuramessa rata kulkee jonkin verran keskeisemmin, Uimolan halki. Lättähattuliikennettä ei tietääkseni ole koskaan ollut Jämsänkoski-Jyväskylä-välillä.

    edit: linkki korjattu
    Sakari Kestinen

  5. #5

    Liittynyt
    21.12.2005
    Viestejä
    12

    oletus Re: 70-luvun oikoratahanke, Jämsänkoski-Jyväskylä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    kaupallisia pysähdyspaikkoja ei ole ollut lainkaan välillä Jämsä-Jyväskylä.
    Nykyisin Muuramen liikennepaikka (Muu 324+768) toimii henkilö- ja tavaraliikenteen aikataulujen mukaisena kohtauspaikkana.

  6. #6

    Liittynyt
    15.03.2006
    Viestejä
    44

    oletus

    Tuo aseman linkki ei toiminut.

    Muuramen paikka on tiedossa, siinähän juna odottelee toista junaa, ja sinä on joku rakennuskin, onkohan noissa jotain henkilökunnan tiloja? joskus JKL-TRE matkannut. Korpilahti ja Muurame olivat pikkupaikkoja 70-luvun lopulla, ovat nyt kyllä kasvaneet Jyväskylän imussa, mutta sen verran hyvä on tieyhteyskin 9-tietä pitkin, että ehkei tuossa ole tarvetta kiskobussille. Muuramekin on aika hajallaan. Korpilahti on valtavan kokoinen kunta, etenkin verrattuna asukasmäärään. Olisi kuitenkin luullut, että olisi oikoradan rakentaminen aikoihin ollut pysäkki.

    Välillä Orivesi-Jämsä oli lienee muutama pysäkki, Längelmäki lienee ainakin?

  7. #7
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix
    Korpilahdella on ollut ainakin jonkinlainen asema tämän perusteella. Joka tapauksessa se on ollut niin syrjässä, että matkustajapysähdyksen tarve on ollut sangen vähäinen. Muuramessa rata kulkee jonkin verran keskeisemmin, Uimolan halki. Lättähattuliikennettä ei tietääkseni ole koskaan ollut Jämsänkoski-Jyväskylä-välillä.
    Ei tuo kuva kyllä aukea, mutta Korpilahdellahan on Saakosken junakohtauspaikka, km 305+373. Sahinmäen tunnelin suulta on toisinaan otettu kyytiin matkustajia Särkänniemeen meneviin tilausjuniin, itsekin olin kerran tällaista tapahtumaa seuraamassa.

    Kaupallista lättäliikennettä ei tosiaan ole ollut ja harvassa ovat olleet lättien siirtoajotkin tuolla radalla. Rauman vaunut vaihtuivat aina normaaleissa junissa Haapamäen kautta. Eipä ole juuri ollut edes tilausjunia lättähatuilla tuolla välillä. Vuonna 1990 siirrettiin Pieksämäeltä 4133+4134 Turkuun Ttv-varaosiksi ja 4203 meni omin konein Hämeenlinnaan ja edelleen Tervakoskelle. Säynätsalossa Keitele-Museon lätät ovat toki käyneet.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vekku
    Välillä Orivesi-Jämsä oli lienee muutama pysäkki, Längelmäki lienee ainakin?
    Tarkoitatko nykyään vai ennen oikorataa? Nykyisin löytyy Torkkelin, Talviaisten, Länkipohjan ja Lahdenperän junakohtauspaikat ja ennen oikorataa on ollut miehitettyinä liikennepaikkoina enimmillään Torkkeli, Talviainen, Länkipohja, Eväjärvi/Halli, Nytkyme ja Alhojärvi. Lisäksi tietysti koko joukko seisakkeita. Torkkelin, Talviaisten, Länkipohjan ja Hallin vanhat liikennepaikkarakennukset ovat edelleen pystyssä.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Olipas niitä seisakkeita melko paljon Oriveden ja Jämsänkosken välillä. Tässä liikennepaikkaluettelo, kaikki oikeudet virheisiin pidätetään.

    228+276 Orivesi, asema
    232+733 Lyytikkälä, seisake
    234+000 Kortejärvi, seisake
    236+068 Rotiala, seisake
    237+958 Hoivala, seisake
    240+000 Torkkeli, uusi junakohtauspaikka
    240+713 Torkkeli, pysäkki
    244+483 Eräslahti, seisake
    245+844 Koivisto, seisake
    247+245 Talviainen, junakohtauspaikka
    247+345 Talviainen, laiturivaihde
    250+147 Solttila, seisake
    252+479 Vilkkilä, seisake (siirretty 10.12.1963 km:lle 253+440)
    254+840 Peltola, seisake
    255+772 Länkipohja, pysäkki
    255+980 Länkipohja, uusi junakohtauspaikka
    258+977 Kankijärvi, seisake
    262+217 Halli, laiturivaihde (ent. Eväjärvi)
    266+858 Lahdenperä, seisake
    267+080 Lahdenperä, junakohtauspaikka
    267+901 Pakomäki, seisake
    273+234 Nytkyme, laiturivaihde
    275+594 Alapartala, seisake (siirretty 1.4.1953 km:lle 276+060)
    279+474 Alhojärvi, laiturivaihde
    281+512 Kilpakorpi, seisake
    284+115 Jämsä, asema
    286+140 Pänkälä, seisake
    287+910 Jämsänkoski, asema

    Nytkyme avattiin laiturivaihteena 15.7.1950, mutta jo 1.11.1950 se pudotettiin seisakkeeksi. Jonkinlainen sivuraide jäi henkiin, sillä 15.4.1951 Nytkyme korotettiin taas seisakevaihteeksi. Alennus seisakkeeksi seurasi paikallisliikenteen mustana päivänä 26.5.1968 ja lopullinen lakkautus yhdessä henkilöliikenteen ja muiden seisakkeiden kanssa 1.6.1969.

    Alhojärvi avattiin samoin laiturivaihteena 15.7.1950, alennettiin seisakkeeksi 1.11.1950, korotettiin seisakevaihteeksi 15.4.1951 ja takaisin laiturivaihteeksi 1.7.1951, alennettiin taas seisakevaihteeksi 1.5.1958 ja seisakkeeksi 26.5.1968 sekä lakkautettiin 1.6.1969.

    Sekä Nytkymen että Alhojärven liikennepaikkarakennusten paikat ja sivuraiteiden jäänteet ovat edelleen havaittavissa junan ikkunasta, kun osaa olla hereillä oikeassa paikassa. Molemmat rakennukset olivat radan itäpuolella. Alhojärven rakennus oli aivan nykyisen tasoristeyksen vieressä ja kivijalka löytyy pusikosta.

    Kerrataan nyt vielä, että näissä vanhoissa nimissä pysäkki ja seisake eivät todellakaan olleet sama asia, vaan pysäkki oli arvojärjestyksessä heti toisena aseman jälkeen. Käsittääkseni ero oli se, että asemat olivat liikenteenhoidollisesti itsenäisiä, mutta pysäkit olivat asemien alaisia.

    Eli miehitetyt: asema (luokat 1-4), pysäkki, laiturivaihde ja laituri.
    Miehittämättömät: seisakevaihde, vaihde ja seisake.

    Miehitettyjen joukkoon kuului myös linjatoimisto, joku muu voinee kertoa, miten se sijoittui hierarkiassa. Jämsänkosken asema pudotettiin linjatoimistoksi 1.4.1957.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pitkittäisliikennettä reitille Oulu-Jyväskylä?
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 12.08.2014, 11:55
  2. HKL: Ilmaisajeluita 1950-luvun ratikalla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.09.2010, 15:20
  3. Helsinki - Jyväskylä -bussivuorot tunnin välein?
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 25.08.2010, 11:06
  4. 50-/60-luvun pikaraitiotiesuunnitelmat?
    kirjoittanut isomolle foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 02.12.2008, 15:37
  5. Pendolinovuorot välillä Jyväskylä-Helsinki
    kirjoittanut Hanne foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 09.11.2006, 18:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •