Olipas niitä seisakkeita melko paljon Oriveden ja Jämsänkosken välillä. Tässä liikennepaikkaluettelo, kaikki oikeudet virheisiin pidätetään. :wink:
228+276 Orivesi, asema
232+733 Lyytikkälä, seisake
234+000 Kortejärvi, seisake
236+068 Rotiala, seisake
237+958 Hoivala, seisake
240+000 Torkkeli, uusi junakohtauspaikka
240+713 Torkkeli, pysäkki
244+483 Eräslahti, seisake
245+844 Koivisto, seisake
247+245 Talviainen, junakohtauspaikka
247+345 Talviainen, laiturivaihde
250+147 Solttila, seisake
252+479 Vilkkilä, seisake (siirretty 10.12.1963 km:lle 253+440)
254+840 Peltola, seisake
255+772 Länkipohja, pysäkki
255+980 Länkipohja, uusi junakohtauspaikka
258+977 Kankijärvi, seisake
262+217 Halli, laiturivaihde (ent. Eväjärvi)
266+858 Lahdenperä, seisake
267+080 Lahdenperä, junakohtauspaikka
267+901 Pakomäki, seisake
273+234 Nytkyme, laiturivaihde
275+594 Alapartala, seisake (siirretty 1.4.1953 km:lle 276+060)
279+474 Alhojärvi, laiturivaihde
281+512 Kilpakorpi, seisake
284+115 Jämsä, asema
286+140 Pänkälä, seisake
287+910 Jämsänkoski, asema
Nytkyme avattiin laiturivaihteena 15.7.1950, mutta jo 1.11.1950 se pudotettiin seisakkeeksi. Jonkinlainen sivuraide jäi henkiin, sillä 15.4.1951 Nytkyme korotettiin taas seisakevaihteeksi. Alennus seisakkeeksi seurasi paikallisliikenteen mustana päivänä 26.5.1968 ja lopullinen lakkautus yhdessä henkilöliikenteen ja muiden seisakkeiden kanssa 1.6.1969.
Alhojärvi avattiin samoin laiturivaihteena 15.7.1950, alennettiin seisakkeeksi 1.11.1950, korotettiin seisakevaihteeksi 15.4.1951 ja takaisin laiturivaihteeksi 1.7.1951, alennettiin taas seisakevaihteeksi 1.5.1958 ja seisakkeeksi 26.5.1968 sekä lakkautettiin 1.6.1969.
Sekä Nytkymen että Alhojärven liikennepaikkarakennusten paikat ja sivuraiteiden jäänteet ovat edelleen havaittavissa junan ikkunasta, kun osaa olla hereillä oikeassa paikassa. Molemmat rakennukset olivat radan itäpuolella. Alhojärven rakennus oli aivan nykyisen tasoristeyksen vieressä ja kivijalka löytyy pusikosta.
Kerrataan nyt vielä, että näissä vanhoissa nimissä pysäkki ja seisake eivät todellakaan olleet sama asia, vaan pysäkki oli arvojärjestyksessä heti toisena aseman jälkeen. Käsittääkseni ero oli se, että asemat olivat liikenteenhoidollisesti itsenäisiä, mutta pysäkit olivat asemien alaisia.
Eli miehitetyt: asema (luokat 1-4), pysäkki, laiturivaihde ja laituri.
Miehittämättömät: seisakevaihde, vaihde ja seisake.
Miehitettyjen joukkoon kuului myös linjatoimisto, joku muu voinee kertoa, miten se sijoittui hierarkiassa. :wink: Jämsänkosken asema pudotettiin linjatoimistoksi 1.4.1957.