Presidentin viimeiseksi jäänyt virkavaunu

Liittynyt
9 Heinäkuu 2005
Viestit
573
Viimeiseksi jäänyt presidentin virkavaunu on tätä nykyä salonkivaununa A 41.

VR on romuttamassa tuon salonkivaunun, kertoo Iltasanomat. VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijari perustelee romutuspäätöstä sillä, että vaunu on huonossa kunnossa ja sen kunnostus ei ole taloudellisesti eikä teknisesti järkevää.
 
Miten on mahdollista että vuonna 1992 hankittu vaunu on 21 vuoden kuluttua niin huonossa kunnossa että se pitää romuttaa? Olisi tuolle varmaan tilaa ollut museossakin.
 
Huonokuntoisuus on käytetty veruke, silloinkin kun virkamiehet haluavat hävittää Helsingin viimeisiä arvokkaita puutaloja. Ehkä syy on poliittinen, vaunulla pääsi Neuvostoliittoon ja nyt ovat toiset tuulet päällä.

Luulisi että erityisestti lappiin matkustavat yritysryhmät maksaisivat vaunun vuokrauksesta käypää hintaa. Miksi sitten toisaalta sitä ei romuttamisen sijaan voisi rautatiemuseoon viedä.
 
Huonokuntoisuus on käytetty veruke, silloinkin kun virkamiehet haluavat hävittää Helsingin viimeisiä arvokkaita puutaloja. Ehkä syy on poliittinen, vaunulla pääsi Neuvostoliittoon ja nyt ovat toiset tuulet päällä.

Se on totta, että huonokuntoisuus on seli-seliä, mutta kummallakaan vaunulla (A1 ja A2) ei ole koskaan edes voinut päästä Neuvostoliittoon, sillä vaunut valmistuivat vuonna 1992 ja Neukkula lässähti ja lakkasi olemasta 25.12.1991.
 
Sitten jäädään odottamaan sitä vaunun hävittämisen todellista syytä. Eikö se mahdu mihinkään raiteelle odottamaan, kunnes mielekäs käyttö keksitään ?
 
Muistaakseni Jeltsini on ollut noitten vaunujen kyytissä Helsinskistä Turkuun.
 
Olisi yllättävää jos se todellinen syy sanottaisiin suoraa, mutta ei olisi ensimmäinen eikä
viimeinen kerta kun jotain ainutkertaista romutetaan ilman mitään syytä. Sitten muutaman
vuoden päästä päivitellään sitä ettei tajuttu mitä ollaan tekemässä. Esimerkkejä on vaikka
muille jakaa, mutta yksi tulee mieleen. Suomen ensimmäinen nivelbussi, joka oli tarkoitus
museoida. Eipä niin käynyt vaan auton kohtalo oli romutus.
 
Onhan Haapiksella Karjalaisen et kumpp. käyttämä vaunu, sekin lojuu tuhrittuna, osin purettuna ja rähjääntyneenä. 70-luvun vaunulla on jotain arvoakin, jos miettii ETYK-aikaa sun muuta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Korjaan itseäni (sitaatti aloitusviestissä) sen verran, että aiempi A 1 oli loppuvuotensa ajossa numerolla A 42. A 40 ja 41 ovat puolestaan keskenään sisaruksia, ja molemmat käsittääkseni yhä liikenteessä.
 
Korjaan itseäni (sitaatti aloitusviestissä) sen verran, että aiempi A 1 oli loppuvuotensa ajossa numerolla A 42. A 40 ja 41 ovat puolestaan keskenään sisaruksia, ja molemmat käsittääkseni yhä liikenteessä.
Vai oliko niin, että A 40 valmistui suoraan salonkivaunuksi, mutta A 41 on muutettu hieman myöhemmin CEmt-vaunusta 24115?
 
Toki, tuo on aiheellinen täydennys. Mutta sisaruksia siinä mielessä, että verrattain samankaltaisia ovat, vaikka erojakin on.
 
Takaisin
Ylös