Näytetään tulokset 1-5/5

Viestiketju: Sm-junien käyttö pk-seudun lähiliikenteen ulkopuolella

  1. #1
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Sm-junien käyttö pk-seudun lähiliikenteen ulkopuolella

    Missä kaikkialla Sm1- ja Sm2-junia on käytetty linjaliikenteessä nykyisten Helsinki-Karjaa, Helsinki-Tampere, Helsinki-Kouvola ja Kouvola-Kotka -linjojen lisäksi? Ovatko ne joskus kulkeneet aina Mikkeliin ja Lappeenrantaan asti? Miksi eivät enää kulje, eikö Sm4 olisi varsin sopiva juna hiljaisemmille vuoroille?

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus

    Imatrallekin asti, tosin kuva on Lappeenrannasta. Myös Kuopioon asti kuulemma liikennöitiin vielä jokunen vuosi takaperin, samoin 80-luvun alussa Seinäjoelle se henkilöjuna, joka on nykyään Eil-kalustolla ajettava taajamajuna.
    Sakari Kestinen

  3. #3
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Ja selvennyksenä vielä, että tuo Imatran liikenne siis jatkuu edelleen, yhtenä sunnuntaivuorona. Joskus 1980-luvulla tietääkseni ajettiin Sm:llä lyhyen aikaa myös vaihdotonta yhteyttä Tampere-Riihimäki-Imatra. Kouvola-Kuopio-yhteys muutettiin Sm:stä veturijunaksi muistaakseni Tikkurilan lisäraiteiden valmistuessa, kun pääkaupunkiseudulle tarvittiin lisää yksiköitä. Voi olla, että ehti muuttua takaisin Sm:ksi ennen lakkautusta. Mikkelin paikallisjuna ajettiin joka tapauksessa Sm-kalustolla paikallisliikenteen lopetukseen (2001) saakka.
    terveisin
    JE

  4. #4

    Liittynyt
    24.07.2005
    Viestejä
    22

    oletus

    Mikkelin paikallisvuoron liikenne loppui kesällä 2002 (H713 ja H714). Se tosiaan ajettiin Sm-kalustolla loppuun asti.

    Kouvola-Kuopio (H701 ja H702) ajettiin 90-luvun alkupuolella Sm-junilla (ehkä aiemminkin, oma havainnointini ei kauemmas yllä), 90-luvun lopulla vuoroa alettiin ajaa punaisilla Eil-vaunuilla, joista siirryttiin myöhemmin sinisiin vaunuihin. Paikallislehdessä joskus oli junasta pieni juttu, sinisiin vaunuihin siirtymistä olivat matkustajat toivoneet mukavampien istuimien vuoksi. Sm-kaluston siirtoon muualle saattoi vaikuttaa myös Kuopio-Kouvola -vuoron suuri matkustajamäärä viikonloppuisin.

    Sunnuntaisin ajettava Kouvola-Imatra (H717) ja Imatra-Kouvola-Helsinki -lähijunavuoro liikennöinee viimeisiä aikojaan, ensi syksyn aikataulu-uudistuksen myötä se ymmärtääkseni lakkautetaan. Matkustajia on paluusuunnassa tuntunut riittävän, muutama talvi sitten kun vuorolla kuljin, ajettiin sitä Kouvolasta Helsinkiin kahdella yksiköllä.

  5. #5
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Ei siinä kaikki

    Kerran ainakin on korvattu Tampereen-Turun pikajuna 3x-sakarimatilla, johtuen ongelmista Tampereelta Jyväskylään

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Polkupyörän voi viedä junaan ruuhka-aikojen ulkopuolella
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 08.07.2010, 09:16
  2. Junien myöhästelyt
    kirjoittanut sane foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 18.05.2010, 18:10
  3. Sm1-junien jatkokäyttö
    kirjoittanut Hartsa foorumissa Junat
    Vastauksia: 79
    Viimeisin viesti: 08.12.2009, 10:22
  4. PC-pistokkeiden käyttö
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 17.09.2008, 17:20
  5. Oulun kaupunginhallitus selvityttää junien lähiliikenteen
    kirjoittanut kaakkuri foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 20.12.2006, 23:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •