Aamen. Nykyistä Tpe-Hpk(-Sk)-taajamajunayhteyttä ei todella voi pitää taajamajunana, vaan kiskobussilla ajettavana pikajunana, jonka taksa on taajamajunaliikenteen mukainen. Minusta on tamperelaisena tärkeämpää, että Oriveden suunnalta pääsee Tampereelle junalla töihin, kuin jossain Haapamäen "periferiassa". :P Sen tähden taistelen kiivaasti sen puolesta, että Oriveden ja Tampereen välille avattaisiin jälleen henkilöliikenteen liikennepaikkoja, vaikka sitten LVM:n rahoituksella. Ainakin muutaman tärkeimmän lisäys luulisi onnistuvan suht kivuttomasti.
Vertailun vuoksi aikatauluja Oriveden radan paikallisjunaliikenteestä vuosilta 1981 (Dm7) ja 1988 (Dv12+vaunu, paikallisliikenteen musta vuosi):
Koodi:
Orivesi-Tampere, kevät '81
M-P M-L M-P M-L M-S M-S
H 502 H 504 H 506 H 508 H 514 H 516
0 Orivesi 4.35 5.30 6.35 7.45 12:15 14:25
3 Karppi x x x x x x
9 Siitama x4.46 5.41 6.46 7.56 12:26 x14:36
15 Säynäjärvi x x x x x x
20 Haviseva x 5.51 x x x x
22 Suinula 4.59 5.54 6.59 8.09 12:39 14:50
23 Kallio x x x x | |
25 Ruutana x 6.00 x x x x
27 Jussila x 6.03 x x x x
29 Kangasala 5.09 6.07 7.09 8.19 12:49 x15:00
32 Lemetty x 6.11 x x x |
33 Vatiala x 6.13 x x x x
34 Vehmainen x 6.16 x x x x
37 Messukylä 5.20 6.20 7.20 8.30 13:00 x15:12
39 Vuohenoja x 6.23 x x | x
41 Järvensivu x5.27 6.27 x x x x
42 Tampere 5.30 6.30 7.30 8.40 13:10 15:20
M-L M-P P,S M-P
H 518 H 520 H 522 H 524
0 Orivesi 16.20 17.35 18.20 20.30
3 Karppi x x x x
9 Siitama x16.31 x17.45 x18.31 x20.41
15 Säynäjärvi x x x x
20 Haviseva x x x x
22 Suinula 16.44 17.57 18.44 x20.55
23 Kallio x | | x
25 Ruutana x x x x
27 Jussila x x x x
29 Kangasala x16.53 x18.07 18.54 x21.04
32 Lemetty x | | x
33 Vatiala x x x x
34 Vehmainen x x x x
37 Messukylä x17.05 x18.18 x19.05 x21.14
39 Vuohenoja x x | x
41 Järvensivu x x | x
42 Tampere 17.15 18.28 19.13 21.23
(kokonaismatka-aika 53-60 min, 1-15 välipysähdystä)
Lähde: Turisti 1/81
Koodi:
Orivesi-Tampere, kevät '88
H 502 H 504 H 506 H 516 (sunnuntaisin)
0 Orivesi 6.40 12.35 17.25 18.25
3 Karppi x x x x
9 Siitama 6.50 x12.45 17.35 18.35
15 Säynäjärvi x x x x
20 Haviseva x x x x
22 Suinula 7.02 x12.57 x17.47 x18.47
25 Ruutana x x x x
27 Jussila x x x x
29 Kangasala 7.10 x13.05 x17.55 18.55
32 Lemetty x x x x
33 Vatiala x x x x
34 Vehmainen x x x x
37 Messukylä 7.23 x13.18 x18.08 x19.08
39 Vuohenoja x x x x
41 Järvensivu x x x x
42 Tampere 7.30 x13.25 18.15 19.15
(kokonaismatka-aika 50 min, 1-14 välipysähdystä)
Lähde: Turisti 1/88
Nykytilanne näyttää tältä mitoitettuna kalustolle Dv12+teräsvaunut:
Koodi:
Orivesi-Tampere, kevät '06
M-L M-S M-S
H 422 H 424 H 428
0 Orivesi 7.16 13.15 19.11
42 Tampere 7.43 13.42 19.38
(kokonaismatka-aika 27 min, ei välipysähdyksiä)
Lähde: VR:n kaukoliikenneaikataulut 8.1.-2.9.2006
Optimaalisin vankkaliikenteen pysähdystiheys olisi jotain vuoden '88 ja nykytilanteen välistä. Itse ehdottaisin seuraavaa optimistisesti jo vuodelle 2008, kuitatakseen 20 vuotta kestäneen paikallisliikenteen alennustilan:
Koodi:
Orivesi-Tampere, syksy '08?
M-S
0 Orivesi XX.00
22 Suinula XX.16 (Ei välttämätön, keskikokoinen taajama)
25 Ruutana XX.20 (Suuri radanvarsitaajama)
29 Kangasala XX.25 (Hieman Ruutanaa pienempi taajama)
33 Vatiala XX.28 (TKL linjan 5 päättäri tai km 32 Nattari)
37 Messukylä XX.33 (Messukylän lukio lähellä, yht. TAYS ja Hervanta)
39 Vuohenoja XX.35 (Yhteydet TAYS, Jäähalli ja Hervanta)
41 Järvensivu XX.37 (Yliopisto)
42 Tampere XX.40
(kokonaismatka-aika 40 min, 7 välipysähdystä, oletus: Dm12 kolmanneksen nopeampi kuin Dm7 ja vuoroväli 1-2 h)
Eli vankkaa kulkisi vähintään Oriveden ja Tampereen välillä joka tunti yhdellä yksiköllä. Osalla ajasta ajettaisiin Vilppulaan, Haapamäelle ja Seinäjoelle asti. Harrastuspohjalta kehitin tällaiset aikataulut, pidän näitä melko varovaisina, vaikka nopeutusta vuoden '88 aikatauluihin on Orivedeltä kokonaista 10 minuuttia. Nykyaikatauluihin verrattuna kuitenkin 13 minuutin hidastus on Oriveden asemanseutulaisille ja pohjoispirkanmaalaisille ikävä asia ja saattaa vähentää heidän junamatkustustaan jonkin verran, mutta Kangasalan ja Tampereen radanvarsitaajamien tuomat matkustajamäärät kompensoivat mahdollisen vähennyksen pohjoisempaa.
Aikataulu ei saa tietenkään mennä päällekkäin VALI 2006-aikataulujen kanssa, joten taajamajuna väistäköön tai aikataulua rukattakoon mikäli kaukojunan ja paikun viivat osuvat päällekkäin.
Ainakin Järvensivun, Vuohenojan, Messukylän ja Vatialan laiturirakenteet tulisi rakentaa mahdollinen pikaraitiotie silmälläpitäen. Pikaraitioselvityksessä puhuttiin muistaakseni 250 mm laiturikorkeudesta.
Vankkaliikennettä parempi olisi toki jo monta kertaa ideoitu pendeliliikenne Orivedeltä Vammalaan Sm4-kalustolla, mutta siitä tarkemmin jokin toinen kerta.
EDIT: vrt. H-juna välillä Kerava-Riihimäki, joka on myös 42 kilometriä. Myös tällä välillä on seitsemän matkustajapysähdystä. Aikataulujen mukainen matka-aika Sm-kalustolla on 35 minuuttia, kun taas R-junalla (kolme pysähdystä) 31 minuuttia. Eli näköjään yhden pysähdyksen poisto tuo minuutin nopeutuksen matka-aikaan Sm-kalustolla. Vankan kiihdytysominaisuuksista en tiedä, mutta luulisi pyörivän samoissa luvuissa, eikä yhden pysähdyksen lisäys millään voi tuoda dieselmoottorivaunulle neljän minuutin hidastusta aikatauluun.