Dm12-liikenne Tampere-Haapamäki-Seinäjoki radalla

ultrix sanoi:
joten Oriveden varsinaisessa keskustassa asuvien liikkumisia tulisi siltä osin hoitaa myös Dm12-junilla.
Miksi Dm12-junat eivät pysähdy Oriveden keskustassa? Luulisi, että ne olisi järkevä pysäyttää myös siellä, sillä pysähtyväthän ne nyt myös pienemmässä taajamassa nimeltään Oriveden asemanseutu. Oriveden asemanseudun pysähdys voitaisiin jopa jättää pois Oriveden hyväksi, vaikka sitten toisaalta vaihtoyhteydet Jyväskylään kärsisivät.
 
Kani sanoi:
Veronmaksajan on kyllä vaikea käsittää, mitä tukea tarvitaan siihen, että joku juna kulkee muutaman pysähdyksen takia muutaman minuutin hitaammin päästä päähän. Liikennöitsijä saanee jokaisella pysäkillä jonkun matkansa maksavan asiakkaan kyytiin, mikä kattaa kyllä kaikkien järkevien pysähdyksien kulut. Järjettömiä pysähdyksiähän tässä ei kai kukaan vaadi.
No juuri tuota minäkin ihmettelin, mutta herra Asiakaspalvelija ei sitten vastannut kun kysyin asiasta. Vaikeneminen on vissiin kultaa.

Kani sanoi:
Kun vuorot kyseisellä radalla jo saavat tukea, olisi tuen antajan asia määritellä, missä juna pysähtyy. Eivät YTV-alueellakaan bussiyhtiöt ilmoita, että pysähdymme sitten vain joka viidennellä pysäkillä tai vaadi lisäkorvausta pysäkeillä käynneistä.
Todellakin. LVM:n pitäisi ottaa sellainen kanta, että jos VR Henkilöliikenne ei suostu liikennöimään LVM:n ehdoin, ministeriö kilpailuttaa vuoron, ja se yhtiö, joka tarjoaa kokonaisvaltaisesti edullisimman vaihtoehdon (ei siis välttämättä euroissa halvimman) saa reitin liikennöitäväkseen.
 
Ville O. Turunen sanoi:
Fiksuinta olisi varmaankin juuri tuo, eli Tampereen seudun paikallisliikennettä varten otettaisiin vanha sähkömoottorijuna kulkemaan Oriveden ja Vammalan väliä. Dm12 ei kuitenkaan ole kovin hyvä paikallisjunaksi muun muassa vähäisen kapasiteettinsa takia. Kun nämä liikennemuodot eriytettäisiin, niin Seinäjoki - Haapamäki - Tampere -vuoron aikataulut voitaisiin suunnitella kokonaan omalta pohjalta välittämättä Oriveteläisten Tampereen työmatkoista, siis aamujunan lähtö Seinäjoelta voitaisiin siirtää takaisin järkevään ajankohtaan.
Minä en oikein ymmärrä tarvetta ajaa vankalla Tampere-Orivesi -väliä. Siellähän on ne rautalangat roikkumassa kiskojen yllä. Pendelisähköjuna kulkemaan Nokia-Orivesi -väliä ja vankka Orivesi-Haapamäki -välille siten, että vaihdot Orivedellä ovat käteviä ja pysähdyksiä lisää, esim. juuri Mänttä. Kyllä minusta vain olisi kummallista, jos kaikki pysähdykset välillä Pasila-Tikkurila poistettaisiin siksi, että "matkustajat haluavat nopeasti perille":!: Perille kun ei pääse ellei juna pysähdy perillä. Eihän se "perillä" tietenkään ole vain pääteasema.
 
Keskisuomalaisessa uutisoitiin Huovisen kannanotosta Haapamäen junaliikenteeseen. Lainaan uutisen varmuuden vuoksi tähänkin:

Keskisuomalainen sanoi:
Huovinen turvaisi Haapamäen yhteydet

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovisen (sd.) mukaan Tampereen ja Haapamäen välisessä kiskobussiliikenteessä tulee säilyttää aamu- ja iltavuorot. VR on esittänyt, että syyskuusta lähtien Tampereelta tuleva illan viimeinen vuoro ei ajaisi Haapamäelle asti, vaan jäisi Vilppulaan.

- Yhteysvälin riittävä palvelutaso voidaan turvata siten, että liikenne- ja viestintäministeriö ostaa VR Osakeyhtiöltä myös Haapamäen ja Vilppulan väliset aamu- ja iltavuorot.

Huovisen mukaan ministeriö aikoo myös aloittaa VR:n kanssa neuvottelut Tampereen ja Haapamäen välisen kiskobussiliikenteen pysähdyspaikkojen lisäämiseksi. Kun kiskobussi otettiin maaliskuun alussa käyttöön välillä Tampere-Haapamäki-Seinäjoki, ilmoittivat VR:n edustajat, ettei uusi kulkupeli tuo mukanaan uusia seisakkeita. Syyksi he kertoivat aikataululliset kiireet.

Vilppulan Kolhossa on syntynyt kansanliike oman seisakkeen saamiseksi.
Tuo Vilppula-Haapamäki - välisen yhteyden turvaaminen on kyllä mielestäni melkoista pikkuasian näperrystä, varhaisen aamun ja myöhäisillan junayhteys Seinäjoki-Haapamäki -väliltä kun yhä kai lakkautettaisiin. Joskin on totta, että tuon vuoron matkustajamäärät lienevät nykyisin varsin pieniä huonosta kulkuajasta johtuen.

Kiinnostavampaa on Liikenneministerin aikomus saada junille lisää pysähdyksiä, vaikka VR:ssä niitä on vastustettu ja mietitty mahdollisuksia karsia Haapamäki-Seinäjoki -välinkin asemia. Saa sitten vain nähdä kumman kanta painaa uusista pysähdyksistä päätettäessä enemmän, liikenteen harjoittajan vai maksajan.

Sivuhuomautuksena mainittakoon, että Huovinen on valittu kansanedustajaksi Keski-Suomen vaalipiiristä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hieno juttu jos liikenneministerikin saisi jotain hyvääkin aikaan kaudellaan ja jopa liikenteen ostajan ominaisuudessa, sekä VR:n monipolitoimintaan jotain järkeä.

Sinänsä kaikista vaihtoehdoista järkevin olisi se, että junayhteyksiä ei karsittaisi Haapamäen ja Seinäjoen väliltäkään. Asian voisi järjestää jopa siten, että Dm12 tulisivat illalla Haapamäelle kahdella yksiköllä ja toinen jäisi sinne. Toinen jatkaisi Seinäjoelle ja tulisi sieltä aamulla eri aikaan, esim. siten kuin kolme tai neljä vuotta sitten se (422) kulkikin eli n. 6.30 lähtö Seinäjoelta. Tai miten VALI 2006 sitä järkevää lähtöaikaa muiden junien suhteen siirtääkään. Tällöin se kulkisi parempaan aikaan jolloin siinä olisi tod.näk. enemmän matkustajia.

Samaan aikaan Haapamäeltä lähtisi n. klo. 6.13, eli niinkuin nykyäänkin, juna Tampereelle, joka palvelisi edelleen työmatkalaiset jne. Myöhemmin n. 8.00 jälkeen tulisi se toinen kiskobussi Seinäjoelta jatkaen edelleen Tampereelle.
Tämä on tietysti yksi vaihtoehto jos puhutaan Dm12:n tehokkaasta käytöstä ja junaliikenteen palvelusta. Vuoroja pitäisi lisätä huomattavasti eikä lopettaa.

Näin saataisiin palveltua rataosia vähän paremmin ja aika pienin tukimuutoksin ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna. Ongelma vaan on siinä, että sitä maalaisjärkeä kuin mitään muutakaan järkeä ei tunnu löytyvän liikennöitsijältä eli VR:ltä. Ainakaan kun puhutaan taajamajunaliikenteen kehittämisestä Suomessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Dm12-liikenne Pohjois-Hämeessä tehokkaammaksi

Lisää visioita Pohjois-Hämeen Vankka-liikenteen parantamiseksi:

Alkuiltapäivälle lisätään nyt puuttuva Tampere-Haapamäki -menopaluuvuoro eli aamun ensimmäisen Tampereelta lähtevän vuoron aikataulua pitää aikaistaa, jotta kierrokset osuvat Tampereelle nykyisenkaltaiseksi klo 16:n jälkeiseksi työstäpaluujunaksi.

Kaikki Tampere-Haapamäki -vuorot ajetaan kahdella vaunulla. Vilppulassa juna katkaistaan ja toinen vaunu jatkaa vanhaan tapaan Haapamäelle, jossa on perinteiset jatkoyhteydet Seinäjoelle ja Jyväskylään. Toinen vaunu kääntyy Mänttään ja uusi pysähdyslaituri rakennetaan Mänttän keskustaan linja-autoaseman ja liikennevaloristeyksen välille. Siinä pysähdyttyään vaunu jatkaa vielä vanhalle rautatieasemalle, jossa palvellaan itäistä kaupunginkolkkaa. Suunnanvaihdon jälkeen, joka on 6 minuuttia (8 min. jos olisi kaksi vaunua) paluu Vilppulaan odottamaan Haapamäeltä palaavaa toista vaunua, sitten pikainen kytkentä ja matka jatkuu Tampereelle.

Lisähenkilökuntaa tarvitaan yksi kuljettaja ja verraten lyhyeksi täyteajaksi. Vilppulassa on nykyään veturinkuljettajien ajopiste, joka siirrettiin pari vuotta sitten Haapamäeltä sinne. Siellä saattaa lisäksi olla jokin kuljettajan työrupeama, johon tämän ajotehtävän voisi vaivatta sijoittaa.

Todennäköisesti Mänttän junan kuljettaja ei myy lippuja, mutta jos sellainen sopimus olisi, se olisi hieno pilotti.
 
Vs: Dm12-liikenne Pohjois-Hämeessä tehokkaammaksi

Compact sanoi:
Lisää visioita Pohjois-Hämeen Vankka-liikenteen parantamiseksi
Kuulostaa ihan fiksulta ja realistiseltakin visiolta, erityisesti idea vankkaparin pilkkomisesta Vilppulassa kiehtoo. Silti mulle tuo ei todellakaan riitä parannukseksi. :p

Tein nykyisten aikataulujen pohjalta aikataulun, joka toisi kahdella Dm12-yksiköllä jopa kauantoivotun paikallisjunaliikenteen Tampereen ja Oriveden välille: linkki

Ideana tuossa on siis, että aamulla tulee Seinäjoelta Vankka, joka pysähtyy kaikilla, myös uusilla väliasemilla ennen saapumistaan Tampereella -- aikataulussani vain yksi Dm-yksikkö tosin, toinen yksilö kun lähtee seitsemän jälkeen Orivedelle palatakseen yhdeksäksi Tampereelle. Tästä saattaa seurata kapasiteettiongelmia(!), joten uuden Dm-sarjan tilaus lienee joka tapauksessa edessä. Aikataulussani Haapamäelle/Mänttään ja ko. paikoista Tampereelle liikennöitävät vuorot (3 vuoroparia/vrk) ajetaan nykyisenkaltaisilla aikatauluilla pysähtyen jokaisella liikennepaikalla kahden dieselmoottorivaunun voimin.

Yksi vaihtoehto voisi myös olla kehittää Compactin ideaa linjan haarauttamisesta Vilppulassa, mutta jättää sen yhden ylimääräisen vuoron ajamatta. Sen sijaan lisätään pysähdykset Kolho, Lyly, (Hirsilä), Orivesi keskusta, Suinula, Ruutana, Kangasala, Vatiala, (Vehmainen) ja Messukylä. Dm12-yksikköparilla voisi, kuten suunnitelmassanikin on esitetty, ajaa Tampereen ja Oriveden väliä odotellessa klo 16:15:ä. Tuplakalustolla ajaminen 40 minuutin matkan päähän aiheuttaa 2 h vuorovälin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Dm12-liikenne Pohjois-Hämeessä tehokkaammaksi

ultrix sanoi:
Tästä saattaa seurata kapasiteettiongelmia(!), joten uuden Dm-sarjan tilaus lienee joka tapauksessa edessä.
Toivon totisesti, ettei Dm12-lisätilausta koskaan tehdä. Erityisesti Tampereen seudulle parhaiten sopivaa kalustoa on hybridimoottorivaunu, jollaista esitellään ja koeajetaan tuleva toukokuu Ruotsissa. Ruotsia ymmärtäville tekstiä ja kaikille muutama kuva tästä linkistä.

Tässä vaunussa riittää tilaa, ja sähköjohdon alla se kulkee sähköllä. Kun tällä vaunulla tullaan "kaupunkiin", vaunukin pääsee kaupungin kaduille eikä jää vain asemalle. Tätähän Tampereelle kaavaillaan.

Vaunu on muuten kylässä Ruotsin liikenneinstituutiin VTI:n järjestämänä, ja vaunun kotipaikka on Kassel.

Näin siis naapurissa kehitetään paikallisliikennettä. Meillä "kehittämistä" on se, että liikenneministeri lupaa lisää tukea VR Oy:lle, joka haluaa lakkauttaa vuoroja ja seisakkeita.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kiskobusseille lisää pysäkkejä

Kiskobussien pysäkkejä saatetaan lisätä Tampereen ja Haapamäen välille. Liikenneministeriö toivoo, että pysäkit lisättäisiin Oriveden keskustaan ja Kolhoon.

Myös VR on pitänyt lisäystä mahdollisena. Pysähtymisen edellytyksenä on kuitenkin turvamääräysten mukainen korkea laituri. Jos laitureita ei ole, niiden rakentamisesta neuvotellaan ratahallintokeskuksen kanssa.

Lisäksi Liikenneministeriö ostaa VR:ltä Haapamäen ja Vilppulan väliset aamun ja illan junavuorot. VR on aiemmin suunnitellut vuoroista luopumista syksystä lähtien.

Hienoa, tätä on toivottukin!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Erittäin tervetullut uutinen.
Vielä kun saisi pysähdyksiä välille Tampere-Orivesi, alkaisin olla tyytyväinen. Jos olisin Antti Jaatinen (tai vastaava alueellinen liikennesuunnittelujohtaja), palauttaisin lättäajan pysähdyspaikat tällaisessa kiireellisyysjärjestyksessä: Ruutana, Kangasala, Messukylä, Vatiala, Vehmainen, Suinula, Järvensivu, Vuohenoja, Siitama ja Karppi.

"Turvamääräysten mukainen" korkea laituri kuulostaa kyllä bullshitiltä, pysähdytäänhän kalustolla mm. Orivedellä huolimatta matalasta laiturista. Sinänsä on hyvä rakentaa korkea laituri, kyseinen toimenpide lisännee junan houkuttelevuuttakin inasen verran.
 
ultrix sanoi:
"Turvamääräysten mukainen" korkea laituri kuulostaa kyllä bullshitiltä, pysähdytäänhän kalustolla mm. Orivedellä huolimatta matalasta laiturista. Sinänsä on hyvä rakentaa korkea laituri, kyseinen toimenpide lisännee junan houkuttelevuuttakin inasen verran.
Jos olisi kyse matalalattiaisesta kalustosta, tällä verukkeella olisi jotain katetta. Nyt se on vain sarjassa "mistä keksitään uusia syitä, kun vanhat on taas kumottu". Ei se käyttämätön laituri ketään junaan houkuttele oli korkeus mikä hyvänsä, jos juna ei pysähdy.

Antero
 
Maanantaina katselin kellosta, kuinka kauan Dm12-juna seisoi ylimääräistä asemilla, kun sillä on olevinaan niin kova kiire, ettei pysähdyksiä Kolhossa ja muutamalla muulla potentiaalisella paikalla voida lisätä aikatauluun.

Ylimääräistä luppoaikaa jäi matkan aikana peräti kahdeksan minuuttia, vaikka juna oli melkein täysi. Orivesi: 5 min, Juupajoki 1 min, Vilppula 2 min. Ja nämä olivat siis ylimääräisiä, ei matkustajien ottamiseen tai jättämiseen tai muun liikenteen odottelemiseen liittyneitä minuutteja. Juna kulki aikataulussa.

Kun Dm12-lättähatun pysähtyminen liikennepaikalle lisää aikatauluun minuutteja vain 2-3, tuokin kahdeksan minuuttia voitaisiin käyttää tarjoamalla junaliikenteen palveluja ainakin kolmelle paikkakunnalle, jolta liikenne on aiemmin lopetettu. Tämä olisi paljon parempaa palvelua kuin se, että aikatauluja jatkossa kiristetään muutamalla minuutilla, ja ajetaan yhä ihmisten ohi.

P.S. Junassa oli kyllä niin kuuma, että sääli niitä, jotka joutuvat tekemään kesäaikaan joka päivä matkoja Dm12:lla. On vuosi 2006, ja ilmastointi alkaa olla sekä busseissa että henkilöautoissa vakiovaruste, mutta maakuntien matkustajille tarjotaan kyytiä tällaisessa sietämättömässä pätsissä.
 
Takaisin
Ylös