- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Viime aikoina Hämeenlinnasta on kuulunut kummia. Aikaisemmin parjattiin Pendolinojen epäluotettavuvutta, mutta nyt kun VR aikoo siirtää Pendolinojen Hämeenlinnan-pysähdyksen Tikkurilaan, valitetaan kun junatarjonta heikkenee.
Hämeenlinnasta menee joka tunti InterCity-junia Helsinkiin ja vielä taajamajunia. Pendolinoja ajaa vain muutamia. Pendolino ajaa Helsinkiin 55 minuutissa, InterCity 66 minuutissa. Miksi hämeenlinnalaiset haluavat nimenomaan Pendolinolla matkustaa? Minusta on järkevämpi pysäyttää Pendolinot Tikkurilassa, josta saadaan lentoasemalle ja oikoradalle yhteys.
Jokainen pysähdys lisää junien matka-aikaa ja vähentää niiden kilpailukykyä ajassa henkilöautoille ja busseille. Ei muutama nopea junavuoro mitään haittaa.
Millaisia perusteita VR:llä on ylipäätään eri junien pysähtymiselle? Tuntuu, että ei juuri minkäänlaisia. Pendolinot pysähtelevät yhtä usein kuin InterCityt paikka paikoin, taajamajunat ajavat pitemmillä pysäkkiväleillä kuin InterCityt ja näin edespäin. Mikä peruste siis on nyhtää uudemmista junatyypeistä kovemmat hinnat, varsinkin kun valtio on nämä hankinnat rahoittanut suuressa määrin.
Oiko ry:llä onkin hyvä artikkeli, miten VR:n omistajaohjaus on tavattoman huonoa, mutta tämänhän suuri osa meistä varmaan jo tiesikin.
Hämeenlinnasta menee joka tunti InterCity-junia Helsinkiin ja vielä taajamajunia. Pendolinoja ajaa vain muutamia. Pendolino ajaa Helsinkiin 55 minuutissa, InterCity 66 minuutissa. Miksi hämeenlinnalaiset haluavat nimenomaan Pendolinolla matkustaa? Minusta on järkevämpi pysäyttää Pendolinot Tikkurilassa, josta saadaan lentoasemalle ja oikoradalle yhteys.
Jokainen pysähdys lisää junien matka-aikaa ja vähentää niiden kilpailukykyä ajassa henkilöautoille ja busseille. Ei muutama nopea junavuoro mitään haittaa.
Millaisia perusteita VR:llä on ylipäätään eri junien pysähtymiselle? Tuntuu, että ei juuri minkäänlaisia. Pendolinot pysähtelevät yhtä usein kuin InterCityt paikka paikoin, taajamajunat ajavat pitemmillä pysäkkiväleillä kuin InterCityt ja näin edespäin. Mikä peruste siis on nyhtää uudemmista junatyypeistä kovemmat hinnat, varsinkin kun valtio on nämä hankinnat rahoittanut suuressa määrin.
Oiko ry:llä onkin hyvä artikkeli, miten VR:n omistajaohjaus on tavattoman huonoa, mutta tämänhän suuri osa meistä varmaan jo tiesikin.