Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Viime aikoina Hämeenlinnasta on kuulunut kummia. Aikaisemmin parjattiin Pendolinojen epäluotettavuvutta, mutta nyt kun VR aikoo siirtää Pendolinojen Hämeenlinnan-pysähdyksen Tikkurilaan, valitetaan kun junatarjonta heikkenee.

Hämeenlinnasta menee joka tunti InterCity-junia Helsinkiin ja vielä taajamajunia. Pendolinoja ajaa vain muutamia. Pendolino ajaa Helsinkiin 55 minuutissa, InterCity 66 minuutissa. Miksi hämeenlinnalaiset haluavat nimenomaan Pendolinolla matkustaa? Minusta on järkevämpi pysäyttää Pendolinot Tikkurilassa, josta saadaan lentoasemalle ja oikoradalle yhteys.

Jokainen pysähdys lisää junien matka-aikaa ja vähentää niiden kilpailukykyä ajassa henkilöautoille ja busseille. Ei muutama nopea junavuoro mitään haittaa.

Millaisia perusteita VR:llä on ylipäätään eri junien pysähtymiselle? Tuntuu, että ei juuri minkäänlaisia. Pendolinot pysähtelevät yhtä usein kuin InterCityt paikka paikoin, taajamajunat ajavat pitemmillä pysäkkiväleillä kuin InterCityt ja näin edespäin. Mikä peruste siis on nyhtää uudemmista junatyypeistä kovemmat hinnat, varsinkin kun valtio on nämä hankinnat rahoittanut suuressa määrin.

Oiko ry:llä onkin hyvä artikkeli, miten VR:n omistajaohjaus on tavattoman huonoa, mutta tämänhän suuri osa meistä varmaan jo tiesikin.
 
Asiakkaat ovat siis jälleen väärässä - he haluaisivat matkustaa Pendolinolla. En malttanut olla kääntämättä VR:n hämeenlinnalaisia asiakkaita ivaavaa lausuntoa normaalin bisneksen olosuhteisiin:

"Täälläkin Big Macit on haukuttu alimpaan helvettiin, mutta silti niitä puolustetaan aivan kuin niiden poistuminen olisi maailmanloppu. Kyllä Hämeenlinnasta edelleen saa Kotipizzaa. Ei McDonald's voi tyydyttää kaikkia."

Kuulostaisiko todennäköiseltä kielenkäytöltä oikeassa liike-elämässä?
 
Kani sanoi:
Kuulostaisiko todennäköiseltä kielenkäytöltä oikeassa liike-elämässä?
Eipä kuullostaisi, mutta tämän lausunnon antaja Esa Leskinen olikin vain tavallinen pendelöijä ja rautatieharrastaja :wink:

Tosin tuleehan tämäntasoisia juttuja myös VR:ltä: "Asiaa on suunniteltu jo kolme vuotta. Vaikka koko aika olisi asiasta keskusteltu, lopputulos olisi silti sama". Käsittämätöntä jääräpäisyyttä!
 
kemkim sanoi:
Millaisia perusteita VR:llä on ylipäätään eri junien pysähtymiselle? Tuntuu, että ei juuri minkäänlaisia. Pendolinot pysähtelevät yhtä usein kuin InterCityt paikka paikoin, taajamajunat ajavat pitemmillä pysäkkiväleillä kuin InterCityt ja näin edespäin.
Samaa epäyhdenmukaisuutta olen minäkin ihmetellyt jo vuosikausia. Tilanne on silmiinpistävä rataosalla Helsinki-Tampere, jossa on käytössä kaikki junatyypit (taajama-, pika-, IC- ja IC2- ja Pendolinojunat).
 
kemkim sanoi:
Millaisia perusteita VR:llä on ylipäätään eri junien pysähtymiselle? Tuntuu, että ei juuri minkäänlaisia. Pendolinot pysähtelevät yhtä usein kuin InterCityt paikka paikoin, taajamajunat ajavat pitemmillä pysäkkiväleillä kuin InterCityt ja näin edespäin.
Niin, osaako kukaan sanoa mikä järki siinä on että taajamajunat (näillä tarkoitan pääradan tunnuksettomia lähijunia sekä rantaradan Y-junia) ajavat Espoon ja Tikkurilan asemien ohi pysähtymättä, kun kaukojunat kerran pysähtyvät?

t. Rainer
 
kemkim sanoi:
Eipä kuullostaisi, mutta tämän lausunnon antaja Esa Leskinen olikin vain tavallinen pendelöijä ja rautatieharrastaja
Joo, jutussa jäikin vähän epäselväksi että kuka oli mistäkin, etunimistä puhumattakaan. Vaan osataanhan me kaikki veeärrää imitoida :D
 
R.Silfverberg sanoi:
Niin, osaako kukaan sanoa mikä järki siinä on ---pääradan tunnuksettomia --- ajavat Tikkurilan ohi pysähtymättä, kun kaukojunat kerran pysähtyvät?
Ne muutamat isot Eil-junat onkin tarkoitettu Helsingissä ja Pasilassa käyville Keravan ja Riihimäen välisten isompien taajamien pendelöijille. Näissä junissa on hyvin paljon järkeä, sillä nehän ovat lähestulkoon mittatilaustuotteita Keski- ja Pohjois-Uudenmaan työmatkalaisille.

Alkujaan ns. J-juna Järvenpäähän ja tämän kaupungin alueen seisakkeille taisi olla jopa lähes Järvenpään kaupungin "tilausjuna". Nykyään se porhaltaa matkustajajunana Hyvinkäälle saakka, koska runko yöpyy Riksussa. Aamulla runko tulee tyhjänä Saunakallioon, josta lähtien sitten ottaa sikäläisiä kyytiin.
 
Compact sanoi:
Ne muutamat isot Eil-junat onkin tarkoitettu Helsingissä ja Pasilassa käyville Keravan ja Riihimäen välisten isompien taajamien pendelöijille. Näissä junissa on hyvin paljon järkeä, sillä nehän ovat lähestulkoon mittatilaustuotteita Keski- ja Pohjois-Uudenmaan työmatkalaisille.
Eikö olisi yksinkertaisempaa lisätä R ja H-junien vuoroja ruuhkatuntien ajaksi? Kaikki ruuuhka- R:t voisivat muuten ajaa veturivetoisina. Ja jää pohjoisesta tulevaa porukkaa aamuisin pois Tikkurilassakin (isot oppilaitokset, lentokenttä ym isoja työpaikkoja)

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Eikö olisi yksinkertaisempaa lisätä R ja H-junien vuoroja ruuhkatuntien ajaksi? Kaikki ruuuhka- R:t voisivat muuten ajaa veturivetoisina. Ja jää pohjoisesta tulevaa porukkaa aamuisin pois Tikkurilassakin (isot oppilaitokset, lentokenttä ym isoja työpaikkoja)
Taitaisi nousta aikamoinen älämöly noitten tunnuksettomien Eil-junien poistamisesta asujamistopaikkakunnilla. Tikkurilaan pääsee hyvillä yhteyksillä nykyisinkin.

Eli enemmittä puheitta:
 
Compact sanoi:
Taitaisi nousta aikamoinen älämöly noitten tunnuksettomien Eil-junien poistamisesta asujamistopaikkakunnilla. Tikkurilaan pääsee hyvillä yhteyksillä nykyisinkin.
Voisi muuten noille tunnuksettomille ottaaa käyttöön oma tunnuskirjain, niin ei sattuisi erehdyksiä väärään junaan joutumisen muodossa (nimim kokemusta on).

"P":hän olisi hyvä tunnus, ja sehän olisi kaiken lisäksi vapaa ;)

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Voisi muuten noille tunnuksettomille ottaaa käyttöön oma tunnuskirjain, niin ei sattuisi erehdyksiä väärään junaan joutumisen muodossa (nimim kokemusta on).
Toinenkin muutos olisi tarpeen. H-tunnuskirjaimen käyttö sekä lähiliikennejunissa (Helsinki-Riihimäki-Helsinki) että yleisesti taajamajunissa muualla Suomessa on Hämmentävää - ikään kuin muiden tunnusten käyttö olisi mahdotonta. R-tunnustakin käytetään oudoissa yhteyksissä (ks. linkki).
 
Compact sanoi:
P:n merkitys on lisäksi "pikajuna".
Pikajunathan poistuvat kohta kokonaan VR:n repertuaarista. Tai ainakin niiden perusolemus muuttuu.

Mutta valkoinen M kirjain oranssilla pohjalla tarkoittaa sekä Metroa että Vantaankosken M-junaa, ja S rantaradan asemien aikataulumonitoreissa tarkoittaa sekä Kirkkonummen S-junaa että Pendolinoa, ja T tarkoittaa Riihimäen juoppojunia ja taksia ......

t. Rainer
 
Eivät katoa pikajunat minnekään vielä vuosiin. Niitä jää poikittais- ja sivuradoille sekä esimerkiksi rantaradalle vielä vino pino, samoin suuri osa yöjunista.
 
JE sanoi:
Eivät katoa pikajunat minnekään vielä vuosiin. Niitä jää poikittais- ja sivuradoille sekä esimerkiksi rantaradalle vielä vino pino, samoin suuri osa yöjunista.
Minne niitä jää laivajunien, Venäjän junien ja yöjunien lisäksi ?

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös