Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/20

Viestiketju: Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

  1. #1
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

    Viime aikoina Hämeenlinnasta on kuulunut kummia. Aikaisemmin parjattiin Pendolinojen epäluotettavuvutta, mutta nyt kun VR aikoo siirtää Pendolinojen Hämeenlinnan-pysähdyksen Tikkurilaan, valitetaan kun junatarjonta heikkenee.

    Hämeenlinnasta menee joka tunti InterCity-junia Helsinkiin ja vielä taajamajunia. Pendolinoja ajaa vain muutamia. Pendolino ajaa Helsinkiin 55 minuutissa, InterCity 66 minuutissa. Miksi hämeenlinnalaiset haluavat nimenomaan Pendolinolla matkustaa? Minusta on järkevämpi pysäyttää Pendolinot Tikkurilassa, josta saadaan lentoasemalle ja oikoradalle yhteys.

    Jokainen pysähdys lisää junien matka-aikaa ja vähentää niiden kilpailukykyä ajassa henkilöautoille ja busseille. Ei muutama nopea junavuoro mitään haittaa.

    Millaisia perusteita VR:llä on ylipäätään eri junien pysähtymiselle? Tuntuu, että ei juuri minkäänlaisia. Pendolinot pysähtelevät yhtä usein kuin InterCityt paikka paikoin, taajamajunat ajavat pitemmillä pysäkkiväleillä kuin InterCityt ja näin edespäin. Mikä peruste siis on nyhtää uudemmista junatyypeistä kovemmat hinnat, varsinkin kun valtio on nämä hankinnat rahoittanut suuressa määrin.

    Oiko ry:llä onkin hyvä artikkeli, miten VR:n omistajaohjaus on tavattoman huonoa, mutta tämänhän suuri osa meistä varmaan jo tiesikin.

  2. #2

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus

    Asiakkaat ovat siis jälleen väärässä - he haluaisivat matkustaa Pendolinolla. En malttanut olla kääntämättä VR:n hämeenlinnalaisia asiakkaita ivaavaa lausuntoa normaalin bisneksen olosuhteisiin:

    "Täälläkin Big Macit on haukuttu alimpaan helvettiin, mutta silti niitä puolustetaan aivan kuin niiden poistuminen olisi maailmanloppu. Kyllä Hämeenlinnasta edelleen saa Kotipizzaa. Ei McDonald's voi tyydyttää kaikkia."

    Kuulostaisiko todennäköiseltä kielenkäytöltä oikeassa liike-elämässä?

  3. #3
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani
    Kuulostaisiko todennäköiseltä kielenkäytöltä oikeassa liike-elämässä?
    Eipä kuullostaisi, mutta tämän lausunnon antaja Esa Leskinen olikin vain tavallinen pendelöijä ja rautatieharrastaja

    Tosin tuleehan tämäntasoisia juttuja myös VR:ltä: "Asiaa on suunniteltu jo kolme vuotta. Vaikka koko aika olisi asiasta keskusteltu, lopputulos olisi silti sama". Käsittämätöntä jääräpäisyyttä!

  4. #4

    Liittynyt
    21.12.2005
    Viestejä
    12

    oletus Re: Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Millaisia perusteita VR:llä on ylipäätään eri junien pysähtymiselle? Tuntuu, että ei juuri minkäänlaisia. Pendolinot pysähtelevät yhtä usein kuin InterCityt paikka paikoin, taajamajunat ajavat pitemmillä pysäkkiväleillä kuin InterCityt ja näin edespäin.
    Samaa epäyhdenmukaisuutta olen minäkin ihmetellyt jo vuosikausia. Tilanne on silmiinpistävä rataosalla Helsinki-Tampere, jossa on käytössä kaikki junatyypit (taajama-, pika-, IC- ja IC2- ja Pendolinojunat).

  5. #5

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Re: Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Millaisia perusteita VR:llä on ylipäätään eri junien pysähtymiselle? Tuntuu, että ei juuri minkäänlaisia. Pendolinot pysähtelevät yhtä usein kuin InterCityt paikka paikoin, taajamajunat ajavat pitemmillä pysäkkiväleillä kuin InterCityt ja näin edespäin.
    Niin, osaako kukaan sanoa mikä järki siinä on että taajamajunat (näillä tarkoitan pääradan tunnuksettomia lähijunia sekä rantaradan Y-junia) ajavat Espoon ja Tikkurilan asemien ohi pysähtymättä, kun kaukojunat kerran pysähtyvät?

    t. Rainer

  6. #6

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    969

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Eipä kuullostaisi, mutta tämän lausunnon antaja Esa Leskinen olikin vain tavallinen pendelöijä ja rautatieharrastaja
    Joo, jutussa jäikin vähän epäselväksi että kuka oli mistäkin, etunimistä puhumattakaan. Vaan osataanhan me kaikki veeärrää imitoida

  7. #7
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Re: Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Niin, osaako kukaan sanoa mikä järki siinä on ---pääradan tunnuksettomia --- ajavat Tikkurilan ohi pysähtymättä, kun kaukojunat kerran pysähtyvät?
    Ne muutamat isot Eil-junat onkin tarkoitettu Helsingissä ja Pasilassa käyville Keravan ja Riihimäen välisten isompien taajamien pendelöijille. Näissä junissa on hyvin paljon järkeä, sillä nehän ovat lähestulkoon mittatilaustuotteita Keski- ja Pohjois-Uudenmaan työmatkalaisille.

    Alkujaan ns. J-juna Järvenpäähän ja tämän kaupungin alueen seisakkeille taisi olla jopa lähes Järvenpään kaupungin "tilausjuna". Nykyään se porhaltaa matkustajajunana Hyvinkäälle saakka, koska runko yöpyy Riksussa. Aamulla runko tulee tyhjänä Saunakallioon, josta lähtien sitten ottaa sikäläisiä kyytiin.

  8. #8

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Re: Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Ne muutamat isot Eil-junat onkin tarkoitettu Helsingissä ja Pasilassa käyville Keravan ja Riihimäen välisten isompien taajamien pendelöijille. Näissä junissa on hyvin paljon järkeä, sillä nehän ovat lähestulkoon mittatilaustuotteita Keski- ja Pohjois-Uudenmaan työmatkalaisille.
    Eikö olisi yksinkertaisempaa lisätä R ja H-junien vuoroja ruuhkatuntien ajaksi? Kaikki ruuuhka- R:t voisivat muuten ajaa veturivetoisina. Ja jää pohjoisesta tulevaa porukkaa aamuisin pois Tikkurilassakin (isot oppilaitokset, lentokenttä ym isoja työpaikkoja)

    t. Rainer

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Re: Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Eikö olisi yksinkertaisempaa lisätä R ja H-junien vuoroja ruuhkatuntien ajaksi? Kaikki ruuuhka- R:t voisivat muuten ajaa veturivetoisina. Ja jää pohjoisesta tulevaa porukkaa aamuisin pois Tikkurilassakin (isot oppilaitokset, lentokenttä ym isoja työpaikkoja)
    Taitaisi nousta aikamoinen älämöly noitten tunnuksettomien Eil-junien poistamisesta asujamistopaikkakunnilla. Tikkurilaan pääsee hyvillä yhteyksillä nykyisinkin.

    Eli enemmittä puheitta:

  10. #10

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Re: Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Taitaisi nousta aikamoinen älämöly noitten tunnuksettomien Eil-junien poistamisesta asujamistopaikkakunnilla. Tikkurilaan pääsee hyvillä yhteyksillä nykyisinkin.
    Voisi muuten noille tunnuksettomille ottaaa käyttöön oma tunnuskirjain, niin ei sattuisi erehdyksiä väärään junaan joutumisen muodossa (nimim kokemusta on).

    "P":hän olisi hyvä tunnus, ja sehän olisi kaiken lisäksi vapaa

    t. Rainer

  11. #11

    Liittynyt
    21.12.2005
    Viestejä
    12

    oletus Re: Eri junatyyppien pysähtymisperusteet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Voisi muuten noille tunnuksettomille ottaaa käyttöön oma tunnuskirjain, niin ei sattuisi erehdyksiä väärään junaan joutumisen muodossa (nimim kokemusta on).
    Toinenkin muutos olisi tarpeen. H-tunnuskirjaimen käyttö sekä lähiliikennejunissa (Helsinki-Riihimäki-Helsinki) että yleisesti taajamajunissa muualla Suomessa on Hämmentävää - ikään kuin muiden tunnusten käyttö olisi mahdotonta. R-tunnustakin käytetään oudoissa yhteyksissä (ks. linkki).

  12. #12
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    P:n merkitys on lisäksi "pikajuna".

  13. #13

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    P:n merkitys on lisäksi "pikajuna".
    Pikajunathan poistuvat kohta kokonaan VR:n repertuaarista. Tai ainakin niiden perusolemus muuttuu.

    Mutta valkoinen M kirjain oranssilla pohjalla tarkoittaa sekä Metroa että Vantaankosken M-junaa, ja S rantaradan asemien aikataulumonitoreissa tarkoittaa sekä Kirkkonummen S-junaa että Pendolinoa, ja T tarkoittaa Riihimäen juoppojunia ja taksia ......

    t. Rainer

  14. #14
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Eivät katoa pikajunat minnekään vielä vuosiin. Niitä jää poikittais- ja sivuradoille sekä esimerkiksi rantaradalle vielä vino pino, samoin suuri osa yöjunista.
    terveisin
    JE

  15. #15

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Eivät katoa pikajunat minnekään vielä vuosiin. Niitä jää poikittais- ja sivuradoille sekä esimerkiksi rantaradalle vielä vino pino, samoin suuri osa yöjunista.
    Minne niitä jää laivajunien, Venäjän junien ja yöjunien lisäksi ?

    t. Rainer

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •