VR käynnistää veturihankinnat

Liittynyt
2 Lokakuu 2008
Viestit
1,267
VR-konserni käynnistää 80 sähköveturin hankinnan lähikuukausina. Lisäksi hankinta sisältää option 97 sähköveturista. Vetureiden hankinta on historian suurin yksittäinen kalustoinvestointi VR-konsernissa.

Uusilla vetureilla korvataan käyttöikänsä päähän tulevat Sr1-veturit, jotka hankittiin pääosin 1970-luvulla Neuvostoliitosta. Uudet veturit edustavat uudenlaista tekniikkaa ja ovat myös entistä ympäristöystävällisempiä.

– Edellytämme, että teknologia on testattua ja luotettavaa ja osoittautunut kestäväksi suomalaisia olosuhteita vastaavissa olosuhteissa, VR-konsernin hankintajohtaja Simon Indola sanoo.

Hankittavien sähkövetureiden lopullinen määrä täsmentyy vielä. Määrään vaikuttaa muun muassa rataverkon sähköistyksen eteneminen, joka riippuu valtion panostuksista rataverkkoon. Ensimmäiset veturit otetaan koekäyttöön vuosina 2014–2015. Yhden veturin hinta on muutamia miljoonia euroja.

Sähköveturien hankinta on osa laajempaa investointihanketta, jonka aikana on jo tilattu uusia matkustajavaunuja. VR-konserni aikoo hankkia lähivuosina myös uusia dieselvetureita sekä ratapihakoneita. Kalustohankinnat eivät edellytä budjettirahoitusta, vaan ne rahoitetaan konsernin normaalilla tulorahoituksella ja tarvittaessa lainavaroin.

http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20111012142521.html

Ylen uutisten mukaan uudet veturit ovat Siemenssin Vecron vetureita. ( video linkki)

Linkki ylen uutiseen: http://yle.fi/uutiset/vr_kertoo_suuresta_investoinnista_-_katso_suorana/6995006?autoplay=true
 
En kuullut ihan tarkkaan, mutta sanoikovat Vectronin olevan multippeliajokelpoinen Lok2000:en kanssa?
 
En kuullut ihan tarkkaan, mutta sanoikovat Vectronin olevan multippeliajokelpoinen Lok2000:en kanssa?

Näin uskon asianlaidan olevan, ohjausjärjestelmät eivät tosin ole yhteensopivia. Mutta eivät ole Sr2:n ja Edo-ohjausvaununkaan järjestelmät, joten väliin on laitettu "adapteri". Edo:n ohjausjärjestelmän on toimittanut Siemens, joten voi hyvinkin olla, että Sr2 käyttää samaa adapteriaan Sr3:n kanssa. Samoin voisi ehkä päätellä, että Sr3 tukee Edo:a suoraan.
 
Ja tähän mennessä Siemens on toimittanut 50-60 veturia, sanoo johtaja Jochen Eickholt.
No on varmaan rutinoitunut sähköveturien valmistaja?

Helsingissä Siemensin toimista lienee ollaan montaakin mieltä...
 
Ja tähän mennessä Siemens on toimittanut 50-60 veturia, sanoo johtaja Jochen Eickholt.
No on varmaan rutinoitunut sähköveturien valmistaja?

Eickholt tarkottaa Vectron-mallisia vetureita, joiden ensiesittely oli vuonna 2010. Lainaamassasi uutisessa on vain asiayhteys hukattu. Ylipäätään Siemens on vetureita rakentanut satoja (ellei tuhansia?).
 
Lainaamassasi uutisessa on vain asiayhteys hukattu. Ylipäätään Siemens on vetureita rakentanut satoja (ellei tuhansia?).
Kiitos. Näinhän se tietysti on. Itsekin hieman ihmettelin, vaikka en ole niinkään rautatieharrastaja.
Nuo sanomalehtien uutiset (painettuna tai netissä) ovat tosiaan "hieman vajaita", virheitä ja väärinymmärryksiä täynnä.
Liekö kiire vai välinpitämättömyys syynä (ei kai kuitenkaan voi olla taitamattomuus) moiseen "harhauttamiseen"?
 
Eickholt tarkottaa Vectron-mallisia vetureita, joiden ensiesittely oli vuonna 2010. Lainaamassasi uutisessa on vain asiayhteys hukattu. Ylipäätään Siemens on vetureita rakentanut satoja (ellei tuhansia?).
Olikohan tuohon Eickholtin mainitsemaan lukemaan (50-60) laskettu mukaan Belgiaan toimitetut 18- ja 19-sarjan veturit? Niitä olisi tarkoitus ottaa liikenteeseen 96+24 kpl:
http://www.railfaneurope.net/list/belgium/belgium_sncb-m.html
Vai poikkeavatko belgien veturit merkittävästi Suomeen tilatuista vetureista?
 
Olikohan tuohon Eickholtin mainitsemaan lukemaan (50-60) laskettu mukaan Belgiaan toimitetut 18- ja 19-sarjan veturit? Niitä olisi tarkoitus ottaa liikenteeseen 96+24 kpl:
http://www.railfaneurope.net/list/belgium/belgium_sncb-m.html
Vai poikkeavatko belgien veturit merkittävästi Suomeen tilatuista vetureista?

Wikipedian mukaan ainakin 18-sarja perustuu Eurosprinteriin (ES60U3). Vectron esiteltiin Innotrans-messuilla vuonna 2010, kun taas 18-sarjaa on tilattu jo 2006. Tokihan siinä varmasti paljon samaakin on. Eiköhän noiden veturimallien kehitys ole jatkuvaa, ja jossain vaiheessa vain päätetään mallinimimuutoksesta kun tulee joku vähän suurempi muutos. Joku tuore Eurosprinter voi hyvinkin olla lähempänä Vectronia kuin ensimmäistä Eurosprinteriä.

Mutta itse kysymykseen: en tiedä mitä Eickholt on laskenut mukaan ja mitä ei. :)
 
Wikipedian mukaan ainakin 18-sarja perustuu Eurosprinteriin (ES60U3). Vectron esiteltiin Innotrans-messuilla vuonna 2010, kun taas 18-sarjaa on tilattu jo 2006. Tokihan siinä varmasti paljon samaakin on. Eiköhän noiden veturimallien kehitys ole jatkuvaa, ja jossain vaiheessa vain päätetään mallinimimuutoksesta kun tulee joku vähän suurempi muutos. Joku tuore Eurosprinter voi hyvinkin olla lähempänä Vectronia kuin ensimmäistä Eurosprinteriä.

Mutta itse kysymykseen: en tiedä mitä Eickholt on laskenut mukaan ja mitä ei. :)
Belgian 18- ja 19-sarjat ovat osa Taurus-perhettä, jonka merkittävin asiakas oli Itävallan ÖBB. ÖBB:n Taurukset tunnetaan sarjoina 1016, 1116 ja 1216. Sarjaa 18 on tilattu 96 kpl (kaksi veturia vielä toimittamatta), sarjaa 19 24 kpl (kaksi veturia vielä toimittamatta). Kyse on siis kaikkiaan 120 veturin kaupasta Belgiaan, ja vetureista valtaosa on jo ajossa. Sarjan 19 erona sarjaan 18 on ainoastaan toisessa päässä oleva automaattikytkin, eli käytännössä sarjojen ero on vähäinen. Belgian veturit sekä Portugalin sarja 4700 olivat Taurus-perheen viimeiset toimitukset, ja siksi Vectronin lähisukulaisia, mutta ei siis varsinaisia Vectroneita.

Vectron-vetureita on tosiaan myyty kymmeniä eri puolille Eurooppaa ennen VR:n kauppoja. Ennen VR:ää suurin asiakas oli Saksan DB, joka on tilannut parisenkymmentä veturia puolalaisen tytäryhtiönsä kirjoille, käytettäväksi Puolan sisäisessä liikenteessä.

VR:n kauppoja edeltäneet Vectron-hankinnat Eurooppaan:
http://www.railcolor.net/index.php?nav=1407582&lang=1
 
Yksi kilpailutuksen osallistujista, tšekkiläinen CZ LOKO, teki markkinaoikeudelle valituksen VR Groupin dieselveturihankinnassa käyttämistä osallistumiskriteereistä. Osallistumiskriteerin mukaan osallistujan on pitänyt valmistaa vähintään 100 veturia vuosivälillä 2000−2016.

Kuinkakohan paljon Lokolla jäi vajaaksi tuo toimitusmäärä?
 
Takaisin
Ylös