Junahavaintoja 2014

IC 1 lähti uuden periaatteen mukaisella kokoonpanolla Helsingistä Joensuuhun. Koko nelivaunuinen vaunusto oli kaksikerroksinen. Myyntinumerolla 4 kulki (ja kulkee edelleen) kaksikerrosravintola ERd. Ennen vanhaan ravintolavaunu oli kovin harvoin kokoonpanon jommassakummassa päässä. ERd-ravintolavaunussa on toki muunkinlaisia paikkoja kuin itse ravintolaosaston istuimia.

Itse näin myös IC 4:n ja IC 82:n samanlaisella kokoonpanolla.

Myös IC 5 kulki tänään nelivaunuisella kokoonpanolla

IC 49 ajettiin kuudella vaunulla (Edb, Ed, Ed, ERd, Ex, Ex)
 
Onkohan Riihimäen junissa matkustajat vähentyneet vai miksi junia on lyhennetty? Esim. 15.48 Helsingistä lähtevässä H-junassa on iät ja ajat ollut neljä yksikköä, nyt kun juna on mataloitunut, siinä on kolme yksikköä. Samoin jo pitkään Sm4- junana ollut 18.19 lähtevä R on menettänyt kolmannen yksikkönsä. Veturijunatkin ovat lyhentyneet. Muistaakseni 16.36. lähdössä oli ennen 9 vaunua, nyt 6. Oudolta tuntuu sekin, että kun 16.02 lähtö muutettiin Sm-junaksi, siinä on yksiköitä vain kolme.
 
Onkohan Riihimäen junissa matkustajat vähentyneet vai miksi junia on lyhennetty? Esim. 15.48 Helsingistä lähtevässä H-junassa on iät ja ajat ollut neljä yksikköä, nyt kun juna on mataloitunut, siinä on kolme yksikköä. Samoin jo pitkään Sm4- junana ollut 18.19 lähtevä R on menettänyt kolmannen yksikkönsä. Veturijunatkin ovat lyhentyneet. Muistaakseni 16.36. lähdössä oli ennen 9 vaunua, nyt 6. Oudolta tuntuu sekin, että kun 16.02 lähtö muutettiin Sm-junaksi, siinä on yksiköitä vain kolme.

Vai olisiko VR:llä vielä käytössä lyhyemmät "kesäkokoonpanot", vaikka aikataulukausi onkin vaihtunut? Myös keväällä kahdella Sm5:llä ajetut loppuiltapäivän +- n. klo 17 M-junat ajetaan nyt yhdellä rungolla.
 
Vai olisiko VR:llä vielä käytössä lyhyemmät "kesäkokoonpanot", vaikka aikataulukausi onkin vaihtunut? Myös keväällä kahdella Sm5:llä ajetut loppuiltapäivän +- n. klo 17 M-junat ajetaan nyt yhdellä rungolla.

Saman olen huomannut. Toisaalta 15.48. H ajettiin kesäkaudella neljällä yksiköllä, nyt Sm4:nä kolmella vai onko niissä niin paljon enemmän paikkoja. Rantaradan iltapäivän ainoa 3-yksikköinen U kuitenkin piteni vanhaan malliin heti maanantaina. lähtee Hkistä 16 jälkeen.
 
Sm5 38 seisoo juuri nyt Helsingin päärautatieaseman raiteella 14.
 
IC 169 kohtasi tänään klo 12:37 hirven ennen Pyhällöntien siltaa Lempäälän eteläpuolella. Niinpä tuli tilaisuus kokea IC2-junan hätäjarrutus. Ei pysynyt tyhjä limsapullo enää pystyssä pöydällä. :) Kuljettaja paikkasi jarruputkivaurion eli katkenneen jarruputken sulkuventtiilin aiheuttaman vuodon veturin edessä puutulpalla, ja matka pääsi jatkumaan 13:00. Tampereelle saavuttiin noin 13:20.

Tämä on toinen kerta, kun osun Tampereen junaan, joka osuu hirveen. Edellisestä kerrasta on tosin noin 35 vuotta, ja hirvi hortoili Linnanmäen kohdalla. Seuraus oli kuitenkin sama: jarruletkun sulkuventtiili tyvestä poikki ja juna seisoo alhaisen jarruletkun paineen vuoksi. Korjauskin sama, mutta 1970-luvulla kuljettaja sai veistää tapin kirveellä radanreunan koivikosta.

Kohtaaja oli tällä kertaa Sr2 3237. Osuma tuli vasempaan etunurkkaan, joka sitten vähän punasteli. Punaisia roiskeita oli myös ekan Ed:n nurkassa. Hirven luut ovat aika tukevaa tavaraa ja kolisivat melko remakasti vielä kulkusuunnassa viimeisenkin vaunun Edo 28611:n alla.

Antero
 
17.9

Tänään iltapäiväruuhkan aikaan I- ja K-junat myöhästelivät reilusti. Syynä oli ainakin infotaulujen mukaan radalle juossut peura (!)
 
Käytetäänkö enään a&m:llä sm 2&3 junia
Taisit tarkoittaa Sm1 - 2 -kalustoa. Kyllä niitä A:lla vielä ruuhkassa näkee, mutta M:llä niiden (tarkoituksellinen) käyttö on päättynyt.

Havaintona (tuli tästä jutusta mieleen), että Sm5 #39 on viime aikoina liikkunut ahkerasti varsinkin Huopalahden suunnan reiteillä.
 
Takaisin
Ylös