Junahavaintoja 2014

Minkä ihmeen takia M-junat ajetaan iltapäivän osalta aina klo 15.30 asti vain yhdellä junarungolla? ei mitään järkeä, tupaten täynnä niin kaupunkiin, kuin Vantaankoskenkin suuntaan. Eikös vielä kesällä jo klo 14:00 jälkeen ajettu kahdella? Miksei enään? luulisi, että kesä on se hiljaisempi aika työmatkalaisista. Ps. Myös Iltapäivän E, U, S -junat olisi hyvä ajaa kahdella vaunulla, nämä myös aivan täynnä. Esim. Hki:stä klo 15:07 U-junassa oli vielä kesällä kaksi vaunua, nykyään vain yksi. Mihin katosi kesän ns. pitkät junat? Menivätkö I-reitille, siellä näyttää lisääntyneen flirtit.

Varsinkin rantaradan junat jäävät aikataulusta muutaman minuutin jälkeen, kun jokaisella asemalla pysähdys kestää hieman pidempään, kiitos hirveän ruuhkan.
 
13.10

Z-juna Lahteen klo. 19:41 ajettiin yhdellä Sm2- yksiköllä.
H-juna Riihimäelle klo. 19:48 ajettiin kahdella Sm2-yksiköllä.
Missäköhän Puput piileskelevät?
H:t 19.12 Helsinkiin ja 19.48 sieltä pois taidetaan ajaa ainakin joka arkipäivä Sm1/2-kalustolla suunnitellusti. Z:llä en ole Sm1/2-kalustoa aikoihin nähnyt, se lienee poikkeustapaus.
 
H:t 19.12 Helsinkiin ja 19.48 sieltä pois taidetaan ajaa ainakin joka arkipäivä Sm1/2-kalustolla suunnitellusti.

VR:n (26.10. voimaan tulleessa) lähiliikenneaikataulussa on kyllä molemmat ko. junat merkitty ajettavaksi matalalattiaisella kalustolla. En tosin tiedä tilanteesta ennen 26.10., jolloin tuo havaintokin on tehty.
 
H:t 19.12 Helsinkiin ja 19.48 sieltä pois taidetaan ajaa ainakin joka arkipäivä Sm1/2-kalustolla suunnitellusti. Z:llä en ole Sm1/2-kalustoa aikoihin nähnyt, se lienee poikkeustapaus.

VR:n (26.10. voimaan tulleessa) lähiliikenneaikataulussa on kyllä molemmat ko. junat merkitty ajettavaksi matalalattiaisella kalustolla. En tosin tiedä tilanteesta ennen 26.10., jolloin tuo havaintokin on tehty.

Kyllä asia oli vanhoissakin aikatauluissa niin kuin Joonas sanoi, eli matalalla kalustolla ajettiin. Lisäksi 19.12 juna ei ehdi mitenkään kääntyä takaisin 36:ssa minuutissa.
 
Aamuhämärissä (31.10.) näytti siltä, että R-juna Helsingistä klo 6:19 lähti neljällä vanhalla Sm:llä, niistä ainakin yksi oli Sm1. N Keravalle meni, joskin omia raiteitaan, liki tuon hätkähdyttävän R:n perässä.
 
6.11.

Flirt 41 rullaili juuri äsken (14:38) ulointa raidetta Oulunkylän aseman ohi etelän suuntaan.
 
Arvelen, että yksiköillä 6001 - 6025 on ajot ajettu.
En ehkä arvellutkaan ihan oikein, nimittäin 6022 seisoi 20 minuuttia sitten Helsingin päärautatieaseman raiteella 15. Kyseinen yksikkö on saneerattu vuonna 2000 eli viimeisten joukossa, joten en sitä itse kyllä ihan ensimmäisenä poistaisikaan. Myös 6023 on saneerattu verrattain myöhään Sm1:ksi, mutta siitä minulla ei ole havaintoja noin pariin - kolmeen viikkoon.
 
12.11.2014

SM2 6x51 + SM2 6x81 + SM1 6x28 ajeli aamulla tunnuksella E, joista SM1 6028 oli töhritty
 
To 13.11.2014
S57 (Klo 17.30 lähtenyt Pendolino Helsinki-Tampere-Vaasa) ajetaan värikkäällä korvaavalla kalustolla, sillä kalusto viimeisestä ensimmäiseen: Ehf 29901 (ent. Sibelius junan vaunu), Ei 27018 (pikajunan vaunu), Rk 27818 (ravintolavaunu "kultainen kulkuri"), kolme intercityn yksikerroksista vaunua (Ex 26317, Ex 26223, Ex 26316,) ja yksi intercityn kaksikerroksinen vaunu (Ed 28079); Veturina Sr2 3243.
 
15.11

Klo 12:19 Helsingistä lähtenyt R kääntyikin Riihimäellä 13:14 Helsinkiin lähteväksi H-junaksi raiteella 7. Tampereelle jatkavat matkustajat ohjattiin raiteelle 5 2-yksikköiseen sm4:ään kohti Tamperetta.
 
Myös 6023 on saneerattu verrattain myöhään Sm1:ksi, mutta siitä minulla ei ole havaintoja noin pariin - kolmeen viikkoon.
Nyt on havainto 6023:stakin. Se saapui tänään 17.11. Y-junana Helsinkiin hieman klo 14 jälkeen. Rantaradan ongelmien vuoksi melko pian sen jälkeen Helsinkiin saapui vielä toinenkin Y-juna, sen kalustona oli 6032.
 
Kyllä asia oli vanhoissakin aikatauluissa niin kuin Joonas sanoi, eli matalalla kalustolla ajettiin. Lisäksi 19.12 juna ei ehdi mitenkään kääntyä takaisin 36:ssa minuutissa.
Tarkoitin Helsinkiin klo 19.12 saapuvaa H-junaa, joka kääntyisi H:ksi klo 19.48.

22.10. juuri näin ajettiin, mutta ehkä sekin oli poikkeustilanne. Kesäaikatauluissa (10.8. saakka) tuo H 19.48 on vielä merkitty ajettavaksi korkealattiaisella kalustolla.
 
Junakaluston kunnossapidossa on nyt Ilmalassa vakavaa häikkää. Allegroista on joinain päivinä toiminut vain yksi neljästä ja siksi junia on käännetty Kouvolassa. Sm4-fleetistä on saatu toimimaan kerrallaan pahimmillaan alle 20.

Toki kunnossapito on ollut akilleen kantapää ennenkin mutta nyt on peli lähtenyt lapasesta oikein pahemman kerran.
 
1.12.

Sm5-pari lähdössä Tikkurilasta I-vuorolle 7:13 raiteelta 3, ainakin aiemmin lähtöraide on ollut 5 :shock:
 
Takaisin
Ylös