Junahavaintoja 2014

1.12.

Sm5-pari lähdössä Tikkurilasta I-vuorolle 7:13 raiteelta 3, ainakin aiemmin lähtöraide on ollut 5 :shock:

1.12.

Helsingistä 8.15 lähtevä I-juna (2x Sm5) lähti raiteelta 7.
IC 71 lähti raiteelta 4, koostumus oli 3 x kaksikerrosvaunuja, duetto+, yksikerrosvaunu (olisikohan ollut Expt) ja keulilla Sr2
 
1.12.

Sm5-pari lähdössä Tikkurilasta I-vuorolle 7:13 raiteelta 3, ainakin aiemmin lähtöraide on ollut 5 :shock:
´
^
Noita yksittäisiä poikkeuksia on aina välillä, jos raide 5 on varattu tai Tikkurilan rakenteilla olevan aseman ylikulkusillan rakentaminen sitä vaatii.
 
Helsingin Kivihaassa (Huopalahden ja Ilmalan välissä) jalankulkusilta ylittää radan. Syksyn aikana siltaan on ilmestynyt neljä nopeusvalvontakameraa (tai ainakin siltä näyttävää). Kaksi kameraa on länteenpäin ja kaksi itäänpäin. Aina junan kulkiessa sillan ali kamerassa välähtää salama. Mikähän on näiden kameroiden tarkoitus?


https://www.google.fi/maps/@60.211019,24.9137353,528m/data=!3m1!1e3

Taitavat olla virroitinvalvontakameroita veturien ja moottorivaunujen virroittimien hiilien kunnon seurantaan.
 
Taitavat olla virroitinvalvontakameroita veturien ja moottorivaunujen virroittimien hiilien kunnon seurantaan.

Jaa-a, kun olin VR:n operaatiokeskuksessa muutama viikko sitten, niin monitorissa näkyivät virroitinkamerat vain hieman Linnunlaulun jälkeen Helsingissä, muutama kamera Kouvolan seudulla ja muutama Oulun seudulla. Saattaa toki olla, ettei siinä näkyneet kaikki kamerat...
 
Jaa-a, kun olin VR:n operaatiokeskuksessa muutama viikko sitten, niin monitorissa näkyivät virroitinkamerat vain hieman Linnunlaulun jälkeen Helsingissä, muutama kamera Kouvolan seudulla ja muutama Oulun seudulla. Saattaa toki olla, ettei siinä näkyneet kaikki kamerat...

Vahvistamattoman (l. tutulta veturinkuljettajalta kuulemani) tiedon mukaan Linnunlaulussa ei olisi virroitinkameroita, vaan hän epäili että kamerat olisi merkattu kartalla väärään paikkaan.
 
Vahvistamattoman (l. tutulta veturinkuljettajalta kuulemani) tiedon mukaan Linnunlaulussa ei olisi virroitinkameroita, vaan hän epäili että kamerat olisi merkattu kartalla väärään paikkaan.
No, uskotaan nyt sinua, ehkä ne oli väärässä paikassa tai itse katsoin väärin...en tiedä :) (edit: ne kamerat olivat mielestäni hieman "linnunlaulun jälkeen", eli vähän ennen Pasilan asemaa ;))
 
Viimeksi muokattu:
Vahvistetaan, että virroitinkameroita ei ole Helsingin ja Pasilan välillä. Liikenteen seurantaan tarkoitettuja kameroita siellä sen sijaan voi olla, en tiedä. Kivihaan uusien virroitinkameroiden jälkeen seuraavat Helsinkiä lähimmät virroitinkamerat taitavat olla Lempäälässä ja Korialla (vai olikohan se Kausalassa...).
 
Vahvistetaan, että virroitinkameroita ei ole Helsingin ja Pasilan välillä. Liikenteen seurantaan tarkoitettuja kameroita siellä sen sijaan voi olla, en tiedä. Kivihaan uusien virroitinkameroiden jälkeen seuraavat Helsinkiä lähimmät virroitinkamerat taitavat olla Lempäälässä ja Korialla (vai olikohan se Kausalassa...).
Ok, kiitos tiedosta tlajunen, nyt en sitten enää elä väärän tiedon vallassa :)
 
30.12.2014
Z-juna Kouvolaan jonka lähtöaika Tikkurilasta klo 16.56 (lähtöaika Helsingistä 16.41). Juna (joka ajettiin eil-kalustolla) ajoi täysillä Tikkurilan aseman ohi pysähtymättä.

Junan matka pysähtyi vasta parinsadan metrin päässä oleviin kulunvalvonnan valoihin jotka punaisella, laiturialue oltiin jo kokonaan ohitettu. Kuljettaja oli kuuluttanut että muisti ajaneensa tunnuksetonta lähijunaa (tälläisiähän lähtee Helsingistä Riihimäellä mm. 16.36 ja 17.00). Koska kyseessä oli eil-kalusto junan kuljetaja ei kävellyt junan toisen päähän (toisin kuin sm2 tai sm4 kalustolla) vaan peruutti junan takaisin asemalle, josta juna lähti reilut viisi minuuttia myöhässä.
 
Junan matka pysähtyi vasta parinsadan metrin päässä oleviin kulunvalvonnan valoihin jotka punaisella, laiturialue oltiin jo kokonaan ohitettu.

Epäilen vahvasti, että junan keulan ohittaessa Tikkurilan pohjoispään opastimen, se näytti ajonsallivaa opastetta. Tokihan se hetikohta keulan mentyä ohi muuttuu punaiseksi, kuten kuuluukin.

Paluu takaisin laituriin lienee tapahtunut vaihtotyönä, junan konduktöörin tähystäessä viimeisen vaunun päätyoven ikkunasta.
 
Takaisin
Ylös