Viime viikkojen Ruotsin rautatiekaaoksen seasta (yleisesti Ruotsissa rautateiden kunto ja Trafikverketin toiminta ovat nousseet keskusteluun) tuli onneksi hyviäkin uutisia. SJ aikoo uusia koko X2000-sarjan junat yhteensä 3,5 miljardilla kruunulla (noin 400 miljoonaa euroa). Koko junan tekniikka menee uusiksi ja samalla matkustusmukavuutta halutaan päivittää. Tekniikan päivityksestä vastaa ABB ja sisätiloihinkin tullaan tekemään muutoksia, koko sisustus on ilmeisesti menossa uusiksi, kuin myös ilmanvaihto.
Kaksi prototyyppijunaa tulee ensin liikenteeseen 2016 jonka jälkeen muukin sarja on tarkoitus päivittää. Junasarjan saneeraus pitäisi olla valmis siis vuoteen 2019 mennessä.
Mielenkiintoinen huomio oli Göteborgs-Postenin artikkelissa, jolle SJ:n toimitusjohtaja oli todennut SJ:n olleen tutkiskelemassa mahdollisia uusia korvaajia X2000:lle Euroopassa viimeisen puolen vuoden aikana, muttei voittajaa X2000:lle ollut löytynyt. Ja tästä syystä X2000-sarja nyt päivitetään.
Ei tietenkään mitenkään yllättävä veto ajatellen sitä faktaa, että tämän vuoden aikana SJ:n paraatilinjalle Tukholma-Göteborg on tulossa kaksi kilpailijaa (MTR ja Citytåg), jotka SJ:n onneksi ovat hieman myöhässä ja molempien liikenne alkanee vasta loppuvuodesta ja kunnolla vauhtiin päästäneen varmaankin vasta vuoden 2015 puolella. Lehtitietojen mukaan SJ:n voitoista 60% on kääritty Tukholma-Göteborg-linjalta, joten lienee syytä vastata kiristyvään kilpailuun...
Svenska Dagbladet: SJ presenterar mångmiljardsatsning
Göteborgs-Posten: SJ sätter sprätt på snabbtågen
Kaksi prototyyppijunaa tulee ensin liikenteeseen 2016 jonka jälkeen muukin sarja on tarkoitus päivittää. Junasarjan saneeraus pitäisi olla valmis siis vuoteen 2019 mennessä.
Mielenkiintoinen huomio oli Göteborgs-Postenin artikkelissa, jolle SJ:n toimitusjohtaja oli todennut SJ:n olleen tutkiskelemassa mahdollisia uusia korvaajia X2000:lle Euroopassa viimeisen puolen vuoden aikana, muttei voittajaa X2000:lle ollut löytynyt. Ja tästä syystä X2000-sarja nyt päivitetään.
Ei tietenkään mitenkään yllättävä veto ajatellen sitä faktaa, että tämän vuoden aikana SJ:n paraatilinjalle Tukholma-Göteborg on tulossa kaksi kilpailijaa (MTR ja Citytåg), jotka SJ:n onneksi ovat hieman myöhässä ja molempien liikenne alkanee vasta loppuvuodesta ja kunnolla vauhtiin päästäneen varmaankin vasta vuoden 2015 puolella. Lehtitietojen mukaan SJ:n voitoista 60% on kääritty Tukholma-Göteborg-linjalta, joten lienee syytä vastata kiristyvään kilpailuun...
Svenska Dagbladet: SJ presenterar mångmiljardsatsning
Göteborgs-Posten: SJ sätter sprätt på snabbtågen