Saneerattujen Sm2-junien väritys vaihtelee

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Olen pannut merkille että Helsingin lähiliikenteessä ajaa ainakin yksi saneerattu Sm2-juna jota ei ole maalattu ulkoa puna-valkoiseksi, vaan on yhä kokonaan punainen nokan keltaisine varoitusmaalauksineen. Istuimet ja koko muu sisustus vastaa kuitenkin saneerattuja runkoja. Rungon numero on 6057/6257.

Osaako kukaan vastata, aiotaanko kyseinen runko maalata myöhemmin punavalkoisesi, vai onko taustalla jokin päätös että kaikkia Sm2-junia ei maalatakaan saneerauksen yhteydessä?

t. Rainer
 
Tuohan on runko, joka vaurioitui tulipalossa, eli sitä ei edes ole saneerattu. Vaurioituneen vaunun sisustus on vain korjattu samanlaiseksi kuin saneeratuissa. Eikös tuossa peräti ole perinteiset kernipenkit toisessa vaunussa? :)
 
TEP70 sanoi:
Tuohan on runko, joka vaurioitui tulipalossa, eli sitä ei edes ole saneerattu. Vaurioituneen vaunun sisustus on vain korjattu samanlaiseksi kuin saneeratuissa. Eikös tuossa peräti ole perinteiset kernipenkit toisessa vaunussa? :)
Ai sellainen tapaus.

Olen 2 kertaa matkustanut sillä, ja omien muistikuvieni mukaan molemmissa vaunuissa on uusi sisustus. Olen ollut siinä uskossa että juna on saneerattu, mitä se lienee tarkoittavankin, koska sisustus on samanlainen kuin saneeratuissa.

t. Rainer
 
6057 on siis eräällä tavalla puoliksi saneerattu. Tämän ohjausvaunu 6257 ei ole edes puoliksikaan saneerattu; vain sisävalokalusteet uudistettiin moottorivaunua (saneerattuja Sm2:ia) vastaaviksi. 6257:n lattiamatto oli ehditty uusia sinisävyiseksi jo ennen kuuluisaa onnettomuutta (palo).
Matkustustilojen osalta pari 6057+6257 on siis erikoinen, kun toinen puolisko vastaa täysin saneerattua, toinen liki alkuperäistä. Ulkoisesti ne ovat huomattavan lähellä toisiaan: moottorivaunun sivuikkunoista enää noin puolet ovat avattavia (vrt. saneeratut ja toisaalta kunnostetut Sm-junat), kun taas ohjausvaunun sivuikkunoista liki kaikki ovat avattavia (vrt. täysin kunnostamattomat Eioc-vaunut). Ulkoväritys vastaa täysin mitä tahansa saneeraamatonta Sm2:ta.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
 
Rattivaunu sanoi:
Matkustustilojen osalta pari 6057+6257 on siis erikoinen, kun toinen puolisko vastaa täysin saneerattua, toinen liki alkuperäistä.
Täytyy siis uskoa kun kuvissakin kerran on niin. Siis tapahtuivatko tulipalo ja remontti jo 2004? Kumma että en ollut huomannut tätä junaa kuin vasta nyt.

t. Rainer
 
Vaunut.org-sivustolla on vuonna 2003 otettu kuva. Tulipalo on saattanut tapahtua jo jopa vuonna 2002. Yksikkö seisoi jonkin aikaa Hyvinkäällä eikä tainnut eräässä vaiheessa olla täyttä selvyyttä, korjataanko sitä edes. Keväällä 2004 se sitten havaittiin ajossa korjattuna.
 
Rattivaunu sanoi:
6057 on siis eräällä tavalla puoliksi saneerattu. Tämän ohjausvaunu 6257 ei ole edes puoliksikaan saneerattu; vain sisävalokalusteet uudistettiin moottorivaunua (saneerattuja Sm2:ia) vastaaviksi.
Eikä 6057:kaan edes puoliksi.. Kaikki moottorivaunun korin lattian yläpuoliset osat, johtosarjoja myöten, on toki ohjaamoa lukuun ottamatta vaihdettu, mutta teknisesti se on lähes täysin saneeraamatonta Sm2:ta vastaava. Esim. lämmityskeskus on vanha kontaktoritoiminen, eikä puolijohteilla, kuten kaikissa saneeratuissa Sm1/2:issa.
 
Saneerauksessa on nähtävä vähintään kaksi perusaspektia 1) kaupallinen aspekti 2) tekninen aspekti. 6057:n kohdalla lähinnä kohta 1 sisätilojen osalta täyttyy. Siihen pohjautuen valitsin aiemmin tässä keskustelussa sanamuodon "eräällä tavalla puoliksi saneerattu". Hyvä kuitenkin, että asian muutkin puolet täsmentyivät. :)
 
Toki näin. Ja vain tuo kohta 1 on se, joka suurelle yleisölle näkyy. Siksi monelle, joka yhtään "sillä silmällä" ymmärtää katsoa, onkin jos nyt ei järkytys, niin ainakin hämmästys, kun nousee junaan moottorivaunusta ja menee välikön läpi ohjausvaunuun.

No, tuohon sekoiluun oli käsittääkseni syynä ensinnäkin se, että vakuutusyhtiö ei (tietenkään) suostunut maksamaan moottorivaunun saneerausta, ainoastaan korjaamisen entiselleen. Toisaalta taas se, että Sm2:ten lopullista saneerauspäätöstä ei ollut vielä tullut.

Tuo moottorivaunun entiselleen korjaus ei kuitenkaan toteutunut sisustuksen osalta. Syytä en tiedä, mutta epäilisin ainakin osasyynä olleen sen, että ehkä haluttiin säästää työtä siinä tapauksessa JOS saneerauspäätös tulee. Toisaalta, miksi sitten ei saneerauksen mukaisia toimia ulotettu myös tekniikkaan niiltä osin, kuin se saneerauksessa tehdään? Nyt sama työ joudutaan tekemään kahteen kertaan. No, tämähän on se VR:lle tyypillinen tapa toimia... Raadollisempi osasyy lienee se, että ei ollut enää alkuperäisiä Sm2:n istuinrunkoja. Saneerattavista junista ne toimitetaan metallikeräykseen ja eivät ne 57:n omatkaan olleet ilmeisesti enää palon jälkeisen sisustuksen purun jäljiltä tallessa. Kuten tässäkin on todettu, junahan seisoi pitkään HyKnp:lla sisusta purettuna säiden armoilla...
 
Takaisin
Ylös