Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Saneerattujen Sm2-junien väritys vaihtelee

  1. #1

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Saneerattujen Sm2-junien väritys vaihtelee

    Olen pannut merkille että Helsingin lähiliikenteessä ajaa ainakin yksi saneerattu Sm2-juna jota ei ole maalattu ulkoa puna-valkoiseksi, vaan on yhä kokonaan punainen nokan keltaisine varoitusmaalauksineen. Istuimet ja koko muu sisustus vastaa kuitenkin saneerattuja runkoja. Rungon numero on 6057/6257.

    Osaako kukaan vastata, aiotaanko kyseinen runko maalata myöhemmin punavalkoisesi, vai onko taustalla jokin päätös että kaikkia Sm2-junia ei maalatakaan saneerauksen yhteydessä?

    t. Rainer

  2. #2
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus

    Tuohan on runko, joka vaurioitui tulipalossa, eli sitä ei edes ole saneerattu. Vaurioituneen vaunun sisustus on vain korjattu samanlaiseksi kuin saneeratuissa. Eikös tuossa peräti ole perinteiset kernipenkit toisessa vaunussa?

  3. #3

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70
    Tuohan on runko, joka vaurioitui tulipalossa, eli sitä ei edes ole saneerattu. Vaurioituneen vaunun sisustus on vain korjattu samanlaiseksi kuin saneeratuissa. Eikös tuossa peräti ole perinteiset kernipenkit toisessa vaunussa?
    Ai sellainen tapaus.

    Olen 2 kertaa matkustanut sillä, ja omien muistikuvieni mukaan molemmissa vaunuissa on uusi sisustus. Olen ollut siinä uskossa että juna on saneerattu, mitä se lienee tarkoittavankin, koska sisustus on samanlainen kuin saneeratuissa.

    t. Rainer

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    6057 on siis eräällä tavalla puoliksi saneerattu. Tämän ohjausvaunu 6257 ei ole edes puoliksikaan saneerattu; vain sisävalokalusteet uudistettiin moottorivaunua (saneerattuja Sm2:ia) vastaaviksi. 6257:n lattiamatto oli ehditty uusia sinisävyiseksi jo ennen kuuluisaa onnettomuutta (palo).
    Matkustustilojen osalta pari 6057+6257 on siis erikoinen, kun toinen puolisko vastaa täysin saneerattua, toinen liki alkuperäistä. Ulkoisesti ne ovat huomattavan lähellä toisiaan: moottorivaunun sivuikkunoista enää noin puolet ovat avattavia (vrt. saneeratut ja toisaalta kunnostetut Sm-junat), kun taas ohjausvaunun sivuikkunoista liki kaikki ovat avattavia (vrt. täysin kunnostamattomat Eioc-vaunut). Ulkoväritys vastaa täysin mitä tahansa saneeraamatonta Sm2:ta.
    Kuva 1
    Kuva 2
    Kuva 3

  5. #5

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    Matkustustilojen osalta pari 6057+6257 on siis erikoinen, kun toinen puolisko vastaa täysin saneerattua, toinen liki alkuperäistä.
    Täytyy siis uskoa kun kuvissakin kerran on niin. Siis tapahtuivatko tulipalo ja remontti jo 2004? Kumma että en ollut huomannut tätä junaa kuin vasta nyt.

    t. Rainer

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Vaunut.org-sivustolla on vuonna 2003 otettu kuva. Tulipalo on saattanut tapahtua jo jopa vuonna 2002. Yksikkö seisoi jonkin aikaa Hyvinkäällä eikä tainnut eräässä vaiheessa olla täyttä selvyyttä, korjataanko sitä edes. Keväällä 2004 se sitten havaittiin ajossa korjattuna.

  7. #7

    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    46

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    Vaunut.org-sivustolla on vuonna 2003 otettu kuva. Tulipalo on saattanut tapahtua jo jopa vuonna 2002.
    Vaunut.orgista löytyy myös tieto, että tulipalo sattui toukokuussa 2002.

  8. #8
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu
    6057 on siis eräällä tavalla puoliksi saneerattu. Tämän ohjausvaunu 6257 ei ole edes puoliksikaan saneerattu; vain sisävalokalusteet uudistettiin moottorivaunua (saneerattuja Sm2:ia) vastaaviksi.
    Eikä 6057:kaan edes puoliksi.. Kaikki moottorivaunun korin lattian yläpuoliset osat, johtosarjoja myöten, on toki ohjaamoa lukuun ottamatta vaihdettu, mutta teknisesti se on lähes täysin saneeraamatonta Sm2:ta vastaava. Esim. lämmityskeskus on vanha kontaktoritoiminen, eikä puolijohteilla, kuten kaikissa saneeratuissa Sm1/2:issa.

  9. #9
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Saneerauksessa on nähtävä vähintään kaksi perusaspektia 1) kaupallinen aspekti 2) tekninen aspekti. 6057:n kohdalla lähinnä kohta 1 sisätilojen osalta täyttyy. Siihen pohjautuen valitsin aiemmin tässä keskustelussa sanamuodon "eräällä tavalla puoliksi saneerattu". Hyvä kuitenkin, että asian muutkin puolet täsmentyivät.

  10. #10
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus

    Toki näin. Ja vain tuo kohta 1 on se, joka suurelle yleisölle näkyy. Siksi monelle, joka yhtään "sillä silmällä" ymmärtää katsoa, onkin jos nyt ei järkytys, niin ainakin hämmästys, kun nousee junaan moottorivaunusta ja menee välikön läpi ohjausvaunuun.

    No, tuohon sekoiluun oli käsittääkseni syynä ensinnäkin se, että vakuutusyhtiö ei (tietenkään) suostunut maksamaan moottorivaunun saneerausta, ainoastaan korjaamisen entiselleen. Toisaalta taas se, että Sm2:ten lopullista saneerauspäätöstä ei ollut vielä tullut.

    Tuo moottorivaunun entiselleen korjaus ei kuitenkaan toteutunut sisustuksen osalta. Syytä en tiedä, mutta epäilisin ainakin osasyynä olleen sen, että ehkä haluttiin säästää työtä siinä tapauksessa JOS saneerauspäätös tulee. Toisaalta, miksi sitten ei saneerauksen mukaisia toimia ulotettu myös tekniikkaan niiltä osin, kuin se saneerauksessa tehdään? Nyt sama työ joudutaan tekemään kahteen kertaan. No, tämähän on se VR:lle tyypillinen tapa toimia... Raadollisempi osasyy lienee se, että ei ollut enää alkuperäisiä Sm2:n istuinrunkoja. Saneerattavista junista ne toimitetaan metallikeräykseen ja eivät ne 57:n omatkaan olleet ilmeisesti enää palon jälkeisen sisustuksen purun jäljiltä tallessa. Kuten tässäkin on todettu, junahan seisoi pitkään HyKnp:lla sisusta purettuna säiden armoilla...

Vastaavia viestiketjuja

  1. Yhtenäinen väritys
    kirjoittanut tkunnas foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 388
    Viimeisin viesti: 24.06.2014, 11:26
  2. Junien myöhästelyt
    kirjoittanut sane foorumissa Junat
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 18.05.2010, 18:10
  3. Koiviston Auto -yhtymän väritys
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 22:54
  4. VR:n ulkopuolisen sähköjunakaluston väritys?
    kirjoittanut ultrix foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 02:15
  5. HelBin uusi väritys
    kirjoittanut TEP70 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 13.01.2006, 21:36

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •