En menisi sanomaan asiasta mitään noiden kahden jutun perusteella. Vaikuttavat siltä, että kummatkin perustuvat samaan tiedotteeseen, eikä toimittaja ole taustoittanut asiaa mitenkään. Vähin olisi, että toimittaja lukisi edes raportin yhteenvedon. Vaikka sekään ei auta, jos ei ymmärrä asiaa muuten. Ymmärtämättömyys näkyy näissä jutuissa jo otsikoissa. Kilpailuttaminen ja yksityistäminen kun ovat aivan eri asiat, vaikka muistelen, että suomalainen valtiovarainministeri on uutisissa todennut, ettei sillä ole mitään väliä.
Kun tulkitsen, että ketjun aloitusviestillä halutaan kertoa, että Suomessa rautatiemonopoli on hyvä asia ja sen pitäisi jatkua ikuisuuteen, voin raporttia tuntematta todeta, että Ruotsissa tilanne rautateillä on ollut toinen kuin Suomessa jo yli 20 vuotta ennen tämän raportin kirjoittamista. Länstrafiken-järjestelmä perustettiin Ruotsiin muistaakseni 1980-luvun lopulla. Se tarkoitti sitä, että kunnat saivat perustaa junaliikennettä, joka ei valtionmonopolia kiinnostanut. Järjestely on ollut pelkkää menestystä. Se on tietenkin maksanut yhteiskunnalle, mutta ei siitä kukaan ole valittanut. Sillä kaikki julkisen sektorin (=valtio ja kunnat) järjestämät palvelut maksavat. Maksavathan kuluttajatkin kaikesta, mitä ostavat. Eikä siitä kirjoiteta tarkastusviraston raportteja ja valiteta.
Antero