VR:n omistajaohjaus

Jos puolet junista ajaa tappiolla, miksi VR:n pitäisi niitä ajaa, jos sen samaan aikaan pitää tahkota rahaa omistajalleen. Aikamoinoinen kaksoisstandardi.
Tämä onkin hyvä kysymys, johon odotan vastausta mm. eduskunnan rautateiden ystävien kerholta. Eduskunta valitsee hallituksen, jolla on hallitusohjelma johon sisältyvät voitontavoittelun ja liikennepolitiikan tavoitteet. Ja hallituksessa on omistajaohjausministeri joka käyttää VR-Yhtymän yhtiökokouksessa omistajavaltaa sekä liikenne- ja valtiovarainministerit, jotka jakavat VR-Yhtymälle rahaa voitontekoon. Kansanedustajat ovat tämä ”kaksoisstandardin” ihan itse asettaneet, ja se on ollut voimassa hallituksen väristä ja eduskunnan voimasuhteista riippumatta.

Tähän tietenkin auttaa se, mitä kokoomusnulik....siis nuoret ehdottavat, VR:n yksityistämistä.
En ole tutustunut nuorten enkä nulikoiden ohjelmiin, mutta en ymmärrä, miten yksityistäminen tätä tilannetta muuttaisi. Johan omistajalla on yhtiölleen nyt aivan sama tavoite kuin yksityiselläkin omistajalla. Tai no joo. Yksityinen sijoittaja voi ajatella myös pitkän tähtäimen tuottoa ja se antaa potkut yrityksen operatiiviselle johdolle, jos firma lakkaa antamasta tarjouksia asiakkaille, jotta firman markkinat supistuvat.

Kiviniemihän ilmoitti Hesarissa, että hän ajaa palvelujen laajempaa ostamista yksityissektorilta ja KSML on kepulainen lehti, joten ilmeisesti uusliberalismi houkuttaa kunnolla tätä takinkääntäjäpuoluetta.
Jos politiikkaa puhutaan, niin keskustalainen liikenneministeri on ensimmäisenä liikenneministerinä koskaan asettanut VR-Yhtymän jakomielitautisen aseman kyseenalaiseksi. Ei tosin hänelläkään ollut voimaa panna VR-Yhtymää odottamaan asiaa käsittelevän työryhmän työn valmistumista, vaan työ tehtiin turhaksi monopolisopimuksella jo ennen työn valmistumista. Eipä juuri tullut tukea kokoomuslaiselta ministeriltä.

Mutta ei tämä asetelma ole kiusannut SDP:täkään kun se on ollut hallituksessa, pääministerinä ja liikenneministerinä. Voitontavoittelu on ollut junaliikenteen ykköstavoite, liikennepalveluiden tarjonta tulee sitten jos tulee. Junavuorojen lakkautusten perusteella ei ole tullut.

Antero
 
Jos politiikkaa puhutaan, niin keskustalainen liikenneministeri on ensimmäisenä liikenneministerinä koskaan asettanut VR-Yhtymän jakomielitautisen aseman kyseenalaiseksi.

Kuka niistä? Ei ainakaan Vehviläinen, joka VR:n Seinäjoen-Oulun rataremontin tukirahojen lahjoittamispäätöksen jälkeen ylisti, että eiköhän tämä viimeistään lopeta puheet kilpailutuksista ja kuinka vastuullinen toimija monopoli-VR on. Toivottavasti hänkin nyt viimeistään ymmärtää, että VR:n ratarahat olivat vain sumutusta, jolla yritettiin ostaa jatkoaikaa monopolin hyväksynnälle.
 
Kuka niistä? Ei ainakaan Vehviläinen, joka VR:n Seinäjoen-Oulun rataremontin tukirahojen lahjoittamispäätöksen jälkeen ylisti, että eiköhän tämä viimeistään lopeta puheet kilpailutuksista ja kuinka vastuullinen toimija monopoli-VR on. Toivottavasti hänkin nyt viimeistään ymmärtää, että VR:n ratarahat olivat vain sumutusta, jolla yritettiin ostaa jatkoaikaa monopolin hyväksynnälle.
Tarkoitin sitä, että Vehviläinen asetti VR-Yhtymän monopoliaseman kyseenalaistavan kilpailuttamistyöryhmän. Siitä ei oltu edes sovittu hallitusohjelmassa, joka rajoittui vain pääkaupunkiseudun paikallisjunaliikenteen kilpailuttamisen tutkimisen mahdollisuuteen. Työryhmä käsitteli kuitenkin koko henkilöjunaliikennettä.

Minun tietoni mukaan Vehviläinen on julkisuudessa tuominnut sellaisen ajatuksen, että VR-Yhtymä voi ottaa Liikenneviraston roolin ja rahoittaa rataverkkoa oman mielensä mukaan ja saada siitä hyvästä joitain oikeuksia. Muistan kyllä myös tuon mainitsemasi lausuman rahoitusjupakan alkuvaiheista, mutta se ei ollut ministerin lopullinen kanta. Saa korjata jos olen väärässä, sillä en ole arkistoinut lehtileikkeitä ja tiedonantoja niin, että voisin lähteistää.

Olen myös siinä käsityksessä, että 2009 syksyllä tehty yksinoikeussopimus ei ole ministerin kannan mukainen järjestely. Se on poliittinen sopimus, joka on syntynyt niiden tahojen aloitteesta ja painostuksesta, joiden intressi on VR-Yhtymän monopolin jatkaminen niin kauan kuin se vain on mahdollista. Sopimuksen hedelmät ovat kypsymässä juuri keskusteltaessa siitä, miten paljon ja missä junavuoroja jälleen lopetetaan, jos eduskunta ei kaada lisää rahaa VR-Yhtymälle.

Antero
 
VR on omistuksessa luokiteltu strategiseksi omistukseksi, jota se toden totta onkin. Kilpailuttamisvouhotusta pohtinut työryhmä haluaisi avata kaiken vähitellen, jotta ulkomaiset kermankuorijat pääsisivät vetämään välistä.

Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että junaliikenne on peruspalvelu, jonka ei tarvitsekaan kannattaa. Ei junaliikenteen kannattavuusparannuksilla ratkaista Suomen talouden kestävyysvajetta, kyseessä on nappikauppa.

Vallitseva uusliberalistinen kauppakamarinulikoiden lobbaama näkemys on, että kaiken pitää tuottaa voittoa ja olla "kannattavaa". Yhtiöittämisillä, pilkkomisilla ja muulla hömpällä hammashoitopalveluja tuottava kunnan lhtiö "kannattaa", koska kunta ostaa siltä palvelut ja ýhtiö tekee rahaa. Raha menee taskusta toiseen.

Jos ja kun tämä kovasti palvottu kilpailu avataan ja taivaan portit avautuvat, niin junaliikenne selkosilla ei muutu kultakaivokseksi. VR häviää kyydit ylikansallisille firmoille, jotka pyörittävät toimintaa tappiolla. Sen jälkeen hintataso palaa ennalleen, koska niin pääomavaltaista toimintaa kuin rautatiekuljetusta ei pyöritä kuin harva, siihen ei jokainen nakkikioski pysty. Tämä jälkeen Suomen valtio ostaa kyydit ulkomaiselta firmalta, rahat menevät ulkomaille, junakyyti on jonkun vuoden rahtusen halvempaa ja VR häviää yhtiönä, kun sille jää se kannattamaton ja kilpailuttamaton osuus. Siitä keksitäänkin myydä VR ja paratiisi on maan päällä: junaliikennettä pyörittävät firmat, joiden omistus ei ole Suomessa ja joihin ei suomalaisilla ole mitään vaikutusta. Uusliberalistit ovat tyytyväisiä yhdessä "rautatiematkustajia" edustavan yhdistyksen kanssa.
 
Kilpailuttamisvouhotusta pohtinut työryhmä haluaisi avata kaiken vähitellen, jotta ulkomaiset kermankuorijat pääsisivät vetämään välistä.

Sinä itse jaksat vouhottaa tuosta kermankuorinnasta. Sille on kuitenkin toinen nimi, ristisubventio, ja sitä tekee juuri VR itse. VR kuorii kermat mm. Helsingin ja Tampereen väliltä ja syytää ne muuhun liikenteeseen. Hypoteettisessa tilanteessa, että kaukoliikenteessä olisi muita kilpailijoita, ulkomainen kilpailija ei sitä kermaa enää voisi saada, koska joku toinen ulkomainen kilpailija myisi siinä tapauksessa halvemmalla. Ns. normaalin voiton se toki saa, koska työlle ja sijoitukselle on saatava tulostakin. Seuraus kilpailutuksesta olisi siis, että kermasta suurin osa jäisi Helsingin ja Tampereen välisille matkustajille, ja huonommin kannattavien reittien matkustajat joutuisivat ostamaan kermansa itse.

Jos kilpailutus on vapaata, ja sinulla on näyttöä, että liikennöitsijä kuorii kermoja, olet täysin vapaa menemään kuorimaan niitä kermoja itse. Jos niitä kermoja siellä on kuorittavaksi, vähempikin riittää aina jollekin toiselle. Juuri se on sen kilpailutuksen idea.

Piilotettu aluepoliittinen tuki eli junalippujen ristisubventio taas tulee muuttaa läpinäkyväksi aluepoliittiseksi tueksi. Valtio voi toki halutessaan ruveta perimään junalipuista vaikka korkeampaa alv:tä tai mitä tahansa lisäveroa, jolla se rahoittaa sen subvention, mutta ainakaan se ei ole silloin piilotettuna VR:n sisäisiin prosesseihin. Ja kaupan päälle VR ei voi harrastaa monopolisuojaista tehottomuutta, vaan joutuu oikeasti miettimään, millä saisi lisää matkustajia ja asiakkaita.

---------- Viesti lisätty kello 12:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:58 ----------

VR häviää kyydit ylikansallisille firmoille, jotka pyörittävät toimintaa tappiolla. Sen jälkeen hintataso palaa ennalleen, koska niin pääomavaltaista toimintaa kuin rautatiekuljetusta ei pyöritä kuin harva, siihen ei jokainen nakkikioski pysty.

No kenties se Valtion Rautatiet pystyy siihen siinä vaiheessa, kun kerran hintataso on jälleen sama? Valtio ei ole ihan mikä tahansa nakkikioski. Mutta jollei pysty, silloinhan toiminta pyörii edelleen tehokkaammin yksityisillä yrityksillä. Jos VR todella on niin huono operaattori, että häviäisi koko maan junaliikenteen pois, onkin hyvä asia, että näin käy. Eivät yksityiset yritykset niin paljon voi hintojaan polkea, että niillä olisi kiinnostusta lähteä koko Suomen junaliikennettä polkuhinnoin valtaamaan.

Pääomavaltaisuutta voidaan myös tehokkaasti vähentää valtion tai kuntien kalustoyhtiöllä. Näinhän toimitaan monessakin maassa. Myös yksityiseltä kalustoyhtiöltä leasing on ihan mahdollista.
 
Sinä itse jaksat vouhottaa tuosta kermankuorinnasta. Sille on kuitenkin toinen nimi, ristisubventio, ja sitä tekee juuri VR itse. VR kuorii kermat mm. Helsingin ja Tampereen väliltä ja syytää ne muuhun liikenteeseen.

Olen isänmaallinen, ajattelen koko valtiota. En pelkästään Tre-Helsinki-matkustajia. Haluan, että matkalippurahat jäävät Suomeen.
Suomen junaliikenteestä suurin osa on kannattamatonta, mutta tärkeää. Vaatii paljon pääomaa perustaa junafirma, siihen ei pysty kuin harva iso player.
Kilpailutus ei muuta kannattamatonta liikennettä paremmaksi. Subvention maksajaksi tulee vain valtio, joka tilaa rahtusen halvemmalla ulkomaiselta firmalta junaliikennettä kannattamattomalta väliltä.

Helpoin ratkaisu on se, että valtio yksinkertaisesti tilaa lisää liikennettä sinne, minne poliittisella päätöksellä katsotaan liikennettä tarvittavan ja VR myy sen kohtuuvoitolla, sopuhintaan. Senhän omistaja voi päättää. Optimitilanne olisi tietysti Rautatiehallitus-tyyppinen ratkaisu, jossa uusliberalistinen hömppä ja insinöörien kengännumeroleikit jäisivät vähemmälle ja laitos tuottaisi sen, mitä kansakunta ja Isänmaa tarvitsee.
 
Helpoin ratkaisu on se, että valtio yksinkertaisesti tilaa lisää liikennettä sinne, minne poliittisella päätöksellä katsotaan liikennettä tarvittavan ja VR myy sen kohtuuvoitolla, sopuhintaan. Senhän omistaja voi päättää.

Totta kai tämä olisi paras ratkaisu, mutta siihen uskominen yhtä naiivia kuin väittää, että viisas diktaattori olisi paras valtiomuoto. VR:llä kun ei ole mitään kannustimia toimiaa "isänmaallisesti" ja tehokkaasti, vaan VR:lle helpointa on varmistaa oman virkamiestoimintansa pyörittäminen ja jättää seuraamatta, miten muuttuva maailma ympärillä muuttuu. Helpompaa kuin rahan nyhtäminen valtiolta on nyhtää sitä helpoilta matkustajilta. Helsingin ja Tampereen välillä junaliikenne sujuu niin hyvin, että niiltä matkustajilta voi nyhtää reilua ylihintaa ihan helposti. Tämä toki aiheuttaa liikennepoliittista tehottomuutta, koska junamatkustajia on vähemmän kuin niitä oikealla hinnoittelulla olisi, mutta VR:ää se ei kiinnosta.

Ja minäkin ajattelen koko valtiota. Ristisubventio vain aiheuttaa investointien tehotonta käyttöä, koska siellä, jossa junaliikenne on hyödyllisintä ja kannattavinta, sitä on keinotekoisesti väärällä hinnoittelulla rajoitettu alemmaksi. Ristisubventiosta on toki osittaista hyötyä, koska verkoston harvat osat kasvattavat myös tiheämpien liikennettä, mutta olen varma, että tällä hetkellä ristisubventio on niin voimakasta, että Suomen rataverkon matkustajamäärä on alempi kuin se voisi olla toisenlaisella hinnoittelulla.
 
Yksi asia mikä on minua ihmetyttänyt on se, että miksi valtio omistaa molemmat Suomessa ratakunnossapitoa hoitavat firmat, eli VR-Rata:n (tai VR-Track nykyisin kai?) sekä Destian? Destiahan sai ratakunnossapitourakoita kun se osti Veli Hyyryläinen nimisen yksityisen firman pari vuotta sitten.

Eikö kilpailuviranomainen voinut puuttua asiaan esim määräämällä Veli Hyyryläisen rautatiebisneksen jollekin ulkopuoliselle että vation firmoilla ei olisi ollut monopolia. Nyt kun päätetään rataurakoista niin valtio vaan siirtää omaa rahaa taskusta toiseen . Sen minä olen ymmärtänyt että "poliittisista syistä" sekä VR-Track että Destia eivät kokonaisina ole myytävinä mutta edes osittain?

t. Rainer
 
Jos ja kun tämä kovasti palvottu kilpailu avataan ja taivaan portit avautuvat, niin junaliikenne selkosilla ei muutu kultakaivokseksi. VR häviää kyydit ylikansallisille firmoille, jotka pyörittävät toimintaa tappiolla. Sen jälkeen hintataso palaa ennalleen, koska niin pääomavaltaista toimintaa kuin rautatiekuljetusta ei pyöritä kuin harva, siihen ei jokainen nakkikioski pysty. Tämä jälkeen Suomen valtio ostaa kyydit ulkomaiselta firmalta, rahat menevät ulkomaille, junakyyti on jonkun vuoden rahtusen halvempaa ja VR häviää yhtiönä, kun sille jää se kannattamaton ja kilpailuttamaton osuus. Siitä keksitäänkin myydä VR ja paratiisi on maan päällä: junaliikennettä pyörittävät firmat, joiden omistus ei ole Suomessa ja joihin ei suomalaisilla ole mitään vaikutusta. Uusliberalistit ovat tyytyväisiä yhdessä "rautatiematkustajia" edustavan yhdistyksen kanssa.
Ja höpö höpö. Lue kilpailutustyöryhmän raportista muutkin sivut kuin VML:n eriävä mielipide! Osoita yksikin Euroopan valtio, jossa on käynyt kuten väität! Valtiolliset entiset monopolioperaattorit hallitsevat markkinoita edelleen. Niillä on puolellaan suuruuden ekonomia ja niiden omistajat ovat hoitaneet yritykset hyvin niin, että ne ovat kilpailukykyisiä eikä ole tarpeen itkeä, että tarvitaan ikuisesti 10 vuotta sopeutumisaikaa. Ja suuri osa kilpailevista pikkuyrityksistäkin on julkisesti omistettuja.

Kun näyttää siltä, että haukut jatkuvasti porvaripuolueita, tulkitsen näkemyksesi niin, että komppaat vasemmistoa. Selitäpä sitten se, miksi vasemmisto ei hallitusvastuussa ollessaan ole muuttanut VR-Yhtymän yhtiöjärjestystä ja omistajan asettamia tavoitteita joksikin muuksi kuin liikevoiton tavoitteluksi! Eli koeta nyt ymmärtää se, että VR-Yhtymän monopoliasema, sen ”strategisen valtion omistuksen” tavoite ja liiketoiminnan missio kapitalismin periaatteen mukaisena voiton maksimointina (ei junaliikenteen maksimointina) on demokraattisesti valitun eduskunnan tahto. Kaikki eduskunnat ovat olleet tässä asiassa jokseenkin yksimielisiä, joten ymmärrys kansakunnan edusta on kaikilla puolueilla sama. Mikään puolue ei ole ollut kiinnostunut rautatiematkustajan edusta, ainoastaan VR-Yhtymän edusta.

Mutta minusta sinulla on puutteelliset tiedot ja käsitteetkin menevät sekaisin. Ehkä olet sillä kannalla, että haluat rautatieliikenteen supistuvan, jotta valtionyhtiö voi monopolilogiikalla kupata kansalaisilta mahdollisimman korkeata voittoa ja viimeisen liikenteessä olevan junan pyörittämiseksi tarvittavalla henkilökunnalla on mahtavat bonuspalkkiot kun matkalippuja huutokaupataan laiturilla ”isänmaan hyväksi”. Kunnon kansalaiset liikkuvat tietenkin autolla, vähän köyhemmät bussilla ja loppujen ei tarvitse liikkua ollenkaan. Vai mihin luulet päädyttävän jokasyksyisellä näytelmällä, jossa junaliikenteen puheenaihe ovat tulevana talvena lakkautettavat junavuorot.

Antero
 
Eli 100% koko yrityksen osakekannasta. VR Oy on periaatteessa valtiolle hyvä tulonlähde, vaikka tukien kanssa laskettuna onkin tappiollinen. Eihän sellaista valtionyritystä kannata myydä, joka tuottaa "voittoa"! :D

Mikään puolue ei ole ollut kiinnostunut rautatiematkustajan edusta, ainoastaan VR-Yhtymän edusta.

Ehkä olet sillä kannalla, että haluat rautatieliikenteen supistuvan, jotta valtionyhtiö voi monopolilogiikalla kupata kansalaisilta mahdollisimman korkeata voittoa ja viimeisen liikenteessä olevan junan pyörittämiseksi tarvittavalla henkilökunnalla on mahtavat bonuspalkkiot kun matkalippuja huutokaupataan laiturilla ”isänmaan hyväksi”. Kunnon kansalaiset liikkuvat tietenkin autolla, vähän köyhemmät bussilla ja loppujen ei tarvitse liikkua ollenkaan.

Koska mikään puolue ei ole kiinnostunut matkustajan edusta niin onko syynä juuri tuo että VR Oy tuottaa voittoa valtiolle. Vielä jos lakkautettaisiin ostoliikenne niin VR Oy tuottaisi oikein hyvin. Ostoliikenteen laukkauttamisella saavutettaisiin myös se että ratojen varsilla asuvien autottomien olisi pakko mennä autokauppaan. Autokaupassa entinen junamatkustaja maksaa autoveron, sen jälkeen hän hankkii autoon vakuutukset jotka sisältävät vakuutusmaksuveron ja lopulta hän tankkaa autoon polttoainetta joka sisältää polttoaineveron. Lisäksi joka ostoksesta menee vielä arvonlisävero.
 
Koska mikään puolue ei ole kiinnostunut matkustajan edusta niin onko syynä juuri tuo että VR Oy tuottaa voittoa valtiolle. Vielä jos lakkautettaisiin ostoliikenne niin VR Oy tuottaisi oikein hyvin. Ostoliikenteen laukkauttamisella saavutettaisiin myös se että ratojen varsilla asuvien autottomien olisi pakko mennä autokauppaan. Autokaupassa entinen junamatkustaja maksaa autoveron, sen jälkeen hän hankkii autoon vakuutukset jotka sisältävät vakuutusmaksuveron ja lopulta hän tankkaa autoon polttoainetta joka sisältää polttoaineveron. Lisäksi joka ostoksesta menee vielä arvonlisävero.
Näinhän se suunnilleen menee. Tosin en usko, että tässä on syy VR-Yhtymän monopolin suosioon, sillä en usko kovinkaan monen kansanedustajan ymmärtävän esittämääsi yhteyttä.

Luulen myös, että ostoliikenteen lakkauttamisella ei ole kummoistakaan vaikutusta VR-yhtymän tulokseen. Ainakin jo on uskominen siihen, että valtio maksaa itselleen ostoliikenteestä vain sen mikä on tuotantokustannus vähennettynä lipputuloilla.

Mutta valtion tuloihinhan jokaisen junamatkustajan siirtyminen autoon vaikuttaa tuloja kasvattavasti. Siirtyyhän kansalainen silloin raskaammin verotettuun toimintaan eli maksamaan valtiolle veroja enemmän. Autoilu onkin kannattavaa valtion kassatalouden kannalta. Laskin joskus, miten hyvä business valtiolle oli Kehä 2:n rakentaminen, kun tie loi uutta autoliikennesuoritetta ja siitä aiheutuvia valtion verotuloja.

Antero
 
Yksi asia mikä on minua ihmetyttänyt on se, että miksi valtio omistaa molemmat Suomessa ratakunnossapitoa hoitavat firmat, eli VR-Rata:n (tai VR-Track nykyisin kai?) sekä Destian?

Eikö kilpailuviranomainen voinut puuttua asiaan esim määräämällä Veli Hyyryläisen rautatiebisneksen jollekin ulkopuoliselle että vation firmoilla ei olisi ollut monopolia. Nyt kun päätetään rataurakoista niin valtio vaan siirtää omaa rahaa taskusta toiseen . Sen minä olen ymmärtänyt että "poliittisista syistä" sekä VR-Track että Destia eivät kokonaisina ole myytävinä mutta edes osittain?

Tämä onkin järjetön ja pidemmän päälle kestämätön tilanne. Molempien yhtiöiden fuusio olisi luonnollisin ratkaisu, mutta silloin oltaisiin radanpidon kilpailutuksessa taas lähtöpisteessä. Markkinoille tarvittaisiin uusia toimijoita.
 
Totta kai tämä olisi paras ratkaisu, mutta siihen uskominen yhtä naiivia kuin väittää, että viisas diktaattori olisi paras valtiomuoto. VR:llä kun ei ole mitään kannustimia toimiaa "isänmaallisesti" ja tehokkaasti, vaan VR:lle helpointa on varmistaa oman virkamiestoimintansa pyörittäminen ja jättää seuraamatta, miten muuttuva maailma ympärillä muuttuu.

Mikä ihmeen virkamiestoiminta? VR:hän muutettiin osakeyhtiöksi jo vuonna 1995.

Mitä kannustavuuteen tulee niin kysymys on kannustusjärjestelmän ongelmasta, jos se ei ohjaa toimintaa oikeaan suuntaan. Varmaankin olisi mahdollista luoda myös järjestelmä, jossa liikennöitsijän kannattaisi pyrkiä maksimoimaan kuljetettujen matkustajien ja rahdin määrä tuloksen maksimoinnin sijaan. On poliittinen päätös, jos sellaista ei haluta edes yrittää.
 
Mikä ihmeen virkamiestoiminta? VR:hän muutettiin osakeyhtiöksi jo vuonna 1995.

On kaksi eri asiaa, mikä on organisaation muodollinen järjestäytymistapa ja mikä todellinen toimintakulttuuri. VR:llä se tuskin on muuttunut virkamieskoneistosta vieläkään kovinkaan asiakaslähtöiseksi ja markkinahenkiseksi. Ei ainakaan päälle päin näkyvässä toiminnassa moni asia siihen viittaa.
 
Suomi on Euroopan harvaanasutuimpia maita, ja rautatieliikenteessä tulee käymään juurikin niin, että kannattava osa kiinnostaa ja loput kumotaan VR:n niskaan, joka ryhtyy saamaan tukiaisia.
Minä en keskustele täällä siitä, mitä puoluetta tai porukkaa kannatan, mutta en ainakaan sellaista politiikkaa, joka merkitsee hyvin toimivan järjestelmän alasajoa ja mahdollisuutta vetää kermat päältä Suomessa. VR:n menestyminen on kaikkien etu ja VR on kiinteä osa valtiota ja yhteiskuntaa, mutta sitä kohtaavat ristiriitaiset tavoitteet.

Kunnon kansalaiset liikkuvat tietenkin autolla, vähän köyhemmät bussilla ja loppujen ei tarvitse liikkua ollenkaan. Vai mihin luulet päädyttävän jokasyksyisellä näytelmällä, jossa junaliikenteen puheenaihe ovat tulevana talvena lakkautettavat junavuorot

Näin juuri kauppakamarinulikat ajattelevatkin. Tosin lakkautuspuheet johtuvat siitä, että nulikka ei halua antaa rahaa ostoliikenteeseen, vaan rakentaa motareita.
 
Takaisin
Ylös