VR hankkii matkustajavaunuja

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,559
VR:n lehdistötiedote uusien 2-kerrosvaunujen hankinnasta: tiedote.

Julkiseen EU-kilpailutukseen sisältyy 46 kaksikerroksista matkustajavaunua ja lisäksi 185 optiovaunua. InterCity-juniin tulevalla uudella kalustolla korvataan 1970- ja 1980-lukujen siniset päivä- ja makuuvaunut, jotka ovat elinkaarensa päässä.
 
Tuleekohan sieltä jonkinverran nykyisistä eroavia vaunuja jos valmistaja vaihtuu. Ainakin IC2 makuuvaunuja on jo nyt kaksi toisistaan hieman poikkeavaa mallia vaikka valmistaja ei tainnut siinä välissä vaihtua. Yksi tuleva ero taitaa myös olla että oven sulkemisnapit varmaan katoavat koska niitä ei uusissa ohjausvaunissa eikä ravintolavaunuissa ole ja joistain muistakin uudemmista taitaa puuttua.

Nyt on tullut makuuvaunuihin pullot, se on mielestäni kohtalaisen hyvä asia koska ne purkkivedet joskus joillain tippuu lattialle tai avattuja jätetään sinne tänne vaikka vettä täynnä tai puolillaan, joskus jopa kaappiin. Pulloille voisi olla oma selkeä kaappinsa hytissä eikä että ovat sängyllä pyyhkeen/pyyhkeiden päällä. Sinissä vaunissa ne ovat kaapissa IC2 vaunuissa eivät koska eivät taida mahtua. Vissiin suunniteltu purkkivesille.

Hytteihin pitäisi saada vaikka 3-4 WC paperia sisältävä "automaatti" (en tiedä mikä se sana on) eikä että on kaksi erillistä telinettä joista kummassakin rulla.

Osaako joku kertoa enemmän miksi nyt tuli vesipullot hytteihin eikä asiasta ole vissiin edes sen enempää missään kirjotettu. Muutos on kuitenkin melko suuri entiseen.

Kaksikerrosmakuuvaunun haittapuoli minusta on se että on niin montaa ovea, kulmaa ja mutkaa yhdessä vaunussa kun taas sininen on selkeä päästä päähän kuljettava ilman mutkia. Sinisten haittapuoli taas on kolmas sänky sekä se ne irto tikkaat (joita ihmiset eivät osaa laittaa oikein takas vaikka homma on helppo ja vie maks 5 sekuntia) ja lattian kupruileminen sekä irtomatot hyteissä mitkä kerää roskia. Kaikenkaikkiaan hienoa että ne uusitaan.

Koska nämä uudet tulevat liikenteeseen, sekä koska salonkinvaunut, konduktöörivaunu/matkatavaravaunu ja muut uusitaan?
 
Eiköhän joku "veli" ollut tämän jo Transtechille pedannut. Eli odotellaan uutisia Kajaanin suunnalta. :lol:
 
Eiköhän joku "veli" ollut tämän jo Transtechille pedannut. Eli odotellaan uutisia Kajaanin suunnalta. :lol:

Toivotaan näin. Niin tekee koko Eurooppa, ostaa kiskokaluston (ja varmaan paljon muutakin) omasta maastaan, vaikka olis millaiset EU-säädökset voimassa. Sen verran isänmaallisuutta löytyy ainakin minulta, että ihan puhtaalla omallatunnolla toivon kaupat Transtechille. Vaikka en siitä itse mitenkään hyödykään.
 
Niin tekee koko Eurooppa, ostaa kiskokaluston (ja varmaan paljon muutakin) omasta maastaan, vaikka olis millaiset EU-säädökset voimassa.

Onkohan tästä mitään tutkimusta tehty, mietiskelen vain että sen verran on tarjoajia kalustolla joten ei kai kaikki omaan pussiin ole "isänmaallisia"
 
Onkohan tästä mitään tutkimusta tehty, mietiskelen vain että sen verran on tarjoajia kalustolla joten ei kai kaikki omaan pussiin ole "isänmaallisia"

Voi herra auta sitä sotkua, kun nuo tilattaisiin muualta, ja sitten ei jostain syystä toimisikaan Transtechin kanssa sulassa sovussa. :lol:
 
Jos uudet kaksikerrospäivävaunut eivät tule Transteciltä niin voin pistää vaikka pääni kantiksi että vaunujen valmistaja on Bombardier ja vaunut on mallia Twindexx Vario.
edit: ei sittenkään, nehän voi olla niitä siemensin viaggio vaunuja joita on itävallan railjetissä koska uusi vekturi
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti päivävaunujen "hattuhyllyjen" korkeutta ymmärrettäisiin vihdoin kasvattaa, kun se että ne on liian matalia on varmasti VR:lläkin ollut tiedossa jo 20 vuotta.
 
Onkohan tästä mitään tutkimusta tehty, mietiskelen vain että sen verran on tarjoajia kalustolla joten ei kai kaikki omaan pussiin ole "isänmaallisia"
Etelä-Euroopassa taitaa olla parikin maata: toisessa tuntuu olevan paljon Alstomin valmistamaa rautatiekalustoa ja toisessa taasen AnsaldoBreda on toimittanut melko paljon kalustoa. ;)
 
Toivottavasti päivävaunujen "hattuhyllyjen" korkeutta ymmärrettäisiin vihdoin kasvattaa, kun se että ne on liian matalia on varmasti VR:lläkin ollut tiedossa jo 20 vuotta.

Edo-ohjausvaunuissa hyllyjen korkeutta onkin jo aiemmista poikkeava. Siis laskettu alaspäin, jolloin hyllyn korkeus on kasvanut. Oletan, että sama muutos toteutetaan uudempiinkin vaunuihin.
 
Edo-ohjausvaunuissa hyllyjen korkeutta onkin jo aiemmista poikkeava. Siis laskettu alaspäin, jolloin hyllyn korkeus on kasvanut. Oletan, että sama muutos toteutetaan uudempiinkin vaunuihin.
Hieno juttu, täytyykin jatkossa pyrkiä varaamaan paikka ohjausvaunusta jos on isompi laukku mukana. Minulla mukana ollut laukku on usein jäänyt parista sentistä kiinni mahtuuko hattuhyllyllä, kun esim. pendolinossa sama laukku on mahtunut hyvin..
 
Ei tullut ihan niin paljon kuin tuosta olisi voinut kuvitella.

Olen kuullut, että vaunuhankinnan aloittamisen jälkeen VR:llä on laskeskeltu bussiliikenteen kilpailun avautumisen vaikutusta junaliikenteen matkustajamääriin ja minkä verran se aiheuttaa supistuksia junaliikenteeseen.
 
Takaisin
Ylös