Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234
Näytetään tulokset 46-60/60

Viestiketju: VR hankkii matkustajavaunuja

  1. #46

    Liittynyt
    07.07.2017
    Viestejä
    12

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uut...-201120170904/

    "Paikkoja lisätäkseen, VR on päättänyt kunnostaa 18 vanhempaa, yksikerroksista IC-vaunua. Vaunut otetaan vuoden 2018 aikana käyttöön hitaammissa, 140 km/h kulkevissa pohjoisen yö- ja päiväjunissa. Tämä mahdollistaa modernin, nopeamman kaluston siirtämisen ruuhkareiteille, joille saadaan siten 1100 istumapaikkaa lisää. Jo elokuussa kotimaan kaukoliikenteeseen lisättiin 1700 uutta asiakaspaikkaa, kun uudet, 2014 tilatut ohjausvaunut saatiin kokonaisuudessaan käyttöön. Elokuussa VR tilasi 20 uutta kaksikerrosvaunua, joiden 2300 uutta asiakaspaikkaa saadaan liikenteeseen vuoden 2019 aikana. "

    Eli eiköhän nuo pistetä pohjoisen yöjuniin ja Rovaniemi-Oulu(-Kuopio) päiväjuniin, joissa rataosien/muun kaluston nopeus (sr1 140km/h, yksikerroksiset ravintolavaunut "rk" 160km/h?) estää 200km/h nopeuden käytön sekä kaluston vaihtotöitä (veturin & autovaunujen siirtoja) suoritetaan jo nykyisinkin.

  2. #47

    Liittynyt
    05.11.2007
    Sijainti
    Ulkomailla
    Viestejä
    153

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Mahdetaanko noihin yksikerroksisiin laittaa remontissa väylä ohjausvaunua varten? Jos ei, niin en usko, että tulevat Rantaradan normaaliin liikenteeseen. Veturinvaihtoihin Helsingissä ei liene paluuta.
    Oliko tuo väylä kakskerrosvaunuissa alusta alkaen vai onko sekin lisätty jälkikäteen? Minkälainen liitin/kaapeli siinä on?

  3. #48

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1314

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Minua kiinnostaa myös kysymys, mihin pendolinot siirtyvät. Yksi ajatushan ymmärtääkseni tässä on, että ruuhkaisimpia pendolinoja lähinnä Helsingistä Tampereelle (ja eteenpäin) korvattaisiin ic-junilla.
    Ville

  4. #49

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1783

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut markus1979 Näytä viesti
    Minkälainen liitin/kaapeli siinä on?
    Ohjausvaunuyhteys on osittain kahdennettu, ja se käyttää UIC-kaapelia (useampipinninen versio) sekä EP-jarrukaapelia. Yksikerroksisista vaunuista puuttuu EP-liittimet, enkä ole varma niiden UIC-liittimien pinnimäärästäkään.

  5. #50

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    419

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Eiköhän Ex+Expt+Rx-yhdistelmistä yksi tule jokaiseen yöjunarunkoon ja loput niille linjoille, joista aiemminkin on tässä yhteydessä puhuttu, eli Tampere-Pori, Tampere-Turku, Oulu-Rovaniemi ja Oulu-Kajaani/Kuopio. Jokunen jäänee vararunkoonkin.
    Yöjunien muuksi kalustoksi riittävät kaksikerrosmakkarit sekä niiden toimivuuden kannalta välttämätön rahtivaunu, päivävuoroissa mukaan pitää ottaa kaksikerrospaketista Edfs ja Edb, jotta kaikki IC:n palvelutuotteet ravintolavaunun plus-paikkoja lukuunottamatta saadaan toteutumaan.

  6. #51
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava (Armeijassa Vekaranjärvellä)
    Viestejä
    636

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Eiköhän Ex+Expt+Rx-yhdistelmistä yksi tule jokaiseen yöjunarunkoon ja loput niille linjoille, joista aiemminkin on tässä yhteydessä puhuttu, eli Tampere-Pori, Tampere-Turku, Oulu-Rovaniemi ja Oulu-Kajaani/Kuopio. Jokunen jäänee vararunkoonkin.
    Yöjunien muuksi kalustoksi riittävät kaksikerrosmakkarit sekä niiden toimivuuden kannalta välttämätön rahtivaunu, päivävuoroissa mukaan pitää ottaa kaksikerrospaketista Edfs ja Edb, jotta kaikki IC:n palvelutuotteet ravintolavaunun plus-paikkoja lukuunottamatta saadaan toteutumaan.
    Edo-vaunuja hankittiin liikaa, ja koska niitä ei voi sijoittaa keskelle junaa, niitä on pakko käyttää Tampere-Pori/Turku-junissa. Kun mukaan pitää saada myös Edfs ja Edb, ei näissä junissa ole tarvetta Ex:ille, koska kapasiteetti riittää jo noilla kolmella vaunulla.

    Yöjunien kaikki Ed:t korvataan tietenkin Ex:illä. Kahteen suosituimpaan runkoon voisi tulla 2xEx ja kahteen muuhun 1xEx. Näihin tarvittaisiin silloin kuusi Ex:ää. Yhden vararungon kaksi Ed:tä voitaisiin korvata Ex:illä, joihin niitä tarvittaisiin neljä. Oulu-Rovaniemi junissa on liikenteessä neljä Ed:tä, joista vain puolet voidaan korvata, jotta matalalattiaisuus säilyy. Korvaamiseen riittänee 2xEx. IC 65/70:ssä on yksi Ed, joka voidaan korvata kahdella Ex:llä. IC 700/701:n Ed:n korvaamiseen riittänee yksi Ex. Oulu-Kajaani-junissa on kaksi Ed:tä, jotka voidan korvata kahdella Ex:llä, koska matkustajamäärä ei edellyttäne suurempaa kapasiteettiä. Jäljelle jäänyttä yhtä Ex:ää voidaan pitää varalla tai käyttää vararungon pidennykseen, sillä vararungolla on usein kapasiteettiongelmia. Ed-vaunuja vapautuisi 12 kpl.

  7. #52

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    419

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Ei kai niitä Edoja voi liikaa olla, kun Helsinkiinkin on nähty ajettavan Intercityjä, joissa sellaista ei ole ollut? Ainakin tuossa Savonradalla pyörii jokunen moinen.
    Se, että Ex-sarjaa kunnostetaan saman verran kuin on Expt- ja Rx-vaunuja, viittaa selvästi siihen, että näistä muodostetaan 18 kolmen vaunun (yksi jokaista) nippuja, jotka sitten sijoitellaan parhaaksi katsottavalla tavalla yöjuniin ja rauhallisemmille rataosuuksille. Inva-, lasten- ja bisnes-palveluiden toteutumisen takia päiväjunapötköön on kuitenkin kytkettävä myös kaksi kaksikerrosvaunua.

  8. #53

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2228

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Ei kai niitä Edoja voi liikaa olla, kun Helsinkiinkin on nähty ajettavan Intercityjä, joissa sellaista ei ole ollut?
    Aiheen vierestä, mutta ite ihmettelin Edoa, kun tulin toissailtana tiistaina Tampereelta Turkuun IC 934:llä (lähtö 21.11), jonka kokoonpano oli Sr1 + kakskerros + kakskerros + Edo. Mahtoiko tuo olla normaalia kalustokiertoa? Vai olenko niin pihalla, että en ole kuullut Sr1:n kauko-ohjattavuudesta?

  9. #54
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava (Armeijassa Vekaranjärvellä)
    Viestejä
    636

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Ei kai niitä Edoja voi liikaa olla, kun Helsinkiinkin on nähty ajettavan Intercityjä, joissa sellaista ei ole ollut? Ainakin tuossa Savonradalla pyörii jokunen moinen.
    Kaikissa Helsinkiin kulkevissa vararunkoja lukuun ottamatta pitäisi olla Edo. IC 65/70:ssä se ei aina ole ensimmäisen vaunu Helsingin päästä, koska siellä on usein vankivaunu Nom. Syrjäseuduilla käytetään edellen jonkin verran Edottomia runkoja.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Aiheen vierestä, mutta ite ihmettelin Edoa, kun tulin toissailtana tiistaina Tampereelta Turkuun IC 934:llä (lähtö 21.11), jonka kokoonpano oli Sr1 + kakskerros + kakskerros + Edo. Mahtoiko tuo olla normaalia kalustokiertoa? Vai olenko niin pihalla, että en ole kuullut Sr1:n kauko-ohjattavuudesta?
    Nyt kun niitä Edoja on liikaa, niitä joudutaan väkisin sijoittamaan lähes jokaiseen junaan. Ne eivät ole yhteensopivia Sr1:n kanssa, vaan veturia vaihdetaan päästä toiseen entiseen malliin.

  10. #55

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1783

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Aiheen vierestä, mutta ite ihmettelin Edoa, kun tulin toissailtana tiistaina Tampereelta Turkuun IC 934:llä (lähtö 21.11), jonka kokoonpano oli Sr1 + kakskerros + kakskerros + Edo.
    Ainakin osalla Tampereen ja Turun välisistä junista on yhteinen vaunustokierto Helsingin ja Turun välisten junien kanssa.

  11. #56
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    343

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Edoja ei suinkaan ole liikaa, on vain liian vähän vetureita joita voi ohjata Edo:sta.

  12. #57
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava (Armeijassa Vekaranjärvellä)
    Viestejä
    636

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Edoja ei suinkaan ole liikaa, on vain liian vähän vetureita joita voi ohjata Edo:sta.
    Niillä junilla, jotka eivät kulje Helsinkiin, ei ole Edoille erityistä tarvetta. Esimerkiksi Tampere-Pori junissa veturin vaihto sujuu helposti ja nopeasti.

  13. #58
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    382

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Niillä junilla, jotka eivät kulje Helsinkiin, ei ole Edoille erityistä tarvetta. Esimerkiksi Tampere-Pori junissa veturin vaihto sujuu helposti ja nopeasti.
    On Edoilla merkitystä myös niillä linjoilla, joilla kulkusuunta vaihtuu kesken matkan.
    HSL - "Koska mä voin."

  14. #59

    Liittynyt
    13.02.2009
    Viestejä
    102

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Kaksisuuntaisen junarungon kääntäminen on tietenkin huomattavasti helpompaa kuin veturivetoisen. Lyhyin kääntymisaika on se mikä kuljettajalta kuluu kävellä junan päästä päähän. Veturin vaihtaminen vaatii ainakin 10 minuuttia ja vapaan rinnakkaisen taiteen.
    Juha

  15. #60
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2139

    oletus Vs: VR hankkii matkustajavaunuja

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Juha P Korhonen Näytä viesti
    Lyhyin kääntymisaika on se mikä kuljettajalta kuluu kävellä junan päästä päähän.
    On siinä muutakin ajankulua kuin kävely. Saapuneen ohjaamon laittaminen pimeäksi ja lähtevän ohjaamon käyttöönotto. Lähtöpäässä on ajallisesti enin määrä JKV:n tietojen lataamista. Sen jälkeen kun tiedot on syötty, voidaan pyytää Finraililta kulkutietä ja se ottaa siinä firmassa omat aikansa. Lyhyt yhden Dm12:n vaunun kääntö toiseen ajosuuntaan on kuusi minuuttia. Vaunun pelkkä läpikävelyhän tapahtuu paljon nopeammin.

    Kaikki päänvaihdot ja ympäriajot VR:n mitä erilaisimmilla kalustoilla sekä eri liikennepaikoilla on kellotettu löysät minuutit poisottaen minuutintarkasti VR:n ja VML:n työrauhan takaamiseksi. Veturien ympäriajot isoilla risteysasemilla ovat kaikkein eniten aikaaottavia.

Sivu 4 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234

Vastaavia viestiketjuja

  1. Veolia hankkii käytettyjä
    kirjoittanut aki foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 55
    Viimeisin viesti: 11.07.2014, 17:34
  2. Vastauksia: 135
    Viimeisin viesti: 30.09.2013, 18:29
  3. HSL: HSL hankkii uuden lippu- ja informaatiojärjestelmän Tieto Finland Oy:ltä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 25.01.2012, 10:58
  4. Concordia hankkii käytettyjä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 98
    Viimeisin viesti: 05.01.2009, 08:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •