Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

Tuossa esityslistaprujussa mainitaan, että tilaus pitäisi tehdä tulevana syksynä, jotta kaluston saadaan vastaanotettua viimeistään kesäkuussa 2017. Syyksi merkitään tiukentuvat kansainväliset TSI-normit, joiden myötä junat pitää suunnitella osin uusiksi. Millä tavalla nämä tulevat normit eroavat nykynormeista?
 
Jos päädytään jostain syystä saneeraamaan vanhat Sm2 -junat uusien Sm5 junien tilaamisen sijaan, nin niille, sekä radoille pitäisi tehdä seuraavat toimenpiteet, että esteettömyys voidaan toteuttaa ja liikennöintiä hoitaa metromaiseen tapaan kuten kaupunkiradoila kuuluu:

- Sm2:sia käytettäisiin pelkästään rantaradan niillä linjoilla jotka käyttävät nykyisiä kaukojunaraiteita eli ei A:ta
- Ovien portaat poistetaan
- Rantaradan asemalaiturit joilla nämä junat pysähtyvät korotetaan junan lattian korkeudelle. Laitureiden korotus voitaisiin tehdä ontelobetonielementeistä tai puusta niin että rakentaminen ja purkaminen olisi helppoa ja nopeaa, koska se toteutettaisiin tilapäisratkaisuna kunnes joko tilataan matalalattiajunia lisää, viimeistään kun rakennetan Espoon keskukseen asti kaupunkiradalle omat raiteet tai Pisara-rata
- IC-junille varataan eri raiteet kuin lähiliikenteen Sm2-junille Helsingin päärautatieasemalla, Pasilassa, Espoossa, Kirkkonummella ja Karjaalla tai jos pysähtymisraiteet ovat yhteiset kuten ne varmaan olisivat esim Espoossa ja kirkkonummella, ne jaettaisiin kahteen osaan jossa osa laiturista on korkeampi Sm2 -junia varten ja toinen osa matalampi IC-junia varten.
- Junien saneerauksen yhteydessä niihin asennettaisiin myös ilmastointi ja melua pyritään vaimentamaan

Tämä siis ei ole vitsi vaan vakava ehdotus, koska jos kaikki nykyiset Sm5-junat siirrretään kehäradalle + pääradalle eikä em muutoksia toteuteta niin rantataradan leppävaaran länsipuolen palvelutaso tippuu 1980-luvun tasolle. Jos laskettu säästö uusien Sm5-junien tilaamiseen verrattuna olisi 4 miljoonaa vuodessa, niin 10 vuoden käyttöajalla voitaisiin varmaan säästöä halvemalla toteuttaa juniin ja asemalaitureihin em muutokset.

t. Rainer
 
Raportti SM5-LÄHIJUNAKALUSTON LISÄHANKINNAN VALMISTELU sanoi:
Linjalla ilmeneviä peruutuksiin ja myöhästymisiin johtavia ongelmia esiintyy vanhoilla junilla jopa kymmenkertaisesti enemmän.

Sm2:n peruskorjaus olisi aika hullua. Nuo romut ovat talvella lumituiskussa aina rikki ja korkealattiainen kalusto on liikennöinnin kannalta epäkäytännöllistä. Uskoisin myös Sm2:n ylläpito- ja korjauskulujen olevan korkeammat, koska yleensä epäluotettavaa kalustoa pitää myös huoltaa enemmän.
 
Rantaradan kaukojunat voisivat käyttää nykyistä raidetta 5b tai sitten jotain uutta raidetta, joita aiotaan joka tapauksessa rakentaa lähitulevaisuudessa.

t. Rainer

Sinne rakennetaan yksi uusi raide, jonka jälkeen 5B otetaan neljänneksi laituriraiteeksi Pääradan kaukoliikenneraiteille. Tämän jälkeen lisäraiteita ei sinne mahdu. Rantaradan kaukojunilla ei siis jatkossakaan ole oikein muuta vaihtoehtoa, kun käyttää rantaradan kaukoliikenneraiteiden kahta laituriraidetta, samaa mitä S-, U-, E- ja Y-junatkin joutuvat käyttämään.
 
Jos päädytään jostain syystä saneeraamaan vanhat Sm2 -junat uusien Sm5 junien tilaamisen sijaan, nin niille, sekä radoille pitäisi tehdä seuraavat toimenpiteet, että esteettömyys voidaan toteuttaa ja liikennöintiä hoitaa metromaiseen tapaan kuten kaupunkiradoila kuuluu:

- Sm2:sia käytettäisiin pelkästään rantaradan niillä linjoilla jotka käyttävät nykyisiä kaukojunaraiteita eli ei A:ta
- Ovien portaat poistetaan
- Rantaradan asemalaiturit joilla nämä junat pysähtyvät korotetaan junan lattian korkeudelle. Laitureiden korotus voitaisiin tehdä ontelobetonielementeistä tai puusta niin että rakentaminen ja purkaminen olisi helppoa ja nopeaa, koska se toteutettaisiin tilapäisratkaisuna kunnes joko tilataan matalalattiajunia lisää, viimeistään kun rakennetan Espoon keskukseen asti kaupunkiradalle omat raiteet tai Pisara-rata

Tuon voisi tehdä siten, että yksi sisäänkäynti (esim. junan Helsinkiä lähimmässä päässä, missä eteinen on tavallista tilavampi) uudistetaan Rainerin kertomalla tavalla, ja kullakin rantaradan laiturilla on tuon sisäänkäynnin kohdalla korotuselementti. Laitureilla, jotka ovat yhteisessä käytössä Turun junien kanssa, voi tuon rampin/korokkeen sijoittaa helposti niin, että IC mahtuu pysähtymään sen länsipuolelle. Tuolloin toki pätkä-Sm2:set jäävät hassusti etäälle liukuportaista mm. Espoon asemalla.

Mutta kun junissa on useita yksikköjä.. Järkevää ei ole korottaa asemalaiturilla useaa kohtaa. Osaan yksiköistä voisi jättää portaat kaikkiin sisäänkäynteihin; näitä yksiköitä käytettäisiin vain ruuhkassa lisänä. Tai portaat toteutettaisiin tällä tavoin: http://youtu.be/3BS24QygoBc?t=23m25s Tuolla linjalla portaat siis laskeutuvat matalilla pysäkeillä ja korkeilla laitureilla jäävät ylös, jolloin sisäänkäynti on esteetön. Tosin tuollaista portaiden toimintaa saattaa vaikeuttaa oma talvemme ja lumi.

Spekulaatiotahan tämä kaikki on, mutta ei silti aivan tyhmimmästä päästä.
 
Sinne rakennetaan yksi uusi raide, jonka jälkeen 5B otetaan neljänneksi laituriraiteeksi Pääradan kaukoliikenneraiteille. Tämän jälkeen lisäraiteita ei sinne mahdu. Rantaradan kaukojunilla ei siis jatkossakaan ole oikein muuta vaihtoehtoa, kun käyttää rantaradan kaukoliikenneraiteiden kahta laituriraidetta, samaa mitä S-, U-, E- ja Y-junatkin joutuvat käyttämään.

Nojaa, se aikaikkuna menee siis kiinni kun lisäraide (jolla ei ole laituria kaiketi) rakennetaan ja 5b siirty kokonaan pääradan suuntaan liikennöitäväksi. Mutta milloin se tapahtuu ei tiedetä vielä.

Sm2 junia ei kannata siis saneerata enää vaan ajaa loppuun ja säilyttää muutama paremmassa kunnossa oleva yksilö muun Suomen paikallisjunaliikennettä varten ja varakalustoksi. Myös tilausajokäyttöön kannattaa säästää muutama kun siniset vaunut poistuvat. Niihin voisi asentaa kaukojunien penkitkin.

t. Rainer
 
Sm2 junia ei kannata siis saneerata enää vaan ajaa loppuun ja säilyttää muutama paremmassa kunnossa oleva yksilö muun Suomen paikallisjunaliikennettä varten ja varakalustoksi. Myös tilausajokäyttöön kannattaa säästää muutama kun siniset vaunut poistuvat. Niihin voisi asentaa kaukojunien penkitkin.

t. Rainer

Hieno ajatus, mutta kilpistyy varmaan siihen, että noita ei pystytä huoltamaan muualla kuin Pasilassa.
 
Toisaalta, Sr2-vetureitakaan ei huolleta muualla kuin Ilmalassa, ja ne sentään ajelevat ympäri Suomea.

Toisaalta SR2 veturit ovat harvoin rikki eikä niillä taida olla isoja luotettavuusongelmia.

Käsittääkseni Sm1 ja Sm2 junissa on suunnitteluvirhe tai ominaisuus, jonka johdosta kosteutta tiivistyy rakenteisiin erityisesti talvella, joka aiheuttaa niihin sähkövikoja. Nuo junat on jotenkin pystytty pitämään siedettävästi liikenteessä kun junia voidaan aina välillä kuivata lämpimässä hallissa, jolloin kosteus haihtuu.
 
Toisaalta SR2 veturit ovat harvoin rikki eikä niillä taida olla isoja luotettavuusongelmia.

Käsittääkseni Sm1 ja Sm2 junissa on suunnitteluvirhe tai ominaisuus, jonka johdosta kosteutta tiivistyy rakenteisiin erityisesti talvella, joka aiheuttaa niihin sähkövikoja. Nuo junat on jotenkin pystytty pitämään siedettävästi liikenteessä kun junia voidaan aina välillä kuivata lämpimässä hallissa, jolloin kosteus haihtuu.

En tiedä, mutta voisi kuvitella, että kun sr2 menee määräaikaishuoltoon Ilmalaan, se vetää tavarajunan perässään, kun taas sm2 pitäisi vartavasten ajaa tyhjänä sinne.

Veturinkuljettajana tlajunen varmaan osaa arvioida, paljonko tästä tulee lisäkuluja?
 
Veturinkuljettajana tlajunen varmaan osaa arvioida, paljonko tästä tulee lisäkuluja?

En kyllä voi väittää osaavani. Se on kyllä totta, että Sr2-kaluston kierto on suunniteltu siten, että ne säännöllisesti päätyvät käymään Ilmalassa. Säännöllinen huolto juurikin edesauttaa petterinkin havaitsemaa luotettavuutta, niin ei pikkuviat pääse kasvamaan suuriksi. Kyllä se Sr2:kin nimittäin osaa halutessaan hajoilla.

Sinänsä Sm2 saattaisi hyvin sopiakin tietyille sähköistetyille taajamajunareiteille. Käyttöaikaa niillä on vielä hyvin jäljellä, toisin kuin Sm1:illä.
 
SM2 junat voisi siirtää Tampereelle sekä mahdollisesti Turkuun, kun näille seuduille suunnitellaan lähiliikenteen avaamista/kokeilua. Palvelisivat siellä käyttöikänsä loppuun.
 
Takaisin
Ylös