Sivu 1 / 6 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/82

Viestiketju: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

  1. #1
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4085

    oletus Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Seuraavan HSL-hallituksen kokouksen (10.6) asialistan yksi aiheista on seuraava:

    SM5-LÄHIJUNAKALUSTON LISÄHANKINNAN VALMISTELU

    http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2014365-4.HTM
    Joukkoliikenneharrastaja

  2. #2

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    571

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Tuossa esityslistaprujussa mainitaan, että tilaus pitäisi tehdä tulevana syksynä, jotta kaluston saadaan vastaanotettua viimeistään kesäkuussa 2017. Syyksi merkitään tiukentuvat kansainväliset TSI-normit, joiden myötä junat pitää suunnitella osin uusiksi. Millä tavalla nämä tulevat normit eroavat nykynormeista?
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  3. #3

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5928

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Jos päädytään jostain syystä saneeraamaan vanhat Sm2 -junat uusien Sm5 junien tilaamisen sijaan, nin niille, sekä radoille pitäisi tehdä seuraavat toimenpiteet, että esteettömyys voidaan toteuttaa ja liikennöintiä hoitaa metromaiseen tapaan kuten kaupunkiradoila kuuluu:

    - Sm2:sia käytettäisiin pelkästään rantaradan niillä linjoilla jotka käyttävät nykyisiä kaukojunaraiteita eli ei A:ta
    - Ovien portaat poistetaan
    - Rantaradan asemalaiturit joilla nämä junat pysähtyvät korotetaan junan lattian korkeudelle. Laitureiden korotus voitaisiin tehdä ontelobetonielementeistä tai puusta niin että rakentaminen ja purkaminen olisi helppoa ja nopeaa, koska se toteutettaisiin tilapäisratkaisuna kunnes joko tilataan matalalattiajunia lisää, viimeistään kun rakennetan Espoon keskukseen asti kaupunkiradalle omat raiteet tai Pisara-rata
    - IC-junille varataan eri raiteet kuin lähiliikenteen Sm2-junille Helsingin päärautatieasemalla, Pasilassa, Espoossa, Kirkkonummella ja Karjaalla tai jos pysähtymisraiteet ovat yhteiset kuten ne varmaan olisivat esim Espoossa ja kirkkonummella, ne jaettaisiin kahteen osaan jossa osa laiturista on korkeampi Sm2 -junia varten ja toinen osa matalampi IC-junia varten.
    - Junien saneerauksen yhteydessä niihin asennettaisiin myös ilmastointi ja melua pyritään vaimentamaan

    Tämä siis ei ole vitsi vaan vakava ehdotus, koska jos kaikki nykyiset Sm5-junat siirrretään kehäradalle + pääradalle eikä em muutoksia toteuteta niin rantataradan leppävaaran länsipuolen palvelutaso tippuu 1980-luvun tasolle. Jos laskettu säästö uusien Sm5-junien tilaamiseen verrattuna olisi 4 miljoonaa vuodessa, niin 10 vuoden käyttöajalla voitaisiin varmaan säästöä halvemalla toteuttaa juniin ja asemalaitureihin em muutokset.

    t. Rainer

  4. #4

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2028

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Mihin ajattelit mahduttaa Pasilassa ne ylimääräiset laituriraiteet?

  5. #5

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5928

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Mihin ajattelit mahduttaa Pasilassa ne ylimääräiset laituriraiteet?
    Rantaradan kaukojunat voisivat käyttää nykyistä raidetta 5b tai sitten jotain uutta raidetta, joita aiotaan joka tapauksessa rakentaa lähitulevaisuudessa.

    t. Rainer

  6. #6

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3826

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Raportti SM5-LÄHIJUNAKALUSTON LISÄHANKINNAN VALMISTELU
    Linjalla ilmeneviä peruutuksiin ja myöhästymisiin johtavia ongelmia esiintyy vanhoilla junilla jopa kymmenkertaisesti enemmän.
    Sm2:n peruskorjaus olisi aika hullua. Nuo romut ovat talvella lumituiskussa aina rikki ja korkealattiainen kalusto on liikennöinnin kannalta epäkäytännöllistä. Uskoisin myös Sm2:n ylläpito- ja korjauskulujen olevan korkeammat, koska yleensä epäluotettavaa kalustoa pitää myös huoltaa enemmän.

  7. #7

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2028

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Rantaradan kaukojunat voisivat käyttää nykyistä raidetta 5b tai sitten jotain uutta raidetta, joita aiotaan joka tapauksessa rakentaa lähitulevaisuudessa.

    t. Rainer
    Sinne rakennetaan yksi uusi raide, jonka jälkeen 5B otetaan neljänneksi laituriraiteeksi Pääradan kaukoliikenneraiteille. Tämän jälkeen lisäraiteita ei sinne mahdu. Rantaradan kaukojunilla ei siis jatkossakaan ole oikein muuta vaihtoehtoa, kun käyttää rantaradan kaukoliikenneraiteiden kahta laituriraidetta, samaa mitä S-, U-, E- ja Y-junatkin joutuvat käyttämään.

  8. #8

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    291

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Jos päädytään jostain syystä saneeraamaan vanhat Sm2 -junat uusien Sm5 junien tilaamisen sijaan, nin niille, sekä radoille pitäisi tehdä seuraavat toimenpiteet, että esteettömyys voidaan toteuttaa ja liikennöintiä hoitaa metromaiseen tapaan kuten kaupunkiradoila kuuluu:

    - Sm2:sia käytettäisiin pelkästään rantaradan niillä linjoilla jotka käyttävät nykyisiä kaukojunaraiteita eli ei A:ta
    - Ovien portaat poistetaan
    - Rantaradan asemalaiturit joilla nämä junat pysähtyvät korotetaan junan lattian korkeudelle. Laitureiden korotus voitaisiin tehdä ontelobetonielementeistä tai puusta niin että rakentaminen ja purkaminen olisi helppoa ja nopeaa, koska se toteutettaisiin tilapäisratkaisuna kunnes joko tilataan matalalattiajunia lisää, viimeistään kun rakennetan Espoon keskukseen asti kaupunkiradalle omat raiteet tai Pisara-rata
    Tuon voisi tehdä siten, että yksi sisäänkäynti (esim. junan Helsinkiä lähimmässä päässä, missä eteinen on tavallista tilavampi) uudistetaan Rainerin kertomalla tavalla, ja kullakin rantaradan laiturilla on tuon sisäänkäynnin kohdalla korotuselementti. Laitureilla, jotka ovat yhteisessä käytössä Turun junien kanssa, voi tuon rampin/korokkeen sijoittaa helposti niin, että IC mahtuu pysähtymään sen länsipuolelle. Tuolloin toki pätkä-Sm2:set jäävät hassusti etäälle liukuportaista mm. Espoon asemalla.

    Mutta kun junissa on useita yksikköjä.. Järkevää ei ole korottaa asemalaiturilla useaa kohtaa. Osaan yksiköistä voisi jättää portaat kaikkiin sisäänkäynteihin; näitä yksiköitä käytettäisiin vain ruuhkassa lisänä. Tai portaat toteutettaisiin tällä tavoin: http://youtu.be/3BS24QygoBc?t=23m25s Tuolla linjalla portaat siis laskeutuvat matalilla pysäkeillä ja korkeilla laitureilla jäävät ylös, jolloin sisäänkäynti on esteetön. Tosin tuollaista portaiden toimintaa saattaa vaikeuttaa oma talvemme ja lumi.

    Spekulaatiotahan tämä kaikki on, mutta ei silti aivan tyhmimmästä päästä.

  9. #9

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5928

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Sinne rakennetaan yksi uusi raide, jonka jälkeen 5B otetaan neljänneksi laituriraiteeksi Pääradan kaukoliikenneraiteille. Tämän jälkeen lisäraiteita ei sinne mahdu. Rantaradan kaukojunilla ei siis jatkossakaan ole oikein muuta vaihtoehtoa, kun käyttää rantaradan kaukoliikenneraiteiden kahta laituriraidetta, samaa mitä S-, U-, E- ja Y-junatkin joutuvat käyttämään.
    Nojaa, se aikaikkuna menee siis kiinni kun lisäraide (jolla ei ole laituria kaiketi) rakennetaan ja 5b siirty kokonaan pääradan suuntaan liikennöitäväksi. Mutta milloin se tapahtuu ei tiedetä vielä.

    Sm2 junia ei kannata siis saneerata enää vaan ajaa loppuun ja säilyttää muutama paremmassa kunnossa oleva yksilö muun Suomen paikallisjunaliikennettä varten ja varakalustoksi. Myös tilausajokäyttöön kannattaa säästää muutama kun siniset vaunut poistuvat. Niihin voisi asentaa kaukojunien penkitkin.

    t. Rainer

  10. #10

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    293

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Sm2 junia ei kannata siis saneerata enää vaan ajaa loppuun ja säilyttää muutama paremmassa kunnossa oleva yksilö muun Suomen paikallisjunaliikennettä varten ja varakalustoksi. Myös tilausajokäyttöön kannattaa säästää muutama kun siniset vaunut poistuvat. Niihin voisi asentaa kaukojunien penkitkin.

    t. Rainer
    Hieno ajatus, mutta kilpistyy varmaan siihen, että noita ei pystytä huoltamaan muualla kuin Pasilassa.

  11. #11

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2028

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Hieno ajatus, mutta kilpistyy varmaan siihen, että noita ei pystytä huoltamaan muualla kuin Pasilassa.
    Toisaalta, Sr2-vetureitakaan ei huolleta muualla kuin Ilmalassa, ja ne sentään ajelevat ympäri Suomea.

  12. #12

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3826

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Toisaalta, Sr2-vetureitakaan ei huolleta muualla kuin Ilmalassa, ja ne sentään ajelevat ympäri Suomea.
    Toisaalta SR2 veturit ovat harvoin rikki eikä niillä taida olla isoja luotettavuusongelmia.

    Käsittääkseni Sm1 ja Sm2 junissa on suunnitteluvirhe tai ominaisuus, jonka johdosta kosteutta tiivistyy rakenteisiin erityisesti talvella, joka aiheuttaa niihin sähkövikoja. Nuo junat on jotenkin pystytty pitämään siedettävästi liikenteessä kun junia voidaan aina välillä kuivata lämpimässä hallissa, jolloin kosteus haihtuu.

  13. #13

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    293

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Toisaalta SR2 veturit ovat harvoin rikki eikä niillä taida olla isoja luotettavuusongelmia.

    Käsittääkseni Sm1 ja Sm2 junissa on suunnitteluvirhe tai ominaisuus, jonka johdosta kosteutta tiivistyy rakenteisiin erityisesti talvella, joka aiheuttaa niihin sähkövikoja. Nuo junat on jotenkin pystytty pitämään siedettävästi liikenteessä kun junia voidaan aina välillä kuivata lämpimässä hallissa, jolloin kosteus haihtuu.
    En tiedä, mutta voisi kuvitella, että kun sr2 menee määräaikaishuoltoon Ilmalaan, se vetää tavarajunan perässään, kun taas sm2 pitäisi vartavasten ajaa tyhjänä sinne.

    Veturinkuljettajana tlajunen varmaan osaa arvioida, paljonko tästä tulee lisäkuluja?

  14. #14

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2028

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ketorin Näytä viesti
    Veturinkuljettajana tlajunen varmaan osaa arvioida, paljonko tästä tulee lisäkuluja?
    En kyllä voi väittää osaavani. Se on kyllä totta, että Sr2-kaluston kierto on suunniteltu siten, että ne säännöllisesti päätyvät käymään Ilmalassa. Säännöllinen huolto juurikin edesauttaa petterinkin havaitsemaa luotettavuutta, niin ei pikkuviat pääse kasvamaan suuriksi. Kyllä se Sr2:kin nimittäin osaa halutessaan hajoilla.

    Sinänsä Sm2 saattaisi hyvin sopiakin tietyille sähköistetyille taajamajunareiteille. Käyttöaikaa niillä on vielä hyvin jäljellä, toisin kuin Sm1:illä.

  15. #15
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    SM2 junat voisi siirtää Tampereelle sekä mahdollisesti Turkuun, kun näille seuduille suunnitellaan lähiliikenteen avaamista/kokeilua. Palvelisivat siellä käyttöikänsä loppuun.

Sivu 1 / 6 12345 ... ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •