Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345
Näytetään tulokset 61-75/75

Viestiketju: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

  1. #61
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Ilmastointi ja sähköiset linjakilvet on myös.
    Korjaan hieman itse itseäni: ei ilmastointia, vaan kameravalvonta lisättiin tämä nyt tapahtuneen modernisoinnin yhteydessä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  2. #62

    Liittynyt
    01.03.2013
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    ...Kaikkea mahdollista mitä halutaan, voidaan tehdä ja on tehty Euroopassa. Kaluston modernisointia jopa myydään palveluna. Mutta Suomessa ei haluta muuta kuin romuttaa. Ja siksi ryhdytään keksimään perusteita sille.
    Tämä pitää kutinsa myös bussiliikenteen osalta, vrt. tiettyjen tilausorganisaatioiden kaluston maksimi-ikä määrittelmä.

  3. #63
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    92

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Tuossa esityslistaprujussa mainitaan, että tilaus pitäisi tehdä tulevana syksynä, jotta kaluston saadaan vastaanotettua viimeistään kesäkuussa 2017. Syyksi merkitään tiukentuvat kansainväliset TSI-normit, joiden myötä junat pitää suunnitella osin uusiksi. Millä tavalla nämä tulevat normit eroavat nykynormeista?
    Onko nuo uudet normit luettavissa jossain?

    pekka

  4. #64
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    92

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Googlettamalla löytyi vain, että TSI tarkoittaa "Technical specifications for interoperability" ("Teknisen yhteensopivuuden määritelmät"?). Mitään käytännön spesifikaatioita en löytänyt. Tarkoittaako tämä, että kehitettin määritelmät, joidenka mukaisesti ei haittaa, että uudet junat ei pelaa yhteen minkään nykyisen kanssa, mutta pelaavat hyvin yhteen jonkin kolmannen maan kaluston kanssa — raideleveydestä huolimatta? ERA:n sivuilla (http://www.era.europa.eu) puhutaan kovasti jostain kolmannesta maasta. Mikä on se toinen maa, jos Suomi on vaikka se ensimmäinen? Olenpa taas pihalla kuin lintulauta. Onko jollain jotan konkreettista käytännön kerrottavaa tästä TSI:stä?

    pekka
    Viimeisin muokkaaja PSi; 30.09.2014 kello 19:37. Syy: Panovihreitä korjattu

  5. #65
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Sm-junien päivittämiseen on monenlaisia vaihtoehtoja. Kaikkea mahdollista mitä halutaan, voidaan tehdä ja on tehty Euroopassa. Kaluston modernisointia jopa myydään palveluna. Mutta Suomessa ei haluta muuta kuin romuttaa. Ja siksi ryhdytään keksimään perusteita sille. Ja hyvin näkyy menevän perille asioiden vääristely.
    Noh, aina ei toiminta Keski-Euroopassakaan anna ehkä ihan parhainta mahdollista esimerkkiä. Kävin viime viikolla sekä Saksassa että Hollannissa.
    Saksassa on viime vuosina poistettu lähiliikennekäytöstä oikein urakalla 143-sarjan sähkövetureita (http://www.railfaneurope.net/pix/de/...9/143921cs.jpg), jotka on valmistettu vuosina 1984-90. Ainakin Ruhrin ja Berliinin alueella 143-sarjalaisten vetämät lähiliikennejunat ovat saaneet väistyä uusien sähkömoottorijunien tieltä.
    Hollannissakin huomioni kiinnittyi parilla ratapihalla seisovaan suurehkoon joutilaana olevan kaluston määrään. Hollannissa näin seisomassa ainakin 1700 -sarjan sähkövetureita (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/...9/p6130423.jpg), jotka on otettu käyttöön 1990 -luvun alkupuolella sekä DM90 -sarjan dieselmoottorijunia (http://www.railfaneurope.net/pix/nl/...7_20080728.jpg), jotka tulivat liikenteeseen vuodesta 1996 alkaen.

    On sääli, että tuonikäistä käyttökelpoista kalustoa on vailla parempaa käyttöä - olipa kyse sitten mistä maasta tahansa.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  6. #66

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Noh, aina ei toiminta Keski-Euroopassakaan anna ehkä ihan parhainta mahdollista esimerkkiä. Kävin viime viikolla sekä Saksassa että Hollannissa.
    Saksassa on viime vuosina poistettu lähiliikennekäytöstä oikein urakalla 143-sarjan sähkövetureita (http://www.railfaneurope.net/pix/de/...9/143921cs.jpg), jotka on valmistettu vuosina 1984-90. Ainakin Ruhrin ja Berliinin alueella 143-sarjalaisten vetämät lähiliikennejunat ovat saaneet väistyä uusien sähkömoottorijunien tieltä.
    Kyseessä on siis se itäsaksalainen veturisarja jonka valmistusta jatkettiin jonkin aikaa yhdistyneessä Saksassa. Tyypillistä niille on että ovat kestäviä työjuhtia mutta huippunopeus on liian alhainen pikajunia varten.
    Voisiko niitä mahdollisesti joku tavarajuna-operaattori ostaa, kuten ovat ostaneet entisiä itäsaksalaisia dieseleitä?

    t. Rainer

  7. #67
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Kyseessä on siis se itäsaksalainen veturisarja jonka valmistusta jatkettiin jonkin aikaa yhdistyneessä Saksassa. Tyypillistä niille on että ovat kestäviä työjuhtia mutta huippunopeus on liian alhainen pikajunia varten.
    Voisiko niitä mahdollisesti joku tavarajuna-operaattori ostaa, kuten ovat ostaneet entisiä itäsaksalaisia dieseleitä?
    Alhainen huippunopeus (120 km/h) lienee tosiaan yksi olennainen syy, miksi BR143 on kokenut melkoisen poistuman. Valitettavasti 143:n tehot taitavat olla turhan heikot tavaraliikennekäyttöön, varsinkin kun tehokkaampia 151- ja 155-sarjan sähkäreitä voisi olla saatavilla.

    Tosin, tämä lista on aika karua luettavaa - 24-30 vuotta vanhaa kalustoa on romutettu aika railakkaasti (listan oikeassa laidassa k.o. veturin valmistusvuosi):
    http://br143.lok-datenbank.de/index.php?nav=1404656
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  8. #68
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Sittenhän on vielä tämä BR112.1- sarja, joka valmisteltiin Saksojen jo ollessa yhdistyneitä (mutta pohjana tuo BR143):

    http://www.abload.de/img/112125do-idunaparkeinfb6dw.jpg
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  9. #69

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lisätilauksen junia on valmistumassa tehtailla ja taitavat tulla suoraan HSL:n violeteissa väreissä.
    Kuvia violetista Sm5:n korista tehtaalla löytyy HSL:n FB-sivuilta (näkyy myös vaikkei ole Facebook-tunnuksia).

  10. #70

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Lisätilauksen junia on valmistumassa tehtailla ja taitavat tulla suoraan HSL:n violeteissa väreissä.
    Kuvia violetista Sm5:n korista tehtaalla löytyy HSL:n FB-sivuilta (näkyy myös vaikkei ole Facebook-tunnuksia).
    Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä oli tämmöinen tulkinta liturgisen värin mukaan:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Seppo Nurminen
    Violetti väri merkitsee "synnin tilassa olevan väliaikaista kuolemaa hänen odottaessaan kastetta ja vapauttavaa katumusta". Osuva valinta kuvaamaan suomalaista joukkoliikennettä...
    Yleisesti teippauksissa on menty viime vuodet räikeämpään suuntaan ja tää taitaa olla räikein yhdistelmä tähänastisista ainakin julkisella sektorilla. Alan olla hiljaa tyytyväinen, että ratikan vihreä on vissiin päässyt pyhäinjäännöksen asemaan ja sitä ei tulla integroimaan muuhun järjestelmään niin kuin tosin loogista olisi.

  11. #71

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Oranssi ratikka tulee sitten, kun raitiovaunulla ajetaan runkolinjaa. Keskustan ratikat eivät nykyisellään ole runkolinjoja, vaikka joillekkin pääkaduille varmasti mahtuisi nopeita ja suurikokoisia metroratikoita.

  12. #72
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Oranssi ratikka tulee sitten, kun raitiovaunulla ajetaan runkolinjaa. Keskustan ratikat eivät nykyisellään ole runkolinjoja, vaikka joillekkin pääkaduille varmasti mahtuisi nopeita ja suurikokoisia metroratikoita.
    En pitäisi pahana sitä, että Laajasalon ja Jokerin 45-metriset vaunut maalattaisiin totutusta poikkeavalla tavalla, vaikka sitten oransseiksi. Se indikoisi kaikille, matkustajista liikennesuunnittelijoihin ja arkkitehdeistä kaupunginosa-aktiiveihin, että kyseessä on jotain ihan uutta ja erilaista. Jotain sellaista, jolle on varattava riittävästi tilaa ja todelliset liikennevaloetuudet, noin esimerkiksi.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #73
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Sm5-lähijunakaluston lisähankinnan valmistelu

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    En pitäisi pahana sitä, että Laajasalon ja Jokerin 45-metriset vaunut maalattaisiin totutusta poikkeavalla tavalla, vaikka sitten oransseiksi. Se indikoisi kaikille, matkustajista liikennesuunnittelijoihin ja arkkitehdeistä kaupunginosa-aktiiveihin, että kyseessä on jotain ihan uutta ja erilaista. Jotain sellaista, jolle on varattava riittävästi tilaa ja todelliset liikennevaloetuudet, noin esimerkiksi.
    Mä en kyllä usko/luota, että HSL:n viestinnässä osataan ajatella noin pitkälle. Johan runkolinjastoon kuuluvia HSL-lähijuniakin väritetään nyt "marjapuuronvärisiksi", vaikka ne edustavat täsmälleen samaa kuin metrokin.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  14. #74
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Oliskohan mitään mieltä tilata seuraavia Flirtejä hieman pidempinä? Nythän niissä on kaksi päätyosaa ja kaksi väliosaa, mutta väliosia olisi mahdollisuus olla enemmänkin.

    http://www.stadlerrail.com/media/uploads/FLIRT_3.JPG
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.12.2015 kello 22:39. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #75

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Oliskohan mitään mieltä tilata seuraavia Flirtejä hieman pidempinä? Nythän niissä on kaksi päätyosaa ja kaksi väliosaa, mutta väliosia olisi mahdollisuus olla enemmänkin.

    http://www.stadlerrail.com/media/uploads/FLIRT_3.JPG
    Ainakin huoltohallit on mitoitettu neliosaisten yksiköiden mukaan. Yhdenkin väliosan lisääminen aiheuttaa sen, että yhdelle halliraiteelle mahtuu vain yksi yksikkö (nyt kaksi).

    Ja ketjuun liittyen: Kehäradan junille on tehty molempiin suuntiin asemien lähtöaikojen tarkistuksia. Kokonaiskiertoaika on ennallaan, mutta pelivaraa on siirretty jonkin verran kierrosten loppupuolten suuntaan, minkä pitäisi ainakin teoriassa vähentää hieman myöhästymisriskiä.

Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •