HSL lopettaa lipunmyynnin junissa HSL:n alueella

Liittynyt
1 Elokuu 2007
Viestit
65
En tiedä onko tästä jo keskusteltu muissa ketjuissa, mutta HSL:n hallituksen esityslistalla oli tänään lipunmyynnistä luopuminen VR:n kanavien kautta ja Hesarin mukaan asia meni läpi. Jos asiaa käsitellään muussa ketjussa, tämä voidaan poistaa.

Itse ihmettelen, miksi lipunmyynti lopetetaan junissa. Voisin ymmärtää, ettei VR:n lipunmyynnissä tai automaateista saisi lippuja enään, mutta kai kuitenkin konnareilta jonkin verran näitä lippuja myydään. Toivottavasti siis HSL:n omien lipunmyytilaitteiden ja mobiilisovelluksen laajentaminen koko alueelle onnistuu ja toteutuu hyvin ja asiasta informoidaan myös harvoin tai turisteina matkustavia.

En ole tiennyt, että tämä olisi suuri ongelma. Lähinnä olen kannattanut raitiovaunujen ja linja-autojen lipunmyynnin lopettamista nopeuttamistoimena.
 
On tästä keskusteltu joskus jossakin muussa ketjussakin. Itse olen kannattanut lipunmyynnin lopettamista lähijunissa jotka liikennöivät kaupunkiradoilla metromaisesti. Ei metrossakaan ole konnareita lippuja myymässä vaan kertaliput ostetaan automaateista. Järjestyksenvalvonta voidaan hoitaa metron tapaan asemakohtaisilla vartijoilla ja liikkuvilla junapartioilla joita jo nykyäänkin liikkuu lähijunissa. Nykyinen junalipunmyynti on mielestäni turha ja kallis järjestelmä joka ei varsinkaan ruuhka-ajan flirteissä toimi. Usein konnarin eteneminen on niin hidasta että ehtii jo jäädä pois ennen kuin lippua edes ehtii ostamaan. Uskoisin että konnarit poistuvat HSL-alueen lähijunista kokonaan kun kilpailutettu liikenne alkaa 2018.
 
2,4 prosenttia ostaa lipun junasta, joten järjestelmä turhan massiivinen satunnaiskäyttäjiä varten.
 
Itsekkin kannatan mielellään konnareista luopumista juuri metro tapaan - tai kuten aikoinaan ratikoissakin luovuttiin rahastajista. Ne jotka haluavat ostaa tällaisessa vapaan rahastuksen kulkumuodossa - niin ostavat sen automaatista tai ovat kuukausilippulaisia! (tai ratikasta kuljettajalta)

Turhan raskasta - saman rahan voisi käyttää esimerkiksi järjestyksen valvontaan. :wink::redface:

--- > Hän lähtee piakkoin Riccioneen, katsoo nyt mitenkä siellä vapaa rahastus toimii - tietojen mukaan ainakin juniin on ostettava etukäteen lippu, samoin kuin paikallispusseihin.
 
Mun mielestä ainakin busseissa olisi syytä myydä kertalippuja. Junissa ei välttämättä tarvi, jos asemilla on automaatteja. On se kuitenkin mm. Tukholman seudulla varsin hankalaa jos liikkuu jonnekin syrjemmälle missä lähin lipunmyyntipiste (pressbyrån) on tyyliin 5 km (tai jopa yli) päässä ja pitäis päästä kulkemaan.
 
Pitkänmatkan busseissa (=seutubusseissa) kuljettajamyynti toimii hyvin, eikä siitä tarvitse luopua. Matkustajia on yleensä vähän per pysäkki, eikä matkustajakuormatkaan ole yleensä seisojiin asti. Vastaavasti liput ovat varsin hintavia, joten odottaminen ja tarkastaminen kannattaa. Hommaa voisi kehittää helposti siirtymällä kuljettajalipunmyynnissä yksinomaan päivälippuihin, jotka ovat vielä hintavampia ja nopeuttavat paluumatkaa. (Hifistelijä muuttaisi päivälippuja niin, että se kelpaa yhden kerran kertalippuna jos sen leimaa uudestaan voimassaolon jälkeen.)

Kaupunkiliikenteessä matkustajia on paljon, he vaihtuvat usein ja liput ovat halpoja. Tämä pätee yhtä lailla busseihinkin, jotka ajavat kaupungissa. Yksittäisen matkustajan lippuun ei kannata kuluttaa liikaa aikaa.
 
Hommaa voisi kehittää helposti siirtymällä kuljettajalipunmyynnissä yksinomaan päivälippuihin, jotka ovat vielä hintavampia ja nopeuttavat paluumatkaa. (Hifistelijä muuttaisi päivälippuja niin, että se kelpaa yhden kerran kertalippuna jos sen leimaa uudestaan voimassaolon jälkeen.)
Niin no omasta mielestä esimerkiksi Turun systeemi on hyvä siinä mielessä, että kertalipun tasataksa 3 euroa ja kahden tunnin vaihtoaika paitsi nopeuttaa rahastusta myös vähentää sitä kun todennäköisesti vaihtomatkoja kertalipullakin sitten tehdään. Ja pitempi vaihtoaika on omiaan houkuttelemaan satunnaisiakin kulkijoita.
 
Wienissä ja Berliinissä käytäntönä on, että kuljettaja myy lippuja, jos ajoneuvossa ei ole lipunmyyntiautomaattia ja linjalla on pysäkkejä, joilla ei ole lipunmyyntiautomaatteja. Matkustajan kannalta homma on selkeä: jos asemalta ei löydy automaattia (josta ostaminen on hieman halvemaa kuin ajoneuvosta, mikä ohjaa ostamaan lipun etukäteen), lipun voi ostaa ajoneuvosta. Liikenteen järjestäjä puolestaan voi organisoida lippujen myynnin tarkoituksenmukaisella tavalla. Hiljaisilla linjoilla voi olla yksinkertaisinta, että kuljettaja myy. Yleensä ottaen kuljettaja myy lippuja vain busseissa, eikä niissäkään kaikissa, ainakaan Berliinissä. R- ja REX/RE-junissa taas monesti on konduktööri.

Myös HSL voi noudattaa samaa periaatetta: jos lippuautomaatit saadaan jokaiselle asemalle, niin sitten ei junissa tarvita lipunmyyntiä. Mutta kauemmaksi menevissä paikallisjunissa konduktööri voisi hyvinkin olla. Ei se konduktöörin työkään ole ehkä kaikkein palkitsevinta juuri kaupunkiratojen junissa.
 
Myös HSL voi noudattaa samaa periaatetta: jos lippuautomaatit saadaan jokaiselle asemalle, niin sitten ei junissa tarvita lipunmyyntiä. Mutta kauemmaksi menevissä paikallisjunissa konduktööri voisi hyvinkin olla. Ei se konduktöörin työkään ole ehkä kaikkein palkitsevinta juuri kaupunkiratojen junissa.
Jos konduktöörit lopettavat lippujen myynnin junassa HSL-alueella mutta silti kulkevat edestakaisin junan käytäviä pitkin, tulee kestämään useia vuosia ennenkuin ihmiset oppivat ettei HSL-alueen lippuja saa ostaa enää junasta, ja he tulevat vain närkästyvämään huonosta palvelusta, ja heidän esittämiin tiukkoihin kysymyksiin vastaaminen tulee viemään konduktööreiltä enemmän aikaa kuin lippujen myyminen nyt.

Parempi olisi jos konduktöörejä ei olisi enää ainakaan perinteisissä virkapuvuissa niissä junissa joissa lippuja ei enää myydä. Ne junat jotka ajavat HSL-alueen ulkopuolelle kulkeviin eli H, R, Z ja Y -juniin voitaisiin määrättä että niissä kelpaavat vain VR:n omat liput, ja että VR:n lippuja saisi ostaa myös HSL-alueen sisällä mutta niillä ei olisi vaihto-oikeutta busseihin ym. Eli samalla tavalla kuin ns U-busseissa joissa HSL-liput lakkaavat kelpaamasta 1.1.2015 alkaen.

t. Rainer
 
Eli samalla tavalla kuin ns U-busseissa joissa HSL-liput lakkaavat kelpaamasta 1.1.2015 alkaen.

t. Rainer

Onko tosiaan näin? Voitko linkata tälle lähteen?

EDIT

Itse itseäni korjaten: samaisen kokouksen § 112 toteaa, että nykyiset sopimukset irtisanotaan ja uusista neuvotellaan. Eli lippukelpoisuuksien kohtalosta U-linjoilla ei ole vielä tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos konduktöörit lopettavat lippujen myynnin junassa HSL-alueella mutta silti kulkevat edestakaisin junan käytäviä pitkin, tulee kestämään useia vuosia ennenkuin ihmiset oppivat ettei HSL-alueen lippuja saa ostaa enää junasta, ja he tulevat vain närkästyvämään huonosta palvelusta, ja heidän esittämiin tiukkoihin kysymyksiin vastaaminen tulee viemään konduktööreiltä enemmän aikaa kuin lippujen myyminen nyt.

Miksi ihmeessä konduktööri ei voisi myydä myös HSL-lippuja, jos junassa on konduktööri? Onhan luonnollista, että jos asemalla ei ollut lippuautomaattia, niin matkustaja voi odottaa, että itse junasta saa lipun. Vaikka ehkä vähän kalliimmalla.
 
Miksi ihmeessä konduktööri ei voisi myydä myös HSL-lippuja, jos junassa on konduktööri? Onhan luonnollista, että jos asemalla ei ollut lippuautomaattia, niin matkustaja voi odottaa, että itse junasta saa lipun. Vaikka ehkä vähän kalliimmalla.

Koska HSL on päättänyt että ei enäää myydä.

Junan sisään pitää laittaa automaatti jos ei kaikkiin asemiin saada niitä.

t. Rainer
 
Ne junat jotka ajavat HSL-alueen ulkopuolelle kulkeviin eli H, R, Z ja Y -juniin voitaisiin määrättä että niissä kelpaavat vain VR:n omat liput --

HSL-jäsenyys on nyt jo Keravalle älyttömän kallis, ja nyt olet poistamassa sen suurimman hyödyn mitä jäsenyydestä on ollut? Valtaosa keravalaisten suorittamista joukkoliikennematkoista taitaa olla juurikin noilla junilla.
 
Jos konduktöörit lopettavat lippujen myynnin junassa HSL-alueella mutta silti kulkevat edestakaisin junan käytäviä pitkin, tulee kestämään useia vuosia ennenkuin ihmiset oppivat ettei HSL-alueen lippuja saa ostaa enää junasta, ja he tulevat vain närkästyvämään huonosta palvelusta, ja heidän esittämiin tiukkoihin kysymyksiin vastaaminen tulee viemään konduktööreiltä enemmän aikaa kuin lippujen myyminen nyt.

Parempi olisi jos konduktöörejä ei olisi enää ainakaan perinteisissä virkapuvuissa niissä junissa joissa lippuja ei enää myydä. Ne junat jotka ajavat HSL-alueen ulkopuolelle kulkeviin eli H, R, Z ja Y -juniin voitaisiin määrättä että niissä kelpaavat vain VR:n omat liput, ja että VR:n lippuja saisi ostaa myös HSL-alueen sisällä mutta niillä ei olisi vaihto-oikeutta busseihin ym. Eli samalla tavalla kuin ns U-busseissa joissa HSL-liput lakkaavat kelpaamasta 1.1.2015 alkaen.

t. Rainer

Tämä olisi selvää takapakkia. Eikö ideana ole ollut,että samat liput kelpaavat linjasta riippumatta.
 
Jos HSL:n liput eivät kelpaisi H, R, Z -junissa, suurin osa Keravalle menevistä ostaisi VR:n lipun eikä ollenkaan HSL:n lippua.
 
Takaisin
Ylös