Missä Sm1-Sm2 on kulkenut?

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Armeijassa ollessani katselin kasarmin pihalla, kun Sm1/2-junat ajelivat ohi. Ihmettelin, sillä eihän niiden kuuluisi olla Hämeenlinnassa, Helsingin lähijunia kun ovat. Olin kuvitellut, ettei niillä ajettu muualle kuin Karjaalle, Riihimäelle ja Vantaankoskelle. Silloin minulle selvisi, että osa Riksun junista jatkoi Tampereelle saakka. Myöhemmin näin kuvia Sameista matkalla Lahdesta Kouvolaan ja edelleen Kotkaan.

Ovatko nuo olleet linjaliikenteessä muuallakin? Arvaan, että ainakin välillä Riihimäki-Lahti. Entä muita?

Entä onko niillä tehty esim. harrastusmatkoja joillekin eksoottisille rataosille?
 
Vs: Missä Sm1-Sm2 on kulkenut.

Eikö joskus maailman aikaan niitä ajanut Kuopiossa saakka (jonkun junaparin muistan)?
 
Vs: Missä Sm1-Sm2 on kulkenut.

Kuopiossa Sami? Lentävä kalakukko :D Minusta nuo ovat maalla jotenkin niin "väärässä paikassa", kun ne mieltää niin voimakkaasti helsinkiläisiksi juniksi. Olisi ollut outo tunne matkustaa vaikka Haukivuorelta Suonenjoelle sinisillä tekonahkapenkeillä ja arvatenkin suht tyhjässä junassa. Vähän eri juttu kuin parikymmentä minuuttia ruuhkaisessa M-junassa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Missä Sm1-Sm2 on kulkenut.

Tästä on siis aikaa. Joskus 80-90-lukujen vaihteessa muistelisin (hämärästi).
 
Vs: Missä Sm1-Sm2 on kulkenut.

Itse olen jopa ollut tuollaisen kyydissä Savon radalla. Olin matkalla Tampereelta Kuopioon ja tuo sattui vaihtoyhteydeksi. Käsittääkseni noilla aikanaan ajettiin pääasiassa kaikki paikallisjunavuorot sähköistetyillä radoilla. Eli listalle saattaisi vielä tulla Pohjanmaan ratakin, mene ja tiedä.

Mutta ei kai se niin ihmeellistä. Vastaavastihan "maaseudun" lättähatuilla ajettiin Helsingin seudun paikallisliikennettä ennen pääradan sähköistämistä. Ja eihän se paikallisliikennekään niin vilkasta ollut ennen kaupunkiratoja, eli aika samanoloista liikennettä oikeastaan. Itse kävin armeijan Kotkassa ja samit tulivat siellä tutuiksi kun lomilla kuljin Kouvolaan ja sieltä edelleen Joensuuhun.
 
Vs: Missä Sm1-Sm2 on kulkenut.

Eli listalle saattaisi vielä tulla Pohjanmaan ratakin, mene ja tiedä.

Vielä 1990-luvun lopulla joku Helsingistä Tampereelle menneistä paikallisjunavuoroista jatkoi Seinäjoelle eli Pohjanmaan rata on säännöllisen liikenteen listalla mukana ainakin sinne asti.
 
Vs: Missä Sm1-Sm2 on kulkenut.

Vielä 1990-luvun lopulla joku Helsingistä Tampereelle menneistä paikallisjunavuoroista jatkoi Seinäjoelle eli Pohjanmaan rata on säännöllisen liikenteen listalla mukana ainakin sinne asti.

Itselläni on hämäriä mielikuvia Sameista Seinäjoen asemalla. Muistikuvia matkustuskokemuksista sekoittaa se, että 80- ja 90-luvuilla lähiliikenteen veturivetoisia punaisia vaunuja käytettiin ruuhka-aikoina sinisten jatkona lisävaunuina kaukojunissa. Semmoisten kyydissä olen istunut useastikin Pohjanmaan radalla.
 
Sm1/2-junat ajoivat aikoinaan (ennen Uutta juna-aikaa?) Imatra-Kouvola -välillä sunnuntain taajamajunassa.
 
Samit ajoivat 1980-luvulla paikallisliikennettä siellä, missä oli paikallisliikennettä ja ajolanka. Seinäjoen taajamajuna (9)445/(9)448 ilmeisesti muuttui jo 1990-luvulla veturivetoiseksi, sillä tällä foorumilla minulle on kerrottu, ettei sitä Samilla ajeta. Pysähdykset Jalasjärvellä ja tarvittaessa Peräseinäjoella.

Kesäturisti 1989 tietää junaparin 771/772 Kouvola-Kuopio ja junaparin 773/774 Kouvola-Mikkeli ajetun Sameilla. Juna 775 ajettiin Kouvolasta Kuopioon, mutta ilmeisesti ei takaisin. Mikkeliin ainakin ajettiin 2000-luvullakin niin pitkään, että jotain laitureita korotettiin. Samoin 1990- ja 2000-luvulla ajettiin Kouvola-Imatra-junaa, jota ei vuoden 1989 Kesäturisti tunne. Ja toki ajettiin Kouvola-Kotka ja Helsinki-Riihimäki-Kouvola.

1990-luvulla sähköistetyistä radoista kai Helsinki-Karjaa-väliä on ajettu (ja ajetaan edelleenkin) Sameilla. Turussa on käyty ainakin korvaamassa Pendolinoa, mutta se ei ole ollut säännöllistä ainakaan suunnitelmallisesti. Porin radalla ei kai ole ajettu säännöllisesti Sameilla, vain Sm4:llä?
 
Entä onko niillä tehty esim. harrastusmatkoja joillekin eksoottisille rataosille?
Onpa hyvinkin. Esimerkkikuva vaunut.org-kuvagalleriasta.

Ja Sameilla on ajettu ainakin viikonloppuisin aikanaan mm. Seinäjoelle ja Lappeenrannan - Imatran suuntaan. Sitävastoin Lahden Oikoradalla Sm1 - 2 -kalustolla ei ole liikennöity suunnitellusti, mutta pakottavissa tilanteissa yksittäisiä kertoja on sielläkin kyllä ajettu.
 
Kesäturisti 1989 tietää junaparin 771/772 Kouvola-Kuopio ja junaparin 773/774 Kouvola-Mikkeli ajetun Sameilla. Juna 775 ajettiin Kouvolasta Kuopioon, mutta ilmeisesti ei takaisin. Mikkeliin ainakin ajettiin 2000-luvullakin niin pitkään, että jotain laitureita korotettiin.
771 kulki ma-la, 772 joka päivä ja 775 lauantaisin. 775 tuli takaisin sunnuntain 772:na.

Mikkelin junaparissa oli Sm1/2 liikenteen loppuun saakka (1.6.2002). Kuopion junapari oli loppuajat veturivetoisena junana.
 
Ovatko nuo olleet linjaliikenteessä muuallakin? Arvaan, että ainakin välillä Riihimäki-Lahti. Entä muita?

Entä onko niillä tehty esim. harrastusmatkoja joillekin eksoottisille rataosille?

- Joku harrastusmatka itä-suomeen tehtiin sm-junalla pari vuotta sitten. Muistaisin että reitti oli kutakuinkin Helsingistä Savon rataa Kuopioon tai Iisalmelle asti ja takaisin Jyväskylän kautta. Jos en muista ihan väärin niin juna käännettiin Keravan kolmioraiteella ja ajettiin ainakin jonkin matkaa Sköldvikiin päin jotta nokka osoittaisi oikeaan suuntaan kun juna retken jälkeen kulki taas vuoroliikenteessä!

- 1980-luvun sunnuntain sm-juna Imatralle ja takaisin kulki muistaakseni Helsingistä asti

t. Rainer
 
771 kulki ma-la, 772 joka päivä ja 775 lauantaisin. 775 tuli takaisin sunnuntain 772:na.

Mikkelin junaparissa oli Sm1/2 liikenteen loppuun saakka (1.6.2002). Kuopion junapari oli loppuajat veturivetoisena junana.

Tietoni Sm1/2-liikenteestä lähiliikennealueen ulkopuolella ovat henkilökohtaisiin muistikuviin ja Resiina-lehden tietoihin nojautuen suurin piirtein seuraavat:

Riihimäki - Tampere ( - Seinäjoki): 1979 - 2006 (- 1.6.2002)
Riihimäki - Hämeenlinna: 1979 -
Riihimäki - Kouvola - Kotka: 1980 -
Kouvola - Imatra: 1981 - 2006
Kouvola - Kuopio: 1981 - 1998
Kouvola - Mikkeli: 1981 - 1.6.2002
 
Toisaalta vaunut.org-kuvastosta löytyy tämän kuvan kaltaisia kuvia useita tältä vuodelta eivätkä ne ole miltään yksittäisiltä poikkeuspäiviltä. Väliaikaisjuttu tuo Sm1 - 2 -kaluston käyttö tänä Samien Kotkan radan toisena kautena mitä ilmeisimmin on ollut.

Sm4-kautena ilmeisesti Meripäivien aikana palattiin vuosittain vanhaan ja ajettiin Sameilla usean rungon pituisina junina.
 
Takaisin
Ylös