Missä Sm1-Sm2 on kulkenut?

- Joku harrastusmatka itä-suomeen tehtiin sm-junalla pari vuotta sitten. Muistaisin että reitti oli kutakuinkin Helsingistä Savon rataa Kuopioon tai Iisalmelle asti ja takaisin Jyväskylän kautta. Jos en muista ihan väärin niin juna käännettiin Keravan kolmioraiteella ja ajettiin ainakin jonkin matkaa Sköldvikiin päin jotta nokka osoittaisi oikeaan suuntaan kun juna retken jälkeen kulki taas vuoroliikenteessä!

- 1980-luvun sunnuntain sm-juna Imatralle ja takaisin kulki muistaakseni Helsingistä asti

t. Rainer

Yhdessä vaiheessa tämä Imatran Sm kulki sunnuntaisin niin merkillisesti, että juna oli merkitty aikatauluihin samalla numerolla Imatra - Hki mutta Imatralta lähtenyt yksikkö lähtikin Riihimäeltä Tampereelle ja Kouvolasta eteen liitetty meni Helsinkiin. Jossain vaiheessa oli siis etelään menijöiden vaihdettava vaunua.
 
Yhdessä vaiheessa tämä Imatran Sm kulki sunnuntaisin niin merkillisesti, että juna oli merkitty aikatauluihin samalla numerolla Imatra - Hki mutta Imatralta lähtenyt yksikkö lähtikin Riihimäeltä Tampereelle ja Kouvolasta eteen liitetty meni Helsinkiin. Jossain vaiheessa oli siis etelään menijöiden vaihdettava vaunua.

Niinhän se oli! että Sm-vuoro ajoikin Imatralta Tampereelle!

Osaako joku sanoa pitääkö paikkansa että Ouluun hinattiin aikoinaan yksi sm-yksikkö dieselin voimalla veturinkuljettajien kouluttamiseksi ennenkuin Pohjanmaan radan sähköistys otettiin käyttöön? Vai oliko se Sr1 joka sinne hinattiin?

t. Rainer
 
Osaako joku sanoa pitääkö paikkansa että Ouluun hinattiin aikoinaan yksi sm-yksikkö dieselin voimalla veturinkuljettajien kouluttamiseksi ennenkuin Pohjanmaan radan sähköistys otettiin käyttöön? Vai oliko se Sr1 joka sinne hinattiin?
t. Rainer

Ei kai kumpaakaan. Eka sähköradan koeajojuna ennen oikeaa liikennettä ajettiin kuitenkin Äsämmällä.
 
- Joku harrastusmatka itä-suomeen tehtiin sm-junalla pari vuotta sitten. Muistaisin että reitti oli kutakuinkin Helsingistä Savon rataa Kuopioon tai Iisalmelle asti ja takaisin Jyväskylän kautta. Jos en muista ihan väärin niin juna käännettiin Keravan kolmioraiteella ja ajettiin ainakin jonkin matkaa Sköldvikiin päin jotta nokka osoittaisi oikeaan suuntaan kun juna retken jälkeen kulki taas vuoroliikenteessä!
Vuoden 2009 MRY:n syysretki ja reitti oli Helsinki-Tampere-Pieksämäki-Kouvola-Kuusankoski (langan loppuun)-Kouvola-Kytömaa-Olli-Kerava-Helsinki. Ollista oli siis vaihtoyhteys PMR:n lätillä Porvooseen. Retkestä löytyy vaunut.org:sta runsaasti kuvia. Itse poistuin retkijunasta seuralaiseni kanssa Haarajoella ja oikaisin Z-junalla suoraan Helsinkiin.

Muistankohan nyt oikein, eikös tuolla retkellä oikaistu Tampereen henkilöaseman ohi kolmioraidetta pitkin? Eli Kouvolassa tapahtunut rungon kääntyminen oli kompensoitava Keravan kolmioraiteen kautta ajamalla, mutta samalla ajettiin Olliin asti.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:21 ----------

Ei kai kumpaakaan. Eka sähköradan koeajojuna ennen oikeaa liikennettä ajettiin kuitenkin Äsämmällä.
Lisätään tähän sähköratojen koeajojunat -otsikon alle Tampere-Jyväskylä 6.9.1994, 6018+6019. Vuotta myöhemmin ei tietääkseni kuitenkaan ajettu Jyväskylä-Pieksämäki-radalla Sm1/2-kalustolla. Saa korjata, olin tuolloin armeijassa, mutta onnistuin kuvaamaan ainakin tavarajunakoeajon.
 
Koe- ja tilausajojen ohella "oudoille" radoille on menty toisaalta kuljettajakouluksen merkeissä. Tässä tarkoituksessa on ymmärtääkseni käväisty myös Tampere - Pori -radalla.
 
Takaisin
Ylös