- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Kerrotko vähän lisää tästä, alkoi kiinnostaa. :idea:Compact sanoi:Lylyssä on Vankka jo pysähtynytkin - asu/ia/kkaiden tilauksesta.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Kerrotko vähän lisää tästä, alkoi kiinnostaa. :idea:Compact sanoi:Lylyssä on Vankka jo pysähtynytkin - asu/ia/kkaiden tilauksesta.
Kun parjaamasi paikallisliikenteen lakkautuspolitiikka aloitettiin 60-luvun puolivälissä niin molemmilla radoilla oli pysähdyspaikkoja nelisenkymmentä.Mikko Laaksonen sanoi:Toisaalta yllä mainituista reiteistä esim. Jyväskylä - Haapamäki - Seinäjoki ja Pieksämäki - Joensuu - reiteillä ei ole mitenkään tavattomasti mahdollisia lisäpysähdyspaikkoja.
Toisaalta Kouvola-Kotka ja Hanko-Karjaa väleillä pysähdyspaikkojen välimatka on säilytettykin suhteellisen lyhyenä.Mikko Laaksonen sanoi:tai jotka ovat niin lyhyitä että nopean paikallisjunan matka-aika päästä päähän on siedettävä (Äänekoski - Jyväskylä, Kouvola - Kotka, Hanko - Karjaa).
Miten niin sellainen pitäisi aloittaa? Mielestäni Riihimäen ja Lahden välillä tilanne ei nykyäänkään ole kovin kaukana yllä kuvatusta. Ruuhka-aikoina tunnin vuorovälikin jo toteutuu. Oikeastaan puutteena on vain se, että muutamat paikallisjunat eivät pysähdy jokaisella asemalla, kuten itsekin totesit.kemkim sanoi:Josko Lahden oikoradan käynnistäminen aloittaisi tällaisenkin liikenteen Riihimäen ja Lahden välillä. Onhan se suorin yhteys Tampereelta Lahteen.Mikko Laaksonen sanoi:Käytännön kokemusten mukaan toimiva paikallisjunaliikenne pysähtyy vähintään tunnin välein kaikissa radan varren taajamissa. Tällaista liikennettä VR Oy:llä ei ole mitään aikomusta kehittää.
Oli täydellinen virhe lakkauttaa aikanaan tiheäpysähdyksinen paikallisjunaliikenne ja ko. seisakkeet. Tämän seurauksena useat kylät ovat käytännössä kuolleet ja kadonneet.PNu sanoi:Nykyään Jyväskylän ja Seinäjoen välillä niitä on 9 sekä Pieksämäen ja Joensuun välillä 4. Jos nyt olet itsekin sitä mieltä, että optimitilanne tarkoittaisi vain muutamaa lisäpysähdystä nykyiseen verrattuna niin eikö olisi reilua myöntää, että suurin osa liikennepaikkojen lakkautuksista on tapahtunut täysin perustelluista syistä?
Paitsi että eihän maaltamuutto olisi koskaan alkanutkaan, jos junaliikenne olisi ollut se autuaaksi tekevä voima. Mutta kun sitä se ei ikävä kyllä ollut. Paikallisliikenteen lakkauttamisaalto alkoi vasta, kun matkustajamäärät olivat dramaattisesti pudonneet. Lakkautukset olivat siten maaltamuuton (ja samanaikaisesti tapahtuneen autoistumisen) seuraus eivätkä suinkaan syynä siihen.Mikko Laaksonen sanoi:Kysymys on aivan yksinkertaisesti siitä, että aikanaan paikallisjunaliikenne lakkautettiin samanaikaisesti maaltamuuton kanssa, jolloin useilta kyliltä ja pikkutaajamilta katosi elinedellytykset.
Mutta autoistuminen koski senkin edestä. Kannattaa muistaa, että 60-luvulla jopa Helsingin lähiliikenteessä monet junavuorot kärsivät matkustajakadosta, vaikka alueen asukasmäärä lisääntyi huimaa vauhtia.Mikko Laaksonen sanoi:Paikallisjunaliikenne kuitenkin lopetettiin myös keskisuurten kaupunkien työssäkäyntialueilta, joita maaltamuutto ei mitenkään koskenut.
Tämä on tosi. Ja sen takia en itse pidä Dm12-vaunua mitenkään väistämättä huonona hankintana, vaikka sillä usein kuskataankin vain niitä 30 matkustajan porukoita. Jos vaunut korvattaisiin busseilla, siirtyisi näistäkin todennäköisesti suurin osa henkilöauton rattiin.Mikko Laaksonen sanoi:Joukkoliikenteessä yksi seuraus paikallisjunaliikenteen lakkauttamisesta oli kuitenkin nopeuden voimakas hidastuminen. Korvaavat bussivuorot eivät juuri missään olleet yhtä nopeita kuin korvatut junavuorot. Lisäksi bussiliikenne juuttui autoruuhkiin, toisin kuin junaliikenne.
Paljon mahdollista. Ongelma lieneekin siinä, että valtakunnassa oli paljon tärkeämpiäkin sähköistyshankkeita tekemättä aina jonnekin 80-luvun loppupuolelle saakka.Mikko Laaksonen sanoi:Pidän myös käsittämättömänä ja järjettömänä ajatusta, etteikö sähköisen lähijunaliikenteen potentiaalia olisi ollut myös Turun ja Tampereen seuduilla.
PNu sanoi:Ongelma lieneekin siinä, että valtakunnassa oli paljon tärkeämpiäkin sähköistyshankkeita tekemättä aina jonnekin 80-luvun loppupuolelle saakka.
Perustuuko edellä oleva väittämä johonkin todelliseen tutkimustietoon vain onko kyse vain "musta tuntuu" -tiedosta?PNu sanoi:Paikallisliikenteen lakkauttamisaalto alkoi vasta, kun matkustajamäärät olivat dramaattisesti pudonneet. Lakkautukset olivat siten maaltamuuton (ja samanaikaisesti tapahtuneen autoistumisen) seuraus eivätkä suinkaan syynä siihen.
Sähköistyksen yhteydessä pelkkä ajojohtojen vetäminen on suunnilleen pienin murhe. Se vaatii myös, että kaikki muu ympärillä oleva infrastruktuuri on kunnossa, jotta sähköistys voidaan käyttää kunnolla hyödyksi. Se kaikki muu maksaakin sitten hieman enemmän. Esimerkiksi lempilapsesi eli Rantaradan osalta olisi ollut aivan naurettavaa toteuttaa sähköistystä, ennen kuin perusparannustyöt oli tehty.Mikko Laaksonen sanoi:Sähköistys Suomessa ei ole koskaan ollut erityisen kallista, itse asiassa se on yleensä ollut liikennöintitalouden kannalta suoraan voitollista.
Miten niin öljykriisiin asti? Tampereelta ja oikeastaan Turustakin paikallisliikenteen viimeiset rippeet hävitettiin vasta paljon öljykriisin jälkeen.Mikko Laaksonen sanoi:Syy Turun ja Tampereen paikallisjunasuunnitelmien puuttumiseen on paljon raadollisempi: Öljykriisiin saakka Suomessa uskottiin, että tehokasta raidejoukkoliikennettä ylipäätään tarvitaan vain Helsingin seudulla.
Antero Alku sanoi:Tässä yhteydessä on hyvä ymmärtää sekin, että ei edes YTV-alueen junaliikennettä olisi olemassa, jos se olisi pelkästään VR Oy:stä kiinni. VR Oy:n mittareillahan YTV-liikennekin on kannattamatonta, sillä lipputulot eivät kata sitä hintaa, jonka VR Oy siitä haluaa saada ja nykyään myös saa.
Antero Alku sanoi:Perustuuko edellä oleva väittämä johonkin todelliseen tutkimustietoon vain onko kyse vain "musta tuntuu" -tiedosta?
En tarvitse oljenkorsia enkä oletuksia. Minähän kirjoitin, että en ole nähnyt tutkimusta siitä, mikä on syy ja mikä seuraus. En siis ole väittänyt todeksi jotain, mitä en tiedä.PNu sanoi:Nyt voit tietysti viimeisenä oljenkortena yrittää takertua oletukseen, että junakilometrien määrän lisääntyminen johtuikin ehkä kaukoliikenteen kasvusta. Paikallisliikennettä VR varmaan ajoi silti alas nopeaa vauhtia?