Vekku sanoi:
Nykyään tavallinen marketti on oikeastaan kuin tukkuliike ennen, niin paljon joku tavallinen Prismakin imee tavaraa.
Tässä on asian ydin.
Päivittäistavarakaupassa tuotantotahti ja kulutustahti ovat aivan samat kuin ennenkin. Vilja kasvaa, lehmät lypsävät ja karja tulee teurastusikään yhtä hitaasti nyt kuin 50 tai 100 vuotta sitten. Ruoka-ainekset myös pilaantuvat kuten ennenkin, joskin siinä on onnistuttu pidentämään aikoja - mikä on täysin päin vastoin kuin kiertonopeuden lisäämisen tarve!
Just on time -periaatteella ei siis ole mitään merkitystä tässä asiassa, vaan kaupan toimitusketjun rakennemuutokseen on jotkut muut syyt. Ja Vekku sen syyn tuossa sanoikin.
Tukkuliikkeestä ja sen varastosta on tullut loppuasiakkaan asiointipaikka. Tämä on tapahtunut siksi, että kauppa on siirtänyt suuren osan omista tehtävistään ja kustannuksistaa kuluttajien kontolle. Kaupan kannalta fiksua, mutta yhteiskunnan kannalta suuri vahinko, josta me kuluttajat maksamme.
Ennen tavara kuljetettiin suurissa yksiköissä aina korttelitasolle saakka. Kun joka korttelissa oli "kivijalkakauppa", jakeluautot toivat yhdellä kyydillä korttelin kaikkien asiakkaiden tavarat alueen tukkuvarastosta. Sinne ne tulivat monissa tapauksissa vielä 1970-luvulla junalla - siis suuremmissa yksiköissä kuin nykyinen rekka-autokyyti.
Nyt se, mikä ennen kulki junassa kuljetetaan yhden vaunun kokoisissa rekoissa. Ja se, mikä ennen kulki jakeluautossa, kuljetetaan parilla kymmenellä henkilöautolla. Entinen tukkuliike on nyt megamarketti, entisen kivijalkakaupan tilalla on nyt 100 pakastinta ja kotikylmiötä sekä muita ruokakaappeja. Varastointi ja hävikki on siirretty koteihin ja kuluttajien maksettavaksi. On pakko ostaa "edullisia suurpakkauksia", joiden sisällöstä puolet pilaantuu ja menee roskiin = hinta on todellisuudessa tupla.
Todellisuudessa jakeluketjussa kuluva aika on pidentynyt. Pakattuja elintarvikkeita myydään siksi, että tämä nykyjärjestelmä ei kykene enää toimittamaan eilen lypsettyä maitoa ja aamuyöstä leivottua leipää. Ei siis mitään tuoretta enää. Just on time...
Tästä asiasta en syytä VR Oy:tä. Vaikka se olisikin ollut joustava ja kehittänyt ja tarjonnut edullisia kuljetusratkaisuja kaupalle, ne tuskin olisivat kauppaa kiinnostaneet. Enemmän kauppaa kiinnosti se, että siirretään kuluttajalle jakelu- ja varastointi, mutta pidetään säästetyt rahat itse.
Antero
PS: VR Oy ei kylläkään kehittänyt kappaletavaraliikennettä, vaan valitsi strategiakseen jo 1960-luvulla pyrkimyksen kokojunakuljetuksiin. Muu sai siirtyä maanteille, satoi tai paistoi. Terveisiä vain VR-konsernin kuorma-autoyhtiöön Transpointiin Konginkankaan käräjäsaliin.